مایکروسافت با فریم‌ورک کارت‌های تطبیق‌پذیر، طراحی تمام پلتفرم‌ها را یکپارچه می‌کند

جمعه ۱۰ فروردین ۱۳۹۷ - ۱۲:۰۰
مطالعه 4 دقیقه
کارت‌های تطبیق‌پذیر (Adaptive Cards) با هدف ارائه‌ی ساده و بومی یک رابط مبتنی بر نمایش کارت در پلتفرم‌های مختلف طراحی شده‌اند.
تبلیغات

مایکروسافت در جریان رویداد بیلد ۲۰۱۷ از یک فریم‌ورک باز برای رابطِ کاربریِ مبتنی بر کارت موسوم به کارت‌های تطبیق‌پذیر (Adaptive Cards) رونمایی کرد که با هدف کارکرد ساده و راحت در پلتفرم‌های مختلف بدون محدود شدن به مجموعه‌‌ای از الگوها یا چیدمان‌های HTML سفارشی‌شده طراحی شده‌اند. کارت‌ها در سرتاسر دنیای آنلاین امروزی استفاده می‌شوند؛ شما می‌توانید آن‌ها را در شبکه‌های اجتماعی، وب‌سایت‌های رزرو رستوران، رزرو بلیط هواپیما و کاربردها گوناگون دیگر پیدا کنید. توسعه‌دهندگان کافی است یک بار کارت‌های تطبیق‌پذیر را بسازند و سپس آن‌ها را در اپلیکیشن‌ها و وب‌سایت‌های هر پلتفرمی به‌صورت محلی و ایمن نشان دهند.

کارت‌های تطبیق‌پذیر چه هستند؟

طبق اعلام مایکروسافت، «کارت‌های تطبیق‌پذیر، روشی جدید برای توسعه‌دهندگان است تا محتوای کارت‌ها را در یک مسیر پایدار و مشترک تغییر دهند». کارت‌های تطبیق‌پذیر به توسعه‌دهندگان اجازه می‌دهند فراتر از کارت‌های الگو عمل کنند و این محتوا می‌تواند به‌صورت محلی در هر اپلیکیشن، وب‌سایت و هر گونه سرویسی ارائه شود؛ به‌عنوان مثال، یک خط هوایی می‌تواند کارت‌های تطبیق‌پذیر را به‌صورت بومی بدون توجه به محیط نمایش آن ارائه دهد. این کارت‌ها می‌توانند در کورتانا، تایم‌لاینِ ویندوز، اسکایپ، وب‌سایت و ... نمایش داده شوند و هر کارت شبیه مکانی دیده می‌شود که به آن تعلق دارد.

نویسندگان کارت‌ها، محتوای خود را به‌عنوان یک شیء ساده‌ی JSON توصیف می‌کنند؛ این محتوا می‌تواند به‌صورت بومی در یک اپلیکیشین میزبان ارائه شود و به‌صورت خودکار ظاهر میزبان را به‌ خود بگیرد. هنگامی که کارت درون اسکایپ ارائه می‌شود، شبیه یک کارت اسکایپ به‌ نظر می‌رسد و چنانچه همین کارت به Microsoft Teams ارسال می‌شود، ظاهر مایکروسافت تیمز را به‌ خود می‌گیرد. هرچه تعداد اپلیکیشن‌های میزبان سازگار با کارت‌های تطبیق‌پذیر افزایش پیدا کند، به‌همین مقدار محتوا به‌صورت خودکار و با ظاهر و حسی مشابه در این اپلیکیشن‌ها ظاهر می‌شود.

‌مزیت کارت‌های تطبیق‌پذیر، به‌ نمایش درآمدن با ظاهر و حسی محلی برای کاربر بدون تلاشی اضافه از جانب توسعه‌دهندگان است، این موضوع دستاورد بزرگی محسوب می‌شود؛ زیرا کارت‌های عادی معمولا به‌صورت اختصاصی برای اپلیکیشن یا سرویس وب‌سایتی ساخته می‌شوند که قرار است در آن به نمایش درآیند. کارت‌های تطبیق‌پذیر این مشکل را رفع می‌کنند؛ زیرا به‌صورت خودکار با پلتفرمی که در آن ظاهر می‌شوند، سازگاری دارند. کارت‌های تطبیق‌پذیر در هر مکانی از ویندوز گرفته تا iOS و اندروید قابل نمایش هستند و می‌توانند یک تجربه‌ی محلی حقیقی به ارمغان بیاورند. هدف مایکروسافت از ارائه‌ی کارت‌های تطبیق‌پذیر این است که آن‌ها را به راهکاری قابل پورت کردن، باز، کم‌هزینه، گویا، اعلان‌گر و با قابلیت استایل‌پذیری خودکار بدل کند.

کارت‌های تطبیق‌پذیر فاصله‌ی کارت‌های الگوی ثابت و کارت‌های سفارشی HTML را پر می‌کنند. کارت‌های سازگار همچنین از تجربه‌های صوت به صوت کامل پشتیبانی می‌کنند؛ به این معنی که کاربران می‌توانند با این کارت‌ها در صورت نیاز به شکل صوتی ارتباط برقرار کنند.

کارت‌ها دقیقا چه چیزی هستند؟

کارت

این کارت‌ها در بسیاری از زمینه‌ها کاربردی هستند؛، اما اغلب زمانی استفاده می‌شوند که بخواهند به‌صورت اجمالی اطلاعاتی به کاربر نشان دهند.

کارت‌ها در ارتباطات مبتنی بر بات، محبوبیت روبه‌رشدی دارند

کارت‌ها در ارتباطات مبتنی بر بات، محبوبیت روبه‌رشدی دارند؛ ارتباطاتی که در آن‌ها کاربر می‌تواند از ربات در مورد یک موضوع خاص اطلاعاتیدرخواست کند و ربات در پاسخ بلوکی با تمام اطلاعات مورد نیاز کاربر (یک کارت) ارائه می‌دهد. شما همچنین می‌توانید زمانی کارت‌ها را در شبکه‌های اجتماعی مشاهده کنید که مقاله یا ویدیوی خاصی را در یک پست یا توئیت لینک می‌کنید. این کارت‌ها صرفا لینک‌ را نشان نمی‌دهند؛ بلکه ارائه‌دهنده‌ی توضیحات مختصری هستند که به کاربر خلاصه‌ای از محتوای لینک ارائه می‌دهد.

ردموندی‌ها مدتی است که در حال کار روی پشتیبانی ویندوز از کارت‌های تطبیق‌پذیر هستند. توسعه‌دهندگان اکنون می‌توانند کارت‌هایی بسازند که قادرند در بخش‌های مختلف ویندوز، مانند اعلان‌ها، تایم‌لاین و کورتانا به نمایش درآیند. چنین قابلیتی فوق‌العاده کاربردی است؛ بدین معنی که اکنون توسعه‌دهندگان می‌توانند اطلاعات را در بخش‌های مختلف سیستم‌عامل به کاربر نشان دهند؛ حتی اگر اپلیکیشن مورد نظر در حال اجرا نباشد.

می‌توان انتظار داشت که با گذر زمان، کارت‌های تطبیق‌پذیر در بخش‌های بیش‌تری از ویندوز و سایر نرم‌افزارهای مایکروسافت نمایش داده شوند؛ به‌خصوص هنگامی که صحبت از تعامل با بات‌ها در میان باشد. اکنون می‌دانیم مایکروسافت یک رابط کاربری مبتنی بر چت برای کورتانا ایجاد می‌کند که بهترین محل برای نمایش انواع کارت‌های تطبیق‌پذیر است. سرویس‌ها می‌توانند با بهره‌گیری از Cortana Skills و کارت‌های تطبیق‌پذیر، اطلاعات مورد نیاز کاربران را به نمایش بگذارند. آیا می‌خواهید اطلاعاتی در مورد آب‌وهوا یا پرواز از طریق کورتانا به دست آورید؟ فقط سؤال کنید و این دستیار دیجیتال، سؤال شما را با یک کارت تطبیق‌پذیر پاسخ خواهد داد.

کارت‌های تطبیق‌پذیر، تجربه‌ی ویندوز را به‌مراتب غنی‌تر می‌کنند و از آنجایی که در پلتفرم‌های مختلف استفاده می‌شوند، می‌توان امیدوار بود که توسعه‌دهندگان از آن‌ها استفاده کنند. اگر شما یک توسعه‌دهنده هستید، پیشنهاد می‌کنیم اسناد رسمی مایکروسافت درباره‌ی کارت‌های تطبیق‌پذیر را بررسی کنید.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات