مدیرعامل موزیلا از تصمیم مایکروسافت مبنی بر بازسازی اج ناراضی است

شنبه ۱۷ آذر ۱۳۹۷ - ۲۳:۳۰
مطالعه 2 دقیقه
تصمیم مایکروسافت برای بازسازی مرورگر اج برپایه‌ی کرومیوم ممکن است جایگاه گوگل را در بازار مرورگرها محکم‌تر و رقابت را برای فایرفاکس دشوارتر کند.
تبلیغات

کریس بیرد، مدیرعامل موزیلا، از تصمیم مایکروسافت مبنی بر تغییر و تحول مرورگر اج با استفاده از پروژه‌ی متن‌باز کرومیوم ناراضی است. کرومیوم اساس مرورگر کروم محسوب می‌شود. روز گذشته، او در وبلاگ موزیلا نوشت:

با پذیرش کرومیوم، مایکروسافت کنترل به‌مراتب بیشتر زندگی اینترنتی را به‌دست گوگل می‌سپارد.

بیرد در یادداشتش تغییر رویه‌ی مایکروسافت را محکوم می‌کند. با‌این‌حال وی اذعان می‌کند تصمیم ردموندی‌ها از دیدگاه تجاری احتمالا منطقی به‌نظر می‌رسد. درعین‌حال، مدیرعامل موزیلا کاربران کروم را ترغیب می‌کند به‌جای این مرورگر، فایرفاکس موزیلا را امتحان کنند. بیرد درادامه افزود:

تصمیم مایکروسافت پیشرفت را برای فایرفاکس دشوارتر خواهد کرد؟ احتمال دارد. قدرتمندسازی بیشتر گوگل از دیدگاه‌های بسیار خطرناک است.

مدیرعامل موزیلا با یادآوری انحصار مایکروسافت در بازار مرورگرها در اوایل دهه‌ی ۲۰۰۰ و پیش از ظهور فایرفاکس مدعی می‌شود تاریخ احتمالا در آستانه‌ی تکرار خود است. با‌این‌حال، این‌بار گوگل کنترل این بازار را دردست خواهد داشت. براساس اظهارات کریس بیرد، اگر محصولی همچون کرومیوم سهم بازار را به‌اندازه‌ی کافی دراختیار داشته باشد، توسعه‌دهندگان وب و کسب‌وکارها راحت‌تر می‌توانند این نگرانی را کنار بگذارند که خدمات و وب‌سایت‌هایشان با هر مرورگر دیگری به غیر از کرومیوم سازگار است یا خیر.

Chrome vs Firefox

البته، این وضعیت ممکن است برای موزیلا کشنده باشد که به نرم‌افزار متن‌باز اختصاصی‌اش به‌نام «کوانتوم گکو» افتخار می‌کند. بیرد می‌گوید:

کگو همان نرم‌افزاری است که به‌عنوان بخشی از به‌روزرسانی سال ۲۰۱۷، به مرورگر متمرکز بر حریم شخصی فایرفاکس کمک کرد دوبرابر سریع‌تر شود. استفاده‌ی شما از فایرفاکس به توسعه‌دهندگان و کسب‌وکارها کمک می‌کند اندیشه‌ی خود را از کروم فراتر ببرند و این مسئله به فایرفاکس و موزیلا کمک می‌کند زندگی کلی را در اینترنت بهبود بخشند و گزینه‌های امنیتی و رقابت بیشتر را فراهم کنند.

گوگل کروم با اختلاف محبوب‌ترین مرورگر اینترنتی دنیا محسوب می‌شود. به گزارش وب‌سایت Statista، این مرورگر بیش از ۶۷درصد از سهم بازار جهانی مرورگرها را دراختیار دارد و در جایگاه دوم، فایرفاکس با سهم کمتر از ۱۱درصدی در تعقیب آن است. مایکروسافت اج نیز فقط با ۴.۲۴درصد پشت‌سر اینترنت اکسپلورر با ۶.۹۷درصد و سافاری با ۵.۱۳درصد قرار دارد.

به‌گفته‌ی مایکروسافت، مرورگر ارتقایافته‌ی اج علاوه بر ویندوز ۱۰، دردسترس مک و ویندوز ۷ و ویندوز ۸ نیز قرار خواهد گرفت. ردموندی‌ها وعده می‌دهند تغییرات انجام‌شده در بطن مرورگر اج در یک سال آینده، سازگاری بهتر وب را برای مشتریان این شرکت و انسجام بیشتر وب را برای تمام توسعه‌دهندگان وب فراهم خواهد کرد.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات