سانگ یانگ رکستون G4 / جی 4؛ مشخصات فنی، قیمت و هر آنچه درباره آن باید بدانید

چهارشنبه ۲ اسفند ۱۳۹۶ - ۲۳:۰۰
مطالعه 22 دقیقه
خودروسازی سانگ یانگ کره جنوبی، با لوکس‌ترین محصول خود در ایران حضور دارد. در این مطلب به بررسی جامع رکستون G4 و مقایسه‌ی این مدل با دیگر شاسی‌بلندهای بازار ایران می‌پردازیم.
تبلیغات

تا یک دهه‌ی قبل، خودروهای بزرگ‌جثه و دارای ارتفاع بالا، صرفا برای رانندگی در مسیرهای خارج از جاده استفاده می‌شدند. در آن زمان، برندهای بزرگ و مطرح جهان هم محصولاتی متنوعی در کلاس شاسی‌بلند نداشتند و حتی عبارتی مثل کراس‌اور، بی‌معنا بود. امروزه نه‌تنها طیف وسیعی از انواع شاسی‌بلند در سبد غول‌های خودروسازی دیده می‌شوند؛ که برندهایی مثل رنجرور، جیپ و GMC، صرفا در این سبک بدنه فعالیت دارند.

SsangYong Rexton

شرکت سانگ یانگ کره جنوبی، از جمله خودروسازانی است که با تمرکز بر شاسی‌بلندها و کراس‌اورها کار می‌کند. با نادیده گرفتن ون رادیوس و خودروی لوکس چیرمن با توجه به تیراژ تولید پایین، می‌توان ادعا کرد سانگ یانگ در یک دهه‌ی اخیر، محصول مهمی در کلاس سواری نداشته است و همچنان بر این خط مشی، تأکید دارد. شرکت سانگ یانگ با قدمتی به اندازه تاریخ خودروسازی کره جنوبی، از زمان تأسیس در ۱۹۵۴ تاکنون، با فراز و نشیب‌های زیادی رو‌به‌رو بوده است. این شرکت در ابتدا سازنده ماشین‌آلات سنگین راه‌سازی، اتوبوس و کامیون بود که بعدها به سمت تولید خودروهای سواری و مخصوصا کلاس کراس‌اور پیش رفت؛ اما با بحران‌های مالی مختلف رو‌به‌رو و چندبار دست به دست شد. در سال ۱۹۸۷ یک شرکت انگلیسی به نام پنتر وست‌ویندز (Panther Westwinds) سهام‌دار اصلی سانگ‌یانگ شد و آغازگر همکاری نزدیک آن‌ با مرسدس بنز و ساخت موسو در ۱۹۹۳ شد. سانگ‌یانگ در سال ۱۹۹۷ به غول صنعتی آن دوران کره‌ جنوبی، شرکت دوو فروخته شد؛ اما در نهایت با ورشکستگی دوو در سال ۱۹۹۹، طراحی و تولید خودرو در آن توقف یافت تا اینکه با حضور قدرت بزرگ خودروسازی هند، شرکت تاتاموتورز در دوو، سانگ یانگ هم جان تازه‌ای گرفت و با مدل‌های رکستون و کایرون در حدود سال‌های ۲۰۰۲ به بازار جهانی بازگشت. سرانجام در سال ۲۰۱۱، حدود ۷۰ درصد سهام سانگ یانگ به خودروساز بزرگ هند، ماهیندرا فروخته شد و از آن زمان تاکنون مبدل به چهارمین خودروساز کره‌ جنوبی با تولید بیش از ۱۲۰ هزار دستگاه در سال شده است.

خودروسازی سانگ یانگ برای ایرانی‌ها یادآور خودروی موسو است که حدود ۱۵ سال قبل به جاده‌های کشور وارد شد. همکاری نزدیک این شرکت با مرسدس بنز و استفاده از موتور و جعبه‌دنده‌های این برند آلمانی در موسو خاطره خوبی برای خریداران بود؛ هرچند طراحی بدنه‌ی آن حرف و حدیث‌های زیادی به‌دنبال داشت و چندان جذاب محسوب نشد. موج دوم واردات محصولات سانگ یانگ به ایران، از سال ۲۰۱۲ آغاز شد و هم‌زمان با سرمایه‌گذاری سنگین ماهیندرا در این شرکت کره‌ای، شاسی‌بلندهایی متنوع به بازار کشورمان ارائه کرد. سه خودروی اکتیون، کایرون و رکستون، فروش بسیار خوبی در ایران داشتند و به لطف بهره‌مندی از تجهیزات فنی ساخت مرسدس بنز، همچنان در بازار دست دوم معامله می‌شوند.

با ممنوعیت واردات خودروهای دارای پیشرانه‌ی حجیم، محصولات لوکس سانگ‌ یانگ شامل رکستون و کایرون، از بازار ایران خداحافظی کردند. البته نباید فراموش کرد که خودروهای مذکور، با فروش بالایی در بازار جهانی رو‌به‌رو نشدند و برند سازنده نیز ترجیح داد بر محصولات اقتصادی‌تر نظیر کوراندو و تیوولی سرمایه‌گذاری کند. امروزه، به لطف پیشرانه‌ی ۲ لیتری توربوشارژ و عزم سانگ یانگ در تولید شاسی‌بلند نیمه ‌لوکس، نسل جدید رکستون با کد G4، شرایط حضور در ایران را پیدا کرده است و به‌زودی توسط رامک خودرو، پیش‌فروش خواهد شد.

طراحی ظاهری و بدنه

از دیرباز، بسیاری از محصولات سانگ یانگ با عبارت «زشت‌ترین خودروی دنیا» توصیف شده‌اند. علاوه بر موسو که در زمان خود، به‌عنوان یکی از بدظاهرترین مدل‌های جهان توسط بسیاری از رسانه‌های خودرویی دنیا انتخاب شد، ون رادیوس و نسل اول از شاسی‌بلند اکتیون هم با انتقادات شدیدی در بحث طراحی بیرونی مواجه بودند. طبق معمول، کره‌ای‌ها دست روی دست نگذاشتند و حالا محصولات سانگ یانگ، کاملا متفاوت از قبل به نظر می‌رسند. پس از معرفی تیوولی با فرم چراغ‌های شبه مثلثی و حالت کشیده به بالا در گوشه‌ها، نوعی زبان طراحی در خودروهای سانگ یانگ دیده می‌شود. این موضوع، در نسل جدید کوراندو، رادیوس و حالا در رکستون G4 قابل تشخیص است.

 

 

چراغ‌های رکستون در مقایسه با سایز بدنه، کوچک و محافظه‌کار به نظر می‌رسند. این بخش، حالتی انتقامجو یا لوکس، تداعی نمی‌کند و شدیدا تحت تأثیر محصولات تویوتا، خصوصا پرادو است. با نگاهی دقیق‌تر به داخل کاسه چراغ، هالوژن‌های مدرن و ادوات براق حاشیه‌ای، به‌خوبی دیده می‌شوند تا جلوه‌ای امروزی برای رکستون فراهم می‌شود. استفاده از کروم براق با گوشه‌های تیز و حالت شمشیری، دیگر نکته‌ی مثبت در نمای روبروی شاسی‌‌بلند سانگ یانگ است؛ اما همچنان سادگی جلوپنجره و سیاه بودن آن، ناامیدکننده است. لوگوی شرکت سازنده با حالت شاخ گوزن هم نسبتا بزرگ است و هم‌خوانی جالبی با دیگر اجزا ندارد.

SsangYong Rexton

از مهم‌ترین نکات مثبت در طراحی رکستون G4، حجم‌دهی مناسب سپر و ایجاد حفره‌های هماهنگ با چراغ‌ها است. این بخش، علاوه بر تأمین مکانی چشم‌نواز برای مه‌شکن‌ها، به لطف استفاده از ادوات باریک و براق، نوعی تقارن با جلو پنجره ایجاد می‌کند. سپر رکستون دارای ۲ بخش جداگانه است که در بالا، فلزی و همرنگ بدنه ارائه می‌شود اما در پایین، از جنس پلاستیک و به رنگ سیاه خواهد بود. در این بین، مجرای عبور هوای پیشرانه و یراق باریک کروم قرار گرفته است تا همراه‌با نوار مشابه بالای جلوپنجره، زیبایی رکستون را افزایش دهد.

با نگاه به نمای جانبی جدیدترین شاسی‌بلند سانگ یانگ، متوجه شباهت بسیار زیاد آن با دیگر محصولات مشهور بازار جهانی، خصوصا میتسوبیشی اوتلندر می‌شویم. البته، این سبک طراحی، کاملا متداول و از سوی بازار دنیا، پذیرفته شده است؛ اما در کنار زیبایی و سادگی؛ خلاقیت خاصی در آن دیده می‌شود. حتی رینگ‌های اسپرت رکستون G4، تفاوت خاصی با نمونه‌های استاندارد در اوتلندر  جدید ندارد و با طرح ۵پر دوگانه همراه است. از سویی دیگر، خطوط حجم‌دهنده روی بدنه‌ی رکستون، با حالت خمیده و در امتداد گوشه‌ی چراغ‌های طرفین، متقارون به نظر می‌رسد و در شاسی‌بلندهای امروزی، چندان متداول نیست. خط سومی هم روی درهای جانبی دیده می‌شود که بالاتر از دستگیره‌ها است و بی‌هدف به نظر نمی‌رسد.

SsangYong Rexton

بخش زیادی از رکاب‌ها و فضای زیر درها، به پلاستیک سیاه‌رنگ اختصاص داده شده است که از حس لوکس و گران‌قیمت خودرو می‌کاهد. این بخش، از طریق فریم پلاستیکی پیرامون گلگیرها به سپرها متصل می‌شود و تاحدودی، توی ذوق بیننده می‌زند. از نکات مثبت در نمای جانبی رکستون، می‌توان به نوار براق کروم در اطراف پنجره‌ها و دستگیره‌هایی از جنس مشابه اشاره کرد. استفاده از بال عقب (اسپویلر) و ریل باربند به رنگ خاکستری متالیک (ثابت در همه‌ی مدل‌ها) نیز حس اسپرت و جوان‌پسندی به خودرو داده است.

SsangYong Rexton

نمای پشت رکستون G4، فراتر از انتظار نیست، هرچند زیبا و چشم‌نواز به نظر می‌رسد. از این زاویه و خصوصا با تمرکز دید بر چراغ‌های عقب، شاسی‌بلند سوبارو اسکنت تداعی می‌شود؛ اما نمی‌توان منکر ظرافت‌هایی مشابه نمای جلو در این بخش از رکستون شد. چراغ‌های عقب خودرو، حجم‌دهی شده‌اند و دارای خطوط تیز زاویه‌دار هستند که بیرون‌زده از بدنه به نظر می‌رسند. بین آن‌ها، قطعه‌ای کاملا صاف و فلزی دیده می‌شود که در محصولات سوبارو متداول است. از سویی دیگر، حجم‌دهی خاصی روی درپوش صندوق وجود ندارد و صرفا با خطی ملایم در امتداد چراغ‌ها ارائه می‌شود. روی سپر عقب، حالتی مشابه سپر جلو فراهم شده و دارای نواری باریک از فلز براق کروم به‌صورت منحنی است. تقریبا تمامی این بخش، از جنس پلاستیک و به رنگ سیاه خواهد بود که تا حدودی ارزان‌قیمت به نظر می‌رسد. در عوض، چراغ‌های ثانویه‌ی ترمز، بالاتر از سپر و با جایگاه ویژه در بدنه طراحی شده‌اند که همراه‌با آنتن کوسه‌ای، نکاتی مثبت در ظاهر رکستون محسوب می‌شوند.

در مجموع، می‌توان از طراحی بیرونی سانگ یانگ رکستون رضایت نسبی داشت. این خودرو دارای حجم‌دهی قابل قبولی است که علاقه‌مندان مدل‌های پهن‌پیکر را جذب خود می‌کند و در مقایسه با محصولات هم‌قیمت، کمی لوکس‌تر و ارزشمندتر به نظر می‌رسد. ابعاد رکستون G4، شامل طول ۴۸۵۰ میلی‌متر با عرض ۱۹۶۰ میلی‌متر است که همراه فاصله‌ محورهای ۲۸۶۵ میلی‌متر و ارتفاع سقف ۱۸۲۵ میلی‌متر ارائه می‌شود. با این حساب، پرچم‌دار سانگ یانگ از هر جهت بزرگ‌تر از کیا سورنتو، هیوندای سانتافه و میتسوبیشی اوتلندر است.

طراحی داخلی و کابین

باید اعتراف کنیم نمای داخلی رکستون فراتر از انتظار است. با ورود به کابین خودرو، حتی اگر تجربه‌ی رانندگی با ولوو XC90 یا نسل جدید شاسی‌بلندهای لکسوس را داشته باشید، تحت تأثیر متریال و کیفیت ساخت سانگ یانگ قرار خواهید گرفت. حجم ‌بالای چوب و چرم مصرفی در داشبورد، تودری‌ها و حتی دسته‌دنده، کم‌نظیر است، ضمن اینکه به‌جای استفاده از پلاستیک سیاه در بسیاری ادوات، قطعات فلزی و نقره‌ای رنگ دیده می‌شوند.

SsangYong Rexton

نمای داشبورد، با حالت متقارن و هواکش‌های عریض عمودی در طرفین نمایشگر، تداعی‌کننده‌ی پیکاپ‌های پهن‌پیکر آمریکایی، نظیر دوج رم ۱۵۰۰ است. از سویی دیگر، می‌توان نمای داشبورد را به سه قسمت تقسیم کرد که در بخش بالایی، پلاستیک سخت با مواد مرغوب، در نوار میانی، چوب با طرح خطوط افقی و در قسمت پایین، چرم نرم با خطوط دوخت متقاطع دیده می‌شود. البته در بخش زیرین داشبورد، باز هم از پلاستیک سخت استفاده شده است؛ اما این قسمت نیز هم‌رنگ پوشش صندلی‌ها و چرم داشبورد خواهد بود تا لوکس و چشم‌نواز عمل کند.

نمایشگر لمسی ۸ اینچ در میان داشبورد نسخه‌های استاندارد قرار دارد، ضمن اینکه نمونه‌ی ۹.۲ اینچ آن هم قابل سفارش است تا بزرگ‌ترین نمایشگر در کلاس شاسی‌بلندهای سایز متوسط دنیا باشد. کلیدهای نسبتا پرتعدادی روی داشبورد وجود دارد که در نگاه اول، گیج‌کننده به نظر می‌رسد؛ اما به‌خوبی دسته‌بندی شده است تا گروه مربوط به ناوبری و سیستم سرگرمی، زیر نمایشگر باشد و امکانات مربوط به گرمایش – سرمایش، از مکانی روبروی دسته‌دنده کنترل شوند.

SsangYong Rexton

پشت فرمان رکستون G4، طرح سیلندری مرسوم دیده نمی‌شود و عقربه‌های اصلی، کاملا هم‌سطح پنل هستند. در نسخه‌های ساده و لوکس، ۲ نوع نمایشگر بین سرعت‌سنج و دورسنج پیشرانه وجود دارد. در مدل استاندارد، نمایشگر TFT دیده می‌شود که با سایز ۳.۵ اینچ و اطلاعات معمول در کامپیوتر سفر (مثل میانگین مصرف سوخت و هشدارهای مربوط به درجه حرارت پیشرانه) قابل استفاده است. در مدل‌های دارای آپشن‌های بیشتر، نمایشگر بزرگ‌تر و مدرن‌تر با سایز ۷ اینچ در پنل پشت فرمان وجود دارد که تصاویر گرافیکی و سه‌بعدی (با قابلیت اعمال تغییر در چیدمان) از طریق آن به اطلاع راننده می‌رسد.  اعلام هشدارهای مهم مثل خروج از خط یا پیام‌های مربوط به سیستم‌ ناوبری ماهواره‌ای هم در مدل‌های فول‌آپشن، از طریق نمایشگر ۷ اینچ پنل انجام می‌شود.

راننده‌ی رکستون جدید، با فرمان خوش‌دست و پوشش چرم رو‌به‌رو است. در این بخش هم کلیدهای پرتعدادی وجود دارند که علاوه بر شلوغی ظاهری، می‌توانند باعث حواس‌پرتی کاربر شوند. فریم نقره‌ای رنگ پیرامون کلیدی روی فرمان، هماهنگی خوبی با قاب مجراهای هوای روی داشبورد دارد. این اقلام، در کنار پوشش نرم و چرمی تودری‌ها که دقیقا هم‌رنگ صندلی‌ها هستند، حس یک خودروی لوکس را به راننده‌ی رکستون می‌دهند. فراموش نکنیم، دسته‌دنده‌ی خودرو هم دارای پوشش چوب، هماهنگ با بخش میانی داشبورد است.

SsangYong Rexton
SsangYong Rexton

راحتی بسیار خوب سرنشینان در رکستون G4، از ۲ جهت تأمین می‌شود. اول اینکه، بزرگی ابعاد خودرو، فضایی قابل‌توجه فراهم می‌کند تا حتی افرادی با قد ۲ متر، از هر جهت در آرامش باشند. نکته‌ی دوم، طراحی مبله و کاملا لوکس صندلی‌ها است که برای ردیف‌های اول و دوم ایده‌آل عمل می‌کند. این خودرو، معمولا به‌صورت ۵ صندلی ارائه می‌شود؛ اما نسخه‌ی ۷ نفره با سه ردیف صندلی هم در بازار جهانی وجود دارد. طبیعتا، مدل‌های ۲ ردیفه، راحتی بیشتری برای سرنشینان عقب دارند و فضای صندوق بزرگ‌تری خواهند داشت؛ ضمن اینکه صندلی‌های ردیف سوم در مدل ۷ نفره، راحتی زیادی از نظر فاصله‌ی مقابل زانوها و نوع نشیمن‌گاه ارائه نمی‌کنند. فراموش نکنیم، رکستون G4 تمرکز زیادی بر راحتی ۴ سرنشین داشته است و نوع طراحی صندلی‌های ردیف دوم، فضای مناسبی برای نفر وسط فراهم نخواهد کرد. در این بخش، استراحتگاه پهن و نسبتا بزرگی برای بازوهای سرنشینان عقب وجود دارد.

در مجموع و با توجه به قیمت سانگ یانگ رکستون در بازار جهانی، می‌توان امتیاز بالایی به طراحی و کیفیت فضای داخلی آن داد. این خودرو، ۱۰۱۱ لیتر فضای استاندارد در صندوق عقب نسخه‌ی ۲ردیفه دارد که با جمع‌ کردن صندلی‌های پشت راننده، نهایتا به ۱۹۷۷ لیتر افزایش پیدا می‌کند. این میزان، در مدل ۳ ردیفه و پس از خواباندن صندلی‌های ردیف دوم و سوم، ۱۸۰۶ لیتر خواهد بود.

پیشرانه و شرایط فنی

در وب‌سایت اصلی سانگ یانگ کره و دیگر نمایندگی‌های این شرکت در دنیا، خودروی رکستون G4 با پیشرانه‌ی دیزلی، عرضه می‌شود. این موضوع، البته در ایران متفاوت است و محصول مذکور، با قوای محرک بنزینی فروخته خواهد شد. از سویی دیگر، مدل‌های مختلف رکستون دارای نسخه‌های ۲ دیفرانسیل و تک دیفرانسیل، با جعبه‌دنده ۶ سرعته‌ی دستی یا ۷ سرعته‌ی خودکار هستند؛ درحالی‌که نمونه‌ی وارداتی به ایران، مجهز به جعبه‌دنده‌ی خودکار ۶ سرعته، ساخت آیسین ژاپن و سیستم ۲ دیفرانسیل خواهد بود.

رکستون دیزل، دارای پیشرانه‌ی ۴ سیلندر خطی تنفس طبیعی به حجم ۲ لیتر است که قدرت ۱۸۱ اسب‌بخار در دور موتور ۴۰۰۰ دور بر دقیقه و گشتاور ۴۲۰ نیوتن‌متر از دور موتور ۱۴۰۰ تا ۲۶۰۰ دور بر دقیقه فراهم می‌کند. این محصول، در زمانی بین ۱۲ تا ۱۳ ثانیه (با توجه به وزن متغیر در نسخه‌های مختلف) به سرعت ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت می‌رسد؛ درحالی‌که میانگین مصرف سوخت، ۸ لیتر در ۱۰۰ کیلومتر و نهایت سرعت ۱۸۵ کیلومتر بر ساعت خواهد داشت.

SsangYong Rexton

نسخه‌ی بنزینی رکستون G4، توربوشارژ ۴ سیلندر ۲ لیتری خواهد بود. بنا به ادعای شرکت واردکننده،  قدرت ۲۲۲ اسب‌بخار و گشتاور ۳۵۰ نیوتن‌متر به ترتیب در دور موتورهای ۵۵۰۰ و ۱۵۰۰ دور بر دقیقه، در این محصول تولید می‌شوند. اطلاعات بیشتری از میزان مصرف سوخت و زمان‌گیری صفر تا ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت رکستون بنزینی اعلام نشده است؛ اما برحسب تجربه و با توجه به وزن خالص حدود ۲۰۰۰ کیلوگرم این مدل، می‌توان پیش‌بینی کرد که در زمانی حدود ۱۱ ثانیه به سرعت ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت برسد و میانگین مصرف سوخت ۱۰ تا ۱۱ لیتر در ۱۰۰ کیلومتر داشته باشد. این اعداد توسط بعضی سایت‌های داخلی کمی خوش‌بینانه‌تر توصیف شده‌اند؛ تا جایی که حتی صحبت از زمان ۹ ثانیه برای رسیدن خودرو به سرعت ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت و میانگین مصرف سوخت ۸ لیتر در ۱۰۰ کیلومتر شده است؛ اما از دیدگاه نگارنده‌ی این مطلب، بعید به نظر می‌رسند.

آپشن‌ها و امکانات رفاهی

رکستون وارداتی به ایران دارای ۳ ردیف صندلی، جعبه‌دنده خودکار تیپ ترونیک و ۲ دیفرانسیل قابل انتخاب توسط راننده خواهد بود.  این محصول از حیث تجهیزات فنی، نسخه‌ی نسبتا کاملی است؛ درحالی‌که از نظر امکانات رفاهی و لوکس، نزدیک به فول‌آپشن محسوب می‌شود. فراموش نکنیم که حتی نمونه‌ی استاندارد این خودرو در بازار جهانی، آپشن‌های بیشتری نسبت به ارزان‌ترین مدل هیوندای سانتافه دارد.

SsangYong Rexton

در نمای بیرونی، شاسی‌بلند سانگ یانگ با ۶ رنگ متالیک سیاه، سفید، آبی تیره، نوک‌مدادی، نقره‌ای و بژ (طلایی) قابل سفارش است. در بازار جهانی، ۳ مدل رینگ در سایزهای ۱۷، ۱۸ و ۲۰ اینچ برای رکستون G4 در نظر گرفته شده است و نمونه‌ی وارداتی به ایران، دارای چرخ‌های ۱۸ اینچ با لاستیک‌های به پهنای ۲۵۵ میلی‌متر خواهد بود. این خودرو دارای آینه بغل‌های راهنمادار برقی مجهز به گرم‌کن داخلی، ریل باربند، شیشه‌های دودی عقب و فوتوکرومیک جلو، برف‌پاک‌کن ضد یخ، روشنایی روز LED، چراغ‌های جلوی HID و LED عقب، مه‌شکن‌های LED جلو و عقب، روشنایی کنار سپر به هنگام گردش فرمان و سانروف ۲ حالته است. صندوق G4، مجهز به بازشونده‌ی خودکار برقی، هنگام نزدیک بودن سوئیچ خودرو به فضای بار است. برای استفاده از این قابلیت، همراه داشتن سوئیچ و صرف زمان ۳ ثانیه در نزدیکی صندوق بار، کافی خواهد بود.

در فضای داخلی رکستون وارداتی، نمایشگر استاندارد ۸ اینچی وجود دارد؛ اما نسخه‌های فول‌آپشن مجهز به نمونه‌ی ۹.۳ اینچی هستند. در عوض، نمایشگر سوپرویژن ۷ اینچ با امکانات گرافیکی و کامپیوتر سفری، برای خریدار ایرانی قابل استفاده است. صندلی راننده و شاگرد، به ترتیب دارای تنظیمات برقی ۸ جهت و ۶ جهته خواهد. فرمان برقی حساس به سرعت، دوربین ۳۶۰ درجه با نمای سه‌بعدی، کروز کنترل، فرمان چرم تلسکوپی مجهز به گرم‌کن داخلی، دسته‌دنده با پوشش چوب، دستگیره درهای استیل، سیستم هوشمند ورود به خودرو (Smart Key System) همراه دکمه استارتر موتور، ناوبری ماهواره‌ای، دوربین عقب، سیستم صوتی مجهز به ۶ اسپیکر و دکمه های کنترل روی فرمان، ورودی USB جلو و عقب همراه‌با درگاه AUX در جلو،  قابلیت اتصال تلفن همراه از طریق بلوتوث، پورت ۱۲ ولت در جلو و عقب، مبدل برق شهری ۲۲۰ ولت در صندوق عقب، یدکی فول سایز، تهویه مطبوع خودکار دوگانه، دریچه‌های مستقل تهویه برای ردیف‌های دوم و سوم، سیستم خودکار ضد بخار شیشه ها با قابلیت کنترل کیفیت هوای کابین، مهم‌ترین آپشن‌های فراهی در رکستون وارداتی هستند.

از شواهد موجود در سایت نمایندگی سانگ یانگ در ایران، به نظر می‌رسد که نسخه‌ی انتخابی برای فروش در کشورمان دارای گرم‌کن چندحالته برای صندلی‌های ردیف اول و دوم، همراه‌با سردکن داخلی ۳ حالته برای صندلی‌های جلو خواهد بود. علاوه بر این، امکان سفارش رکستون G4، با پوشش تمام چرم طرح مشبک در سه رنگ سفید، خاکستری تیره و نارنجی وجود دارد.

تست تصادف و آپشن‌های ایمنی

بنیاد تست تصادفات و استاندارد ایمنی خودروهای کره جنوبی (KNCAP)، رکستون جدید را مستحق ۵ ستاره‌ دانسته است که امتیاز کامل محسوب می‌شود. البته تلاش نگارنده برای دسترسی به جزئیات آزمایش‌های ایمنی به زبانی غیر از کره‌ای، بی‌نتیجه ماند؛ اما فیلم مربوط به تست‌های تصادف این خودرو در ادامه‌ی مطلب آورده شده است.

شاسی رکستون G4، با همکاری شرکت فولاسازی  POSCO کره جنوبی از سازه‌ی تمام استیل دارای بیش از ۸۱ درصد فولاد با چگالی و مقاومت کششی بالا ساخته شده است. حدود ۶۳ درصد از این بخش هم از فولاد با مقاومت بالا (AHSS) تشکیل می‌شود. دیگر نکته‌ی مهم در ایمنی رکستون، برخورداری از ۹ ایربگ در ۱۳ نقطه است که شامل کیسه‌های هوای سرنشینان جلو، عقب، زانوی راننده و مدل پرده‌ای خواهد بود. این خودرو با بخشی مجزا جهت جذب ضربه تصادف از جلو (Crash zone Box)، میله محافظ داخل درها برای کاهش صدمات در تصادف جانبی و واژگونی، کمربند های پیش‌کشنده راننده و سرنشین جلو و جایگاه ایمن صندلی کودک (ISO-Fix) ارائه می‌شود.

SsangYong Rexton

رادار جلو جهت پیشگیری از تصادف و سیستم ترمز گیری خودکار (AEB)،  سیستم هشدار دهنده و پیشگیری از برخورد با عابر پیاده (FCW)، هشدار خروج از خط (LDW)، رادار نقطه کور (BSD)، رادار هشدار نزدیک شدن دیگر خودروها از عقب (RCTA)، سیستم هشداردهنده تغییر مسیر (LCA)، فناوری هوشمند کاهش نور بالا به هنگام نزدیک شدن دیگر خودروها از رو‌به‌رو (HBA)، نشان‌دهنده میزان فشار باد لاستیک‌ها (TPMS)، ترمز پارک برقی (EPB)، حفظ خودرو در شیب (Auto Hold)، کنترل سرعت و ایستایی خودرو در سراشیبی (HDC)، سیستم کمکی شروع به حرکت در سربالایی (HSA)، ترمز ضد قفل (ABS) چهار کاناله به همراه سیستم الکترونیکی تقسیم نیروی ترمز (EBD)،  حفظ پایداری (ESP)، کنترل هرزگردی چرخ‌ها (TSC) و سیستم فعال ضد واژگونی خودرو (ARP)، مهم‌ترین فناوری‌های ایمنی رکستون G4 هستند.

بررسی فنی و کیفیت رانندگی

طبق معمول، صحبت از کیفیت رانندگی و ارزش خرید خودرویی که هنوز در جاده‌های کشور دیده نشده است، مشکل به نظر می‌رسد. از سویی دیگر، با مروری بر آزمایش‌ها میدانی دیگر رسانه‌های معتبر دنیا همراه‌با داده‌های رسمی منتشرشده از رکستون G4، تاحدودی می‌توان به جمع‌بندی عادلانه‌ای از نکات متبت و منفی خودرو رسید. فراموش نکنیم، شاسی‌بلند پرچم‌دار سانگ یانگ، با پیشرانه‌ی دیزلی ۱۸۰ اسب‌بخار در بازار جهانی آزمایش شده است و تلاش ما برای کسب اطلاعات بیشتر از نمونه‌ی بنزینی ۲۲۰ اسب‌بخار (مشابه آنچه در ایران وارد خواهد شد)، با محدودیت‌هایی همراه بود.

SsangYong Rexton
SsangYong Rexton

از نظر امکانات داخلی و کیفیت کابین هم می‌توان نمره‌ی بسیار خوبی به رکستون G4 داد. حجم بالای چوب و چرم، علاقه‌مندان خودروهای کلاسیک را جذب خود می‌کند؛ ضمن اینکه فناوری‌های مدرن، نظیر نمایشگر لمسی ۸ اینچ و مانیتور سوپرویژن پشت فرمان هم در این خودرو وجود دارند. سبک طراحی داخل رکستون، با الهام از شاسی‌بلندهای آمریکایی و استفاده از متریال مرغوب، ترکیب قابل قبولی ارائه می‌کند؛ ضمن اینکه آپشن‌های معمول در خودروهای لوکس میان‌رده، مثل گرم‌کن ۵ صندلی و سرد‌کن صندلی‌های جلو، همراه‌با فناوری‌های ایمنی و جلوگیری‌کننده از تصادف در رکستون G4 یافت می‌شود. از سویی دیگر، فقدان سقف پانورامیک و سیستم پارک دوبل خودکار (اتوپارک) در آن احساس می‌شود.

صحبت از کیفیت رانندگی پرچم‌دار سانگ‌یانگ، با توجه به کیفیت پایین سوخت در ایران و تازه‌ساز بودن نمونه‌ی بنزینی رکستون G4، مشکل است. از سویی دیگر، نمونه‌ی معمول این خودرو با پیشرانه‌ی دیزل ۱۸۰ اسب‌بخار، کمبودهایی دارد که می‌توان پیش‌بینی‌ کرد در نسخه‌ی وارداتی به ایران هم وجود داشته باشد. این محصول، در مدل ۲ دیفرانسیل و دنده خودکار، بیش از ۲ تن وزن دارد. این اعداد، در کنار پیشرانه‌ی توربوشارژ ۲۲۰ اسب‌بخار، ثابت می‌کند که شتاب‌گیری خارق‌العاده‌ای در انتظار راننده‌ی رکستون جدید نخواهد بود. هرچند رسیدن به سرعت ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت در زمانی حدود ۱۱ تا ۱۲ ثانیه، محتمل و راضی‌کننده به نظر می‌رسد؛ به اندازه‌ی هم‌قیمتی‌های کوچک‌تر، مثل رنو کولئوس و اوتلندر سریع و چالاک نشان نمی‌دهد. با این حساب، علاقه‌مندان شاسی‌بلندهای اسپرت، طرفدار رانندگی با رکستون G4 نخواهند بود. از سویی دیگر، فرمان نرم و هماهنگ با سرعت آن، عملکرد قابل قبولی دارد که مناسب رانندگی آرام و کم‌تنش، طراحی شده است. سیستم تعلیق و فنربندی هم تا حد زیادی نرم و منعطف عمل می‌کند. این موضوع، در پیچ‌های تند و سرعت بالا، آرامش سرنشینان را برهم می‌زند و باعث تکان‌های ثانویه می‌شود؛ اما هنگام رانندگی با سرعت پایین در دست‌اندازهای مختلف، رضایت‌بخش خواهد بود. در تست‌های آف‌رود و خارج جاده هم رکستون G4 به لطف سیستم دو دیفرانسیل، قابلیت تعویض دستی دنده‌ها از پشت فرمان و ارتفاع خوب کف خودرو نسبت به سطح زمین، امتیاز بالا و عملکرد قابل قبولی در کلاس خود دارد.

SsangYong Rexton

قیمت نهایی و مقایسه با رقبا

(به‌روزرسانی شهریور ۱۳۹۸)

شرکت رامک خودرو، به‌عنوان نماینده رسمی سانگ یانگ در ایران فعالیت می‌کند، اما فعلا رکستون G4 عرضه نمی‌کند این خودروها دارای ۵ سال یا ۱۵۰ هزار کیلومتر گارانتی، در اندک نمونه‌های وارداتی بازار آزاد به قیمتی ۱.۲ میلیارد تومان معامله می‌شود.

مشخصات / مدل‌ها

سانگ‌یانگ رکستون G4

تویوتا RAV4

تویوتا RAV4 هیبرید

سوبارو فارستر

فولکس واگن تیگوان

رنو کولئوس ۲۰۱۶

توسان ۲۰۱۷

کیا اسپورتیج ۲۰۱۷

هوندا CR-V ۲۰۱۶

میتسوبیشی اوتلندر ۲۰۱۷

هیوندای سانتافه ۲۰۱۷

کیا سورنتو ۲۰۱۷

نیسان جوک اسپرت

ام‌جی GS

تعداد سیلندر

۴

۴

۴

۴

۴

۴

۴

۴

۴

۴

۴

۴

۴

۴

حجم موتور (لیتر)

۲

۲.۵

۲.۵

۲

۱.۴

۲.۵

۲

۲.۴

۲.۴

۲.۴

۲.۴

۲.۴

۱.۶

۲

حداکثر قدرت (اسب‌بخار)

۲۲۲

۱۷۷

۱۹۴

۲۵۰

۱۲۵

۱۷۰

۱۶۴

۱۶۸

۱۸۵

۱۶۶

۱۹۰

۱۹۰

۱۹۰

۲۱۷

حداکثر گشتاور (نیوتن‌متر)

۴۲۰

۲۳۳

۲۰۶

۳۵۰ 

۲۰۰

۲۲۶

۲۰۵

۲۲۰

۲۴۵

۲۲۰

۲۲۰

۲۲۰

-

۳۵۰

استاندارد آلایندگی

یورو ۶

یورو ۵

یورو ۶

یورو ۵

یورو ۶

یورو ۵

یورو ۵

یورو ۵

یورو ۵

یورو ۵

یورو ۵

یورو ۵

یورو ۵

یورو ۵

مصرف سوخت ترکیبی (L/100 Km)

۱۰.۵

۹

۷.۳

۸.۵

۶

۸.۴

۸.۵

۹.۴

۸.۱

۹.۴

۱۱

۱۱.۲

۶.۵

۶.۲

جعبه‌دنده

۶ سرعته خودکار

CVT

CVT

CVT

۶ سرعته خودکار

CVT

۶ سرعته خودکار

۶ سرعته خودکار

CVT

CVT

۶ سرعته خودکار

۶ سرعته خودکار

CVT

۶ سرعته خودکار

حجم باک بنزین

۷۰

۵۶

۵۶

۶۰

۵۸

۶۰

-

۵۰

۵۸

۶۰

۶۶

۶۶

۵۰

۵۵

وزن (کیلوگرم)

۲۰۰۰

۱۷۸۰

۱۸۲۰

۱۶۲۰

۱۵۰۰

۱۶۰۰

۱۵۲۰

۱۶۹۵

-

۱۵۸۰

۱۵۷۰

۱۵۸۵

-

SsangYong Rexton
SsangYong Rexton
SsangYong Rexton
SsangYong Rexton
SsangYong Rexton
SsangYong Rexton
SsangYong Rexton
SsangYong Rexton
تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات