ال جی نسخه‌ متن‌ باز webOS را منتشر کرد

چهارشنبه ۱ فروردین ۱۳۹۷ - ۱۵:۱۵
مطالعه 3 دقیقه
ال‌جی با هدف گسترش سیستم‌عامل webOS کد منبع آن را به‌صورت متن‌ باز منتشر کرد تا بتواند کارکرد آن را فراتر از تلویزیون‌های هوشمند ببرد.
تبلیغات

ال‌جی نسخه‌ی متن‌ بازی از سیستم‌عامل تلویزیون خود را منتشر کرد. شرکت کره‌ای امیدوار است نسخه‌ی متن‌ باز webOS پا را فراتر از تلویزیون‌ها بگذارد و در انواع و اقسام محصولات مورد استفاده قرار بگیرد. قبل از اینکه ال‌جی وب‌اواس را تصاحب کند، این سیستم‌عامل متن‌ باز بود و نخستین باری که کدهای وب‌اواس منتشر شد، مربوط به زمانی می‌شود که اچ‌پی توسعه‌ی آن را کنار گذاشت. حال با اعلام ال‌جی، این سیستم‌عامل مجددا به دنیای متن‌ باز پا می‌گذارد.

طبق اعلام ال‌جی، انتشار نسخه‌ی متن‌ باز وب‌اواس بخشی از تلاش گسترده‌ی این شرکت در جهت انتشار این سیستم‌عامل برای طیف گسترده‌‌تری از کاربران و تولیدکنندگان محسوب می‌شود. آی پی پارک، مدیر واحد فناوری ال‌جی، می‌گوید:

وقتی ال‌جی در سال ۲۰۱۳ وب‌اواس را برای خانواده‌ی تلویزیون‌های هوشمند خود تصاحب کرد، از پتانسیل بسیار بالای آن مطلع بود. این سیستم‌عامل اکنون راه بسیاری طی کرده و به بلوغ و پایداری خوبی رسیده است؛ به‌طوری که علاوه‌ بر تلویزیون‌ها، آمادگی راهیابی به محصولات بسیار متنوع دیگر را نیز دارد. از آن‌جایی که ما در حال تغییر پایه‌ی وب‌اواس از اپلیکیشن به وب هستیم، اعتقاد داریم که پتانسیل واقعی وب‌اواس از این نیز فراتر خواهد بود.

ال‌جی وب‌اواس را در بیشتر تلویزیون‌های خود به کار می‌برد؛ اما توسعه‌ی آن در سال‌های اخیر بسیار کند صورت گرفته است. در رویداد CES 2018، این شرکت هنگام معرفی سری جدید تلویزیون‌های خود حتی نامی از وب‌اواس به میان نیاورد. سیستم‌عامل webOS بر پایه‌ی کرنل لینوکس توسعه یافته و فریم‌ورک آن بر پایه‌ی HTML5 و CSS3 است.

webos

webOS در جدیترین تلویزیون شرکت Bang & Olufsen به نام اکلیپس تی‌وی نیز با مشارکت ال‌جی به کار رفته است. این اولین بار است که مجوز استفاده از این سیستم‌عامل به تولیدکننده‌ی تلویزیون دیگری داده می‌شود؛ اما مشخص نیست که این حرکت در تلویزیون‌های بیشتری صورت بگیرد یا خیر. سامسونگ در حال حاضر از سیستم‌عامل اختصاصی تایزن در تلویزیون‌های خود استفاده می‌کند و سونی اندروید تی‌وی گوگل را انتخاب کرده است. پاناسونیک مدتی از فایرفاکس اواس استفاده کرد؛ اما پروژه‌ی این سیستم‌عامل پس از چند سال متوقف شد. از سوی دیگر آمازون و روکو نیز در حال جذب تولیدکننده‌های مختلف به پلتفرم خود هستند.

ال‌جی قصد دارد webOS را به تبلت‌ها و ست‌تاپ باکس‌ها بیاورد و علاوه‌ بر این، با آژانس ملی ترویج صنعت فناوری اطلاعات کره‌ی جنوبی (NIPA) نیز وارد همکاری شده است تا پیشنهاد استارتاپ‌های مختلف را در خصوص تجاری‌سازی این پلتفرم دریافت و بهترین آن‌ها را اجرایی کند.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات