قانون‌گذاران آمریکا، AT&T را وادار به قطع روابط تجاری با هواوی می‌کنند

چهارشنبه ۲۷ دی ۱۳۹۶ - ۱۷:۰۰
مطالعه 3 دقیقه
گزارش‌ها حکایت از آن دارند که قانون‌گذاران آمریکایی به‌دلایل امنیتی، AT&T را وادار به قطع روابط تجاری خود با هواوی کرده‌اند.
تبلیغات

به‌ نظر می‌رسد قانون‌گذاران آمریکایی در حال وادار کردن AT&T، دومین اپراتور برتر ایالات متحده به قطع روابط تجاری خود با هواوی، تولیدکننده‌ی چینی‌ گوشی‌ هوشمند هستند. گفته می‌شود که به‌‌ دلیل نگرانی‌های موجود در زمینه‌ی امنیتی ملی، آن‌ها با برنامه‌های اپراتور چینی موسوم به China Mobile Ltd برای ورود به بازار آمریکا نیز مخالفت کرده‌اند. این موضوع زمانی مطرح شد که دونالد ترامپ، رئیس جمهور ایالات متحده‌ی آمریکا، موضع سخت‌گیرانه‌تری نسبت به باراک اوباما، رئیس‌ جمهور پیشین این کشور در زمینه‌ی مسائلی نظیر نقش پکن در محدود‌ کردن کره‌ی شمالی و تلاش چینی‌ها جهت تصاحب صنایع استراتژیک آمریکا در پیش گرفت.

اوایل ماه ژانویه‌ی سال جاری میلادی، پس از لابی تعدادی از اعضای کنگره‌ با ناظران فدرال علیه ایده‌ی فروش گوشی‌های هوشمند هواوی به کاربران AT&T، این اپراتور ناچار به لغو برنامه‌های مشترک خود با چینی‌ها شد. دولت آمریکا به‌دلیل نگرانی‌های موجود در زمینه‌ی امنیت ملی، تعدادی از قراردادهای تصاحب صنایع آمریکایی توسط چینی‌ها را نیز لغو کرد که از آن جمله می‌توان به تصاحب شرکت انتقال پول آمریکایی MoneyGram International Inc توسط مؤسسه‌ی چینی Ant Financial اشاره کرد.

به گفته‌ی منابعی که درخواست فاش‌ نشدن هویت خود را دارند، قانون‌گذاران به مؤسسات آمریکایی هشدار داده‌اند چنانچه روابط تجاری خود با هواوی یا چاینا موبایل را ادامه دهند، ممکن است دیگر قادر به همکاری تجاری با دولت آمریکا نباشند. یکی از این روابط تجاری که سناتورهای آمریکایی و اعضای کاخ سفید خواستار لغو آن هستند، همکاری AT&T با هواوی در زمینه‌ی استانداردهای شبکه‌ی پرسرعت 5G و فروش گوشی‌های هوشمند این شرکت چینی تحت شبکه‌ی یکی از زیرمجموعه‌های AT&T موسوم به Cricket است.

لو کنگ، سخن‌گوی وزارت امور خارجه‌ی چین، روز سه‌شنبه اعلام کرد که از جزئیات همکاری‌های تجاری شرکت‌های چینی اطلاعی ندارد؛ اما در ادامه گفت چین امیدوار است کشورهای دیگر، شرایط منصفانه‌تری برای فعالیت شرکت‌های چینی فراهم کنند. کنگ می‌گوید: 

ما امیدواریم چین و ایالات متحده‌ی آمریکا با همکاری یکدیگر، امکان توسعه‌ی پایدار و سالم روابط تجاری خود را فراهم کنند. این موضوع با منافع مشترک هر دو کشور سازگاری دارد.

در حال حاضر چاینا موبایل، بزرگ‌ترین اپراتور موبایل دنیا، در این خصوص اظهار نظری نکرده است. AT&T نیز از اظهار نظر در این خصوص خودداری کرد؛ اما اعلام کرد تاکنون در خصوص تأمین‌کنندگان فناوری 5G تصمیمی اتخاذ نکرده است. خاطرنشان می‌کنیم قانون‌گذاران آمریکایی که پیش‌تر در خصوص همکاری AT&T و هواوی ابراز نگرانی کرده بودند نیز از اظهار نظر در این زمینه خودداری کردند.

متخصصان آمریکایی حوزه‌ی امنیت ملی از این موضوع واهمه دارند که داده‌های موجود در گوشی‌های هواوی، نظیر موقعیت مکانی کاربر، در دسترس سرویس‌های اطلاعاتی دولت چین قرار گیرد. در سال ۲۰۱۲، دولت آمریکا تحقیقاتی در خصوص احتمال جاسوسی سرویس‌های اطلاعاتی خارجی و تهدید زیرساخت‌های آمریکا با بهره‌گیری از تجهیزات هواوی و زد‌تی‌ای صورت داد؛ اما هواوی همواره وجود چنین ارتباطی را انکار کرده است.

مایکل وسل، یکی از اعضای کمیسیون بازبینی اقتصادی و امنیتی آمریکا-چین که توسط کنگره‌ی ایالات متحده ایجاد شده است، در این خصوص می‌گوید:

موج بعدی ارتباطات بی‌سیم، پیامدهای اقتصادی و امنیتی ملی گسترده‌ای در پی دارد. همکاری چین در ایجاد استانداردها و فروش تجهیزات این کشور، مسائل متعددی در زمینه‌ی امنیت ملی در پی دارد که توجه دقیق و بی‌درنگی می‌طلبد.

به گفته‌ی منابع ناشناس از کنگره‌ی آمریکا، قانون‌گذاران این کشور، تمایلی به ارائه‌ی مجوز به چاینا موبایل جهت فعالیت در ایالات متحده ندارند. چاینا موبایل در سال ۲۰۱۱ برای دریافت مجوز اقدام کرده بود؛ اما درخواست آن‌ها تاکنون در کمیسیون ارتباطات فدرال در حالت تعلیق قرار دارد. هواوی و اپراتورهای چینی مدت‌های مدیدی است که در تلاش برای دستیابی به سهمی از بازار ایالات متحده هستند؛ اما با توجه فشارهای اعمال‌شده از سوی دولت آمریکا بر شرکای آمریکایی، این موضوع تاکنون به حقیقت نپیوسته است.

مایکل کاناوی و لیز چنلی، دو تن از نمایندگان قانون‌گذار حزب جمهوری‌خواه، در هفته‌ی جاری لایحه‌‌ای معرفی کردند که به‌موجب آن، دولت آمریکا از همکاری با هواوی و زد‌تی‌ای یا استفاده از تجهیزات آن‌ها منع می‌شود.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات