بررسی ردمی نوت 5A شیائومی

دوشنبه ۲۱ اسفند ۱۳۹۶ - ۲۱:۰۰
مطالعه 18 دقیقه
ردمی نوت 5A، محصولی پایین‌رده از شیائومی است که به نسبت برچسب قیمتی بسیار پایین خود، تجربه‌ی کاربری مطلوبی را ارائه می‌دهد.
تبلیغات

نام شیائومی از بدو تولدش در سال ۲۰۱۰ تا به امروز با قیمت پایین گره خورده است به‌طوری‌که این شرکت تمام تلاش خود را برای تولید محصولات ارزان‌ و با کیفیت در سال‌های اخیر به کار بسته است. این شرکت به خوبی در سرزمین مادری‌اش یعنی چین پرورش یافت و حالا به بزرگ‌ترین فروشنده در بازارهای بزرگی همچون هند مبدل شده است. شیائومی در ماه نوامبر سال ۲۰۱۷ محصولی فبلت ردمی نوت ۵ ای را برای تسلط بر بازار پایین‌رده‌ها معرفی و راهی بازار کرد؛ این فبلت در بازار هندوستان با نام ردمی وای وان (Redmi Y1) نیز شناخته می‌شود.

Xiaomi Redmi Note 5A / شیائومی ردمی نوت 5A

با تغییر علایق کاربران به سمت استفاده از گوشی‌های بزرگ‌‌تر، از سال‌ها پیش بازار پایین‌رده‌ها نیز به ناچار میزبان فبلت‌ها شده است. ردمی نوت ۵ ای (Redmi Note 5A) با نمایشگر ۵.۵ اینچی، تراشه‌ی اسنپدراگون ۴۲۵ و باتری ۳۰۸۰ میلی‌آمپر ساعتی گزینه‌ی جذابی در بازار پایین‌رده‌ها محسوب می‌شود. آیا ردمی نوت ۵ ای تنها روی کاغذ یک گوشی کامل در بازه‌ی قیمتی خود است یا حقیقا قادر به برطرف کردن نیازهای کاربر خواهد بود؟ برای پاسخ به این سؤال و آشنایی بیشتر با این محصول اقتصادی موجود در بازار کشورمان همراه زومیت باشید.

گوشی ارزان‌قیمت Redmi Note 5A‌ شیائومی توسط فروشگاه بامیلو برای بررسی دراختیار زومیت قرار گرفته است.

مشخصات فنی رمی نوت 5A

مشخصات فنی ردمی نوت 5A

تراشه

اسنپدراگون ۴۲۵

سیستم‌عامل

اندروید ۷.۱.۲ نوقا

MIUI 9.0

حافظه‌ی رم

۲ گیگابایت

نمایشگر

۵.۵ اینچ

IPS LCD

رزولوشن ۱۲۸۰×۷۲۰ پیکسل

محافظ نمایشگر

گوریلا گلس

تراکم پیکسلی

۲۷۰ پیکسل بر اینچ

حافظه ذخیره‌سازی

۱۶ گیگابایت

کارت حافظه

میکرو اس‌دی تا سقف ۱۲۸ گیگابایت

دوربین اصلی

۱۳ مگاپیکسل

دیافراگم f/2.2

دوربین سلفی

۵ مگاپیکسل

f/2.0

حسگر اثر انگشت

ندارد

سیم‌کارت

نانوسیم

باتری

۳۰۸۰ میلی‌آمپر ساعت

وزن

۱۵۰ گرم

ابعاد

۷.۵۵×۷۶.۲×۱۵۳ میلی‌متر

طراحی

وقتی برای اولین‌بار به ردمی نوت ۵ ای نگاه می‌کنید، الهام‌گیری از ردمی ۴ ای در آن مشهود است. شیائومی گوشی پایین‌رده‌ی خود را از جنس پلاستیک ساخته است و خبری از فریم یا قاب فلزی در آن نیست؛ استفاده از پلاستیک مات در این گوشی به‌معنی کیفیت ساخت پایین آن نیست. این گوشی با هدف القای حس پریمیوم طراحی و ساخته نشده است بااین‌حال گوشی در ارائه‌ی حس یک کالای با کیفیت چندان هم ناموفق نیست. فریم و قاب پشتی دستگاه با یکدیگر یکپارچه شده‌اند و این تصمیم به درستی اتخاذ شده است.

Xiaomi Redmi Note 5A / شیائومی ردمی نوت 5A

نمایشگر ۵.۵ اینچی گوشی همان‌طور که انتظار داشتیم از نوع ۱۶ به ۹ است و ۷۱.۵ درصد از جلوی گوشی را پوشانده است. خوشبختانه برخلاف بسیاری از گوشی‌های هم قیمت، این نمایشگر با شیشه‌ی گوریلا گلس ۳ محافظت می‌شود. بخش پایین‌ نمایشگر در ردمی نوت ۵ ای بلا استفاده نمانده و شیائومی کلیدهای خازنی ناوبری اندروید را در این قسمت قرار داده است. شیشه‌ی جلوی دستگاه توسط یک نوار سفید رنگ به فریم پلاستیکی کشیده شده از پشت دستگاه متصل شده است.

گوشی باتوجه‌به استفاده از پلاستیک در ساخت بدنه‌‌ و ابعادش وزن مناسبی دارد؛ وزن گوشی طبق اعلام شرکت سازنده ۱۵۰ گرم است. لبه‌های قاب پشتی ردمی نوت ۵ ای انحنای اندکی دارند که به در دست گرفتن هرچه راحت‌تر گوشی کمک کرده است بااین‌حال استفاده از گوشی با یک دست کار ساده‌ای برای دستانی با ابعاد استاندارد نخواهد بود. خوشبختانه نسخه‌ی خاکستری مورد بررسی ما به لطف این بدنه‌ی مات لک‌پذیری زیادی نداشت. ضخامت گوشی نسبت به نسل قبل نزدیک به یک میلی‌متر کمتر شده و حالا به ۷.۵ میلی‌متر رسیده است. گوشی همانند رقبا فاقد استانداردهای مقاوت در برابر نفوذ آب و گرد و غبار است.

Xiaomi Redmi Note 5A / شیائومی ردمی نوت 5A

شیائومی کلیدهای پاور و حجم صدا را همانند اکثر گوشی‌هایش در لبه‌ی سمت راست قرار داده است؛ این کلیدها لقی نداشته و در محل مناسبی قرار گرفته‌اند. شیار سیم‌کارت گوشی علاوه بر میزبانی از دو سیم‌کارت نانو برای افزایش ظرفیت حافظه نیز استفاده می‌شود؛ کاربر قادر به استفاده از کارت‌های میکرو اس‌دی با ظرفیت ۱۲۸ گیگابایت نیز خواهد بود.

در دو طرف درگاه میکرو یو‌اس‌بی دو خروجی مشبک وجود دارد که طبق انتظار تنها یکی از آن‌ها برای خروج صدای اسپیکر استفاده می‌شود و دومی برای ایجاد تقارن به کار گرفته شده است. چینی‌ها جک ۳.۵ میلی‌متری صدا را در لبه‌ی بالایی و درکنار فرستنده اینفرارد برای کنترل لوازم صوتی، تصویری و خانگی و همچنین میکروفون ثانویه برای لغو نویز صدا قرار داده‌اند. ناگفته نماند که برخلاف نسخه‌ی پرایم که برای بازار چین درنظر گرفته شده است، نسخه‌ی معمولی فاید حسگر اثر انگشت است.

Xiaomi Redmi Note 5A / شیائومی ردمی نوت 5A
Xiaomi Redmi Note 5A / شیائومی ردمی نوت 5A

در بحث تولید صدا توسط اسپیکر ویژگی‌‌هایی همچون بلندی صدا، توانایی تولید صدای بیس و صداهای زیر و دیستورشن مطرح است. اسپیکر تک کاناله‌ی ردمی نوت ۵ ای حجم صدای بالایی دارد اما در بحث دیستورشن و ارائه‌ی صدای بیس با اسپیکر چندان توانمندی نسبت به رقبا رو‌به‌رو نیستیم.

نمایشگر

شیائومی از نمایشگر ۱۶ به ۹ با قطر ۵.۵ اینچ در ردمی نوت ۵ ای استفاده کرده است؛ تراکم پیکسل این نمایشگر HD نزدیک به ۲۷۰ پیکسل بر اینچ است که باتوجه‌به پایین‌رده بودن آن طبیعی به‌نظر می‌رسد. در نگاه اول به این نمایشگر HD شاید تصاویر به اندازه‌ی کافی شارپ به‌نظر نرسند؛ اما حقیقت این است که شیائومی در این زمینه فراتر از رقبایش عمل کرده است. نوار سیاه‌رنگ دور نمایشگر نیز که این روزها در بسیاری از گوشی‌های چینی شاهد آن هستیم در زمان روشن بودن نمایشگر به زیبایی آن لطمه زده است؛ البته این نوار به کم‌حاشیه به‌نظر رسیدن نمایشگر در حالت خاموش بودن آن نیز کمک می‌کند.

Xiaomi Redmi Note 5A / شیائومی ردمی نوت 5A

همانند دیگر گوشی‌های مورد بررسی ردمی نوت ۵ ای را برای سنجش فاکتورهای روشنایی آن، مورد بررسی قرار دادیم. خوشبختانه نمایشگر IPS LCD این گوشی با ثبت روشنایی حداکثری ۴۰۰ نیت ما را شگفت‌زده کرد. رنگ مشکی نیز به اندازه‌ی کافی عمیق است که شیائومی را در این بخش موفق بنامیم. نسبت کنتراست Native این نمایشگر عدد مناسب ۱۱۶ است که در چنین بازه‌ی قیمتی کاملا رضایت‌بخش محسوب می‌شود. حداقل روشنایی نمایشگر ردمی نوت ۵ ای عدد فوق‌العاده‌ی ۱.۲ نیت است که در دنیای پرچمداران نیز چنین رقمی عالی محسوب می‌شود. در جدول زیر می‌توانید نتایج تست نمایشگر گوشی‌های پایین‌رده و میان‌رده را مشاهده کنید:

روشنایی نمایشگر

White, 0%

Black, 100%, Manual

White, 100%, Manual

Black, 100% Auto

White, 100%, Auto

Max Native Contrast

Redmi Note 5A

1.2

3.45

391

3.50

400

116

Honor 7X

2.66

2.04

290

2.09

292

142

P smart

2.43

3.94

522

3.95

522

132

Zenfone Max Plus

6.5

3.58

378

3.23

354

105.6

Xperia XA1 Ultra

23.3

3.95

470

3.96

470

118

Galaxy A8+ 2018

2.53

0

568

0

795

Galaxy A8 2018

2.60

0

570

0

763

Honor 9

2.48

3.87

479

3.87

480

124

Mate 10 lite

2.42

1.92

279

1.92

283

147

Xperia XA1 Plus

32

3.52

432

3.61

443

122

Neffos X1 lite

5.76

4.18

283

4.23

292

67.7

Nova 2 Plus

2.30

3.96

483

4

486

121

Nokia 5

1.9

6.12

565

5.2

567

91.1

شیائومی ۳ حالت گرم‌، سرد و استاندارد را برای تغییر پروفایل نمایش رنگ‌ها درنظر گرفته است. چینی‌ها همچنین برای تغییر کنتراست تصویر سه حالتAutomatic contrast ، Increased contrast و Standard در نظر گرفته‌اند که بیشترین روشنایی در حالت دوم بدست می‌آید. شیائومی قابلیتی با نام «Reading mode» را نیز برای فیلتر نور آبی نمایشگر گوشی درنظر گرفته است؛ خوشبختانه امکان زمان‌بندی و تغییر شدت این فیلتر نیز وجود دارد. اگر علاقه‌ای به استفاده از کلید پاور ندارید، شیائومی امکان روشن کردن نمایشگر با دو ضربه به آن را نیز فراهم کرده است.

رابط کاربری ردمی نوت 5A

زاویه‌ی دید نمایشگر ردمی نوت ۵ ای رضایت‌بخش است و در بین گوشی‌های هم‌رده از بهترین‌ها به شمار می‌رود. خوانایی نمایشگر گوشی در محیط‌‌های پر نور و زیر نور خورشید هم سطح دیگر میان‌رده و پایین‌رده‌ی شیائومی است؛ کاربر در زیر مستقیم خورشید نیز قادر به استفاده از گوشی خواهد بود بااین‌حال بازتاب نور از نمایشگر کمی به خوانایی آن زیر نور خورشید لطمه می‌زند. رنگ‌های به نمایش در آمده در این گوشی با وجود نداشتن طراوت بالا کاملا رضایت‌بخش هستند. در پایان این بخش باید گفت که نمایشگر شیائومی ردمی نوت ۵ ای از همان برخورد اول، خود را به‌عنوان یک نمونه‌ی باکیفیت و نکته‌ی مثبت به کاربر معرفی می‌کند.

رابط کاربری

رابط کاربری MIUI از زمان تولدش همواره به‌عنوان یک رابط کاربری محبوب با پشتیبانی مناسب از سوی سازنده شناخته شده است. بد نیست بدانید که شیائومی حتی پیش از تولید اولین گوشی خود نیز به توسعه‌ی رابط کاربری برای گوشی‌های اندرویدی مشغول بوده است. بسیاری از شرکت‌های بزرگ نزدیک کردن رابط کاربری گوشی‌های خود به اندروید خالص را اولویت می‌دانند اما شرکت‌هایی مانند شیائومی استفاده از رابط کاربری شخصی‌سازی شده و با امکانات متنوع را در دستور کار قرار داده‌اند. ردمی نوت ۵ ای شیائومی با اندروید ۷.۱.۲ نوقا و نسخه‌ی نهم MIUI روانه بازار شده است؛ این نسخه از MIUI با حفظ بسیاری از المان‌های نسخه‌های پیشین با تمرکز بر بهبود تجربه‌ی کاربری و سرعت توسعه داده شده است.

رابط کاربری ردمی نوت 5A

قسمت اعلان‌‌ها همان‌طور که انتظار داشتیم فاصله‌ی زیادی با اندروید خالص دارد. شیائومی قابلیت پاسخ سریع را به بخش اعلان‌ها اضافه کرده و تمام اعلان‌ها یک اپلیکیشن را درکنار هم به‌صورت دست‌بندی شده نمایش می‌دهد. بیشتر اپلیکیشن‌‌های پیش‌فرض رابط کاربری و اپ‌ها اینستاگرام و فیسبوک با انیمیشن‌های جالبی همراه شده‌اند و چند پوسته‌ی جدید نیز به‌صورت پیش‌فرض در رابط کاربری قرار داده شده است. تخصیص داینامیک منابع و سرعت راه‌اندازی اپلیکیشن‌ها برای ارائه‌ی تجربه‌ی کاربری بهتر چیزهایی هستند که شیائومی در زمان معرفی نسخه‌ی رابط کاربری MIUI مانور زیادی روی آن داده است؛ این تخصیص منابع باعث کاهش تأخیر و تجربه‌ی روان‌تر از کار با گوشی خواهد شد.

رابط کاربری ردمی نوت 5A

بخش مدیریت اپلیکیشن‌های در حال اجرا نیز به به‌صورت کارت‌هایی درکنار هم دردسترس کاربران است. باتوجه‌به اینکه قابلیت اسپلیت اسکرین به‌صورت بومی در اندروید ۷ گنجانده شده است، شیائومی نیز این قابلیت را به گوشی‌های مبتنی بر MIUI 9 آورده است. با کشیدن اپلیکیشن دلخواه و پشتیبانی شده به بخش اسپلیت اسکرین صفحه برای اضافه کردن اپلیکیشن دوم به دو قسمت تقسیم می‌شود. رابط کاربری شیائومی با وجود فاصله از اندروید خالص عملکرد سریع و خوبی از خود در این گوشی پایین‌رده نشان داد. ویژگی‌های مختلفی مانند دوال اپ و اپلکیشن‌های ویدئو و ویرایش عکس بهبود یافته درکنار امکانات متنوع دیگر از MIUI 9 یک گزینه‌ی ایدئال برای گوشی‌های پایین‌رده ساخته است.

دوربین

ردمی نوت 5A از دوربینی با حسگر ۱۳ مگاپیکسلی بهره می‌برد که در پس لنزی با دیافراگم f/2.2 قرار دارد. چینی‌ها برای گوشی پایین‌رده‌ی خود فوکوس خودکار تشخیص فاز برای فوکوس سریع روی سوژه و فلش LED تکی برای ثبت تصاویر بهتر در محیط‌های تاریک نیز در نظر گرفته‌اند. ردمی نوت ۵ ای توانایی ثبت تصاویر HDR را نیز دارد که در حالت عکاسی خودکار، می‌توان آن را از گوشه‌ی سمت راست رابط کاربری دوربین فعال یا غیرفعال کرد.

Xiaomi Redmi Note 5A / شیائومی ردمی نوت 5A

در نرم‌افزار دوربین ۱۷ فیلتر عکاسی به‌چشم می‌خورد که می‌توان پیش‌نمایش تأثیر تمام آن‌ها را به‌صورت زنده و بدون نیاز به ثبت عکس مشاهده کرد. از بین حالت‌های عکاسی می‌توان به مواردی همچون پاناروما، تایمر، Audio، عکاسی در شب (HHT ،(Beautify، عکاسی براساس نوع سوژه (پرتره، منظره، ورزشی و...) و دستی اشاره کرد که در حالت دستی کاربر می‌تواند وایت بالانس و ایزو را تغییر دهد. دوربین اصلی ردمی نوت ۵ ای توانایی ضبط ویدیوهای فول‌ HD با نرخ ۳۰ فریم‌برثانیه را نیز دارد.

تصاویر ثبت‌شده با دوربین اصلی ردمی نوت ۵ ای با درنظرگرفتن قیمت بسیار پایین گوشی، کیفیت قابل قبولی دارند؛ بااین‌حال، ترجیح می‌دادیم تا سطح جزئیات تصاویر، کمی بالاتر باشد. عملکرد دوربین در محیط‌های تاریک، متوسط ارزیابی می‌شود، در این شرایط، نویز تصویر بالا می‌رود و از طراوت رنگ‌ها کاسته می‌شود. دوربین سلفی Redmi Note 5A از سنسوری ۵ مگاپیکسلی با لنز f/2.0 بهره می‌برد و تصاویر سلفی قابل قبولی را در وضعیت نوری مناسب ثبت می‌کند؛ اما در محیط‌های تاریک، نویز تصاویر همانند آنچه با دوربین اصلی تجربه کرده بودیم، افزایش پیدا می‌کند.

نمونه‌ی تصاویر ثبت‌شده با ردمی نوت 5A

نمونه تصاویر ردمی نوت 5A
نمونه تصاویر ردمی نوت 5A
نمونه تصاویر ردمی نوت 5A
نمونه تصاویر ردمی نوت 5A
نمونه تصاویر ردمی نوت 5A
نمونه تصاویر ردمی نوت 5A
نمونه تصاویر ردمی نوت 5A
نمونه تصاویر ردمی نوت 5A

بازده و عملکرد

توان پردازشی گوشی ارزان‌ شیائومی، پردازنده‌ی چهار هسته‌ای و ۲۸ نانومتری اسنپدراگون ۴۲۵ است که رونمایی آن‌ها به بیش از دو سال پیش و تاریخ ۱۸ فوریه‌ی ۲۰۱۶ بازمی‌گردد. این تراشه را ۲ گیگابایت رم و ۱۶ گیگابایت حافظه‌ی ذخیره‌سازی داخلی (۹.۴۳ گیگابایت دردسترس) همراهی می‌کند؛ البته شیائومی درگاهی اختصاصی را نیز درکنار درگاه سیم‌کارت‌های اول و دوم برای ارتقا حافظه‌ی این گوشی با کارت حافظه‌ی میکرو اس.‌دی در نظر گرفته است.

Xiaomi Redmi Note 5A / شیائومی ردمی نوت 5A

تراشه‌های سری ۴۰۰ کوالکام، جزو محصولات پایین‌رده‌ی آن به‌شمار می‌روند و در آن‌ها اغلب از ماژول‌های ضعیف‌تری نسبت به تراشه‌های سری ۴۰۰ و ۶۰۰ استفاده می‌شود، بنابراین، اسنپدراگون ۴۲۵ نیز از این قاعده مستثنی نیست و چهار هسته‌ی کم‌مصرف با ریزمعماری Cortex A53 با فرکانس حداکثری ۱.۴ گیگاهرتز، پردازنده‌ی مرکزی آن را تشکیل می‌دهند.

پردازش تسک‌های گرافیکی، برعهده‌ی واحد پردازش گرافیکی کوالکام با مدل آدرنو ۳۰۸ قرار دارد، این واحد از نمایشگرهایی با رزولوشن HD تا نرخ حداکثری ۶۰ فریم‌برثانیه پشتیبانی می‌کند و امکان ضبط و پخش ویدیوهای Full HD با نرخ ۳۰ فریم‌برثانیه را دراختیار کاربر قرار می‌دهد.  درکنار GPU و CPU مودم ال‌تی‌ایی X6 کوالکام قرار می‌گیرد که از سرعت‌های دانلود و آپلود ۱۵۰ و ۷۵ مگابیت‌برثانیه پشتیبانی می‌کند.

پردازنده سیگنال تصویر دوگانه‌ی به‌کاررفته در تراشه‌ی ۶۴ بیتی اسنپدراگون ۴۲۵ با حسگرهای ۱۶ مگاپیکسلی سازگار است، این تراشه از حافظه‌های رم LPDDR3 با فرکانس ۶۶۷ مگاهرتز، حافظه‌ی ذخیره‌سازی eMMC 5.1، درگاه USB 2.0، بلوتوث نسخه‌ی ۴.۱ و فناوری شارژ سریع Quick Charge 2.0‌ کوالکام نیز پشتیبانی می‌کند؛ البته شیائومی همراه‌با ردمی نوت 5A، شارژر عادی ارائه می‌دهد.

ابتدا به بررسی سرعت خواندن و نوشتن حافظه‌ی ذخیره‌سازی ردمی نوت ۵‌ای با استفاده از اپلیکیشن AndroBench‌ می‌پردازیم:

عملکرد حافظه‌ی ذخیره‌سازی ابزارهای موبایل میان‌رده و پایین‌رده

مدل‌ها / عملکرد

نرخ خواندن ترتیبی

نرخ نوشتن ترتیبی

نرخ خواندن تصادفی

نرخ نوشتن تصادفی

شیائومی ردمی نوت 5A

۲۶۳.۶۲ مگابایت بر ثانیه

۷۹.۸۹ مگابایت‌ بر ثانیه

۵۷.۱۴ مگابایت بر ثانیه

۹.۶۹ مگابایت بر ثانیه

آنر ۷ ایکس

۲۹۵.۸۶ مگابایت‌ بر ثانیه

۱۹۲.۳۸ مگابایت‌ بر ثانیه

۵۷.۸۲ مگابایت‌ بر ثانیه

۲۵.۴۸ مگابایت‌ بر ثانیه

پی اسمارت

۲۶۶.۸ مگابایت‌ بر ثانیه

۱۳۲.۰۲ مگابایت‌ بر ثانیه

۷۱.۹۶ مگابایت‌ بر ثانیه

۲۰.۵۴ مگابایت‌ بر ثانیه

ذن‌فون مکس پلاس

۲۶۹.۶۸ مگابایت‌‌برثانیه

۷۲.۱۹ مگابایت‌‌برثانیه

۳۶.۸۲ مگابایت‌ بر ثانیه

۱۰.۵ مگابایت‌ بر ثانیه

اکسپریا ایکس‌ ای وان اولترا

۲۶۲.۸۴ مگابایت‌‌برثانیه

۸۵.۳۹ مگابایت‌ بر ثانیه

۴۲.۳۷ مگابایت‌ بر ثانیه

۱۲.۱۹ مگابایت‌ بر ثانیه

گلکسی ای ۸ پلاس

۲۹۲.۲۱ مگابایت‌ بر ثانیه

۹۹.۱۳ مگابایت‌ بر ثانیه

۷۱.۳۵ مگابایت‌ بر ثانیه

۹.۳۱ مگابایت‌ بر ثانیه

گلکسی ای ۸

۲۹۹.۲۶ مگابایت‌ بر ثانیه

۸۶.۶ مگابایت‌ بر ثانیه

۷۸.۲۸ مگابایت‌ بر ثانیه

۱۰.۱۳ مگابایت‌ بر ثانیه

آنر ۹

۲۸۱.۷۲ مگابایت‌ بر ثانیه

۹۷.۷۱ مگابایت‌ بر ثانیه

۲۸.۳۸ مگابایت‌ بر ثانیه

۱۳.۸۵ مگابایت‌ بر ثانیه

برای بررسی عملکرد Redmi Note 5A ابتدای بنچمارک‌های متداول زومیت را روی این گوشی اجرا کردیم و سپس به اجرای تسک‌هایی مانند وب‌گردی، استریم موسیقی و تماشای ویدئو پرداختیم تا عملکرد این گوشی را در دنیای واقعی نیز مورد ارزیابی قرار دهیم. خاطرنشان می‌کنیم که آزمون‌های Manhattan 3.1 و CarChase از بنچمارک GFXBench‌ برای گوشی ردمی نوت ۵ ای دردسترس نبودند.

جدول بنچمارک‌ ابزارهای موبایل میان‌رده و پایین‌رده

تلفن / تبلت

AnTutu 7/6

3DMark

IceStorm

Unlimited

PCMark Work2.0

Overall/Web Browsing 

GeekBench4

Single/Multi

GFXBench

Manhattan 3.1/OffScreen 

GFXBench

CarChase/OffScreen

GFXBench

T-Rex/OffScreen

Xiaomi Redmi Note 5A

43257

34817

6295

3346

4133

679

1891

Not Supported

Not Supported

14FPS

7.7FPS

Honor 7X

71308

52233

11131

4888

5073

904

3371

4.3FPS

4.3FPS

2.7FPS

2.6FPS

16FPS

16FPS

Huawei P Smart

87747

66293

12484

4910

5034

939

3684

5.4FPS

5.4FPS

3.2FPS

3.2FPS

19FPS

19FPS

Zenfone Max Plus

--

43205

7196

2748

3258

431

2248

4.4FPS

4.5FPS

2.3FPS

2.4FPS

16FPS

16FPS

Xperia XA1 Ultra

--

63855

12790

4018

4246

868

3722

6.7FPS

6.2FPS

4.0FPS

3.7FPS

22FPS

22FPS

Mate 10 Lite

--

61997

10062

4930

5243

870

3267

4.8FPS

4.8FPS

2.9FPS

2.9FPS

17FPS

17FPS

+Galaxy A8

--

76982

14091

4859

4808

1500

4213

9.6FPS

9.9FPS

5.8FPS

6.0FPS

31FPS

33FPS

Galaxy A8

--

76543

14261

4972

5055

1501

4175

9.5FPS

9.9FPS

5.8FPS

6.0FPS

31FPS

33FPS

Xperia XA1 Plus

--

64648

12618

3869

4089

834

3742

6.6FPS

6.2FPS

3.9FPS

3.7FPS

21FPS

21FPS

Neffos X1 Lite

--

40905

7178

3291

3858

604

2517

8.0FPS

3.5FPS

3.9FPS

1.9FPS

21FPS

13FPS

Huawei Nova 2 Plus

--

62048

Failed

4816

908

3534

5.1FPS

4.8FPS

3.1FPS

2.9FPS

19FPS

19FPS

Nokia 5

--

45372

9507

3630

4028

671

2868

10.0FPS

4.6FPS

5.2FPS

2.5FPS

20FPS

16FPS

Nokia 6

--

44833

9444

3671

4026

647

2791

2.5FPS

2.5FPS

4.5FPS

4.6FPS

15FPS

16FPS

Honor 6X

--

56691

11619

4323

4792

787

3198

4.6FPS

4.8FPS

3.0FPS

2.8FPS

19FPS

19FPS

Galaxy A7 2017

--

60506

13070

3969

4225

765

3939

9.0FPS

9.0FPS

5.2FPS

5.2FPS

33FPS

34FPS

Galaxy A5 2017

--

59949

13406

3783

766

3947

4.9FPS

9.0FPS

5.2FPS

5.2FPS

27FPS

34FPS

Redmi 4 Prime

--

63458

15687

4246

4189

835

3125

3.6FPS

6.1FPS

2.3FPS

2.4FPS

8.9FPS

16.3FPS

Galaxy J7 Prime

--

40153

5047

3124

3038

654

2319

2.3FPS

4.9FPS

1.8FPS

1.8FPS

7.2FPS

12FPS

Galaxy J5 Prime

--

33353

4821

3267

590

1662

1.7FPS

3.8FPS

NOT

Supported

6.7FPS

11FPS

Huawei Honor 8

--

88739

17939

-

-

-

-

-

Xperia XA Ultra

--

49096

11124

-

-

-

-

-

Huawei P9 Lite

--

53041

11808

-

-

-

-

-

Galaxy C5

--

48102

11345

-

-

-

-

-

Galaxy A9 2016

--

63589

17235

-

-

-

-

-

بی‌شک همانند هر گوشی پایین‌رده‌ی دیگری از Redmi Note 5A نیز نمی‌توان انتظار اجرای بازی‌های سنگین، عملکرد بی‌نقص و انیمیشن‌های نرم را داشت؛ اما بهینه‌سازی‌های نرم‌افزاری شیائومی باعث شده است تا این گوشی در کاربری‌های روزمره، عملکرد مطلوبی را به نسبت قیمت پایین خود ارائه دهد و برای کاربر تجربه‌ای عذاب‌آور را به بار نیاورد. ردمی نوت ۵ ای بازی‌هایی سبک همانند Candy Crush و Ballz را نیز بدون مشکل اجرا می‌کند و در تسک‌هایی همچون مرور صفحات وب، استفاده‌ از اپلیکیشن‌های پیام‌رسان و استریم موسیقی نیز موفق ظاهر می‌شود.

باتری

شیائومی برای محصول پایین‌رده‌ی خود، باتری ۳۰۸۰ میلی‌آمپرساعتی را در نظر گرفته است که باتوجه‌به نمایشگر HD و پردازنده‌ی کم‌مصرف گوشی، روی کاغذ، به‌نظر ظرفیت کافی و قابل توجهی به‌نظر می‌رسد؛ البته ممکن است لیتوگرافی ۲۸ نانومتری پردازنده، تأثیری منفی بر شارژدهی ردمی نوت ۵ ‌ای داشته باشد. باید در نظر داشت که عوامل گوناگونی مانند نوع کاربری، میزان روشنایی نمایشگر و حتی دمای گوشی تأثیر قابل توجهی روی شارژدهی محصول دارند؛ به‌‌عنوان مثال، در کاربری‌هایی مانند اجرای بازی‌های گرافیکی مجموعه‌ی عوامل یادشده، در میزان شارژدهی دستگاه نقش خواهد داشت. در کاربری‌هایی نظیر پخش فیلم، درکنار میزان روشنایی، نوع پنل نیز بر میزان مصرف انرژی تأثیر می‌گذارد.

Xiaomi Redmi Note 5A / شیائومی ردمی نوت 5A

ما برای بررسی عملکرد باتری ردمی نوت ۵ ای، آزمون مرسوم زومیت را روی این گوشی اجرا کردیم، آزمون نخست مربوط به پخش فیلم در حالتی است که روشنایی نمایشگر در حد ۲۰۰ نیت تنظیم شده و گوشی در حالت پرواز قرار دارد. در این آزمون گوشی ارزان‌قیمت شیائومی ۷ ساعت و ۱۰ دقیقه دوام آورد که عملکرد متوسطی محسوب می‌شود.

آزمون‌های دیگر به اجرای تست‌های باتری Manhattan 3.1 و Work 2.0 از بنچمارک‌های GFXBench و PCMark مربوط می‌شود که آزمون نخست ترکیبی از توانایی پردازشی را درکنار شارژدهی بررسی می‌کند و آزمون دوم یکی از گزینه‌های توانمند در شبیه‌سازی استفاده‌ی روزمره‌ی کاربران از گوشی‌ها محسوب می‌شود، خاطرنشان می‌کنیم که در این آزمون‌ها نیز روشنایی نمایشگر در حد ۲۰۰ نیت قرار دارد؛ متاسفانه آزمون Manhattan 3.1 برای ردمی نوت 5A دردسترس نبود. 

نام گوشی هوشمند

نمایشگر

ظرفیت

(mAh)

ویدئو

(h)

GFXBench

Manhattan 3.1

Battery LifeTime

GFXBench

Manhattan 3.1

LongTime Performance

PCMark

(h)

Xiaomi Redmi Note 5A

720p/"5.5

3080

7:10

Not Supported

Not Supported

7:32

Honor 7X

5.93"/1080p

3340

9:07

288.2min

226.1Frame

6:58

Huawei P Smart

5.65"/1080p

3000

9:10

336.8min

314.2Frame

5:20

Asus Zenfone Max Plus

5.7"/1080p

4130

11:14

353.9min

271.0Frame

9:00

Sony Xperia XA1 Ultra

1080p/"6.0

2700

11:07

349.3min

409.0Frame

Failed

Huawei Mate 10 Lite

1080p/"5.9

3340

9:05

306.8min

252.0Frame

5:38

+Samsung Galaxy A8

1080p/"6.0

3500

16:35

514.6min

254.0Frame

9:52

Samsung Galaxy A8

1080p/"5.6

3000

14:10

386.5min

245.2Frame

7:32

Sony Xperia XA1 Plus

1080p/"5.5

3430

12:40

477.5min

406.6Frame

Failed

Neffos X1 Lite

720p/"5.0

2550

10:00

294.8min

495.0Frame

TBA

Huawei Nova 2 Plus

1080p/"5.5

3340

11:40

288.2min

314.1Frame

-

Nokia 5

720p/"5.2

3000

15:40

9:20

Nokia 6

1080p/"5.5

3340

12

9:15

Huawei Honor 6X

1080p/"5.5

3340

11:00

10:19

(Samsung Galaxy A8 (2016

1080p/"5.7

3300

12:10

-

(Samsung Galaxy A7 (2017

1080p/"5.7

3600

19:10

12:52

(Samsung Galaxy A5 (2017

1080p/"5.2

3000

12:40

6:55

Xioami Redmi 4 Prime

5.0"/1080p

4100

10:10

8:34

Samsung Galaxy J7 Prime

5.5"/1080p

3300

14:10

9:07

Samsung Galaxy J5 Prime

720p/"5.0

2400

16:30

9:14

Huawei Honor 8

5.2"/1080p

3000

9:00

-

Huawei Nova Plus

5.5"/1080p

3340

11:00

-

Xiaomi Mi 5s

5.15"/1080p

3200

13:00

-

Apple iPhone 7

4.7"/750p

1960

9:20

-

Sony Xperia XZ

5.2"/1080p

2900

9:00

-

Sony Xperia XA Ultra

6.0"/1080p

2700

8:50

-

Huawei P9 Lite

5.2"/1080p

3000

11:00

-

Samsung Galaxy C5

5.2"/1080p

2600

8:20

-

با وجود عملکرد متوسط ردمی نوت ۵ ای در آزمون پخش فیلم، این گوشی در کاربری‌های روزمره، به‌لطف نمایشگر HD خود می‌تواند تا یک روز کامل شارژدهی داشته باشد. با وجود پشتیبانی تراشه‌ی اسنپدراگون ۴۲۵ از فناوری شارژ سریع Quick Charge 2.0، شارژر همراه گوشی از نوع عادی است؛ به‌طوری که فرایند شارژ کامل گوشی از صفر تا ۱۰۰ درصد حدود ۲ تا ۳ ساعت به‌طول می‌انجامد.

جمع‌بندی

شیائومی در زمینه‌ی ساخت گوشی‌های هوشمند میان‌رده و پایین‌رده با ارزش خرید بالا تبحر خاصی دارد؛ می‌توان گفت که این جمله تا حدود زیادی در مورد Redmi Note 5A نیز صدق می‌کند، محصول ارزان‌قیمت چینی‌ها در کالبدی پلاستیکی و خوش‌ساخت جای گرفته است، نمایشگر HD این گوشی کنتراست مطلوبی دارد و به‌لطف روشنایی حداکثر و حداقلی ۴۰۰ و ۱.۲ نیتی خود، در هر محیط‌های روشن و تاریک، شما را آزار نخواهد داد. عملکرد دوربین ردمی نوت ۵ ای نیز در بین محصولات پایین‌رده، قابل قبول ارزیابی می‌شود.

Xiaomi Redmi Note 5A / شیائومی ردمی نوت 5A

به‌لطف بهینه‌سازی‌های نرم‌افزاری شیائومی، این گوشی در کاربری‌های روزمره، عمکلرد رضایت‌بخشی را به نسبت برچسب قیمتی خود ارائه می‌دهد؛ اما بهتر بود تا چینی‌ها در این نسخه نیز همانند Redmi Note 5A Prime از تراشه‌ی پیشرفته‌تر اسنپدراگون ۴۳۵ بهره می‌بردند. استفاده از تراشه‌ی قدیمی با لیتوگرافی ۲۸ نانومتری، بر میزان مصرف انرژی گوشی می‌افزاید؛ بنابراین تصمیم منطقی برای شیائومی، می‌توانست استفاده از تراشه‌ی کم‌مصرف و ۱۴ نانومتری اسنپدراگون ۴۵۰ باشد.

در پایان از شما دعوت می‌کنیم برای اطلاع از مشخصات فنی و قیمت گوشی از بخش دیتابیس محصولات زومیت استفاده کنید؛ کاربران در این بخش به انواع گوشی سامسونگ، اپل، هواوی،‌ نوکیا و دیگر برندها دسترسی خواهند داشت.

نکات مثبت

  • بدنه‌ی باکیفیت
  • نمایشگری با روشنایی مطلوب
  • عملکرد مناسب در کاربری‌های روزمره

نکات منفی

  • شارژدهی متوسط
  • عرضه با نسخه‌ی هفتم اندروید
  • فقدان شارژر Quick Charge با وجود پشتیبانی پردازنده
تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات