پنج کتابی که بیل گیتس برای خواندن یا هدیه دادن، توصیه می‌کند

شنبه ۱۷ آذر ۱۳۹۷ - ۱۳:۰۰
مطالعه 5 دقیقه
بیل گیتس سالی دو بار، فهرستی از کتاب‌های خوب را معرفی می‌کند و حال لیست جدید را به مناسبت نزدیک شدن به فصل تعطیلات در وب‌سایت خود منتشر کرده است.
تبلیغات

برای درک بهتر دنیا، باید ابتدا آن را یاد بگیرید. این جمله، منطق تمامی فهرست کتاب‌های خوبی است که بیل گیتس، میلیاردر خیرخواه هر ۶ ماه (در تابستان و فصل تعطیلات) منتشر کرده و خواندن آن‌ها را توصیه می‌کند. او به‌تازگی فهرستی شامل پنج کتاب برای تعطیلات در وب‌سایت خود به آدرس gatesnotes.com منتشر کرده است.

اگر فهرست جدید را با دقت بررسی کنید، متوجه می‌شوید علاوه‌بر دقت در انتخاب، پیغامی را به مخاطب منتقل می‌کند: «یادگرفتن اتفاق نخواهد افتاد؛ مگر اینکه بفهمیم همه، از جمله خودمان تعصباتی داریم که روی نحوه‌ی یادگیری و تصمیم‌گیری ما تأثیر می‌گذارد.»

کتاب‌های معرفی‌شده از سوی بیل گیتس، هر کدام داستان‌های مختلفی را روایت می‌کنند؛ از زن موفقی که به‌تنهایی میان نظریه‌پردازان توطئه بزرگ شده اما خودش را آموزش داده و راهش را پیدا کرده است، نگاهی عمیق به واگذاری تصمیم‌های مهم جنگی به هوش مصنوعی تا داستان واقعی اینکه چگونه خودخواهی یک مدیرعامل باعث نابودی یکی از بزرگ‌ترین شرکت‌های تکنولوژی آمریکایی شد.

در پایان فهرست، همچنین نام دو کتاب با موضوع خودشناسی به چشم می‌خورد. یکی از آن‌ها تحلیل گام به گام عواملی است که باعث اضطراب و نگرانی بی‌دلیل و غیرضروری می‌شود؛ و دیگری مدیتیشن و ذهن‌آگاهی را آموزش می‌دهد. در ادامه به بررسی بیشتر پنج کتابی می‌پردازیم که سوی بیل گیتس معرفی شده‌اند.

۱- کتاب «تحصیل کرده»، نوشته‌ی تارا وستوور

Educated, by Tara Westover

وستوور در این کتاب خاطرات خودش را در مورد بزرگ شدن به‌عنوان یک مورمن (نوعی گروه مذهبی) در منطقه‌ی روستایی آیداهو نوشته و اینکه چگونه تلاش کرده واقعیت‌هایی فراتر از دنیای کوچکی که در آن زندگی می‌کرده را به خودش آموزش دهد. بیل گیتس می‌گوید:

این کتاب در مورد کسانی است که خود را از جامعه بیرون می‌کشند زیرا معتقدند دانش و باورهایشان آن‌ها را روشنفکرتر کرده است. سیستم اعتقادی آن‌ها از جدا کردن خودشان از دیگران بهره می‌گیرد و دو راه بیشتر وجود ندارد، یا باید آن را بپذیرید یا باید خارج شوید.

درنهایت ماجراجویی وستوور او را به دانشگاه هدایت کرد و او یاد گرفت باید به تحقیقاتی متکی باشد که ثابت‌شده هستند و منابع معتبری دارند.

۲- کتاب «ارتش هیچ»، نوشته‌ی پاول شار

Army of None, by Paul Scharre

در این کتاب، یک کهنه‌سرباز و یک متخصص نظامی که به شکل‌گیری سیاست‌های فعلی آمریکا در مورد سلاح‌های خودگردان کمک کرده‌اند، سناریوهای مثبت و منفی استفاده از ربات‌ها در جنگ را بررسی می‌کنند. گیتس در مورد این کتاب می‌گوید:

درحالی‌که استفاده از هوش مصنوعی تلفات غیرنظامیان جنگ و آسیب مناطق مسکونی را کاهش می‌دهد، اگر در استفاده از آن دقت نشود، عواقب جبران‌ناپذیری خواهد داشت.

زیرا هر بار کنترل امور به ماشین سپرده می‌شود، مشکلات غیرمنتظره‌ای رخ خواهد داد. او همچنین اضافه کرد:

ما به متخصصان و شهروندان بسیاری در سراسر دنیا احتیاج داریم تا در این بحث مهم شرکت کنند.

۳- کتاب «خون بد»، نوشته‌ی جان کریرو

Bad Blood, by John Carreyrou

کارخانه تست خون Theranos پیش از اینکه جان کریرو، روزنامه‌نگار وال‌استریت، حقیقت واقعی آن یعنی کار نکردن محصولات ارائه‌شده را فاش کند، به ارزش ۱۰ میلیارد دلار رسیده بود. این شرکت ادعا کرده بود به یک فناوری دست پیدا کرده که می‌تواند انقلابی در آزمایش خون ایجاد کند و تمامی آزمایش‌های خون را با یک‌صدم یا یک‌هزارم خونی انجام می‌دهد که در حال حاضر از بیماران گرفته می‌شود. حقه‌ای که این شرکت زده بود، سال‌ها دوام داشت زیرا مدیرعامل این شرکت یعنی الیزابت هولمز به‌اندازه‌ای کاریزماتیک و شناخته‌شده بود که کسی فرایند عملیات او را زیر سؤال نبرد. بیل گیتس در مورد این کتاب می‌گوید:

کتاب خون بد همچنین داستانی اخطار آمیزاز بی‌نقص دانستن افراد مشهور است. هولمز تنها چشم‌اندازی از شرکتی ارائه داده بود که می‌توانست وجود داشته باشد؛ نه شرکتی که در حال حاضر وجود داشت و نتیجه‌ی آن متضرر شدن مردم بود.

۴- کتاب «۲۱ درس برای قرن بیست‌ویکم»، نوشته‌ی یووال نوح‌هراری

21 Lessons for the 21st Century, by Yuval Noah Harari

در این کتاب در مورد نگرانی بیش از اندازه‌ی انسان و راه‌های رهایی از اضطراب توضیح داده شده است. بیل گیتس در مورد این کتاب می‌گوید:

غرایز اولیه‌ی انسان در مورد بقا به مسیر دیگری هدایت شده است. دنیای پیشرفته‌ی امروزی، دلایل زیادی برای نگرانی و اضطراب به انسان‌ها می‌دهد: تروریسم، تغییرات آب‌وهوا، پیدایش هوش مصنوعی، تجاوز به حریم خصوصی و حتی کاهش همکاری‌های بین‌المللی از موضوعاتی هستند که اضطراب انسان را افزایش می‌دهند.

اما راه‌حل این است که با منطق در برابر این ترس‌ها ظاهر شد، کاری که نویسنده‌ی کتاب با تحلیل و بررسی دقیق تهدیدهای واقعی پنهان‌شده در هر یک از عوامل ایجاد اضطراب انجام داده است. بیل گیتس می‌گوید:

این کتاب در مورد این است که بدانیم در مورد چه چیزهایی و تا چه اندازه باید نگران باشیم.

۵- کتاب راهنمای مدیتیشن و ذهن‌آگاهی، نوشته‌ی اندی پادیکامب

The Headspace Guide to Meditation and Mindfulness, by Andy Puddicombe

اندی پادیکامب، هم‌بنیان‌گذار اپلکیشن Headspace مدتی راهب بوده و این کتاب مانند یک راهنمای جامع در مورد تمرین‌های ذهن‌آگاهی است. بیل گیتس تمرین های مدیتیشن را برای افزایش تمرکز توصیه می‌کند و در مورد این کتاب می‌گوید:

اگر می‌خواهید تمرین‌های ذهن‌آگاهی را شروع کنید، خواندن این کتاب بهترین شروع است. این کتاب در مورد آسان‌گرفتن افکار و احساسات کمک زیادی به من کرده است.
تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات