زیان هنگفت تسلا به دلیل تولید کمتر از برنامه مدل 3

شنبه ۲۱ بهمن ۱۳۹۶ - ۱۵:۳۰
مطالعه 3 دقیقه
تسلا با تولید مدل 3 سعی کرد، محصولی خانوادگی و اقتصادی تولید کند؛ اما هنوز نتوانسته است این سدان خوش‌قیمت را به تولید انبوه برساند.
تبلیغات

تسلا پیشروترین شرکت در تولید خودروی الکتریکی است و محصولات آن، فناوری بالا و قیمت نسبتا گرانی دارند. تسلا ممکن است توانایی فرستادن رودستر به فضا را داشته باشد؛ اما به‌سختی تلاش می‌کند تا خودروی الکتریکی بیشتری در بازار به فروش برساند و خودروهای سطح بالای این شرکت رکورد فروش را در سه‌ماهه چهارم سال ۲۰۱۷ شکستند. تسلا گزارش بیشترین میزان ضرر و زیان خود را که به دلیل افت تولید انبوه مدل ۳ اتفاق افتاده است، منتشر کرد و مدل ۳ از برنامه‌ریزی‌های اعلام‌شده بسیار عقب‌ مانده است.

Tesla Model 3

 گزارش تسلا میزان زیان این شرکت در سه‌ماهه چهارم سال ۲۰۱۷ را ۶۷۵٫۴ میلیون دلار اعلام کرده است که نسبت به زیان ۱۲۱٫۴ میلیون دلاری مدت مشابه سال ۲۰۱۶ افزایش چشمگیری داشته است. البته سال ۲۰۱۷ یک سال موفق برای تسلا بود؛ رونمایی از کامیون سمی (semi)، نسل بعدی مدل رودستر و همچنین نصب و راه‌اندازی بزرگ‌ترین مجموعه باطری دنیا در استرالیا از موفقیت‌های بزرگ این شرکت محسوب می‌شود.

Tesla Powerwall
کامیون Semi تسلا

 طبق گزارش منتشرشده، تسلا توانسته است رکورد تولید مدل S و مدل X را با تحویل ۲۸,۴۲۵ خودرو به خریداران در سه‌ماهه آخر سال بشکسند و نسبت به مدت مشابه سال ۲۰۱۶، رشد ۲۸ درصدی تجربه کند. در سه‌ماهه چهارم ۲۰۱۷ تحویل خودروها به مشتریان ۳۵ درصد نسبت به سه‌ماهه آخر ۲۰۱۶ رشد داشته است و طبق گزارش تسلا، این افزایش باعث رشد ۳۶ درصدی درآمد ناخالص این شرکت نسبت به دوره مشابه سال قبل شده است.

tesla model 3

اما همه چشم‌ها منتظر تولید انبوه و ورود سدان مدل 3 به بازارهای بزرگ است. هزار مشتری، این سدان الکتریکی را پیش‌خرید کرده‌اند و طبق برنامه‌ریزی‌های صورت‌گرفته، تسلا باید تا حدود یک سال دیگر ۲۰ هزار دستگاه از آن را تحویل دهد. از سویی دیگر، در سه‌ماهه چهارم سال قبل، فقط ۱۵۴۲ دستگاه مدل 3 تولید و تحویل داده شد.

tesla model 3

 اما این شرکت معتقد است با وجود مشکلات به‌وجودآمده هنوز هم می‌تواند این عقب‌ماندگی از نقشه راه را جبران کند و با استفاده از دستگاه‌های اتوماسیون پیشرفته که در خط تولید به کار گرفته خواهد شد، به میزان تولید تعیین‌شده برسد. هدف جدید آن‌ها تولید ۲۵۰۰ دستگاه به‌صورت هفتگی تا پایان سه‌ماهه اول سال و بعدازآن تولید پنج هزار دستگاه تا پایان سه‌ماهه دوم ۲۰۱۸ است.

ایلان ماسک

 ایلان ماسک در حضور سرمایه‌گذاران گفت:

اگر ما می‌توانیم یک رودستر را به فضا بفرستیم، پس می‌توانیم مشکل سدان مدل 3 را نیز حل کنیم.
تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات