برنامه مارک زاکربرگ برای پیش‌گیری از رسوایی‌های مشابه کمبریج آنالیتیکا در فیسبوک

پنج‌شنبه ۲ فروردین ۱۳۹۷ - ۱۲:۳۰
مطالعه 2 دقیقه
مارک زاکربرگ برای پیش‌گیری از رسوایی‌های مشابه Cambridge Analytica در فیسبوک، برنامه‌ای سه‌ مرحله‌ای تدوین می‌کند.
تبلیغات

سرانجام مارک زاکربرگ به سکوت خود درباره‌ی رسوایی کمبریج آنالیتیکا پایان داد. این رسوایی مشکلات عدیده‌ای برای فیسبوک به بار آورده و باعث افت ۴۰ میلیارد دلاری ارزش بازار آن شده است. زاکربرگ اعلام کرد که فیسبوک به کاربران اطلاع خواهد داد که اطلاعات چه کسانی مورد سوءاستفاده قرار گرفته است. در بیانیه‌ی زاکربرگ که روز گذشته در پروفایل فیسبوک وی منتشر شده، چنین آمده است:

ما مسئولیت حفاظت از اطلاعات شما را بر عهده داریم و اگر در این امر ناتوان باشیم، شایستگی ارائه‌ی خدمات به شما را نداریم.

رسوایی اخیر به Cambridge Analytica مربوط می‌شود؛ یک مؤسسه‌ی پژوهش‌های سیاسی که پیش‌تر توسط کمپین انتخاباتی دونالد ترامپ استفاده می‌شد. ظاهرا کمبریج آنالیتیکا بدون کسب اجاره، از اطلاعاتی که ۵۰ میلیون نفر از کاربران فیسبوک در این شبکه‌ی اجتماعی به اشتراک گذاشته‌اند، بهره‌برداری کرده است؛ اما برخی از کارشناسان می‌گویند هنگامی که صحبت از سوءاستفاده‌ از اطلاعات کاربران فیسبوک می‌شود، رسوایی اخیر تنها نقطه‌ی شروعی برای آن به‌حساب می‌آید.

زاکربرگ می‌گوید تغییراتی که «چندین سال پیش» در سازوکار فیسبوک ایجاد شده‌اند، هم‌اکنون از پیش‌آمدن رخدادهایی از این دست، جلوگیری می‌کنند؛ اما مدیرعامل این شبکه‌ی اجتماعی مدعی است که برای پیش‌گیری هرچه بهتر از چنین وقایعی، سه گام دیگر نیز به روند عملکرد فیسبوک اضافه خواهد شد. غول دنیای شبکه‌های اجتماعی در پستی دیگر، به ۶ گام اشاره کرده است که از این پس در پیش خواهد گرفت.

در ابتدا فیسبوک تمام اپلیکیشن‌هایی را که پیش از سال ۲۰۱۴ منتشر شده‌اند و به «حجم بالایی از اطلاعات دسترسی دارند»، مورد ارزیابی قرار خواهد داد؛ خاطرنشان می‌کنیم که فیسبوک از آن سال، مقدار اطلاعات در دسترس اپلیکیشن‌ها را محدود کرد. این شبکه‌ی اجتماعی به کاربران اطلاع خواهد داد که اطلاعات چه کسانی توسط شرکت‌های مختلف، از جمله کمبریج آنالیتیکا مورد «سوءاستفاده» قرار گرفته است.

فیسبوک از این پس «برای جلوگیری سوءاستفاده‌های دیگر، دسترسی توسعه‌دهندگان به داده‌ها را بیش از پیش محدود خواهد کرد». به‌صورت پیش‌فرض، توسعه‌دهندگان تنها به نام، تصویر پروفایل و آدرس ایمیل دسترسی خواهند داشت و در صورتی که بیش از سه ماه از آن استفاده نکنند، دسترسی آن‌ها محدود خواهد شد.

غول دنیای شبکه‌های اجتماعی از این پس سعی خواهد کرد کاربران را نسبت به اینکه «چه اپلیکیشن‌هایی به اطلاعات آن‌ها دسترسی دارد»، آگاه کند؛ بدین مفهوم که کاربران «ابزاری» را مشاهده خواهند کرد که به آن‌ها در شناسایی اپلیکیشن‌هایی که از اطلاعات آن‌ها استفاده می‌کنند و جلوگیری از کارکردشان کمک می‌کند.

در پست فیسبوک آمده است که این شبکه‌ی اجتماعی در نظر دارد برنامه‌ی «Bug Bounty» خود را گسترش دهد؛ برنامه‌ای که به‌موجب آن، غول دنیای شبکه‌های اجتماعی به آن دسته از پژوهشگران حوزه‌ی امنیت که «سوءاستفاده‌ی توسعه‌دهندگان از اطلاعات» را گزارش می‌دهند، پاداش می‌دهد.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات