چرا این مدیرعامل با تأسیس یک شرکت دیگر به رقابت با خودش پرداخت

سه‌شنبه ۲۴ بهمن ۱۳۹۶ - ۲۳:۳۰
مطالعه 4 دقیقه
راه‌اندازی یک شرکت جدید برای مدیرعامل این شرکت فرصتی مهیا کرد تا واکنش مردم را نسبت به نسخه‌ی جدید محصول بداند و درنهایت هر دو شرکت را با یکدیگر ادغام کند.
تبلیغات

مایک مک‌درمنت، مدیرعامل شرکت FreshBooks، حدود ۱۸ ماه پیش به‌طور مخفیانه شرکت جدیدی راه‌اندازی کرد تا با شرکت قبلی خود رقابت کند. در ادامه‌ی این مقاله‌ی زومیت به بررسی بیشتر دلایل این کار می‌پردازیم.

پیدا کردن فرصت جدیدی برای کسب تجربه

مک‌درمنت در سال ۲۰۱۳ احساس کرد کسب‌وکارش با سرعت ثابتی رشد نمی‌کند. شرکت FreshBooks که مدتی به‌عنوان یک کسب‌وکار موفق در صنعت کتاب‌داری فعالیت کرده بود، برای ماندن در بازار رقابت به نوآوری احتیاج داشت. مک‌درمنت متوجه شد محصولات نرم‌افزاری انعطاف‌پذیر و به‌طور مرتب در حال تغییر هستند. همچنین مصرف‌کنندگان انتظار دارند که محصولات دائما تغییر و پیشرفت کنند. اما چگونه می‌توان بدون ایجاد اختلال در کار کاربران فعلی، تغییرات اساسی در محصول ایجاد کرد؛ مخصوصا زمانی که کسب‌وکارشان را از طریق محصول شما مدیریت کنند؟ یک شرکت چگونه می‌تواند زمانی که مشغول انجام دادن کسب‌وکار خود است، برای پیدا کردن راه‌های خلاقانه زمان بگذارد؟ این‌ها سؤال‌هایی هستند که در ذهن مک‌درمنت ایجاد شده بودند و او معتقد بود با ارائه‌ی یک نسخه‌ی به‌روزتر تحت عنوان برند جدید می‌تواند مشکل را حل کند. بنابراین تصمیم گرفت شرکت جدیدی به نام BillSpring راه‌اندازی کند. راه‌اندازی شرکت جدید و ارائه‌ی نسخه‌ی جدید محصول، فرصت تازه‌ای برای کسب تجربه و جذب مشتری‌های جدید برای او به همراه داشت. این استراتژی اگرچه منطقی به نظر می‌رسد؛ اما غیر متعارف است. با این حال تجربه‌ی شرکت قبلی به او یاد داده بود که باید مردم را در مرکز تمام تصمیم‌هایش قرار دهد؛ بنابراین با راه‌اندازی شرکت جدید مشکلی نداشت.

compete

توجه کردن به مشتری‌ها

شرکت FreshBooks اهمیت زیادی به مردم می‌دهد و این موضوع را در تمام تصمیم‌گیری‌های خود لحاظ می‌کند. این شرکت در تمام مراحل کاری خود از توسعه‌ی محصولات گرفته تا استخدام و آموزش، مردم را در رأس تصمیم‌گیری‌ها قرار می‌دهد. طبق گفته‌ی مک‌درمنت زمانی که صحبت از تصمیم‌گیری به میان می‌آید، کارمندان تنها کسانی نیستند که نظرشان مهم است؛ بلکه مردم نیز در آن‌ها دخالت دارند. این شرکت به اندازه‌ای به این موضوع اهمیت می‌دهد که تمام کارمندانی که به‌تازگی استخدام می‌شوند باید به مدت یک ماه در بخش خدمات مشتری‌ها کار کنند. این قانون در مورد همه‌ی کارمندان حتی مدیر مالی که سابقه‌ی مدیریت سه شرکت بزرگ را دارد اجرا شده است. او نیز مانند هر کارمند جدید دیگری پیش از ورود به بخش اصلی، به مدت ۳۰ روز در بخش خدمات مشتریان فعالیت کرد. این قانون به کارمندان آموزش می‌دهد که باید رضایت مشتری‌ها را در اولویت قرار دهند. بنابراین راه‌اندازی شرکت جدید ایده‌ی دور از ذهنی نیست و به‌عنوان راهی برای معرفی تغییرات در نظر گرفته می‌شود.

در نظر گرفتن راهی برای معرفی تغییرات

تغییرات چه جزئی و ساده باشند مانند اضافه کردن ویژگی جدید به محصول؛ یا بزرگ و اساسی باشند مانند راه‌اندازی شرکت جدیدی برای رقابت، توجه به تأثیر آن روی مردم باید همیشه در نظر گرفته شود.این قانون تنها در شرکت Freshbooks اجرا نمی‌شود بلکه تمام کسب‌وکارهای بزرگ و موفق به آن عمل می‌کنند. ۱۸ ماه بعد از راه‌اندازی شرکت Billspring و موفق شدن آن در کسب‌وکار، مک‌درمنت متوجه شد زمان پنهان‌کاری به پایان رسیده و بهتر است دو شرکت را با نام همان شرکت قبلی با هم ادغام کند. او می‌گوید: «زمانی که محصول جدید را ارائه دادیم نمی‌خواستیم کاربرانمان نگران این موضوع شوند و اگر به آن‌ها می‌گفتیم احتمالا این موضوع را قبول نمی‌کردند و استفاده از محصول قبلی را ترجیح می‌دادند. ما تمام تلاشمان را کردیم محصولاتمان را بدون ثبات نشان ندهیم و به مشتری‌ها اجازه دادیم تا زمانی که فرصت دارند، بین انتخاب نسخه‌ی برند جدید و قدیمی تصمیم‌گیری کنند.»

growth

فراهم کردن شرایط برای نوآوری

تحت فشار گذاشتن شرکت برای ارائه‌ی نوآوری و رشد کردن راه حل مناسبی نیست؛ اما مهیا کردن شرایطی برای ایجاد تغییر و رشد راه حل مناسبی است. مک‌درمنت علاوه بر زمان و هزینه‌ای که برای راه‌اندازی شرکت جدید صرف کرد، فرصت ۱۸ ماهه‌ای داشت تا دستاوردهای خوب و مثبتی به کارمندان و مشتری‌های خود ارائه دهد. درنهایت زمان دادن و مهیا کردن شرایط جدید برای ارائه‌ی محصول باعث شد شرکت به موفقیت چشمگیری دست پیدا کند.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات