۷ خودروی جاده‌ای؛ سریع‌تر از مدل‌های فرمول یک

دوشنبه ۲۸ اسفند ۱۳۹۶ - ۲۲:۳۰
مطالعه 7 دقیقه
از دید عامه‌ی مردم، خودروهای مسابقات فرمول یک به‌عنوان سریع‌ترین ساخته‌های چهارچرخ دنیا شناخته می‌شوند. این باور عمومی، با تولید ۷ ابرخودروی مدرن به چالش کشیده شده است.
تبلیغات

اگر به اندازه‌ی کافی ثروتمند باشید، نهایت سرعت باورنکردنی خودروهای فرمول یک را همراه راحتی بیشتر و بسیاری آپشن‌های لوکس در اختیار خواهید داشت. نیازی نیست که به اندازه‌ی لوئیس همیلتون، مهارت داشته یا دوره‌های طاقت‌فرسای رانندگی پیست را پشت سر گذاشته باشید. در عوض، با پرداخت مبالغ میلیون دلاری و احتمالا نشستن در لیست انتظار خرید یک ابرخودرو، صاحب یکی از هیجان‌انگیزترین اختراعات بشر خواهید شد.

Ferrari F1 SF71H

فراموش نکنیم، مهم‌ترین تفاوت‌های خودروی فرمول یک با محصولی استاندارد و جاده‌ای، بیشتر بر ۲ موضوع مهم استوار است. اولین مورد که تا حد زیادی واضح به نظر می‌رسد، توانایی حیرت‌انگیز یک مدل مخصوص مسابقات فرمول در شتاب‌گیری و ترمز آنی است. رسیدن به سرعت ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت در زمانی حدود ۲ ثانیه، نکته‌ی عجیبی برای مدل‌های امروزی فرمول یک نیست. علاوه بر این، کاهش سرعت از ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت تا ایست کامل هم ظرف ۲ ثانیه انجام می‌شود. دومین توانایی مهم خودروهای فرمول یک که نباید دست کم گرفته شود، مانورپذیری و تغییر مسیر حین سرعت‌های بالا است که به لطف ساختار پیچیده و مهندسی پیش‌رفته در طراحی بدنه، نوع لاستیک‌ها و بسیاری دیگر فناوری‌های آن انجام می‌شود.

بسیاری از قابلیت‌های فرمول یک، حتی در ابرخودروها هم دیده نمی‌شود؛ ولی در بحث نهایت سرعت می‌توان به نتایج جالبی رسید. بالاترین سرعتی که تاکنون در مسابقات فرمول یک ثبت شده، ۳۷۲ کیلومتر بر ساعت و مربوط به خودروی مدل FW38 تیم ویلیامز مرسدس است. این رکورد، سال ۱۳۹۵ و هنگام برگزاری رقابت جایزه بزرگ مکزیک در فصل ۲۰۱۶ فرمول یک جهانی، توسط والتری بوتاس ثبت شد. لازم به توضیح است که بنا به اطلاعات غیر رسمی، خودروهای فرمول یک به دلیل ساختار بدنه، لاستیک‌ها و پیشرانه، توانایی ثبت سرعت‌‌هایی نزدیک به ۴۰۰ کیلومتر بر ساعت ندارند و در این حالت، با خطرهای جدی روبرو می‌شوند.

تنها ۷ ابرخودرو با استاندارد جاده‌ای در دنیا وجود دارند که می‌توان با آن‌ها به سرعتی بیش از ۳۷۲ کیلومتر بر ساعت رسید. فراموش نکنیم، مدل‌هایی نظیر رایمک C-Two و تسلا رودستر جدید هم ادعای سرعت‌گیری در کلاس ۴۰۰ کیلومتر بر ساعت دارند؛ اما هنوز مورد آزمون رسمی قرار نگرفته‌اند.

۷- مک‌لارن F1؛ نهایت سرعت ۳۸۶ کیلومتر بر ساعت

Mclaren F1

این ابرخودرو، همچنان یکی از دوست‌داشتنی‌ترین تولیدات تاریخ خودروسازی دنیا محسوب می‌شود و محبوبیت زیادی در سطح جهانی دارد. مک‌لارن F1، اولین محصول جاده‌ای دنیا بود که در سال ۱۹۹۲ توانست به سرعت رؤیایی ۲۴۰ مایل بر ساعت (۳۸۶ کیلومتر بر ساعت) برسد. به لطف استفاده از پیشرانه‌ی ۱۲ سیلندر و ۶.۱ لیتری ساخت بی‌ام‌و، قدرت ۶۲۷ اسب بخار و گشتاور ۶۵۱ نیوتن‌متر در این خودرو فراهم شد تا همچنان به‌عنوان سریع‌ترین خودروی دنیا با پیشرانه‌ی تنفس طبیعی شناخته شود. دیگر نسخه‌های مک‌لارن F1 با نهایت سرعت کم‌تر از مدل استاندارد، شامل F1 GTR و F1 LM به ترتیب با قدرت‌های ۶۰۰ اسب بخار و ۶۸۰ اسب بخار به تعداد محدود تولید شدند؛ اما همان‌گونه که از نام آن‌ها مشخص است، مخصوص مسابقات کلاس GT و رقابت‌های استقامت لومانز در پیست بودند.

۶- بوگاتی ویرون؛ نهایت سرعت ۴۰۲ کیلومتر بر ساعت

بوگاتی ویرون / Bugatti Veyron 16.4

ویرون، اولین خودروی تاریخ محسوب می‌شود که مرز باورنکردنی سرعت ۴۰۰ کیلومتر بر ساعت را درنوردید. با مدیریت فولکس‌واگن آلمان در رأس برند فرانسوی بوگاتی، اولین خودروی دنیا با سرعت ۴۰۲ کیلومتر بر ساعت در سال ۲۰۰۵ تولید شد. این محصول، با پیشرانه‌ی ۱۶ سلیندر ۸ لیتری و ۴ توربوشارژ خود، قدرت ۱۰۰۰ اسب بخار و گشتاور ۱۲۵۰ نیوتن‌متر فراهم کرد تا در این زمینه هم اولین خودروی جاده‌ای دنیا باشد. نسخه‌ی استاندارد بوگاتی ویرون، با ثبت سرعت ۴۰۹ کیلومتر بر ساعت، زمان ۲.۵ ثانیه در سرعت‌گیری از صفر تا ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت و برچسب قیمت بیش از یک میلیون دلار، به‌عنوان خودرویی تاریخ‌ساز شناخته می‌شود که بر صنعت خودروسازی دنیا تأثیر گذاشت.

۵- آلتیمیت آیرو؛ نهایت سرعت ۴۱۲ کیلومتر بر ساعت 

SSC Ultimate Aero

شرکت SCC، به‌عنوان خودروسازی کوچک با تولید محدود شناخته می‌شود. این برند توسط جرود شلبی در سال ۱۹۹۸ بنیان نهاده شد تا با نام کامل سوپراسپرت‌سازی شلبی آمریکای شمالی (Shelby SuperCars North America) فعالیت کند. جالب است بدانید که جرود شلبی، هیچ نسبتی با کارول شلبی و سری خودروهای تقویت‌شده‌ی فورد توسط برند شلبی، مثل موستانگ شلبی ندارد و به همین دلیل از نام SCC برای شرکت خود استفاده می‌کند. اولین و تنها محصول جاده‌ای SCC، آلتیمیت آیرو نام دارد که در سال ۲۰۰۶ رونمایی شد. این محصول با نمونه‌ی مجهز به پیشرانه‌ی ۸ سیلندر ۶.۴ لیتری و سوپرشارژ خود، قدرت ۱۱۸۳ اسب بخار فراهم کرد تا قدرتمندترین خودری دنیا، پیش از رونمایی کونیگزگ وان مدل ۲۰۱۴ باشد. نهایت سرعت آلتیمیت آیرو با ۴۱۲ کیلومتر بر ساعت در سال ۲۰۰۷ و توسط کارشناسان گینس ثبت شد. جالب است بدانید که خودرو مذکور، با هدف کاهش وزن و عمکلرد خالص، فاقد ترمز ABS و سیستم کنترل لغزش بود. محصول بعدی SCC با نام تواتارا، در مرحله‌ی پیش‌تولید است.

۴- بوگاتی شیرون؛ نهایت سرعت ۴۲۰ کیلومتر بر ساعت

Bugatti Chiron

بر خلاف آنچه تصور می‌کنید، بوگاتی شیرون در صدر فهرست سریع‌ترین خودروهای دنیا دیده نمی‌شود و فعلا دارای رتبه‌ی چهارم است. البته احتمال زیادی وجود دارد که با نسخه‌ای بهینه‌‌شده مثل شیرون اسپرت، تلاش بوگاتی برای بازگشت به جایگاه اول سریع‌ترین مدل جاده‌ای دنیا عملی شود. مهندسان این برند، فناوری ساخت تایرها و وزن نسبتا بالای خودرو را مهم‌ترین مشکل سد راه شیرون برای رسیدن به سرعت‌های بالاتر عنوان کرده‌اند؛ چراکه به گفته‌ی آن‌ها، پیشرانه‌ی ۱۴۷۹ اسب بخار شیرون، قدرت کافی برای شکستن رکورد نهایت سرعت دنیا دارد.

۳- بوگاتی ویرون سوپراسپرت؛ نهایت سرعت ۴۳۱ کیلومتر بر ساعت

Bugatti Veyron 16.4 Super / SportSuper Sport

نسخه‌ی ارتقاءیافته از ویرون استاندارد با پسوند سوپراسپرت و کد ۱۶.۴ در سال ۲۰۱۰ عرضه شد. این محصول توانست در حضور کارشناسان گینس به سرعت ۴۳۱ کیلومتر بر ساعت برسد. البته ویرون سوپراسپرت دارای محدودکننده‌ی الکترونیکی سرعت است و در حالت عادی نمی‌تواند چنین سرعتی داشته باشد. به همین دلیل، رکورد ۴۳۱ کیلومتر بر ساعت ویرون سوپراسپرت بدون محدودکننده‌ی سرعت، مورد قبول بسیاری از علاقه‌مندان خودرو نیست؛ هرچند از نظر گینس، در زمان خود معتبر اعلام شد.

۲- هنسی ونوم GT؛ نهایت سرعت ۴۳۵ کیلومتر بر ساعت

Hennessey Venom GT

رکوردزنی هنسی با ابرخودروی ونوم GT، در سال ۲۰۱۳ ابعاد جالبی داشت. از یک سو خودرویی تولید شده بود که حدود ۶۵ کیلومتر بر ساعت سریع‌تر از مدل‌های فرمول یک عمل می‌کرد. از سویی دیگر، صنعت خودروسازی آمریکا که اصولا سابقه‌ی درخشانی در تولید ابرخودروها نداشت، به عرض اندام مقابل اروپایی‌ها پرداخت. البته ونوم GT، محصول پرفروشی نبود و تنها ۱۳ دستگاه از آن ساخته شد. هنسی ونوم F5، امروزه به‌عنوان جانشین ونوم GT شناخته می‌شود؛ اما هنوز در تست‌های نهایت سرعت شرکت نکرده است.

۱- کونیگزگ آگرا RS؛ نهایت سرعت ۴۴۷ کیلومتر بر ساعت

Koenigsegg Agera

آبان‌ماه ۱۳۹۶، زمان مناسبی بود تا قدرت مهندسی سوئد با ابرخودروی کونیگزگ آگرا RS تاریخ‌ساز شود. این محصول در حضور نمایندگان کتاب رکوردهای گینس و با طی کردن میسر رفت و برگشت، نهایت سرعت ۴۴۷ کیلومتر بر ساعت ثبت کرد؛ ضمن اینکه ادعا می‌شود برای لحظاتی به سرعت‌هایی بیش از ۴۵۰ کیلومتر بر ساعت نیز رسیده است. از دیگر توانایی‌های جالب کونیگزگ آگرا RS می‌توان به زمان رسیدن به سرعت ۴۰۰ کیلومتر بر ساعت و ترمزگیری آنی (از سرعت صفر تا ۴۰۰ کیلومتر بر ساعت و ایست کامل) اشاره کرد که مجموعا، ۳۶.۵ ثانیه ثبت شده است.

 در پایان این مطلب، بینندهی فیلم کوتاهی باشید که رکوردشکنی تاریخی مدل آگرا RS در شتاب‌گیری و ترمزگیری را نمایش می‌دهد.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات