اجلاس لهستان در پذیرش مهمترین گزارش تغییرات اقلیمی جهان ناکام ماند

دوشنبه ۱۹ آذر ۱۳۹۷ - ۱۴:۱۵
مطالعه 4 دقیقه
موج خشم و ناامیدی دانشمندان و فعالان از کارشکنی عربستان و آمریکا؛ گزارش اقلیمی مجمع از ورود به متن اجلاس COP24 بازماند.
تبلیغات

تلاش‌‌ها برای واردکردن مستندات مربوط به یک مطالعه‌‌ی علمی مهم در متن مذاکرات جهانی اقلیمی لهستان با شکست مواجه شد.

انتشار گزارش مجمع بین‌‌المللی تغییرات اقلیمی (IPCC) درمورد اثرات افزایش دمای ۱/۵ درجه‌‌ای، بازخوردهای مهمی را در پی داشت؛ اما اعتراض کشورهای آمریکا، عربستان سعودی، روسیه و کویت در استقبال از این گزارش مجمع، موجی از حیرت را در میان دانشمندان و بسیاری از نمایندگان حاضر در این اجلاس رقم زد.

این مطالعه که فرایند اجرایی آن طی کنفرانس اقلیمی سال ۲۰۱۵ مصوب شده بود، می‌گوید که جهان با خروج کامل از روند موردتوافق برای عدم تجاوز از آستانه‌‌ی افزایش دمای ۱/۵ درجه‌‌ای، اکنون به سمت افزایش دمای ۳ درجه‌‌ای پیش می‌‌رود.

در این گزارش آمده است:

رسیدن به این نقطه هدف نیازمند تغییرات سریع، گسترده و بی‌سابقه در همه‌‌ی جوانب جامعه است. اگر قرار باشد میزان گرمایش کره‌‌ی زمین به ۱/۵ درجه‌‌ی سانتی‌‌گراد محدود شود، انتشار گاز دی‌اکسید کربن باید تا سال ۲۰۳۰، حدود ۴۵ درصد کاهش یابد.
اجلاس اقلیمی COP24

این گزارش که در اینچئون کره‌‌‌ی جنوبی منتشر شده بود، با تحسین گسترده‌‌ی سیاستمداران در سرتاسر جهان مواجه شد؛ اما زمانی که عربستان سعودی، ایالات‌ متحده، روسیه و کویت به استقبال کنفرانس از این گزارش، واکنش نشان دادند؛ ابعادی تازه از چالش‌‌های پیش رو در این مذاکره آشکار شد.

در نشست کره‌‌ی جنوبی، عربستان سعودی تا آخرین لحظات تلاش کرد تا روند نتیجه‌‌گیری این گزارش را محدود کند؛ اما بالاخره تسلیم شدند. اکنون به نظر می‌رسد که آن‌ها آماده‌‌اند تا موج تازه‌‌ای از اعتراض‌‌های خود را در اجلاس لهستان آغاز کنند.

این مجادلات حتی در حاشیه‌‌ی جلسه‌‌ی عمومی بین گروه‌‌هایی از نمایندگان مذاکره‌‌کننده ادامه یافت که سعی می‌‌کردند در ایجاد یک جمله‌بندی مناسب به توافق برسند.

هیچ نتیجه‌‌ای حاصل نشد. مطابق قوانین سازمان ملل، به‌علت نرسیدن به اجماع، اعمال این گزارش لغو شد.

بسیاری از کشورها& تأسف و ناامیدی خود را از چنین نتیجه‌ای ابراز کرده‌اند. رونا هاینز از کشور سنت کیتس و نویس می‌‌گوید:

مسئله تنها در مورد یک نوشتار نیست" این وظیفه‌‌ی ما است که در وهله‌‌ی اول از گزارشی که خود دستور تهیه‌‌ی آن را داده‌‌ایم، استقبال کنیم.

او در واکنش به تشویق حضار گفت:

تنها مسئله‌‌ی مضحکی که در این مباحث به چشم می‌‌خورد، این است که ما نتوانستیم از این گزارش استقبال می‌کنیم.

دانشمندان و فعالان زیست‌‌محیطی نیز به‌‌شدت از نتیجه حاصل، احساس ناامیدی می‌‌کنند.

اجلاس اقلیمی COP24

یامید دگنت از بنیاد منابع جهانی و از مذاکره‌کنندگان اقلیمی سابق در بریتانیا گفت:

ما واقعاً احساس خشم می‌‌کنیم و عملکرد برخی کشورها را در انکار پیامدهای معضلی که با آن مواجه هستیم، عملی قبیحانه می‌‌دانیم. این موضوعی کاملاً واضح بود که آن ها از قبول آن سرباز زدند و حاضر به انجام اقدامی در رابطه با آن نشدند.

عربستان و آمریکا در حالی با قوانین فیزیک جدال می‌کنند که تغییرات اقلیمی لحظه به لحظه پیشروی بیشتری می‌کنند

برخی دیگر نیز به این نکته اشاره کردند که عربستان‌ سعودی و ایالات‌ متحده، در زمان انتشار این گزارش در ماه اکتبر، از آن حمایت کرده بودند. به نظر می‌رسد که اکنون عربستان سعودی و ایالات متحده از پیامدهای سیاسی این گزارش در سازمان ملل متحد واهمه دارند.

کامیلا بورن، از اتاق فکر تغییرات اقلیمی می‌گوید:

علم اقلیمی یک توپ فوتبال در صحنه‌‌ی سیاست نیست. همه‌ی دولت‌های جهان از جمله عربستان سعودی بر سر تعیین آستانه‌‌ی ۱/۵ درجه‌‌ای برای گرمایش زمین توافق کرده بودند و ما سزاوار این حقیقت هستیم. عربستان سعودی نمی‌‌تواند با قوانین فیزیک جدل کند؛ تغییرات اقلیمی همچنان پیش می‌‌رود.

بسیاری از نمایندگان در حال حاضر امیدوارند که با پیوستن وزرا به اجلاس در روز دوشنبه، بار دیگر تلاش‌‌ها برای بازگرداندن این گزارش کلیدی به متن کنفرانس از سر گرفته شود. دگنت می‌‌گوید:

ما امیدواریم که جهان با از سرگیری موج جدید تظاهرات، پاسخ قاطع خود را به این گزارش اعلام دارند. من به‌شخصه امیدوار هستم که همه کشورها به مبارزه‌‌ی خود ادامه دهند تا ما اجلاس COP24 را با حسرت از دست رفتن این لحظه‌‌ی تاریخی ترک نکنیم.
تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات