هفت تکنولوژی نوآورانه که در سال ۲۰۱۹ بُروز آن‌ها را شاهد خواهیم بود

دوشنبه ۳ دی ۱۳۹۷ - ۲۲:۰۰
مطالعه 4 دقیقه
تکنولوژی به‌طور هیجان‌انگیز و گریزناپذیری درحال‌پیشرفت است. بااین‌حال، پیش‌بینی پیشرفت‌های آتی در این حوزه کار سخت، اما جذابی است.
تبلیغات

در این مقاله، به اتفاقات مهم احتمالی در حوزه‌ی فناوری نگاهی می‌اندازیم که درسال آیندهی میلادی شاهد آنها خواهیم بود.

۱. اخلاق در فناوری

برندهای فناوری باید رویکرد فعالانه‌تری در حوزهی بررسی پیامدهای اخلاقی پلتفرمها و محصولاتشان داشته باشند. در مِی۲۰۱۸ (برابر با اردیبهشت۱۳۹۷)، سازمان عفو بینالملل بیانیه تورنتو را اعلام کرد که در آن، حق استفاده‌ی برابر و بدون هرگونه تبعیض از سیستمهای یادگیری ماشین را برای همگان محفوظ میداند. اکنون، شرکتهای مختلف متوجه این موضوع شدهاند که محصولات آنها تا چه اندازه میتواند تأثیر به‌سزایی در زمینههایی از قبیل سلامت روان، افسردگی، تهدید سایبری و حتی خودکشی داشته باشد.

خروجی خلاق

برنرز لی، سازنده‌ی تارنمای جهانی یا همان اینترنت (WWW)، در گفت‌وگویی بیان کرده امروزه، وب به موتوری بی‌عدالت و تبعیض تبدیل شده است. این موتور زیر سیطرهی قدرتمندانی است که اهداف خودشان را پیش میبرند. وی معتقد است به نقطهی بی‌تعادلی بحرانی رسیدهایم و تغییری برای بهبود این وضعیت لازم است.

۲. فناوری در محیط شهری

شرکت‌های فعال در حوزه‌ی فناوری سعی می‌کنند به جزئیترین امور زندگی روزمره‌ی افراد توجه کنند تا راه‌حلی نوآورانه برای مشکلات آنها بیابند. طراحی شهری راهی برای رسیدن به آیندهای درهمتنیده با اجزای کاملا متصل به یکدیگر است.

شهر هوشمند

شرکت علیبابا در‌حال‌توسعه‌ی لایهای مبتنی بر هوش مصنوعی است که نقش مغز شهر را ایفا خواهد کرد. این شرکت در‌حال‌آزمایش این سیستمها در یکی از شهرهای چین است. در خیابانهای شهر، هزاران دوربین به‌کار گرفته میشوند تا اطلاعات لازم برای کنترل چراغهای ترافیکی و بهینهسازی جریان ترافیک و تشخیص حوادث دراختیار گرفته شود. البته این حجم از دوربینهای جمعآوری داده ممکن است خطرهایی برای حریم خصوصی افراد ایجاد کند.

۳. فناوری نزدیک‌ونزدیکتر میشود

شرکت‌های فناوری تلاش میکنند هرچه بیشتر به زندگی روزمرهی افراد نزدیک شوند تا محصولاتشان جزئی از بدن یا محیط زندگی آنان شود. این تلاشها برای ایجاد خدماتی است که به بهترین وجه با کاربر تعامل دارند. فونتهای جدید اوبر (Uber) و بلندگوهایی که صدا را به‌صورت سه‌بعدی با محیط خانه درهم میآمیزند، همه‌وهمه تلاشهایی برای رسیدن به این هدف محسوب می‌شوند.

۴. سیستم‌های بی‌درنگ با قابلیت تطبیق بیولوژیکی

پیشرفت‌های فناورانه موجب تولید دستگاههایی شدهاند که قابلیت تطبیق بیولوژیکی دارند. این دستگاهها در آیندهای نه‌چندان دور جزئی از بدن کاربر خواهند شد. تطبیق سریع این نوع افزونهها با محیط اطراف، گویای ارتقای سطح ادراک فناوری است.

شرکت پوما با همکاری مرکز طراحی دانشگاه MIT کفشی طراحی کرده‌ که به حرکات پا و میزان خستگی فرد واکنش نشان میدهد. کفیهای این کفش با تحلیل عرق پای فرد و سایر پارامترها، اطلاعات بیولوژیکی وی را استخراج میکنند. مدارهای الکتریکی تغییرات را شناسایی می کنند و دادههایی مناسب برای جلوگیری از خستگی و بهبود عملکرد فرد ارائه می دهند.

۵. سلامتی و شبکههای اجتماعی

افزایش بی‌حد‌ومرز استفاده از شبکه‌های اجتماعی، تأثیرات نامطلوبی بر وضعیت روحیروانی افراد گذاشته است. فشار روحی ناشی از شبکههای اجتماعی ممکن است به ناراحتی و اضطراب و افسردگی منجر شود.

شبکه های اجتماعی

تیم تحقیقاتی فیسبوک در دسامبر۲۰۱۷ (برابر با آذر۱۳۹۶) اعلام کرد وقتی افراد زمان زیادی صرف مطالعه‌ی نوشتههای دیگران میکنند؛ ولی با آنان ارتباطی برقرار نمیکنند، احساس ناخوشایندی به آنان دست میدهد. شرکت‌های تولید پلتفرمهای شبکههای اجتماعی این‌چنینی در‌حال‌آگاهسازی کاربران درباره‌ی این شبکهها و کنترل میزان استفاده و تأثیرات آن بر افراد هستند.

۶. فرمانروایی اصوات

امروزه، گوش‌ها به دروازههایی مهم برای غولهای فناوری تبدیل شدهاند. برای نمونه، میتوانید به میزان نفوذ شگفتانگیز ایرپادهای اپل توجه کنید. همچنین، اسپاتیفای سرویس اسپاتلایت را معرفی کرده که محتوای ویدئویی را به پادکست‌های صوتی تبدیل میکند.

۷. اکوسیستم‌های اوبر

در سال ۲۰۱۸، اوبر با هدف احداث اولین سیستم حمل‌ونقل هوایی درون‌شهری، فناوری پرواز و فرود عمودی برای ماشینهای الکتریکی (eVTOL) را معرفی کرد.

Uber flying taxi / تاکسی پرنده اوبر

این پلتفرم در‌حال‌تلاش برای رفع تمام نیازهای کاربران است. حتی سرویس سفارش غذای این شرکت (UberEats) تا پایان سال جاری میلادی برای ۷۰درصد از شهروندان آمریکایی دردسترس خواهد بود.

دارا خسروشاهی، مدیر اجرایی Uber بیان کرده این شرکت متعهد است تمام روشهای حمل‌ونقل ازجمله دوچرخه، پیادهروی، مترو یا اوبر را در اپ خود برای کاربر گِردهم آورد تا وی بتواند سریعترین و اقتصادیترین گزینه را انتخاب کند.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات