عملکرد دیدنی ربات نیسان در آزمایش درب خودرو

شنبه ۲۸ بهمن ۱۳۹۶ - ۱۱:۳۰
مطالعه 3 دقیقه
نیسان در یکی از کارخانه‌های خود برای آزمایش عملکرد درهای خودروها، از رباتی به نام خانم دوربوتو بهره می‌برد که هر ۶ ثانیه یک بار درب را باز و بسته می‌کند.
تبلیغات

افرادی که شاغل هستند می‌دانند که گاهی اوقات تکرار روزانه و بسیار زیاد کارهای ساده تا چه حد می‌تواند آزاردهنده و خسته‌کننده باشد؛ شاید انجام کارهای متنوع تا این اندازه سخت و مشقت‌آور نباشد و به‌هرحال موضوعی است که گاهی گریبان‌گیر انسان‌ها می‌شود. تصور کنید تمام روز، ماه و سال در یک نقطه ایستاده‌اید و کارتان باز و بسته کردن در باشد؛ به نظر می‌رسد خیلی ساده باشد و حتی اگر از افراد زیادی بپرسید، می‌گویند حقوق چندانی نباید به این فرد شاغل پرداخت. اگر تعداد دفعات باز و بسته کردن درب در هر دقیقه ۹ بار باشد، سرعت بیش‌تری نیاز است و همین باعث استرس زیادی خواهد شد. 

انجام کارهای ساده ولی تکراری، گاهی اوقات آن‌قدر مشقت‌آور و کسل‌کننده است که شاید منجر به افسردگی شدید کارگران شود؛ اما فناوری در چنین جاهایی به درد می‌خورد و برای کارهای نیازمند دقت، سرعت و با تکرار زیاد، تدابیر مناسبی فراهم کرده است. ربات‌ها مزایای زیادی نسبت به انسان دارند و به‌راحتی می‌توانند همانند آن‌ها در مشاغل مختلف به کار گرفته شوند؛ رباتی که در زیر دیده می‌شود، در حقیقت یک بازوی زردرنگ رباتیک ساخت نیسان است که در مرکز فنی این شرکت در میشیگان به کار گمارده خواهد شد؛ و البته کار بسیار راحتی دارد: باز کردن و بستن درب خودروها ۹ بار در هر دقیقه و تأیید ایمنی آن.

nissan robot / ربات نیسان

بازوی رباتیک نیسان، «خانم دوربوتو» (Mrs. Doorboto) نامیده شده است و البته گاهی اوقات آن را رُزی (Rosie) هم صدا می‌زنند؛ طبق گفته‌های مسئولان نیسان، خانم دوربوتو هنگامی که بی‌وقفه و خستگی‌ناپذیر کار می‌کند، به هر دو نام خود به‌خوبی پاسخ می‌دهد. وظیفه اصلی دوربوتو این است که اطمینان حاصل کند درب‌های خودروها در مدل‌های مختلف به‌خوبی باز و بسته می‌شوند. این کار بارها و بارها تکرار می‌شود و پس از تأیید ایمنی، خودرو توسط دوربوتو برای مراحل نهایی و فروش برده خواهد شد. 

nissan robot / ربات نیسان

به نظر می‌رسد کار ساده و شاید جالبی باشد؛ اما واقعیت این است که باز و بسته شدن درست درهای خودرو یکی از چیزهایی است که می‌تواند باعث نجات جان انسان‌ها شود. بارها اتفاق افتاده است که همه‌ی درهای خودرو هنگام تصادف بسته می‌شوند و سرنشینان مصدوم قادر نیستند آن‌ها را باز کنند؛ همین امر عادی، تاکنون تلفات و صدمات زیادی برجای گذاشته است و دقت بیش‌ از حد نیسان، دلیل محکمی دارد. جلوگیری از وقایع غیر مترقبه و پیش‌بینی‌نشده شرط عقل است و درب خودرو و اجزای مرتبط با آن احتمالا بیش از یک دهه یا بیش‌تر مورد استفاده قرار می‌گیرند. در ده سال، یک درب خودرو حدود ۴۵ هزار بار باز و بسته می‌شود و چیزی که می‌تواند از ایجاد مشکل جلوگیری کند، همان خانم دوربوتو است.

خودروسازان بزرگ ممکن است از این طرح‌های کاربردی استفاده کنند و برای رفع مشکلات فنی، ربات‌های مناسب بسازند. تماشای کار ربات نیسان حس خوبی به ما می‌بخشد و باعث می‌شود بفهمیم که تولید خودرو تا چه حد پیچیده است؛ البته مرحله طراحی و تولید ابتدای کار به شمار می‌رود و پس از آن باید تمام قسمت‌ها و سیستم‌های ایمنی مختلف به‌خوبی آزمایش شوند تا هنگام به‌کارگیری مشکلی برای خریدار ایجاد نشود. برخی از این کارها توسط انسان انجام می‌شوند؛ اما توانایی انسان‌ محدود است و خوشحالیم که ربات‌هایی مانند رُزی همیشه در حال کار هستند تا ما دچار مشکل نشویم. 

ربات خانم دوربوتو نیسان

دانلود

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات