وضعیت آب‌وهوا در آمار سال ۲۰۱۸ سازمان جهانی هواشناسی، رعب‌‌آور گزارش شده است

شنبه ۱۰ آذر ۱۳۹۷ - ۰۹:۴۰
مطالعه 5 دقیقه
سازمان جهانی هواشناسی (WMO) یک بیانیه‌‌ی موقت را در مورد وضعیت آب‌‌و‌‌هوا در سال ۲۰۱۸ اعلام کرده که در آن آمار جهانی اقلیم، در وضعیت وخیم گزارش شده است.
تبلیغات

گویا این روزها اخبار بد تمامی ندارد. هنوز چند صباحی از انتشار گزارش هشدارآمیز مجمع بین‌‌المللی تغییرات اقلیمی نگذشته بود که باز هم یک گزارش شوکه‌‌کننده‌‌ی دیگر از وضعیت این سیاره‌‌ی بحران‌زده منتشر شد. سازمان جهانی هواشناسی (WMO) یک بیانیه‌‌ی موقت را در مورد وضعیت آب‌‌و‌‌هوا در سال ۲۰۱۸ اعلام کرده که چشم‌‌انداز ترسیم‌‌شده در آن برای بسیاری از ما تاحدودی آشناست: رکوردهایی از دما که بی‌‌رحمانه شکسته شد، دریاهایی از یخ که ناپدید شد و بلایای طبیعی هولناکی که تک‌‌تک قاره‌‌های زمین را در یکی از گرم‌‌ترین سال‌‌های تاریخ جهان درنوردید.

سازمان جهانی هواشناسی یک سازمان بین‌‌المللی و درحقیقت یک آژانس تخصصی در سازمان ملل است که به بررسی آب‌‌وهوا، اقلیم، چرخه‌‌ی آب در زمین و علوم جغرافیایی دیگر می‌‌پردازد. این گزارش با کمک داده‌های جمع‌آوری‌شده از مؤسسات آب‌‌و‌‌هوایی در سراسر جهان از جمله Met Office Hadley Center از بریتانیا، مؤسسه‌‌ی NOAA و مؤسسه‌‌ی مطالعات فضایی گادرد ناسا از ایالات‌ متحده تدوین شده است.

مهم‌‌ترین نکته‌‌ی گزارش ممکن است این باشد که سال ۲۰۱۸ در رده‌‌ی چهارم از گرم‌‌ترین سال‌‌های تاریخ از لحاظ میانگین دمای جهانی قرار گرفت. چنانچه این خبر برایتان چندان هم بد به‌نظر نمی‌‌رسد؛ پس به یاد داشته باشید که رکوردهای اول تا سوم نیز متعلق به همین سه سال اخیر است: سال ۲۰۱۶ هنوز در مقام نخست قرار دارد و بعد از آن سال‌‌‌های ۲۰۱۵ و سپس ۲۰۱۷ قرار گرفته‌‌اند. اگر جدول رکوردها را از ۱ تا ۲۰ لیست کنیم، می‌‌بینیم که همه‌‌ی آن‌ها در طول ۲۲ سال گذشته رخ داده و روند روبه‌رشد کاملاً واضحی نمایان است.

اقلیم / climate

در حالی سال ۲۰۱۸، رتبه‌ی چهارم از گرم‌ترین سال‌های جهان را از آن خود کرده که رتبه‌های اول تا سوم نیز متعلق به ۳ سال اخیر است

این داده‌ها که تنها از ۱۰ ماه اول سال ۲۰۱۸ استخراج شده (و به همین دلیل گزارش موقت نامیده می‌‌شود)، نشان می‌‌دهد که متوسط دمای جهانی برای این دوره تقریباً یک درجه‌ی سانتی‌گراد (۱/۸ درجه‌ی فارنهایت) بالاتر از دوره‌‌ی پیش از انقلاب صنعتی (میانگین سال‌‌های ۱۸۵۰ و ۱۹۰۰) بوده است. باید دانست که برآورد این میانگین جهانی تنها با استناد با یک منبع صورت نگرفته؛ بلکه از پنج مجموعه‌‌ی داده‌ی مستقل بهره گرفته شده است.

متوسط دمای محلی هم بیشتر از حد معمول گزارش شده است. در هلسینکی (پایتخت فنلاند) رکورد ۲۵ روز متوالی با دمایی بیش از ۲۵ درجه‌‌ی سانتی‌‌گراد ثبت شد و امواج گرمایی شدید کشورهای آلمان، فرانسه، بریتانیا، ایرلند، اسپانیا و پرتغال را فراگرفت. ژاپن و کره‌‌ی جنوبی رکوردی جدید از گرمای بالای ۴۱ درجه‌‌ی سانتی‌‌گراد را گزارش کردند، در الجزایر برای اولین‌‌بار رکورد دمای ۵۱/۳ درجه سانتی‌گراد شکسته شد و عمان نیز شبی جهنمی را گذراند که کمترین دمای ثبت‌‌شده در طول آن، ۴۲/۶ درجه‌‌ی سانتی‌‌گراد بود.

این بیانیه همچنین نشان می‌دهد که اقیانوس‌ها نیز در این سال بسیار گرم‌تر بوده‌‌اند و در تمامی سه‌‌ماهه‌‌ی اول سال، بالاترین مقدار گرمای اقیانوس‌‌ها (یا دومین مقدار بالا) ثبت شده است. درنتیجه، میزان یخ‌‌های دریا در هر دو قطب شمال و جنوب بسیار پایین‌‌تر از حد میانگین بود؛ این امر موجب شد که متوسط سطح دریا در بازه‌‌ی زمانی ژانویه تا ژوئیه سال ۲۰۱۸، حدود ۲ الی ۳ میلی‌متر بیشتر از نیمه‌‌ی اول سال گذشته باشد.

رویدادهای شدید جوی نیز در سراسر جهان جولان داد و طی این سال، رکوردهایی شکسته شد که جای هیچ‌‌گونه شادی نداشته است. میانگین تعداد طوفان‌های گرمسیری سالانه در بلندمدت ۵۳ عدد بوده است؛ اما ما تنها در سال جاری شاهد وقوع ۷۰ طوفان بودیم که برخی از آن‌‌ها در نوع خود، بدترین بوده‌‌اند. در حالی که طوفان‌‌های فلورانس و مایکل توانستند صدر اخبار آمریکا را به خود اختصاص دهند؛ در آن سو، طوفا‌‌ن‌‌های Mangkhut ،Yutu ،Jebi ،Son-Tinh و Soulik خسارت‌‌های قابل‌توجهی را در سراسر آسیا به بار آوردند.

اقلیم / climate

در سال ۲۰۱۸، شاهد وقوع ۷۰ مورد طوفان گرمسیری بوده‌ایم؛ در حالی که میانگین بلندمدت وقوع این طوفان‌ها، ۵۳ عدد بوده است

بارش باران سنگین باعث جاری شدن سیل در هند، ژاپن، کنیا، سومالی، اتیوپی، تانزانیا و کرانه‌‌های دریای مدیترانه شد و در نیم‌‌کره‌‌ی دیگر، خشکسالی کشورهای آلمان، جمهوری چک، هلند، بلژیک، اروگوئه و بخش‌هایی از استرالیا، لهستان، فرانسه و آرژانتین را فرا گرفت.

یونان و منطقه‌‌ی اسکاندیناوی گرفتار آتش‌سوزی‌‌های بزرگ شدند، در حالی که بریتیش کلمبیا و کالیفرنیا وقوع ویرانگرترین دوره‌‌ی آتش‌سوزی را در تاریخ کشور‌‌های خود گزارش دادند.

این فهرست کماکان ادامه دارد؛ اما پیام آن روشن است. این بیانیه از وضعیت آب‌‌وهوا در سازگاری کامل با چهارمین ارزیابی اقلیمی ایالات‌متحده (که طی هفته‌‌‌‌ی گذشته منتشر شد) و همچنین گزارش مجمع بین‌المللی تغییرات اقلیمی (IPCC) در ماه اکتبر بود.

حفظ میانگین دمای جهان تا ۲ درجه‌ی سانتی‌گراد (۳/۶ درجه‌ی فارنهایت) بالاتر از سطح دوران پیش از انقلاب صنعتی، حداقل آستانه‌‌ی قابل‌‌تصور برای دفع بدترین اثرات تغییرات اقلیمی اعلام شده است. متأسفانه گزارش تولید گازهای گلخانه‌ای سازمان ملل متحد که اوایل این هفته منتشر شد، حاکی از آن است که هنوز در مسیر دستیابی به این هدف نیستیم.

سازمان ملل متحد در ماه دسامبر برای بحث ‌‌و ‌‌تبادل‌نظر درباره‌‌ی سیاست‌های اقلیمی اجلاسی برگزار خواهد کرد تا دستورالعمل‌های لازم برای دستیابی به اهداف توافق‌‌نامه‌‌ی پاریس تدوین شود. این گزارش جدید سازمان جهانی هواشناسی، منبع اطلاعات مناسبی برای مذاکرات پیش‌رو محسوب خواهد شد.

النا مانانکوا، قائم‌مقام دبیر کل سازمان جهانی هواشناسی می‌گوید:

هر کسری از یک درجه تغییر دمای جهان، تفاوت‌‌های مهمی را در سطح سلامت انسان، دسترسی به غذا و آب سالم، انقراض حیوانات و گیاهان و نیز بقای صخره‌‌های مرجانی و گونه‌‌های دریایی رقم خواهد زد. به همین ترتیب، این تغییر کوچک تفاوت بسیاری در بهره‌وری اقتصادی، امنیت غذایی و انعطاف‌پذیری زیرساخت‌ها و شهرها به‌دنبال خواهد داشت. این میزان حتی در سرعت ذوب شدن یخچال‌های طبیعی، تأمین آب و نیز آینده‌‌ی پیش‌‌روی جزایر پست و جوامع ساحلی مؤثر خواهد بود. هر تغییر جزئی، واقعاً اهمیت خواهد داشت.

می­‌توانید برخی از آمار رعب‌‌آور استخراج‌‌شده از متن اصلی این گزارش را در قالب ویدئوی کوتاه زیر تماشا کنید.

دانلود

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات