کرین 990 هواوی مبتنی بر لیتوگرافی 7 نانومتری TSMC و دارای مودم 5G خواهد بود

جمعه ۱۸ آبان ۱۳۹۷ - ۲۲:۴۵
مطالعه 2 دقیقه
طبق گزارش‌های اخیر، تراشه‌ی کرین ۹۹۰ هواوی که در پرچمداران آینده‌ی این شرکت از آن استفاده خواهد شد، قرار است مبتنی بر لیتوگرافی ۷ نانومتری TSMC باشد.
تبلیغات

در ماه سپتامبر ۲۰۱۸ بود که هواوی به‌صورت رسمی از تراشه‌ی کرین ۹۸۰ با ویژگی‌های متنوع مبتنی بر هوش مصنوعی و البته سرعت دانلود تا سقف ۱.۴ گیگابایت بر ثانیه، رونمایی کرد. این پردازنده‌ی قدرتمند در گوشی‌های سری میت ۲۰ مورداستفاده قرار گرفت و بررسی زومیت از میت ۲۰ پرو نشان داد که با تراشه‌ی قدرتمندی طرف هستیم.

شواهد اخیر حاکی از آن است که هواوی قصد دارد در پرچمداران آینده‌ی سری P خود، همچنان از تراشه‌ی کرین ۹۸۰ استفاده کند. گرچه این سیستم-روی-چیپ یک تراشه‌ی جدید و تازه‌نفس به‌شمار می‌آید، اما چینی‌ها از همین حالا کار روی مدل بعدی آن را آغاز کرده‌اند؛ در این بین حتی منابعی مدعی شده‌اند که مقدمات اولیه‌ی ساخت Kirin 990 از مدتی پیش آغاز شده است.

طبق اخبار به‌دست رسیده از رسانه‌های چینی، شرکت شناخته‌‌شده‌ی TSMC وظیفه‌ی ساخت این تراشه را بر مبنای لیتوگرافی ۷ نانومتری خود، برعهده گرفته است. منابعی موثق مدعی شده‌اند که های‌سیلیکون، شرکت تحت مالکیت هواوی، بیش از ۲۸ میلیون دلار را روی مراحل تحقیق و توسعه‌ی تراشه‌ی جدید، سرمایه‌گذاری کرده است.

کرین 990 هواوی / Huawei Kirin 990

کرین ۹۸۰ نخستین تراشه‌ای بود که از لیتوگرافی ۷ نانومتری با هسته‌های Cortex-A76 بهره می‌بُرد؛ درحالی که طبق ادعاهای جدید، کرین ۹۹۰ نیز قرار است از معماری مشابه کرین ۹۸۰ (از جمله مواردی مثل تشابه در تعداد ترانزیستورها و میزان مصرف انرژی) بهره بگیرد، اما نباید فراموش کنیم که این تراشه هنوز هم چیزهای جدید زیادی برای رو کردن دارد؛ آن‌طور که شایعات اخیر می‌گویند، کرین ۹۹۰ هواوی قرار است به‌لطف بهره بردن از مودم Balong 5000، توانایی پشتیبانی از نسل پنجم ارتباطات (5G) را داشته باشد. 

پیش‌بینی می‌شود که Huawei مراحل تولید کرین ۹۹۰ را در سه‌ماهه‌ی نخست ۲۰۱۹ آغاز کند؛ در آن زمان می‌توانیم شاهد انتشار اطلاعات بیشتری در مورد این تراشه‌ی موردانتظار باشیم.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات