رد هت ۲۵ ساله شد

چهارشنبه ۸ فروردین ۱۳۹۷ - ۲۰:۰۰
مطالعه 3 دقیقه
لینوکس برای رسیدن به جایگاه کنونی خود راه درازی پیموده و بی‌شک رِدهَت موفق‌ترین شرکتی است که توزیع‌هایی مبتنی بر لینوکس را با نام Red Hat منتشر می‌کند.
تبلیغات

روز گذشته که مقارن با ۲۷ مارس بود، رد هت ۲۵ ساله شد. ۲۵ سال پیش، باب یانگ (مؤسس رِد هَت) در اتاق کار همسر خود، پایه‌های یکی از موفق‌ترین شرکت‌های نرم‌افزاری مبتنی بر لینوکس و جامعه‌ی متن باز را بنیان گذاشت که وجود آن نقش بسیار تأثیرگذاری در پیشرفت لینوکس بر عهده داشته است.

به‌طور حتم ۲۵ سال پیش لینوکس چندان شناخت‌شده نبود و تنها عده‌ی بسیار اندکی از گیک‌ها با این سیستم‌عامل آشنا بودند. بی‌شک ردهت را باید یکی از اصلی‌ترین دلایل پیشرفت لینوکس خواند. در واقع ردهت بود که لینوکس را بر سر زبان‌ها انداخت و باعث شد این سیستم عامل از یک سرگرمی به یکی از ارکان جامعه‌ی IT تبدیل شود.

باب یانگ در سال ۱۹۹۳ با توزیع Slackware لینوکس آشنا شد و پس از تأسیس ACC Corporation، فروش سی‌دی‌های این توزیع لینوکس را در کنار نرم‌افزار‌های متن باز آغاز کرد.

در سال‌هایی که یانگ کار جدید خود را آغاز کرد، سولاریس بسیار بهتر از لینوکس بود و همه به این موضوع واقف بودند. البته لینوکس تنها سیستم عاملی بود که امکان شخصی‌سازی و تغییرات بخش‌های مختلف را در اختیار یانگ قرار می‌داد. یانگ در آن روزها به این نتیجه رسید که هرچند لینوکس از نظر کاربردی بودن در برابر یونیکس حرفی برای گفتن ندارد؛ اما ویژگی جالب تغییرپذیر بودن را دارا است و به همین جهت کاربران را قادر می‌کند سیستم عامل را بر اساس نیازهای خود تغییر دهند. این ویژگی از نظر یانگ قابلیتی بود که امکان فروش لینوکس را نیز فراهم می‌کرد.

یانگ پس از این تصمیم، مارک ایوینگ، توسعه دهنده‌ی لینوکس را نیز وارد فرایند توسعه کرد و نتیجه‌ی کار این دو، تولد توزیع ردهت لینوکس بود. همچون سایر توزیع‌ها و کسب و کارهای مبتنی بر لینوکس، ردهت ابتدا محصول خود را به ترتیب در قالب دیسکت، سرور، سرویس‌ و سی‌دی راهی بازار کرد. ردهت پس از ربع قرن تلاش به اولین کمپانی فعال در حوزه‌ی متن باز تبدیل شد که ارزشی بیش از یک میلیارد دلار دارد.

به‌طور حتم رمز ماندگاری ردهت چیزی ورای فعالیت در حوزه‌ی متن باز است؛ چراکه امروزه تقریبا خبری از سایر شرکت‌های رقیب ردهت نیست. جیم وایت‌هارست، مدیرعامل کنونی رد‌هت، اعلام کرده است که دلیل ماندگاری و موفقیت کنونی ردهت را باید در مدل اینترپرایز کسب و کار این کمپانی جستجو کرد.

در سال ۲۰۰۳، پال کورمیر، قائم مقام آن زمان ردهت و رئیس محصولات و تکنولوژی‌های کنونی آن، راه را برای حذف توزیع بسیار ارزان لینوکس رد‌هت و عرضه‌ی نسخه‌ی کاملا تجاری از توزیع این کمپانی را با نام Red Hat Enterprise Linux یا RHEL باز کرد.

بر اساس اطلاعات ارائه‌شده، شماری از مهندسان و توسعه‌دهندگان در آن زمان تغییر رویکرد کمپانی را برنتافتند و ردهت را ترک کردند. این موضوع در مورد مشتریان ردهت نیز صادق بود؛ به‌طوری‌که بسیاری از مشتریان ردهت تصور می‌کردند که این کمپانی در حال نابود کردن جامعه‌ی کاربری اولیه خود است.

پس از ورود به بازار تجاری، لینوکس هر سال شاهد رشد بوده است، به‌طوری‌که بر اساس آخرین گزارش مالی ارائه‌شده برای سه‌ماهه‌ی چهارم سال ۲۰۱۷، ردهت موفق شده است درآمدی ۷۷۲ میلیون دلاری کسب کند که در مقایسه با مدت مشابه سال پیش از آن، افزایشی ۲۳ درصدی تجربه کرده است.

وایت‌هارست اعلام کرده که امروز توزیع ردهت لینوکس اصلی‌ترین گزینه برای افرادی است که در حوزه‌ی اینترپرایز یا متن باز فعالیت می‌کنند. برای مثال می‌توان به حوزه‌ی سرویس‌های ابری، کلان‌داده یا هوش مصنوعی اشاره کرد که لینوکس ردهت گزینه‌ی پیش‌فرض آن‌ها است.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات