موافقت چین با کاهش تعرفه‌ی واردات خودروهای تولید آمریکا

دوشنبه ۱۲ آذر ۱۳۹۷ - ۲۱:۵۰
مطالعه 4 دقیقه
سرانجام پس از ماه‌ها جنگ تجاری میان آمریکا و چین، دونالد ترامپ از موافقت چین با کاهش تعرفه‌ها بر خودروهای وارداتی از آمریکا خبر داد.
تبلیغات

دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا می‌گوید چین موافقت کرده تعرفه‌ها را برای خودروهای وارداتی از ایالات متحده‌ی آمریکا کاهش دهد. ترامپ در توییتی این موضوع را اعلام کرد؛ ولی اینکه کی این تغییر رخ خواهد داد یا در چه سطحی خواهد بود، همچنان بدون جواب باقی مانده است.

trump USA china / ترامپ آمریکا چین

سخن‌گوی وزارت امورخارجه‌ی چین، جیانگ شوانگ، از اظهارنظر درباره‌ی این موضوع خودداری کرد و سؤالات را به مقام‌های مرتبط ارجاع داد. وزارت بازرگانی چین هم که معمولاً درباره‌ی تعرفه‌های واردات خودرو تصمیم‌گیری می‌کند، پاسخی به خبرنگاران نداد. 

توییت دونالد ترامپ پس از آن منتشر می‌شود که او و شی جین‌پینگ، رئیس‌جمهور چین موافقت کردند اعمال تعرفه‌های جدید را در جنگ تجاری بین دو کشور متوقف کنند. باوجوداین، درنتیجه‌ی نشست بین دو رهبر در بوئنوس‌آیرس، دولت چین هیچ اشاره‌ای به کاهش تعرفه بر واردات خودروهای آمریکایی نکرد. 

trump USA china / ترامپ آمریکا چین

شی جین‌پینگ در اوایل بهار امسال اعلام کرد چین تعرفه‌های واردات خودرو را در سال جاری کاهش خواهد داد. دولت چین سپس سه ماه بعد به وعده‌ی خود عمل کرد و این تعرفه‌ها را از ۲۵درصد به ۱۵درصد کاهش داد. بااین‌حال فقط چند روز پس از آن، تعرفه‌های جدید ۲۵درصدی بر خودروهای سواری آمریکایی اعمال شد. این تعرفه‌ها همان محصولاتی را هدف قرار داد که در ابتدای شروع جنگ تجاری میان ایالات متحده‌ی آمریکا و چین نیز مشمول تعرفه شده بودند. 

BMW Daimler Volkswagen / بی ام و دایملر فولکس واگن

حرکت دولت چین برای افزایش تعرفه‌ی واردات خودرو بر سود شرکت‌های بزرگ خودروسازی مانند بی‌ام‌و و دایملر (صاحب مرسدس بنز) تأثیر منفی گذاشت. این تأثیر به‌دلیل تولید محصولات شاسی‌بلند آلمانی واردشده به چین در کارخانه‌های موجود در آمریکا است. توییت ترامپ درباره‌ی توافق چین با کاهش تعرفه‌ها بر واردات خودرو، به‌ترتیب باعث افزایش ۶ و ۵درصدی سهام بی‌ام‌و و دایملر در بورس فرانکفورت شد. درادامه، شاخص بورس‌های اروپایی مانند انگلیس، ایتالیا، فرانسه و اسپانیا نیز افزایش یافت. همچنین، شاخص بورس‌های آسیا و اقیانوسیه مانند چین، ژاپن، هنگ‌کنگ و استرالیا نیز با افزایش همراه بود. ارزش یوان دربرابر دلار آمریکا نیز با افزایش درخورتوجهی مواجه شد. 

تو لی، رئیس شرکت تحقیقاتی Sino Auto Insights درباره‌ی توییت ترامپ گفت:

 معلوم نیست تعرفه‌های اعمال‌شده بر خودروهای آمریکایی به‌طور کامل کاهش می‌یابد یا اینکه جزئی خواهد بود. همچنین، هیچ اطلاعاتی درباره‌ی چهارچوب زمانی این تغییرات و انواع وسایل نقلیه‌ی مشمول کاهش تعرفه وجود ندارد. اگر تعرفه‌ها به‌طور کامل حذف شوند، تولیدکنندگان خودروهای آلمانی مانند بی‌ام‌و و مرسدس‌بنز بیشتر از برندهای آمریکایی سود خواهند برد.
واردات خودرو چین تعرفه آمریکا

پیش‌ازاین، دولت ایالات متحده‌ی آمریکا خود را برای افزایش تعرفه‌های جدید از ۱۰ به ۲۵درصد از ابتدای سال ۲۰۱۹ آماده می‌کرد. قرار بود این تعرفه‌ها بر دویست‌میلیارد دلار از محصولات وارداتی چینی اعمال شود؛ اما واشنگتن برای فرصت‌دادن به دولت چین مهلت نودروزه تعیین کرد. 

در توافقی که طی نشست بوئنوس‌آیرس به‌دست آمد، چین موافقت کرد مقدار زیادی از کالاهای ساخت ایالات متحده‌ی آمریکا ازجمله محصولات زراعی و انرژی و صنعتی را بخرد. این توافق به شکاف بزرگ تجاری بین دو کشور کمک می‌کند. دونالد ترامپ اعلام کرد چین همچنین کاهش و حذف تعرفه‌ها را بر خودروهای تولیدی در آمریکا از سطح ۴۰درصد دنبال خواهد کرد. دو طرف همچنین توافق کردند گفت‌وگوهایی را درباره‌ی چگونگی حل‌و‌فصل سایر مسائل، ازجمله حفاظت از مالکیت معنوی و موانع تجاری و سرقت سایبری را آغاز کنند.

trump USA china / ترامپ آمریکا چین

رسانه‌های دولتی چین بااحتیاط از آتش‌بس در جنگ تجاری استقبال کردند؛ اما روزنامه‌ی رسمی چین در سرمقاله‌ای هشدار داد:

درحالی‌که توافق جدید از پیشرفتی خوشایند حکایت می‌کند و هر دو طرف فضایی برای رهایی از اختلافات خود پیدا کردند، هیچ تضمینی برای بازگشت مجدد اختلافات و جنگ تجاری وجود ندارد. باتوجه‌به پیچیدگی تعاملات بین دو اقتصاد بزرگ دنیا، سایر نقاط جهان همچنان بااحتیاط به این موضوع می‌نگرند. 
تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات