استفاده از سلول‌های بنیادی وابسته به جفت جنینی برای درمان‌ ترمیمی

پنج‌شنبه ۱۰ اسفند ۱۳۹۶ - ۱۳:۰۰
مطالعه 2 دقیقه
شرکتی آمریکایی قصد دارد با استفاده از سلول‌های بنیادی جفت جنینی انسان، طول عمر را زیاد کرده و بیماری‌های تهدید‌کننده‌ی حیات را درمان کند.
تبلیغات

بر اساس یک کشف علمی جدید، استفاده از سلول‌های بنیادی جفت (وابسته به جفت جنینی) می‌تواند به‌عنوان روش درمانی بازسازی جدید در نظر گرفته شود. دو دانشمند آمریکایی به نام‌های پیتر دیامندیس و رابرت حریری برای تحقیق در مورد این سلول‌های بنیادی خاص با هدف کشف درمان‌های جدید احیا کننده همکاری می‌کنند.

شرکت آغازگر این کار یعنی Celularity، معتقد است که سلول‌های بنیادی موجود در جفت جنینی (که در هنگام رشد جنین، مواد مغذی را به او منتقل می‌کند) برای بازسازی بافت‌ها و اندام‌ها مناسب هستند. بر این اساس، این سلول‌ها می‌توانند از هر جفتی که معمولا دور انداخته می‌شود، برداشته شده و در هر انسانی بدون خطر پس زدن به کار گرفته شوند.

با برداشت سلول‌های بنیادی از این اندام موقت، این تکنیک، مشکلات مربوط به بحث‌های اخلاقی در پژوهش‌های سلول‌های بنیادی جنینی را نخواهد داشت. از طرفی، به‌دلیل اینکه سلول‌های بنیادی جفت نسبتا فراوان و در دسترس هستند، درمان‌هایی بر این اساس از لحاظ تئوری مقرون‌به‌صرفه و معمول خواهند بود. این مسئله همچنین موجب می‌شود که آغاز درمان هر چه سریع‌تر باشد. پیتر دیامندیس در مصاحبه‌ای با TechCrunch گفت:

هدف نهایی ما این است که طول عمر انسان را افزایش دهیم و در عین حال خصوصیات جسمی و ذهنی او را در حد بالا حفظ کنیم. بیست سال علم و تحقیقی که توسط همکارم دکتر باب حریری انجام شده است، سنگ بنای انقلاب عمر طولانی است که در راه است.

این تیم امیدوار است تا یک یا دو سال دیگر تاییدیه‌ی FDA (سازمان غذا و داروی ایالات متحده) را بگیرد. در صورت انجام این کار، شاید درمان‌های جدید به‌زودی در دسترس عموم قرار گیرند.

پس از تولد نوزاد، معمولا قوانین سختگیرانه‌ای در مورد کاری که والدین می‌توانند با جفت‌های سلولی انجام دهند، وجود دارد (چون ممکن است بخواهند آن را با خود به خانه ببرند یا اینکه حتی آن را بفروشند). بنابراین Celularity از مواد اولیه‌ای استفاده می‌کند که اغلب برای بیمارستان‌ها اجسام دور انداختنی تلقی می‌شوند. این شرکت با استفاده از مواد فوق تلاش دارد که بتواند درمان‌های جدیدی برای بسیاری از بیماری‌ها، از جمله انواع سرطان، طراحی کند.

کار فعلا محدود به این شرکت آمریکایی است؛ ولی اگر آنها بتوانند تاییدیه را بگیرند و ثابت کنند که از راه سلول‌های بنیادی جفت می‌توانند درمان‌هایی ارائه کنند، این تکنیک می‌تواند حرکت بسیار بزرگ‌تری را در دنیای پزشکی ایجاد کند.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات