اغلب کاربران، اخبار را از طریق شبکه‌های اجتماعی دریافت می‌کنند

سه‌شنبه ۲۰ آذر ۱۳۹۷ - ۱۳:۴۵
مطالعه 3 دقیقه
آخرین تحقیقات نشان می‌دهد که اکثر افراد بالغ آمریکایی ترجیح می‌دهند اخبار را از طریق شبکه‌های اجتماعی دنبال کنند تا اینکه بخواهند به سراغ روزنامه‌ها بروند.
تبلیغات

براساس مطالعه‌ی انجام‌شده توسط مرکز تحقیقات پیو، پلتفر‌م‌های مختلف شبکه‌های اجتماعی در بین مردم و خصوصا افرد بالغ آمریکایی از محبوبیت بیشتری نسبت به پلتفرم‌های خبری برخوردار است.

اویل سال جاری میلادی، مرکز تحقیقات پیو در پروژه‌ی مطالعاتی خود، محبوبیت روش‌های مختلف دسترسی به اخبار را در بین شهروندان آمریکایی بررسی کرد. نتایج این تحقیق نشان می‌دهد که برای اطلاع از اخبار، شبکه‌های اجتماعی محبوبیت بیشتری نسبت به روزنامه‌ها و جراید در بین افراد بزرگسال آمریکایی دارند.

براساس نظرسنجی انجام‌شده در ابتدای سال جاری میلادی، ۲۰ درصد افراد بالغ اعلام کردند که اکثرا از طریق شبکه‌های اجتماعی از اخبار مطلع می‌شوند. این در حالی است که تنها ۱۶ درصد از شرکت‌کنندگان در نظرسنجی اعلام کردند که برای قرار گرفتن در جریان اخبار، به‌سراغ روزنامه‌های چاپی می‌روند. با این وجود، رادیو، وب‌سایت‌های خبری یا تلویزیون از محبوبیت خاصی بین مردم برخودار هستند. در فهرست تهیه‌شده توسط مرکز تحقیقات پیو، دسترسی به اخبار از طریق تلویزیون در صدر جدول قرار گرفته است و ۴۹ درصد شرکت‌کنندگان در نظرسنجی اعلام کرده بودند که اخبار را از طریق تلویزیون دنبال می‌کنند. ۳۳ درصد شرکت‌کنندگان اخبار را از طریق وب‌سایت‌های خبری و ۲۶ درصد از طریق رادیو دنبال می‌کنند.

با وجودی که تلویزیون، به‌عنوان یکی از روش‌های محبوب برای دسترسی به اخبار معرفی شده است ولی این محبوبیت هر روز کمتر می‌شود. در سال ۲۰۱۶، آمارها نشان می‌داد که ۵۷ درصد افراد بزرگسال در آمریکا از طبق تلویزیون در جریان اخبار قرار می‌گیرند. مرکز تحقیقات پیو در مورد این موضوع گفت که وقتی شهروندان منابع خبری آنلاین همچون وب‌سایت‌های خبری و شبکه‌های اجتماعی را برای دسترسی به خبرها بررسی می‌کنند، تنها تلویزیون را به‌عنوان منبع اصلی‌تر خبر دنبال می‌کنند، در حدود ۴۳ درصد شهروندان اعلام کرده بودند که به‌صورت ترکیبی از این دو منبع خبری برای دنبال‌کردن خبرها استفاده می‌کنند.

روابط در شبکه های اجتماعی

اما تفاوت‌هایی بین علایق گروه‌های سنی مختلف برای دسترسی به اخبار وجود دارد. تلویزیون محبوب‌ترین منبع خبری برای بزرگسالان بالای ۵۰ سال محسوب می‌شود. تنها ۱۶ درصد از افراد در گروه سنی ۱۸ تا ۲۹ سال از تلویزیون برای اطلاع از اخبار استفاده می‌کنند و ۳۶ درصد از افراد در گروه سنی ۳۰ تا ۴۹ سال از طریق تلویزیون در جریان خبرها قرار می‌گیرند. آمارها نشان می‌دهد که گروه‌های سنی جوان‌تر بین ۱۸ تا ۲۹ سال برای دسترسی به خبرها از پلتفرم‌های مختلف شبکه‌های اجتماعی استفاده می‌کنند. گروه‌های سنی ۳۰ تا ۴۹ سال نیز بیشتر از طریق وب‌سایت‌های خبری برتر در جریان اخبار قرار می‌گیرند.

براساس مطالعه‌ی آماری انجام‌شده از طریق مرکز تحقیقات پیو در ابتدای سال جاری میلادی، در حدود ۸۹ درصد دانشجویان تحصیلات تکمیلی اعلام کرده بودند که معمولا از طریق شبکه‌های اجتماعی در جریان خبرها قرار می‌گیرند. فیسبوک و اسنپ‌چت، محبوب‌ترین شبکه‌ی اجتماعی برای دسترسی به اخبار اعلام شده است. 

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات