کمال گرایی؛ نقطه قوت یا ضعف

جمعه ۱۰ فروردین ۱۳۹۷ - ۱۸:۳۰
مطالعه 2 دقیقه
کمال‌گرایی یکی از خصوصیات مثبت شخصیتی است که در عین حال می‌تواند آسیب‌های زیادی به فرد وارد کند.
تبلیغات

در رزومه‌ها و مصاحبه‌های شغلی، یکی از خصوصیاتی که استخدام‌کنندگان به دنبالش هستند، کمال‌گرایی است. عموما افرادی که چنین رفتاری از خود نشان می‌دهند، شانس استخدام بیشتری دارند. به بیان دیگر، تصور مدیران این است که افراد کمال‌گرا می‌توانند به رشد شرکت کمک کنند. سؤال اساسی این است که آیا کسی از آسیب‌های این خصوصیت فردی اطلاع دارد؟ آیا می‌دانیم که این نوع از رفتار موجب نگرانی‌های ادامه‌دار و مضر برای سلامتی می‌شود؟

برای سال‌های متمادی، افراد کمال‌گرا به‌عنوان بهترین کارمندان شناخته می‌شدند. البته در زمان معاصر نیز هنوز شرکت‌هایی هستند که به دنبال این افراد می‌گردند. اما باید در نظر داشت که کمال‌گرایی موجب نبردهای ادامه‌دار ذهنی برای تشخیص خوب و بد از یکدیگر می‌شود. افراد کمال‌گرا به‌سرعت دچار افسردگی، وسواس و عادت‌های رفتاری ناهنجار می‌شوند. به هر حال مانند بسیاری از رفتارهای شخصیتی، حفظ اعتدال در کمال‌گرایی موجب پیشرفت بیشتر در زندگی شخصی و کاری می‌شود. در ادامه‌ی این مقاله‌ی زومیت به بررسی راهکارهایی برای بهبود این رفتار می‌پردازیم.

استراحت کنید

برخی روزها به خودتان استراحت دهید و خود را از دنیای کسب و کار دور کنید. چند ساعت یا چند روز مرخصی برای شما که فردی کامل و دقیق هستید، ضرری نخواهد داشت. رئیس شما به‌طور حتم برای حفظ چنین کارمندی حاضر به اعطای مرخصی و ساعات استراحت خواهد بود. این کار به شما اجازه می‌دهد که کمی تمدد اعصاب کنید و انرژی مورد نیاز برای ادامه‌ی کار را جذب کنید.

به همه‌ی وظایف، جواب مثبت ندهید

برخی افراد با مهارت «نه گفتن» آشنایی کامل ندارند. این مهارت را در خود تقویت کنید و مطمئن باشید که هیچ کس الزامی به انجام تمام وظایف شرکت ندارد. بله گفتن به تمام دستورات، بدون در نظر گرفت علاقه یا شرایط زمانی کار، باعث ایجاد بیماری‌هایی همچون وسواس اختلال فکری می‌شود و در نتیجه شما لذتی از کارتان نخواهید برد.

مشکلات را با دوستان در میان بگذارید

افراد کمال‌گرا به‌مرور آشنایان و اطرافیان را از خود دور می‌کنند. آن‌ها در مورد مشکلات کاری با کسی صحبت نمی‌کنند و تنها سعی دارند چالش‌ها را برطرف کنند. این افراد بیشتر اوقات زمان کافی برای دوستان و خانواده ندارند و همیشه استرس مهلت انجام وظایف آن‌ها را دنبال می‌کند. اگر دچار چنین رفتاری هستید به‌سرعت برای رفع آن اقدام کنید. این نوع کار کردن منجر به هیچ نوع موفقیتی نخواهد شد. فراموش نکنید که اکثر ایده‌های خوب با طرح‌های جالب و تفریحی شکل گرفته‌اند. از زمان خود لذت ببرید و تفکر در مورد ایده‌آل شدن همه‌ی موارد را ترک کنید.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات