تایید روشی توسط FDA برای درمان زخم‌های ترمیم‌نشده با سلول‌های بنیادی

جمعه ۵ آبان ۱۳۹۶ - ۲۳:۰۰
مطالعه 2 دقیقه
مرحله آزمایش بالینی روشی جدید برای درمان زخم‌های غیربهبودی با کاربرد سلول‌های بنیادی آغاز شده است.
تبلیغات

استفاده از سلول‌های بنیادی برای بهبود زخم، مفهوم جدیدی نیست، اما تا کنون همه‌ی تست‌ها در حد آزمایشگاهی بوده است. سلول‌های بنیادی برای مهندسی بافت پوست و بهبود زخم، بهبود زخم‌های بازسازی‌شده و در مرکز پزشکی سامفورد هم به‌عنوان یک درمان برای آسیب‌های وارد به شانه مورد آزمایش قرار گرفته‌اند. سازمان غذا و داروی امریکا اینک دومین آزمایش‌ بالینی سلول‌های بنیادی بافت چربی را برای درمان زخم‌های پایی که بهبود نمی‌یابند، طراحی کرده است. دوره آزمایشی این دارو در سپتامبر سال جاری آغاز شد.

 شرکت‌کنندگان در این مطالعه، همگی بیش از ۱۸ سال سن داشته و زخمی به مساحت ۳ الی ۲۵ سانتی‌متر مربع با A1C کمتر از ۹ را روی پای خود داشتند. علاوه بر این، برای شرکت در مطالعه‌ی فوق، زخم پا باید حداقل ۳ ماه روی پا حضور می‌داشته و در این مدت هم بهبودی در آن حاصل نمی‌شده است. به گفته‌ی دیوید پریس، معاون مدیر اجرایی بخش نوآوری و تحقیق از موسسه سانفورد:

 این کارآزمایی بالینی می‌تواند به درمان‌هایی برای افراد مبتلا به زخم‌هایی که بهبود نمی‌یابند، کمک کند؛ از جمله افراد مبتلا به دیابت و افرادی دیگر که بیماری بر کیفیت زندگی‌شان تاثیر می‌گذارد.

 تحقیقات سلول‌های بنیادی

 در سال ۲۰۱۴، سازمان جهانی بهداشت تخمین زده بود که ۴۲۲ میلیون نفر مبتلا به دیابت در سراسر جهان وجود دارد. زخم‌های غیربهبودی می‌تواند یک عارضه‌ی ناشی از دیابت باشد؛ یا همچنین می‌تواند بر آمده از انواع مختلف بیماری‌های عروقی باشد. در ایالات متحده ۲.۴ تا ۴.۵ میلیون نفر با زخم‌هایی مزمن در برخی قسمت‌های بدنشان زندگی می‌کنند. اضطراب بیش از حد در مراقبت از زخم‌های غیر بهبودی، به‌خصوص برای کسانی که در حال مبارزه با بیماری هستند، می‌تواند منجر به عفونت، درد و ادامه‌ی مشکلات مزمن سلامتی شود.

 سلول‌های بنیادی برای درمان دیابت، بازسازی اعضای بدن و موارد بسیار بیشتری مورد تحقیق قرار می‌گیرند. مطالعه‌ی انجام‌شده در سانفورد هنوز به پایان نرسیده است؛ اما حمایت FDA از کارآزمایی بالینی نشان می‌دهد که علاقه و سرمایه‌گذاری رو به رشد و مناسبی در این زمینه‌ی تحقیقی وجود دارد.

 انجام تحقیقات روی سلول‌های بنیادی در سال ۱۹۸۱ شروع شده و از هر سو نیز طیفی گسترده از قابلیت‌ها برای این زمینه متصور بوده‌ایم. سلول‌های بنیادی را گاهی به‌عنوان درمان و روش‌های درمانی با پتانسیل بالا و همینطور به‌عنوان روشی برای پاسخ به برخی معماها و پرسش‌های رازآلود در دنیای پزشکی و در سوی دیگر داستان هم به‌عنوان یک عمل ذاتا غیر اخلاقی که ممکن است آسیب بزرگی برای بشریت باشد و به دست افراد نامناسب بیفتند، در نظر گرفته‌اند. به نظر می‌رسد که تحقیقات سلول‌های بنیادی در سال‌های اخیر،  به‌طور گسترده‌ای توسط افراد مختلف به‌طور عمیق درک و پذیرفته شده است و همچنان به‌عنوان مجموعه‌ای از تحقیقات با برنامه‌های ظاهرا بی‌شمار  در حال رشد است.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات