بنر تبلیغاتی زرد رنگ چند میلیون دلار هزینه روی دست گوگل گذاشت

دوشنبه ۱۹ آذر ۱۳۹۷ - ۲۳:۳۰
مطالعه 3 دقیقه
روز چهارشنبه، وب‌سایت‌های میزبان تبلیغات گوگل متوجه تبلیغ زرد عجیبی در وب‌سایتشان شدند که مبلغ هنگفتی هم ارائه می‌داد.
تبلیغات

از ساعت سه‌ونیم بامداد روز چهارشنبه‌ی هفته‌ی گذشته و به‌مدت ۴۵ دقیقه، وب‌سایت‌های میزبان تبلیغات گوگل، آگهی تماما زرد عجیبی با ابعاد ۳۰۰ در ۲۵۰ در وب‌سایتشان مشاهده کردند. این آگهی زرد با پیشنهاد بیش از ۲۰ دلار برای هزینه‌ی هر هزار بازدید (CPM) باعث شد تبلیغات دیگر دیده نشوند و درآمد ساعتی میزبانان آن چند برابر حدمعمول افزایش یابد. پس‌ازآن، این تبلیغ زرد ناپدید شد.

کمی بعد معلوم شد این تبلیغ زرد که در آمریکا و استرالیا به‌نمایش درآمده بود، حاصل اشتباهی در مرحله‌ی آموزشی بوده و تیمی که به مشتریان این پلتفرم آموزش‌های لازم را ارائه می‌داد، این اشتباه را کرده است.

یکی از سخن‌گویان گوگل گفت:

این اشتباه از آنچه انتظار داشتیم، فراتر رفت.

براساس آنچه وب‌سایت‌های میزبان این تبلیغ متوجه شدند، شرکت استرالیایی The Iconic، از شرکت‌های فعال درزمینه‌ی فروش اینترنتی محصولات مد و لباس، این آگهی را ایجاد کرده است. این شرکت با استفاده از پلتفرم DV360 گوگل در بستر Google AdX و Rubicon Project آگهی را خریده بود. البته، گوگل تصریح کرد این خطا را شرکت The Iconic مرتکب نشده است.

براساس آنچه AdExchanger به‌دست آورده، این کمپین تبلیغاتی در کمتر از یک ساعت حداقل ۱.۶میلیون دلار هزینه در پی داشته؛ اما برخی منابع براساس تعداد میزبانانی که این تبلیغ را در وب‌سایتشان مشاهده کرده‌اند، مجموع هزینه‌ی آن را بیش از ۱۰میلیون دلار تخمین زده‌اند.

ابعاد این اشتباه بی‌سابقه بوده و به‌گمان بسیاری از افراد باسابقه در این عرصه و میزبانان این نوع تبلیغات که با AdExchanger درارتباط‌اند، این بزرگ‌ترین اشتباهی است که تابه‌حال در طول فعالیتشان شاهد بوده‌اند. مانند اوقاتی که ارزش سهام در بازار بورس به‌دلیل خطای کامپیوتری سقوط می‌کند، این تبلیغ زرد هم نشان‌دهنده‌ی توانایی اتوماسیون در گسترش اشتباهات کوچک است.

شایان ذکر است برخی میزبانان و سرویس‌های تبلیغاتی درآمدی افزون بر ۱۰۰هزار دلار و برخی هم درآمدهای پنج‌رقمی را ازقِبَل تبلیغ زرد در این ۴۵ دقیقه گزارش کرده‌اند. همچنین، شرکت مدیریت تبلیغات Mediavine به‌دلیل CPM فراوان افزایش ۸۴۰درصدی درآمد ساعتی تبلیغات را شاهد بود. این مبلغ علاوه‌بر درآمدهای احتمالی هنگفتی بوده که این شرکت از افشای آن خودداری کرده است.

میزبانانی که درصدد درک دلیل این اتفاق بودند، نگران بودند شاید این واقعه نتیجه‌ی بدافزار یا خطای فردی مبتدی بوده باشد؛ به‌همین‌دلیل، درآمدی عاید آنان نشود. شرکت‌های فعال درزمینه‌ی رسانه‌های دیجیتال که هم‌اینک نیز در بازاری دشوار فعالیت می‌کنند، انتظار داشتند شاید پول خود را به‌راحتی دریافت نکنند یا به‌نوعی به‌دلیل اشتباه فردی دیگر، آن‌ها هم مقصر شناخته شوند.

برخی هم به سرویس بازپرداخت گوگل برای ترافیک نامعتبر اشاره کردند که بدون ارائه‌ی جزئیات درصورت تشخیص ترافیک نامعتبر تبلیغاتی، مبلغی را به‌عنوان بازپرداخت کم می‌کند. آن‌ها نگران بودند شاید خریدار این تبلیغ نتواند این پول را بپردازد یا از انجام آن خودداری کند یا اینکه بازپرداخت بیش‌ازحد معمول را شاهد باشند. بااین‌حال، گوگل اعلام کرد پول میزبانان تبلیغ زرد را پرداخت خواهد کرد که این خبر باعث آسودگی خاطر آن‌ها شد.

گوگل بیان کرد در‌حال‌بررسی این اشتباه و انجام پیشگیری‌های لازم است تا این موضوع در آینده تکرار نشود. همچنین اشاره کرد این خطا دیگر تبلیغ‌کنندگان را تحت‌تأثیر قرار نداده است. ذکر این نکته لازم می‌نماید که این غول جست‌وجوی دنیای اینترنت به سرنوشت فرد راه‌اندازی‌کننده‌ی این کمپین اشاره‌ای نکرده است.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات