توافق جدید آمریکا و کانادا و مکزیک نهایی شد

یک‌شنبه ۱۱ آذر ۱۳۹۷ - ۲۳:۵۰
مطالعه 4 دقیقه
آمریکا و مکزیک و کانادا سرانجام برای امضای توافقنامه‌ی جایگزین قرارداد نفتا به‌توافق رسیدند. این تفاهمنامه تأثیر زیادی بر صنعت خودرو خواهد گذاشت.
تبلیغات

پس از خروج آمریکا از توافقنامه‌ی تجارت آزاد آمریکای‌شمالی یا نفتا (NAFTA)، دولت ترامپ برای امضای قرارداد جایگزین بین آمریکا و مکزیک و کانادا به‌توافق رسید. این قرارداد جدید که USMCA نامیده می‌شود،‌ تأثیر به‌سزای بر صنعت خودرو خواهد گذاشت. قرارداد جدید تهدید ناشی از اعمال تعرفه‌های چشمگیر بر خودروها و کامیون‌های واردشده به ایالات متحده‌ی آمریکا از کارخانه‌های مونتاژ در کانادا و مکزیک را ازبین خواهد برد. ناگفته نماند که این قرارداد هزینه‌های وسایل نقلیه‌ی تولیدشده در جنوب مرز را افزایش می‌دهد.

 نفتا آمریکا-مکزیک-کانادا / USMCA

باتوجه‌به توافق USMCA، هر دو کشور کانادا و مکزیک بدون اعمال تعرفه به صادرات ۲.۶میلیون دستگاه خودرو و کامیون به ایالات متحده‌ی آمریکا مجاز می‌شوند. البته هم‌اکنون هیچ‌کدام از این کشورها چنین حجم تولید و صادراتی به بازار آمریکا ندارند. همچنین، کانادا و مکزیک از تعرفه‌های مربوط‌به خودرو و قطعات معاف خواهند شد که هنوز ممکن است بر محصولات سایر کشورها تحمیل شود.

بیوک انویژن

دولت دونالد ترامپ تهدید کرده ۲۵درصد مالیات بر تمام وسایل نقلیه‌ی وارداتی به این کشور وضع می‌کند. برای مثال تابستان گذشته، نماینده‌ی تجاری ایالات متحده‌ی آمریکا ۲۵درصد تعرفه بر واردات خودروهای جدید از چین اعمال کرده است. البته، این تعرفه‌ها فقط چند مدل خاص را تحت‌تأثیر قرار می‌دهد که برخی از آن‌ها عبارت‌اند از: شاسی‌بلند بیوک انویژن و سدان ولوو S90 و کادیلاک CTS پلاگین هیبرید.

آمریکا-مکزیک-کانادا / USMCA نفتا

انتظار می‌رود توافقنامه‌ی آمریکا و مکزیک و کانادا به‌زودی امضا شود. این توافق سپس باید تا اوایل سال ۲۰۱۹ در کنگره به‌تصویب برسد و درصورت تبدیل به مصوبه، از سال ۲۰۲۰ اجرایی خواهد شد. به‌تازگی دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور ایالات متحده‌ی آمریکا تهدید کرد تعرفه‌های خودروهای وارداتی به این کشور را افزایش می‌دهد. تصمیم جدید ترامپ پس از آن رسانه‌ای شد که شرکت جنرال‌موتورز اعلام کرد پنج کارخانه‌‌ی تولید خودرو را در آمریکا تعطیل می‌کند. 

دونالد ترامپ / donald trump

دونالد ترامپ در مجموعه‌ی توییت‌هایی اعلام کرد درحال‌بررسی افزایش تعرفه بر واردات خودرو است. وی با اشاره به تعرفه‌ی ۲۵درصدی کنونی بر واردات کامیون‌های کوچک ادعا کرد اگر تعرفه‌ی مشابهی بر واردات خودروهای سواری اعمال شود، جنرال‌موتور هرگز کارخانه‌های خود در ایالت‌های میشیگان و اوهایو و مریلند را تعطیل نمی‌کند. 

تصمیم جنرال‌موتورز مبنی بر اعلام تعطیلی کارخانه‌های خودروسازی و کاهش چهارده‌هزار فرصت شغلی، به‌عنوان اقدامی تهاجمی برای ضربه‌زدن به دولت ترامپ تلقی می‌شود. این درحالی است که دولت ترامپ از بازسازی صنعت این کشور به‌عنوان یکی از اولویت‌های اصلی‌اش نام برده است. 

General Motors / جنرال موتورز

آمارهای وزارت بازرگانی ایالات متحده‌ی آمریکا نشان می‌دهد در سال گذشته، ۸.۲۷میلیون دستگاه وسیله‌ی نقلیه به ارزش ۱۹۲میلیارد دلار به این کشور وارد شده است. بدون‌شک، می‌توان گفت اعمال ۲۵درصد تعرفه می‌تواند تأثیر درخورتوجهی بر صنعت خودروی آمریکا بگذارد.

درحال‌حاضر، ایالات متحده‌ی آمریکا تعرفه‌ی ۲.۵درصدی برای واردات تمامی خودروهای تولیدشده در خارج از مزرهایش اعمال می‌کند. بااین‌حال برای خودروهای تولیدی چینی، این رقم به ۲۵درصد افزایش یافته است. چین هم درمقابل، تعرفه‌ی ۴۰درصدی بر خودروهای تولیدی آمریکا اعمال می‌کند.

چین آمریکا جنگ تجاری تعرفه خودرو موتورسیکلت

رابرت لایتیزر، نماینده‌ی تجاری ایالات متحده‌ی آمریکا اعلام کرد در‌حال‌بررسی امکان افزایش تعرفه‌های آمریکا برای مطابقت با تعرفه‌های چین است. لایتیزر گفت:

همان‌طورکه رئیس‌جمهور بارها اشاره کرده، سیاست‌های تهاجمی و صنعتی چین باعث آسیب جدی به کارگران و تولیدکنندگان ایالات متحده‌ی آمریکا می‌شود.

ترامپ و لایتیزر درست چند روز قبل از اجلاس G20 در آرژانتین دیدگاه‌هایشان را رسانه‌ای کردند. انتظار می‌رود شی جین‌پینگ، رئیس‌جمهور چین، در این اجلاس با دونالد ترامپ برای تبادل‌نظر درباره‌ی تعرفه‌های دوجانبه دیدار کند.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات