ادامه فشارها بر هواوی؛ کشورهای اروپایی نیز روابط تجاری را با هواوی قطع می‌کنند

شنبه ۱۷ آذر ۱۳۹۷ - ۱۰:۱۵
مطالعه 3 دقیقه
براساس آخرین خبرها، با توجه به نگرانی‌های امنیتی و اتهام جاسوسی، روابط تجاری هواوی با کشورهای اروپایی نیز با مشکلات جدی روبرو خواهد شد.
تبلیغات

با توجه به نگرانی‌هایی امنیتی ایالات متحده آمریکا، در ابتدای سال جاری میلادی، هواوی نتواست قرارداد همکاری خود را با اپراتور آمریکایی ورایزون به نتیجه برساند.

پیشتر نیز گفته شده که قانون‌گذاران آمریکا، AT&T را وادار به قطع روابط تجاری با هواوی می‌کنند. ظاهرا به‌نظر می‌رسد این موج به اروپا نیز رسیده است. به‌گزارش بلومبرگ و با توجه به ادعای برخی منابع آگاه، مقامات دولتی انگلیس، آلمان و فرانسه به‌شدت نگران روابط تجاری خود با هواوی هستند. این نگرانی‌های امنیتی مربوط به قبل از دستگیری مدیرمالی هواوی در کانادا می‌شود. دو روز قبل، مدیر مالی هواوی به‌دلیل نقض تحریم‌های آمریکا علیه ایران در کانادا بازداشت شد

هواوی

به‌نظر می‌رسد نگرانی‌های طولانی‌مدت آمریکا در مورد هواوی و اتهام جاسوسی این شرکت برای دولت چین، به سایر کشورها نیز تسری پیدا کرده است. در اوایل سال جاری میلادی، استرالیا و نیوزیلند مانع فعالیت تجاری هواوی برای توسعه‌ی زیرساخت شبکه‌های نسل بعدی گوشی‌های هوشمند شدند. براساس آخرین خبرها، به‌نظر می‌رسد اتحادیه‌ی اروپا این موضوع را دنبال می‌کند. 

هواوی در تلاش است تا فناوری‌ها و زیرساخت‌های مربوط به شبکه‌ی اینترنت پرسرعت 5G را توسعه دهد و اروپا بزرگترین بازار این شرکت چینی در خارج از آسیا محسوب می‌شود. سال‌ آینده‌ی میلادی شبکه‌ی 5G در اختیار کاربران اروپایی قرار خواهد گرفت؛ اما این احتمال وجود دارد که غول مخابراتی چین مجاز به ارائه‌ی تجهیزات برای شبکه‌های جدید و فوق‌العاده سریع کشورهای اروپا نباشد. بن وود، رئیس بخش آنالیز تحقیق فناوری CCS در مورد دستگیری مدیر مالی هواوی در کانادا و اتفاقات اخیر گفت: 

شرکت‌ها در مورد فناوری شبکه‌ی اصلی خود تصمیم‌گیری می‌کنند و معمولا یک دهه، به‌صورتی پایدار تصمیمات گرفته‌شده را اجرایی می‌کنند. درنتیجه این مقطع زمانی برای هواوی بسیار حائز اهمیت است و چنین حرکت‌هایی کمک‌کننده نخواهد بود و تجربه نشان داده است که چنین رویکردهایی می‌تواند ضربه‌زننده باشد. 

ظاهرا موضوع قطع روابط تجاری هواوی با انگیس به‌شدت جدی است. رئیس آژانس اطلاعات خارجی MI6 از دولت درخواست کرده است تا مانع فعالیت هواوی در پروژه‌ی شبکه‌ی 5G شود. سخنگوی هواوی در بیانیه‌ای به بلومبرگ گفت:

هواوی هرگونه اتهام مبنی بر تهدید امنیت ملی را رد می‌کند. موضوع امنیت سایبری نباید به موضوعی سیاسی تبدیل شود و فروشندگان تجهیزات نباید با توجه به کشور مبدأ، مورد بررسی قرار گیرند.

چندی قبل، اندروس آنسیپ، کمیساریای عالی فناوری اتحادیه‌ی اروپا در مورد روابط تجاری با هواوی ابراز نگرانی کرده بود. روز گذشته، هواوی در پاسخ به هشدار مطرح‌شده از سوی اتحادیه‌ی اروپا، هرگونه تهدید امنیتی این شرکت را برای سایر کشورها رد کرد. هواوی اعلام کرد که از اظهارنظر آنسیپ، بسیار ناراحت شده و طرح چنین دیدگاهی را از سوی یک مقام مسئول، ناامید کننده دانسته که مایه‌ی تعجب است. هواوی در بیانیه‌ی خود اعلام کرد: 

هواوی، هر گونه اتهام مبنی بر احتمال وجود تهدید امنیتی را به‌شدت رد می‌کند. تاکنون هیچ دولتی از هواوی درخواست جاسوسی یا ایجاد روزنه‌ی امنیتی یا وقفه در شبکه را نکرده است و هیچ‌یک از پرسنل هواوی تحمل چنین رفتارهایی را ندارند.
تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات