تجهیزات عکاسی را چه زمانی ارتقا دهیم

پنج‌شنبه ۲۲ آذر ۱۳۹۷ - ۱۴:۳۰
مطالعه 5 دقیقه
شاید شما هم تابه‌حال از خودتان پرسیده باشید که چه زمانی برای ارتقای تجهیزات عکاسی مناسب است. در ادامه به پنج سوال می‌پردازیم که به شما در این تصمیم‌گیری کمک خواهند کرد.
تبلیغات

برخی افراد همیشه با دیدن تجهیزات عکاسی جدید مشتاق به خرید آن‌ها هستند و برخی هم با تجهیزات پنج‌ساله‌ی خود بدون هیچ دغدغه‌ای به عکاسی می‌پردازند. اینکه برای چه هدفی عکاسی می‌کنیم، سرگرمی یا کار، یا چه میزان می‌خواهیم برای وسایل عکاسی هزینه اختصاص دهیم، در این تصمیم‌گیری تأثیرگذار هستند. در ادامه پنج مورد مهم را مطرح می‌کنیم که بررسی آن‌ها می‌تواند به همه در انتخابشان کمک کند.

۱- آیا از تمام ظرفیت تجهیزات فعلی خود بهره می‌برید؟

زمانی که اطلاعات و تجربه‌ی‌ بیشتری از توانایی‌ها و محدودیت‌های دوربین خود داشته باشیم، بهتر می‌توانیم از آن‌ها برای خلق نتایج عالی استفاده کنیم. خیلی‌ها با دیدن دوربین و لوازم جانبی جدید، برای خریدن آن‌ها وسوسه می‌شوند، در حالی که شاید از تمام امکانات دوربین فعلیشان استفاده نمی‌کنند. بهتر است پیش از آنکه به سمت صرف هزینه‌های زیاد برای وسایل جدید بروید، مطمئن شوید که دوربین و منوهای آن، لنزها و دیگر تجهیزات خود را به‌خوبی می‌شناسید.

یک روش مناسب این است که مدل دوربین فعلی خود (یا حتی کمی قدیمی‌تر) را در اینترنت جستجو کنید و ببینید افراد دیگر با دوربین مشابه چه نوع عکس‌هایی ثبت می‌کنند. احتمالاً دیدن نمونه‌های فوق‌العاده‌ای که افرادی با استعداد با دوربین‌های قدیمی‌تر ثبت کرده‌اند، برایتان جالب خواهد بود.

۲- آیا وسایل مورد نظر قابل استفاده هستند؟

گاهی نظرمان آن‌قدر به مشخصات فنی و نمونه عکس‌های یک محصول جلب می‌شود که توجه نمی‌کنیم این وسیله تا چه میزان با سبک زندگی و عکاسی ما همخوانی دارد. سوالی که باید از خودتان بپرسید این است که آیا این دوربین یا وسیله جانبی جدید باعث آن می‌شود که بیشتر از میزان فعلی به عکاسی بپردازیم؟

dpi drone پهپاد

برای بیشتر افراد، داشتن وسیله‌ای مناسب‌تر است که بتوانند همیشه آن را همراه خود داشته باشند؛ تا اینکه به دلیل اندازه، وزن یا قیمت زیاد، آن را کمتر جا‌به‌جا کنند. به‌عنوان مثال ممکن است فردی تعداد زیادی لنز، پهپاد و فلش داشته باشد اما چون سبک عکاسی او به‌صورتی است که زیاد در حرکت و سریع است، این وسایل اکثراً بدون استفاده بمانند. بنابراین بهتر است به‌جای سرمایه‌گذاری روی ابزاری که ۹۰ درصد اوقات بدون استفاده هستند، ابزاری را تهیه کنید که همیشه از آن‌ها بهره ببرید.

۳- آیا بهبود کیفیت تصویر قابل‌توجه خواهد بود؟

امروزه اکثر دوربین‌ و لنزها قادر به ثبت عکس‌هایی با کیفیت بسیار خوب هستند. علاوه‌بر این، خیلی از عکس‌هایی که می‌گیریم نهایتاً قرار است در شبکه‌های اجتماعی به‌اشتراک گذاشته شوند یا در ابعاد کوچک چاپ شوند و به‌همین دلیل احتمالاً ۱۴ استاپ گستره‌ی دینامیکی و سنسور ۴۵ مگاپیکسلی آنقدر هم مهم نباشند. پس اگر دلیل اصلی شما برای ارتقا تجهیزات عکاسی، کیفیت تصویر است؛ بهتر است از خودتان بپرسید که آیا این تغییر برای شما یا مخاطبتان واقعاً قابل مشاهده است و آیا ارزشی به نتیجه‌ی نهایی اضافه می‌کند یا خیر.

در این قسمت هم با گشتی در اینترنت و شبکه‌های اجتماعی مانند اینستاگرام، عکس‌های بسیار خوبی را می‌توانید ببینید که توسط عکاسان با استعداد و با دوربین‌هایی که بیش از پنج سال از عرضه‌ی آن‌ها می‌گذرد، گرفته شده‌اند. همچنین معمولاً لنزها، تجهیزات نوری و لوازم جانبی نسبتاً ارزان، بیشتر روی کیفیت عکس تأثیرگذار هستند تا یک دوربین جدید پیشرفته.

۴- آیا اجاره‌ی تجهیزات منطقی‌تر است؟

اگر تصور می‌کنید که ممکن است شرایط خاصی پیش بیاید که به بعضی قابلیت‌ها نیاز داشته باشید، به یاد داشته باشید که خیلی وقت‌ها می‌توان لوازم موردنظر را کرایه کرد. یکی از موارد مهم این است که انتخابتان صرفاً براساس شرایط نادری که به دفعات انگشت‌شماری در سال پیش می‌آیند، نباشد. معمولاً برای رویدادهای مهم و مسافرت‌ها از قبل برنامه‌ریزی می‌شود و زمان کافی برای اجاره کردن تجهیزات مورد نیاز خود خواهید داشت. پس بهتر است به‌جای اینکه براساس نیازهای خاص در شرایط معدود تصمیم بگیرید، محصولی را انتخاب کنید که هرروز به کارتان بیاید.

photography gear تجهیزات عکاسی

۵- آیا با این انتخاب می‌توانید تصویری را ثبت کنید که در صورت نداشتن آن قادر به ثبتش نبودید؟

از بین تمام دلایلی که برای تهیه نکردن تجهیزات جدید گفته شد، اصلی‌ترین سوالی که باید از خود بپرسیم این است که آیا دوربین، لنز یا لوازم جانبی جدید کمک می‌کنند تا عکسی را ثبت کنیم که در غیر این‌صورت قادر به ثبت آن نبودیم؟ برای مثال اگر هدف شما عکاسی از رویدادهای ورزشی است، این موضوع می‌تواند به معنی فوکوس خودکار بهتر یا فاصله کانونی بیشتر لنز باشد؛ یا اگر برای سرگرمی عکاسی می‌کنید شاید بهتر باشد صبر کنید تا امکانات مدنظرتان در قالب دوربینی با قابلیت حمل راحت‌تر ارائه شوند. اگر هم بودجه عامل اصلی تصمیم‌گیری باشد، شاید اگر صبر کنید بتوانید کالای مورد نظر را در حراج و با تخفیف تهیه کنید.

400mm lens

بنابراین بهتر است قبل از خرید مطمئن شویم که به‌عنوان یک عکاس یا فیلم‌بردار، ابزار جدید به ما کمک می‌کند تا کاری را انجام دهیم که پیش از این سخت یا غیرممکن بوده است. همچنین بهتر است همیشه در مورد ابزار فعلی خود بیشتر اطلاعات کسب کنیم و هیچ‌وقت یادگیری را کنار نگذاریم و همیشه خودمان را برای یافتن روش‌های متنوع استفاده از تجهیزات موجود، برای ثبت عکس‌های عالی، به چالش بکشیم.

شما چه مواردی را برای ارتقای وسایل عکاسی خود ارزیابی می‌کنید؟

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات