زیان خالص ۶.۳ میلیارد دلاری مایکروسافت با وجود عملکرد فراتر از حد انتظار

پنج‌شنبه ۱۲ بهمن ۱۳۹۶ - ۱۱:۳۰
مطالعه 3 دقیقه
مایکروسافت با وجود گزارش زیان خالص ۶.۳ میلیارد دلاری به‌دلیل تغییر قوانین مالیاتی، در فصل دوم سال مالی ۲۰۱۸، عملکردی فراتر از تحلیل‌گران وال‌استریت از خود به‌جای گذشت.
تبلیغات

مایکروسافت سال‌ها در تلاش برای تغییر مدل‌ کسب‌وکار خود از فروش نرم‌افزار به ارائه‌ی سرویس‌های مبتنی بر رایانش ابری بوده است؛ حال با توجه به گزارش مالی ردموندی‌ها از عملکرد خود طی فصل مالی منتهی به ماه دسامبر، به‌نظر می‌رسد که این تغییر استراتژیک کماکان نتیجه‌ی مطلوبی را برای آن‌ها در پی دارد. البته گزارش مالی اخیر مایکروسافت، تحت‌الشعاع تغییرات اخیر در قوانین مالیاتی ایالات متحده‌ی آمریکا قرار گرفته است و ردموندی‌ها به‌موجب قوانین جدید، ناچار به پرداخت هزینه‌‌ای ۱۳.۸ میلیارد دلاری و انتشار گزارش زیان خالص شده‌اند؛ اما با صرف‌نظر هزینه‌های مالیاتی که پیش‌تر نیز قابل پیش‌بینی بود و احتمالا بر سایر شرکت‌های حوزه‌ی فناوری نیز تأثیر خواهد گذاشت، کسب‌‌وکار مایکروسافت رشدی را تجربه کرده است که در سال‌های گذشته توجه سرمایه‌گذاران را به خود جلب کرده بود.

درآمد بخشی از کسب‌وکار رایانش ابری مایکروسافت موسوم به «Commercial Cloud» یا «کسب‌وکار ابری تجاری» طی سه‌ماهه‌ی منتهی به ۳۱ دسامبر، با رشدی ۵۶ درصدی به ۵.۳ میلیارد دلار رسیده است. با ظهور پدیده‌ی رایانش ابری در فُرم فضاهای ذخیره‌سازی آنلاین و سرویس‌های رایانشی ارائه‌‌شده توسط خرده‌فروشی اینترنتی آمازون، مایکروسافت نیز همانند بسیاری از شرکت‌های دیگر فعال در زمینه‌ی ارائه‌ی نرم‌افزارهای Legacy (نرم‌افزارهای قدیمی و منسوخ) که نیازهای بازار عظیم رایانش سازمانی را تأمین می‌کنند، بدون داشتن هیچ اهرم فشاری، غافلگیر شد.

پس از آنکه سمت مدیرعاملی مایکروسافت در سال ۲۰۱۴ به ساتیا نادلا واگذار شد، ردموندی‌ها تلاش خود در زمینه‌ی رایانش ابری را دوچندان کردند و اکنون به زعم بسیاری از کارشناسان، این شرکت پس از آمازون در جایگاه دوم شرکت‌های ارائه‌دهنده‌ی سرویس‌های ابری جای دارد. درآمد کلی مایکروسافت در فصل دوم سال ۲۰۱۸ این شرکت ۲۸.۹۲ میلیارد دلار اعلام شده است که ۱۲ درصد رشد را نسبت به بازه‌ی زمانی مشابه در سال ۲۰۱۷، نشان می‌دهد؛ چرا که کسب‌وکار مربوط به مجموعه‌ی آفیس و کنسول بازی ایکس‌باکس نیز رشد کرده‌اند؛ خاطرنشان می‌کنیم که هر دو کسب‌وکار یادشده به‌لطف سرویس‌‌های رایانش ابری مایکروسافت تقویت‌ شده‌اند.

با در نظر گرفتن هزینه‌های مالیاتی، مایکروسافت زیان خالص بالغ بر ۶.۳ میلیارد دلار یا ۸۲ سنت به‌ازای هر سهم را گزارش کرده است که نسبت به بازه‌ی زمانی مشابه در سال گذشته‌ی میلادی با ۶.۲۷ میلیارد دلار درآمد خالص یا ۸۰ سنت به‌ازای هر سهم، کاهش چشم‌گیری را نشان می‌دهد؛ اما طبق اعلام مایکروسافت، بدون در نظر گرفتن هزینه‌های مالیاتی، این شرکت ۹۶ سنت به‌ازای هر سهم یا ۷.۳۷ میلیارد دلار کسب کرده است. پس از انتشار گزارش عملکرد مالی مایکروسافت، ارزش هر سهم ردموندی‌ها یک سنت کاهش یافت؛ با این حال، میزان درآمد و سود تطبیقی این شرکت، بهتر از پیش‌بینی‌های انجام شده توسط تحلیل‌گران وال استریت ارزیابی می‌شود.

درآمد حاصل از مجموعه‌ی آفیس به‌عنوان یکی از قدیمی‌ترین کسب‌وکارهای مایکروسافت، طی سه‌ماهه‌ی گذشته، ۱۰ درصد افزایش یافته است؛ حتی تعداد مشترکان نسخه‌ی ابری این مجموعه نیز که با نام Office 365 شناخته می‌شود، از ۲۴.۹ میلیون نفر در بازه‌ی زمانی مشابه در سال مالی گذشته به ۲۹.۲ میلیون نفر افزایش پیدا کرده است. گزارش مالی مایکروسافت حکایت از آن دارد که درآمد این شرکت در حوزه‌ی بازی با افزایشی ۸ درصدی همراه بوده است که دلیل عمده‌ی آن فروش کنسول بازی ایکس‌باکس وان ایکس به‌شمار می‌رود.

مایکروسافت و سایر شرکت‌های بزرگ حوزه‌ی فناوری، نظیر اپل و اینتل، طی ماه‌های اخیر به‌شدت درگیر یافتن راهکاری برای کاهش خطر حفره‌ی امنیتی Spectre بوده‌اند؛ حفره‌ای که در سطح تراشه‌های اینتل وجود دارد و توسعه‌ی وصله‌‌ی امنیتی برای آن بسیار دشوار است. مایکروسافت پیش‌تر تلاش‌هایی را برای کاهش خطرات حفره‌ی امنیتی اسپکتر بدون آسیب‌رساندن به میزان عملکرد کامپیوترها انجام داد؛ اما متخصصان حوزه‌ی امنیت، نظیر پاول کوچر، یکی از پژوهشگرانی که سال گذشته، حفره‌ی امنیتی یادشده را شناسایی کرد، می‌گوید، راهکار مایکروسافت کماکان به‌طور کامل تمام‌ راه‌های حمله‌ی هکرها را از میان نمی‌برد. امی هود، کارمند ارشد واحد مالی مایکروسافت، اخیرا طی مصاحبه‌ای با نیویورک تایمز، اعلام کرد که مایکروسافت در حال حاضر به‌لحاظ مالی، آسیبی را از جانب حفره‌های امنیتی اخیر، تجربه نکرده است.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات