سامسونگ از تراشه اکسینوس 9610 رونمایی کرد

جمعه ۳ فروردین ۱۳۹۷ - ۱۴:۱۵
مطالعه 3 دقیقه
پردازنده اکسینوس ۹۶۱۰ سامسونگ بر مبنای فرآیند ساخت ۱۰ نانومتری برای گوشی‌های میان‌رده معرفی شده است که هشت هسته پردازشی و واحد پردازش عصبی دارد.
تبلیغات

سامسونگ الکترونیک، به‌تازگی از تراشه جدید خود از سری «اکسینوس ۷» رونمایی کرده است که با نام اکسینوس 9610 عرضه خواهد شد. پردازنده مذکور بر مبنای فرآیند ساخت ۱۰ نانومتری FinFET سامسونگ توسعه یافته است و ارائه قابلیت‌های گوشی‌ها گران‌قیمت را در گوشی‌های هوشمند میان‌رده امکان‌پذیر می‌کند؛ این تراشه با واحد پردازش تصویر بهبود یافته مبتنی بر یادگیری عمیق و پشتیبانی از فیلم‌برداری صحنه آهسته ارائه خواهد شد. باید اشاره کرد که در حال‌حاضر از لیتوگرافی ۱۰ نانومتری برای ساخت تراشه‌های پرچم‌دار نظیر اسنپدراگون ۸۴۵ کوالکام یا اکسینوس ۹۸۱۰ استفاده شده است.

پردازنده هشت هسته‌ای جدید سامسونگ، شامل چهار هسته از نوع Cortex A73 بوده که فرکانس‌ هسته‌های پردازشی مذکور روی ۲.۳ گیگاهرتز تنظیم شده است؛ چهار هسته کم‌مصرف از نوع Cortex A53 نیز روی فرکانس ۱.۶ گیگاهرتز عمل می‌کنند. همچنین اکسینوس ۹۶۱۰ از واحد پردازشگر گرافیکی Mali-G72 برای رندر محتوای گرافیکی بهره می‌گیرد. ویژگی برجسته اکسینوس ۹۶۱۰، تجهیز این پردازنده به واحد پردازش عصبی است و همین موضوع، عملکرد تراشه را بهبود می‌دهد. یادگیری عمیق که برای تراشه جدید سامسونگ درنظر گرفته شده است، تشخیص بهتر چهره را امکان‌پذیر خواهد کرد؛ حتی در صورتی‌که چهره با مواردی نظیر مو یا کلاه پوشانده شده باشد. ضمن اینکه استفاده از واحد پردازش عصبی، ثبت عکس‌ با افکت بوکه (تصاویری که در آن‌ها، پس‌زمینه سوژه مات می‌شود) و عکاسی بهتر در نور کم‌ را امکان‌پذیر می‌کند.

پردازشگر سیگنال تصویر نسبت به نسل قبل، ارتقا پیدا کرده است و تا ۱.۶ برابر سرعت بالاتری ارائه می‌دهد. گوشی‌های پرچم‌دار گلکسی اس ۹ و گلکسی اس ۹ پلاس که اخیراً به صورت رسمی توسط سامسونگ معرفی شده است، قابلیت ثبت فیلم‌ صحنه آهسته با نرخ ۹۶۰ فریم بر ثانیه و رزولوشن 720p ارائه می‌دهند؛ با این‌حال، گوشی‌های میان‌رده شرکت کُره‌ای نیز به لطف اکسینوس ۹۶۱۰ و پیشرفت‌هایی که در آن اعمال شده است، به‌زودی خواهند توانست ویدیوهای صحنه آهسته با نرخ ۴۸۰ فریم بر ثانیه با رزولوشن 1080p به ثبت برسانند. ثبت ویدیوهای صحنه آهسته با این نرخ فریم، حتی به کمک پردازنده تصویر دو لایه نیز امکان‌پذیر خواهد بود.

به لطف پشتیبانی جدیدترین تراشه سامسونگ از چندین نوع فرمت کدگذاری، تراشه میان‌رده ۲۰۱۸ سامسونگ قادر است حتی ویدیوهایی با رزولوشن 4K و نرخ ۱۲۰ فریم بر ثانیه را کدگذاری کند. اکسینوس ۹۶۱۰ همچنین از میکروکنترلر کم‌مصرف Cortex-M4F بهره می‌گیرد که قادر است سنسورهای دستگاه میزبان را بدون نیاز به فعال‌سازی پردازنده اصلی، تحت کنترل داشته باشد.

اکسینوس ۹۶۱۰ به مودمی مجهز شده است که از Cat.12 پشتیبانی می‌کند و قادر به تجمیع سه‌ برابری حامل‌های ارتباطی است؛ این مودم، سرعت دریافت حداکثری ۶۰۰ مگابیت بر ثانیه را ارائه می‌دهد و Cat.13 دسترسی به سرعت بارگذاری حداکثری ۱۵۰ مگابیت بر ثانیه را امکان‌پذیر خواهد کرد. دیگر قابلیت‌های درنظر گرفته شده برای اکسینوس ۹۶۱۰، شامل پشتیبانی از وای‌فای 802.11ac 2*2 MIMO، بلوتوث ۵.۰، رادیو FM و GNSS است. 

سامسونگ در توضیحات رسمی پیرامون تراشه اکسینوس ۹۶۱۰، مدعی شده است که این پردازنده اواخر نیمه‌ی دوم سال میلادی جاری به تولید انبوه خواهد رسید؛ به همین جهت، انتظار داریم اولین محصولات مجهز به تراشه میان‌رده جدید سامسونگ اوایل سال ۲۰۱۹ به بازار عرضه شود. وب‌سایت سم‌موبایل نیز مدعی شده است با توجه به بازه زمانی درنظر گرفته شده برای تولید انبوه اکسینوس ۹۶۱۰، جانشین گوشی گلکسی ای ۸ و گلکسی ای ۸ پلاس به پردازنده جدید سامسونگ مجهز خواهند شد.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات