تاثیرگذارترین فیلم‌‌های تاریخ سینما بر اساس الگوریتم‌‌های علم شبکه

شنبه ۱۷ آذر ۱۳۹۷ - ۱۳:۳۰
مطالعه 3 دقیقه
فیلم‌های جادوگر شهر اُز، جنگ ستارگان و روانی به‌ترتیب به‌‌عنوان تأثیرگذارترین فیلم‌های طول تاریخ شناخته شدند.
تبلیغات

بنابر مطالعه‌‌ای که در ژورنال Applied Network Science منتشر شده است، فیلم‌های «جادوگر شهر اُز»، «جنگ ستارگان» و «روانی» به ترتیب به‌‌عنوان تأثیرگذارترین فیلم طول تاریخ شناخته شدند.

پژوهشگران دانشگاه تورین در ایتالیا، امتیاز تأثیرگذاری ۴۷ هزار فیلم را در پایگاه اینترنتی IMDB محاسبه کردند. این امتیازبندی بر این اساس صورت گرفته که هر فیلم به چه میزان توسط فیلم‌های بعدی مورد ارجاع قرار گرفته ‌است. پژوهشگران متوجه شدند که ۲۰ فیلم برتر جهان از لحاظ تأثیرگذاری، همگی پیش از سال ۱۹۸۰ و اکثراً در ایالات متحده تولید شده‌‌اند.

دکتر لیویو بایوگلیو، نویسنده‌‌ی اصلی مطالعه می‌‌گوید:

ما یک روش جایگزین را برای امتیازبندی‌‌ فیلم‌ها پیشنهاد می‌دهیم که فراتر از عواملی سلیقه‌‌ای مانند تبلیغات، تهیه‌‌کنندگان و بازبینی‌ها است. ما الگوریتمی ایجاد کرده‌ایم که از ارجاعات بین فیلم‌ها به‌‌عنوان شاخصی برای تعیین موفقیت فیلم استفاده می‌کند. این روش همچنین می‌تواند برای ارزیابی عملکرد کارگردانان، بازیگران و هنرپیشگان با درنظرگرفتن مشارکت آن‌ها در فیلم‌های برتر مفید واقع شود.

با به‌‌کارگیری این الگوریتم برای کارگردانان، پنج تن از عوامل دست‌‌اندرکار فیلم «جادوگر شهر اُز» همگی در بین هشت جایگاه اول این رتبه‌‌بندی قرار گرفتند؛ این در حالی بود که آلفرد هیچکاک در جایگاه سوم، استیون اسپیلبرگ در جایگاه پنجم و استنلی کوبریک در جایگاه ششم جای گرفتند. نویسندگان در رویکردی دیگر سعی کردند گرایش به فیلم‌های قدیمی‌تر را حذف کنند؛ چراکه فیلم‌های قدیمی‌‌تر به‌‌دلیل اینکه زودتر تولید شده بودند؛ به‌‌صورت بالقوه می‌‌توانستند بر تعداد بیشتری از فیلم‌های بعدی تأثیر بگذارند. در نتیجه‌‌ی این رویکرد جدید، آلفرد هیچکاک، استیون اسپیلبرگ و برایان دی پالما به جایگاه‌های برتر رتبه‌‌بندی دست ‌‌یافتند.

برترین فیلمها /best movies

هنگامی که این الگوریتم درمورد بازیگران پیاده‌‌سازی شد، ساموئل اِل جکسون، کلین ایستوود و تام کروز در رتبه‌‌های اول تا سوم طبقه‌‌بندی شدند. همچنین نویسندگان متوجه وجود تبعیض جنسیتی شدید به‌نفع بازیگران مرد شدند؛ بدین ترتیب، تنها زنی که در بین ده جایگاه برتر این رتبه‌بندی قرار گرفت، لوئیز مکسول بود که نقش دوشیزه مانی‌‌پنی را در سری فیلم‌‌های جیمز باند بازی می‌‌کرد.

دکتر بایوگلیو گفت:

امتیاز بازیگران زن برتر این فهرست در مقایسه با همکاران مرد خود پایین‌تر بود. تنها استثنای موجود در فیلم‌های موزیکال دیده می‌‌شد که در آن نتایج، نشان‌دهنده‌‌ی یک برابری جنسیتی متوسط بود و همچنین فیلم‌های ساخته‌‌شده در سوئد که در آن‌‌ها بازیگران زن، امتیازات بهتری را نسبت به بازیگران مردان کسب کرده بودند.

برای محاسبه‌‌ی امتیاز تأثیرگذاری مربوط به ۴۷ هزار فیلم مورد‌‌بررسی در این مطالعه، پژوهشگران هر فیلم را به‌عنوان یک گره در شبکه در نظر گرفتند و تعداد ارتباطات هر فیلم را با فیلم‌‌های دیگر و میزان تأثیرگذاری آن فیلم‌‌ها را اندازه‌گیری کردند. تاکنون روش‌های مشابهی از علم شبکه برای اندازه‌گیری نفوذ یک اثر در حوزه‌های دیگری مانند نشریه‌‌های علمی به‌کار گرفته شده‌اند.

برترین فیلمها /best movies

دکتر بایوگلیو می‌‌گوید:

استفاده از تحلیل‌‌های مبتنی بر شبکه برای رتبه‌‌بندی فیلم‌ها، ایده‌‌ی تازه‌‌ای نیست؛ اما بنابر اطلاعات موجود، این اولین مطالعه‌ای است که در آن، از این تکنیک‌ها برای رتبه‌بندی شخصیت‌‌های دخیل در تولید فیلم‌‌ استفاده می‌شود.

نویسندگان پیشنهاد می‌کنند که روش آن‌ها می‌تواند برای پژوهش درزمینه‌‌ی هنر و تاریخ‌‌نگاران سینما نیز مورد استفاده قرار گیرد؛ با این حال، آن‌ها هشدار می‌دهند که نتایج تنها می‌توانند برای آثار سینمای غرب به‌کار رود؛ چراکه داده‌های IMDB تا حد زیادی به‌‌نفع فیلم‌های ساخته‌‌شده در کشورهای غربی جهت‌‌گیری دارد.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات