آیا سیگار الکترونیکی به ترک سیگار کمک می‌کند؟

دوشنبه ۶ فروردین ۱۳۹۷ - ۱۹:۴۵
مطالعه 2 دقیقه
سیگار الکترونیکی به‌منظور تشویق افراد به ترک سیگار طراحی شده‌ است؛ اما آیا واقعا چنین اثری از خود نشان می‌دهند؟
تبلیغات

محبوبیت سیگار الکترونیکی (ای-سیگار) در دهه‌ی گذشته به‌سرعت در ایالات متحده افزایش پیدا کرده است. این وسیله ممکن است به ترک سیگار کمک کند؛ اما خود، ابزاری برای تشویق افراد به کشیدن سیگار است.

پژوهشگران دانشگاه دارتموث بر اساس شواهد موجود، به بررسی منافع و مضرات سیگار الکترونیکی، به این نتیجه رسیده‌اند که این وسیله می‌تواند تمایل نوجوانان و جوانان را به کشیدن سیگار، به‌طور قابل توجهی افزایش دهد. صنعت سیگار الکترونیکی در ایالات متحده به‌سرعت در حال رشد است و استفاده از آن به یکی از موضوعات چالش‌برانگیز شده تبدیل است.

پرفسور سمیر سونجی، استادیار دانشگاه دارتموث، در این خصوص می‌گوید:

 صنعت دخانیات، سیگار الکترونیکی را به‌عنوان ابزاری برای ترک سیگار معرفی کرده است؛ اما تنها درصد کمی از افراد، موفق به ترک سیگار با این روش می‌شوند. از طرفی دیگر، سیگار الکترونیکی می‌تواند نوجوانان و جوانان را به کشیدن سیگار تشویق کند و باعث آشنایی زودهنگام آن‌ها با نیکوتین شود.

آمار نظرسنجی‌های منتشرشده از مراکز بهداشتی و دخانیات، نشان داده است که استفاده از سیگار الکترونیکی منجر به سیگاری شدن طولانی‌مدت افرادی شده است که قبل از آن هرگز سیگاری نبوده‌اند! سونجی در این خصوص می‌گوید:

این سیگارها توانسته‌اند جان بیش از ۱.۵ میلیون نفر را بگیرند. زیرا استفاده از آن‌ها، نوجوانان و بزرگ‌سالان بیشتری را به مصرف سیگار سوق می‌دهد.

یافته‌های موجود بر اساس شواهد علمی در رابطه با سیگار الکترونیکی و فرضیه‌های خوش‌بینانه در مورد آسیب نسبی استفاده از سیگار الکترونیکی در مقایسه با مصرف سیگار معمولی، نشان داده است که ضرر ناشی از سیگار الکترونیکی بیش از سود آن‌ است. سازمان‌های کنترل دخانیات از سال ۱۹۹۰ تاکنون موفق به کاهش قابل ملاحظه‌ی مصرف سیگار در میان جوانان شده‌اند؛ اما سیگار الکترونیکی این پتانسیل را دارد که روند موجود را تغییر دهد. چنانچه این وسیله بخشی از درآمد جمعیت را به خود اختصاص دهد، تلاش‌های مؤثر ملی، دولتی و محلی در خصوص کاهش استفاده از این نوع سیگار در بین جوانان ضرورت پیدا خواهد کرد. سونجی در ادامه می‌گوید:

سیگار الکترونیکی احتمال آسیب رساندن به سلامت عموم جامعه را افزایش می‌دهد؛ مگر این که راهکارهایی پیدا شود تا جوانان از این وسیله به‌عنوان ابزاری برای ترک سیگار معمولی استفاده کنند. علاوه بر این، لازم است شکاف‌های نظارتی که باعث محبوبیت این نوع سیگارپ در بین نوجوانان و جوانان شده است کم‌تر کنیم. به این منظور باید دسترسی به سیگار الکترونیکی با طعم‌های میوه‌ای را کاهش دهیم و محصول استانداردی ارائه دهیم که سطوح مواد سمی آن به حداقل برسد.
تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات