چگونه شبکه‌‌ی دوستی مناسبی در لینکدین بسازیم؟

دوشنبه ۱۲ آذر ۱۳۹۷ - ۲۳:۳۵
مطالعه 4 دقیقه
در دنیای امروز، برقراری ارتباطات شغلی مناسب شاید مهم‌ترین نقش را در پیشرفت شغلی ایفا کند. لینکدین شبکه‌ی مناسبی برای شبکه‌سازی است.
تبلیغات

به این فکر می‌کنید دعوت فردی را در لینکدین (LinkedIn) بپذیرید یا نه؟ این سؤال ساده را از خود بپرسید: «پس از برقراری این ارتباط جدید احساس راحتی و آرامش می‌کنید؟»

کتمان‌کردنی نیست که ارتباطات مناسب تأثیر مثبت زیادی در ارتقای شغلی یا یافتن شغلی مناسب دارد. داشتن شبکه‌ی انسانی قدرتمند در لینکدین، منبع مناسبی در طول فعالیت حرفه‌ای شما محسوب می‌شود. اکانت لینکدین مانند باغی است: در این باغ، گیاهان مناسبباید بکارید و خوب آبیاری‌شان کنید و هرازچندگاهی هرس!

درادامه، به چند نکته‌ی مهم در ارتقای شبکه‌ی ارتباطی شما در لینکدین می‌پردازیم.

از ابتدا با فکر شبکه‌سازی کنید

شبکه‌سازی را با افرادی آغاز کنید که می‌شناسید و به آنان اطمینان دارید، اعم از افرادی که در حیطه‌ی کاری‌تان فعالیت می‌کنند یا نه. اگر افرادی که با آنان ارتباط دارید، می‌شناسید،‌ ارتباط شما ارتباطی مؤثر و مفید خواهد بود. بنابراین هر ارتباطی که برقرار می‌کنید، به بهبود آیند‌ه‌ی شغلی شما کمک خواهد کرد؛ خواه پیشنهاد شغلی باشد، خواه نصیحتی برای ادامه‌ی زندگی حرفه‌ای. با افرادی ارتباط برقرار کنید که در حیطه‌ی کاری شما فعالیت دارند؛ مانند دانشگاه، شرکت، صنعت و افرادی که مطالبی درزمینه‌ی علایق و شغل شما نشر می‌دهند.

شبکه سازی

هرگاه ارتباط (Connection) جدیدی با فردی در لینکدین برقرار می‌کنید، قادر خواهید بود ارتباطات آن فرد را هم ببینید. این امر باعث می‌شود دریچه‌ای از فرصت‌های شغلی مختلف به روی شما بازباشد. معرفی مناسب و گرم می‌تواند در ارتقای سطح ارتباطات شما تأثیر به‌سزایی بگذارد.

کیفیت را فدای کمّیّت نکنید

داشتن ارتباط‌های بسیار زیاد همیشه به‌معنای توسعه‌ی روابط مؤثر نیست. همه‌ی ارتباطات باید به‌گونه‌ای باشند که برای صفحه‌ی شما ارزش‌آفرینی کنند. اگر فردی را نمی‌شناسید، بهتر است وی را دنبال (Follow) کنید و ایجاد ارتباط را فراموش کنید. با دنبال‌کردن افراد نیز می‌توانید تمام پست‌های منتشرشده‌شان را مشاهده کنید.

افزون‌براین، اگر درخواست ارتباط از فردی داشتید که نمی‌شناختید یا مایل به برقراری ارتباط با او نبودید، به‌راحتی می‌توانید این درخواست را نادیده بگیرید. با ردّ این درخواست، آن فرد مطلع نخواهد شد. همچنین، اگر مطمئن نیستید که درخواست ارتباط فردی را بپذیرید یا نه،‌ می‌توانید ازطریق گزینه‌ی دادن پیام، اطلاعات بیشتری از زمینه‌ی کاری وی جویا شوید.

شبکه‌تان را پرورش دهید

داشتن ارتباطاتی مؤثر و کارا نشانگر قدرتمندبودن شبکه و بهره‌مندی از محتوایی درخور شغل شماست. سعی کنید همواره با همکارانتان در این شبکه گفت‌وگو کنید و همیشه دردسترس باشید.

تلاش کنید محتوای مربوط‌به شغلتان را نشر دهید و همچنین دربرابر محتوای سایر افراد حاضر در شبکه‌تان واکنش نشان دهید و پیام بگذارید. این کار راه مؤثری برای آغاز گفت‌وگو با افرادی است که درزمینه‌ی شغلی شما فعالیت می‌کنند. حتی می‌توانید در صفحه‌ی لینکدین خود از دیگران درخواست کمک کنید. این درخواست می‌تواند کمکی برای رفع مشکل در استفاده از ابزار نرم‌افزار باشد یا گرفتن مشورت برای انجام پروژه‌ای خاص.

ارتباطاتتان را هر روز قوی‌تروقوی‌تر کنید تا به جایی برسید که با افرادی درزمینه‌ی شغلی‌تان قرار ملاقات بگذارید. شاید این گفت‌وگو اثری پیش‌بینی‌ناپذیر و شگفت‌انگیزی داشته باشد!

 هرس‌کردن را فراموش نکنید

درادامه‌، پیشرفت‌های شغلی مختلفی خواهید داشت و به جایی می‌رسید که افراد موجود در شبکه‌تان دیگر ارزش‌ خاصی برای شبکه‌ی ارتباطی شما نمی‌آفرینند یا ممکن است در ابتدای حضور در لینکدین، با افرادی ارتباط برقرار کرده باشید که به‌دلیل نامربوط‌بودن زمینه‌ی کاری یا به هر دلیل دیگر به ادامه‌ی ارتباط مایل نباشید. دراین‌صورت، به‌راحتی می‌توانید به ارتباط خود با این‌گونه افراد پایان دهید.

برای حذف هر ارتباطی، از قسمت Manage Connections می‌توانید تمام Connection‌های خود را مشاهده کنید و درصورت تمایل از قسمت Remove Connection قطع ارتباط بزنید.

اهمیت تعداد افراد نسبت به کیفیت افراد در شبکه سازی

درنظر بگیرید با قطع ارتباط، فرد مدنظر مطلع نخواهد شد و فقط درصورتی‌که حساب کاربری‌تان را جست‌وجو کند، متوجه می‌شود با شما ارتباط (Connection) ندارد. بسته به سطح رابطه‌تان با آن فرد، دیدن این موضوع ممکن است برای وی نامطلوب باشد و واکنش‌های ناخوشایندی نشان دهد. برای جلوگیری از این موضوع می‌توانید به‌راحتی به‌جای Remove Connection‌ او را Unfollow کنید. با این کار، همچنان ارتباط شما پابرجا خواهد بود؛ اما دیگر مطالب آن فرد را در قسمت فید مشاهده نخواهید کرد.

داشتن ارتباطات خوب و مفید، باعث خواهد شد مطالب باکیفیتی در قسمت Feed‌ شاهد باشید. توجه کنید شما و ارتباطات شغلی‌تان باهم در مسیر سفری هیجان‌انگیز قرار دارید. هرچه این ارتباطات قوی‌تر باشد، در این مسیر بیشتر پیش خواهید رفت. موفق باشید!

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات