عوامل مهم در ساخت تیم‌های پیشرو

چهارشنبه ۱ فروردین ۱۳۹۷ - ۱۶:۳۰
مطالعه 4 دقیقه
ساخت یک تیم عالی، به معنی آموزش و توانمندسازی کارمندان در اتخاذ بهترین تصمیم‌هایی است که به پیشرفت شخصی آن‌ها و شرکت منجر می‌شود.
تبلیغات

در دنیای کسب‌وکار، راز ساخت یک تیم موفق استخدام و آموزش کارمندان مناسب و در درجه‌ی بعد فراهم کردن امکاناتی است که پیشرفت آن‌ها را تسهیل می‌کند.

بسیاری از کارآفرینان و اعضای تیم رهبری، سعی می‌کنند وظایف زیادی را به‌تنهایی به عهده بگیرند. آن‌ها سعی می‌کنند مسئولیت‌های اصلی را به کسی واگذار نکنند و همیشه در پروسه‌ی تصمیم‌گیری دخیل باشند، زیرا فکر می‌کنند در غیر این صورت، دیگران به‌راحتی جایگزین مقام آن‌ها خواهند شد. ولی این نگرانی به چه بهایی تمام می‌شود؟

واقعیت این است که شما نمی‌توانید در همه‌ی زوایای کسب‌وکار حضور داشته باشید و گاهی اوقات باید به غرایز خود تکیه کنید و به کارمندانی که آن‌ها را برای مسئولیت‌های تخصصی استخدام کرده‌اید، اعتماد داشته باشید. اگر حس می‌کنید با این موضوع راحت نیستید، باید افکارتان را دقیق‌تر بررسی کنید. آیا احساس شما به ناتوانی کارمندان بازمی‌گردد؟ یا ناشی از این است که خودتان نمی‌توانید کاری را کنار بگذارید؟

تنها راه تشکیل یک تیم پیروز، جمع‌کردن و آموزش افرادی است که باور دارید می‌توانند هدایت کشتی کسب‌وکارتان را (بدون نیاز دائمی به شما) در دست بگیرند و تصمیمات لازم را اتخاذ کنند. به‌عبارت‌دیگر، به‌جای اینکه از تیم انتظار داشته باشید در تمام جزئیات کار، به تخصص و مدیریت شما نیازمند باشند، به آن‌ها اصول تصمیم‌گیری درست را آموزش بدهید.

به‌منظور دستیابی به این هدف، ابتدا اطمینان حاصل کنید افرادی که استخدام کرده‌اید، از استعداد، مهارت و توانایی موفقیت مستقل برخوردارند.

company culture

افرادی که استخدام می‌کنید باید کاملاً فرهنگ‌ سازمانی شما را درک کنند

فرهنگ‌ سازمانی شرکت‌های مختلف، با یکدیگر متفاوت است و کارمندان باید با اصول و ارزش‌های محیط کار فعلی خود، موافق باشند.

لی ایکوکا، مدیر ارشد سابق شرکت‌های کرایسلر و فورد، می‌گوید:

من متوجه شده‌ام که صداقت، بهترین تکنیک و استراتژی کاربردی است. با صراحت و روشنی به کارمندان بگویید چه هدف‌هایی دارید و برای دستیابی به این اهداف، چقدر هزینه می‌کنید.

هر کارمند تازه استخدام‌شده، برای مأنوس شدن با محیط کار جدید، به یک دوره‌ی زمانی نیاز دارد. اما اگر فرد مناسبی را استخدام کرده باشید، خیلی زود فرهنگ شما را درک و کار مفید خود را شروع می‌کند.

یکی از اشتباهات بنیان‌گذاران این است که افراد اشتباهی را برای طولانی‌مدت در شرکت نگه می‌دارند. اگر یقین پیدا کردید که استخدام جدید برای کسب‌وکار شما مناسب نیست، به این نکته نیز توجه کنید که هزینه‌ی فرصت ادامه‌ی سرمایه‌گذاری روی او، نه‌تنها حقوق و دستمزد، بلکه زمان شرکت را نیز شامل می‌شود. یعنی فرصتی که می‌توانستید روی یک کارمند مناسب سرمایه‌گذاری کنید.

Encourage knowledge over experience

دانش و تخصص را نسبت به تجربه در اولویت قرار دهید

طبق آمار، بسیاری از مدیرانی که احساس می‌کنند تجربه‌ی کافی برای اداره‌ی یک کسب‌وکار را دارا هستند، به علت فقدان دانش لازم، آسیب‌ها و ضررهای زیادی را به شرکت وارد می‌کنند.

به‌طورکلی افرادی که هرگز زمان کافی را به یادگیری جزئیات و فرایندهای جزئی اختصاص نمی‌دهند، نمی‌توانند به موفقیت شرکت کمک کنند.

شما باید افرادی را استخدام کنید که هم نقش خود را به‌خوبی درک می‌کنند و هم اهداف نهایی شرکت و تأثیری که نقش آن‌ها در دستیابی به این اهداف خواهد داشت. اگر نتوانستید خیلی زود چنین شخصی را بیابید، برای مدتی کوتاه خودتان وظایف او را به عهده بگیرید.

بسیاری از استارتاپ‌ها، اهمیت این مرحله از ساخت تیم را نادیده می‌گیرند و به‌منظور رشد سریع، به پروسه‌ی استخدام خود شتاب بیشتری می‌دهند. آن‌ها مدیرانی را استخدام می‌کنند که مدعی هستند تجربه‌ی زیادی در امور اداری دارند، اما ازآنجاکه از جزئیات محصولات و خدمات و عملیات شرکت آگاهی ندارند، ارزش خاصی به کسب‌وکار اضافه نمی‌کنند.

Support team

به کارمندان ارشد اطمینان بدهید که از آن‌ها حمایت می‌کنید

هدف این نیست که با مدیریت میکرو همه‌ی کارمندان را زیر نظر بگیرید، ولی هرگز آن‌ها را به حال خود رها نکنید. به آن‌ها نشان دهید که همیشه می‌توانند در خصوص کارهایی که از عهده‌ی آن برنمی‌آیند، روی شما حساب کنند. اطمینان حاصل کنید که یک خط ارتباطی عالی بین شما و کارمندان برقرار است و آن‌ها برای صحبت کردن با مدیریت، احساس راحتی می‌کنند.

به آن‌ها نگویید چگونه کارشان را انجام دهند. فقط اطلاعات لازم را به اشتراک بگذارید و مطمئن شوید که آن‌ها همه‌ی امکانات لازم را در اختیار دارند و شما هم برای وضوح بخشیدن به ابهامات و هموار کردن مسیر موفقیت کارمندان، در کنارشان هستید.

ازآنجاکه شما انرژی، وقت و روحیه‌ی خود روی راه‌اندازی یک کسب‌وکار گذاشته‌اید، طبیعی است که نمی‌خواهید به‌راحتی کنترل امور را به دست دیگران بسپارید. ولی اگر افراد مناسبی را استخدام کرده باشید، حالا باید اجازه دهید آن‌ها مسئولیت وظایف خود را بپذیرند. از تیم حمایت کنید، خطوط ارتباطی را با آن‌ها باز بگذارید و مراقب باشید از مسیر اصلی شرکت خارج نشوند.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات