اقدامات الزامی استارتاپ‌ها برای جذب سرمایه به بهترین روش

سه‌شنبه ۱ اسفند ۱۳۹۶ - ۲۱:۵۴
مطالعه 3 دقیقه
افزایش سرمایه همیشه چالشی بزرگ پیش روی استارتاپ‌ها بوده و هست. البته راهکارهایی وجود دارند که تیم شما را برای جذب فرصت‌های مناسب آماده می‌کنند.
تبلیغات

رشد روزافزون تعداد استارتاپ‌ها خصوصا در حوزه‌ی فناوری بر کسی پوشیده نیست. ما اکنون در دورانی قرار داریم که شرکت‌های نوپا در تعداد زیاد تأسیس می‌شوند و رشد می‌یابند. به بیان دیگر در هیچ دوره‌ی زمانی، تأسیس کسب و کار و تبدیل شدن به کارآفرین به این آسانی نبوده است. از طرفی این فرصت‌های زیاد، بازار رقابت را داغ کرده‌اند.

جذب مناسب و هوشمندانه‌ی سرمایه، می‌تواند ضامن موفقیت یک استارتاپ باشد. در این مرحله رقابت شرکت‌های نوپا به اوج خود می‌رسد. در این میان شرکت‌هایی موفق هستند که پیش از مراجعه به سرمایه‌گذار، خود را آماده می‌کنند تا بتوانند از فرصت ایجادشده برای ملاقات با آن‌ها حداکثر بهره‌برداری را داشته باشند. در ادامه‌ی این مطلب زومیت به بررسی راهکارهایی برای آماده شدن هرچه بیشتر استارتاپ به‌منظور جذب سرمایه‌گذار می‌پردازیم.

مطمئنا سبک تفکر سرمایه‌گذاران با کارآفرینان و متخصصان فنی متفاوت است. چه بهتر که پیش از مراجعه به این افراد، مطالعه‌ای در مورد اطلاعات مورد پسند آن‌ها داشته باشیم. در تعریف کلی، باید بتوانیم اطلاعاتی در جلسه‌ی معرفی شرکت ارائه کنیم که برای آن‌ها قابل درک و جذاب باشد.

شرح وضعیت کنونی استارتاپ و همچنین برنامه‌های کوتاه‌مدت و بلندمدت برای آینده، از اطلاعاتی هستند که سرمایه‌گذار به آن‌ها توجه خواهد کرد. آن‌ها باید بدانند شما تا پیش از جذب سرمایه چقدر رشد کرده‌اید و برنامه‌ی شما برای مراحل پس از جذب چیست.

توانایی مالی

اجزاء تشکیل‌دهنده

سرمایه‌گذاران خطرپذیر (وی‌سی‌) یک تیم حرفه‌ای و منسجم را به کارآفرین تنها ترجیح می‌دهند. آن‌ها باید مطمئن شوند که در صورت رفتن مدیرعامل کنونی یا مؤسس، تیم می‌تواند با قدرت به مسیر خود ادامه دهد و روند رشد کسب و کار متوقف نخواهد شد.

از اجزاء مهم دیگر از نظر سرمایه‌گذاران، می‌توان به طرح کسب و کار، فرصت بازار، نتایج تحقیقات بازار و چگونگی حل مشکلات توسط راه‌ حل استارتاپ اشاره کرد. به طور کلی مؤسس استارتاپ و تیم مذاکره‌کننده باید بتوانند مسیر صحیح رسیدن شرکت به موفقیت و درآمد را به‌روشنی بیان کنند.

درک کافی از نیاز مالی استارتاپ

اگر کارآفرین و تیمش ندانند به چه دلیلی به سرمایه نیاز دارند، قطعا در رقابت برای جذب سرمایه‌گذار شکست خواهند خورد. هر عددی که مد نظر آن‌ها است، باید با برنامه‌ریزی دقیق و دلیل و منطق کشف شده باشد. به‌عنوان مؤسس باید بدانید چرا و به چه مقدار به سرمایه نیاز دارید. سرمایه‌گذاران این سؤال را دارند که چه برنامه‌ای برای پول‌های آن‌ها دارید.

اگر تصمیم‌گیری در این مرحله مشکل دارید، از مشاور یا تیم مشاوره کمک بگیرید. اینکه قبل از جلسه از مقدار دقیق سرمایه‌ی مورد نیاز اطلاع داشته باشید، برگ برنده‌ی شما خواهد بود.

کشف سرمایه‌گذار مناسب

پیدا کردن سرمایه‌گذاران بالقوه‌ی مناسب، قدم نهایی برای جذب سرمایه‌گذار است. در دنیای کنونی انواع سرمایه‌گذاران با انواع اهداف و سبک سرمایه‌گذاری ظهور کرده‌اند. کارآفرینان هوشمند پیش از مراجعه به هر یک از آن‌ها مطالعه‌‌ای در مورد اهداف و روش سرمایه‌گذاری این افراد انجام می‌دهند و زمان خود را روی شرکت‌هایی با اهداف متفاوت هدر نمی‌دهند.

در این مرحله، افراد حاضر در شبکه‌ی شما می‌توانند نقش بازوی قدرتمندی را بازی کنند. آن‌ها می‌توانند تیم شما را به سرمایه‌گذاران مناسب معرفی کنند و حتی به روند جذب سرعت ببخشند. در نهایت این نوع از جذب سرمایه، اعتماد میان اعضای درگیر را تا حدودی تضمین می‌کند.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات