گوگل دوپلکس برای تعدادی از کاربران گوشی‌های پیکسل عرضه شد

سه‌شنبه ۶ آذر ۱۳۹۷ - ۱۹:۰۰
مطالعه 10 دقیقه
گوگل که پیش‌تر از فناوری دوپلکس رونمایی کرده بود، به‌تازگی آن را برای برخی گوشی‌های پیکسل عرضه کرده است.
تبلیغات

گوگل فناوری دوپلکس را برای برقراری تماس، برای برخی از افراد منتشر کرد. یک مقام مسئول گوگل در پاسخ به نشریه‌ی VentureBeat این موضوع را تایید کرد که دوپلکس می‌تواند به کمک دستیار هوشمند گوگل از طریق برقراری تماس تلفنی، قرارملاقات‌های شما را تنظیم کند. آزمایش‌کنندگان این برنامه از یک گروه کوچک مورد اعتماد در اوایل امسال، به تعدادی از کاربران گوشی‌های هوشمند پیکسل افزایش یافته است؛ که به این ترتیب کاربران این گوشی‌ها می‌توانند با استفاده از دوپلکس در دستیار صوتی گوگل در برخی از شهر‌ها، یک میز رستوران را رزرو کنند و این شهر‌ها احتمالا شهر‌هایی هستنند که به‌صورت آزمایشی اعلام شده‌اند؛ شهر‌هایی مانند نیو‌یورک، آتلانتا، فینیکس و سان‌فرانسیسکو.

اگر شما در فهرست آزمایش‌کنندگان مورد تایید نباشید، هنگام استفاده از دوپلکس برای رزرو با این خطا مواجه خواهید شد: «متاسفانه، من نمی‌توانم برای رزرو شما تماس بر‌قرار کنم، اما این شماره رستوران مورد نظر شما است: [ یک شماره ۱۰ رقمی ]».

به‌طور مشخص، این همان تجربه‌ی کار با دوپلکس نیست که گوگل در ماه می در کنفرانس توسعه‌دهندگان I/O ۲۰۱۸ خود ارائه کرده بود. دستیار گوگل در حال حاضر نمی‌تواند یک وقت آرایشگاه برای شما رزرو کند و فقط از تماس‌ها به زبان انگلیسی پشتیبانی می‌کند. اما نکته‌ی مهم این است که دیگر فقط محدود به کسب‌وکار‌هایی که گوگل با آن‌ها همکاری می‌کند، نمی‌شود.

سخنگوی شرکت VentureBeat همچنین گفت:

ما در حال حاضر توانایی رزرو کردن رستوران را به کمک فناوری دوپلکس به دستیار صوتی هوشمند گوگل اضافه کردیم. برای دستیابی به یک تجربه‌ی خوب برای کاربران گوشی‌های پیکسل و کسب‌وکار‌ها، ما برنامه‌ریزی کرده‌ایم تا به‌تدریج تعداد کاربران را افزایش دهیم؛ در نتیجه به‌زودی تعداد کاربران بیشتری می‌توانند از این قابلیت استفاده کنند.

گوگل دسترسی مطبوعات به دوپلکس را تامین نکرده است، اما خوشبختانه کاربران گوشی‌های پیکسل ۳ و پیکسل ۳ ایکس ال در گروهی هستند که این قابلیت را دریافت کرده‌اند. پس در ادامه با آزمایش این ویژگی جذاب و گزارش ویژه از سوی کایل وایگرز از venturebeat همراه باشید.

رزرو یک میز در رستوران به کمک دوپلکس 

یکی از قابل‌اطمینان‌ترین روش‌ها برای رزرو یک میز در رستوران توسط دستیار صوتی گوگل این است که بگویید: «هی گوگل، یک رزرو در رستوران برای من انجام بده» یا «هی گوگل، یک میز رزرو کن». شما می‌توانید به‌صورت اختیاری نیز نام محل یا منطقه‌ی خاصی را نیز به آن اضافه کنید، برای مثال: «یک رستوران در منهتن برای من رزرو کن».

google Duplex/گوگل دوپلکس

در تصویر بالا: فهرست رستوران‌ها در دستیار گوگل نمایش داده می‌شود. برای رزرو گزینه «درخواست میز در این رستوران» را در گوشه پایین سمت چپ انتخاب کنید.

با انتخاب یک رستوران، نوع غذا‌های آن رستوران را مشاهده می‌کنید؛ برای مثال تایلندی، چینی، کبابی و آمریکایی. برای انتخاب یک رستوران می‌توانید نام آن را بگویید یا روی آن ضربه بزنید  پس از انتخاب رستوران، به مرحله‌ی بعدی در جریان رزرو رستوران در دوپلکس هدایت می‌شوید، همچنین می‌توانید یک رستوران خاص را که در نظر دارید، جستجو کنید و اگر آن رستوران نمایش داده شد، گزینه «درخواست میز در آن رستوران» را انتخاب کنید.

google Duplex/گوگل دوپلکس

اگر شانس با شما یار باشد، گزینه درخواست میز برای شما وجود خواهد داشت

دوپلکس، در حال حاضر تمامی رستوران‌ها را شامل نمی‌شود. در برخی از مواردی که تلاش کردیم تا یک میز رزرو کنیم، حتی در مورد رستوران‌هایی که دارای شماره عمومی بودند، دستیار گوگل این پیغام خطا را نمایش می‌داد: «متاسفانه این رستوران‌ها فقط به‌صورت آنلاین رزرو انجام می‌دهند، بنابراین باید مستقیم با خود آن‌ها برای رزرو میز ارتباط برقرار کنید»؛ در موارد دیگر نیز این خطا را نمایش داد: «نمی‌توانم در رستوران‌های خاص رزرو انجام دهم».

google Duplex/گوگل دوپلکس

گوگل در گذشته اعلام کرده بود که صاحبان کسب‌وکار‌ها می‌توانند با انجام برخی تنظیمات در حساب کسب‌وکار گوگل خود مانع از برقراری تماس با آن‌ها شوند و این می‌تواند دلیل مشکلاتی که ما با آن‌ها برخورد کردیم باشد؛ فهمیدن این موضوع، سخت و دشوار است و برای اطلاعات بیشتر باید به گوگل مراجعه کرد.

برای رستوران‌هایی که تعطیل نیستند، رزرو کردن یک میز مراحل نسبتا راحتی دارد؛ دستیار گوگل ابتدا از شما می‌خواهد تا تعداد نفرات مهمانی خود را انتخاب کنید و به شما تعداد‌هایی مانند ۲، ۳ و ۴ پیشنهاد می‌دهد. بیشترین تعداد برای رزرو ۱۰ نفر است، پس اگر تعداد بیشتر از ۱۰ باشد دستیار گوگل رزرو را لغو می‌کند و این پیغام را نمایش می‌دهد: «در حال حاضر نمی‌توانم برای مهمانی‌های بزرگ رزرو انجام دهم».

google Duplex/گوگل دوپلکس

بعد از مشخص کردن تعداد افراد، نوبت به تعیین تاریخ رزرو می‌رسد؛ دستیار گوگل ۷ روز را به شما پیشنهاد می‌دهد، شما به‌راحتی می‌توانید برای چند روز و حتی چند ماه بعد رزرو انجام دهید. اما سال، داستان متفاوتی دارد؛ دستیار گوگل مانع از انجام رزرو ما برای سال ۲۰۲۱ شد. بعد از اینکه تاریخ را انتخاب کردید، از شما خواسته می‌شود تا زمان دل‌خواه خود را در ساعات کاری رستوران انتخاب کنید. علاوه‌بر این، بازه‌ی زمانی پشتیبانی (مثلا ۶ تا ۷ بعد از ظهر) در رویداد زمان درخواستی در دسترس نیست.

google Duplex/گوگل دوپلکس

دستیار گوگل در ساعات تعطیلی رستوران، رزرو انجام نمی‌دهد

در مرحله‌ی بعد، دستیار گوگل برای انجام رزرو یک شماره تلفن درخواست می‌کند، که به‌طور پیش‌فرض شماره تلفن شما است. شما می‌توانید یک شماره جدید اعلام کنید و یا گزینه‌ی مدیریت شماره تلفن‌ها را در پایین صفحه انتخاب کنید تا صفحه تنظیمات تلفن در داشبورد حساب گوگل شما نمایش داده شود؛ در این قسمت، شماره‌هایی که قبلا برای استفاده از سرویس‌های گوگل مانند: Hangouts و Google Voice، اعلام و تایید کرده‌اید نمایش داده می‌شود، که می‌توانید هر‌یک از آن‌ها را ویرایش یا حذف کنید.

در آخر، بعد از اینکه شماره تلفن را وارد کردید، دستیار گوگل از شما می‌خواهد تا اطلاعات رزرو را که شامل مکان، تاریخ و زمان رزرو است، تایید کنید و پس از آن کار رزرو رستوران به پایان می‌رسد.

لینک دانلود

مدیریت رزرو‌های انجام‌شده توسط دوپلکس

در صفحه‌ی نهایی، گزینه «رزرو‌های من» را مشاهده می‌کنید؛ با انتخاب آن، یک فهرست از رزرو‌های شما که به‌صورت خودکار از جیمیل وارد شده، نمایش داده می‌شود. شما می‌توانید به‌صورت دستی آن را در تقویم گوگل وارد کنید یا در دوپلکس قرار دهید. رزرو‌هایی که توسط دوپلکس انجام شده و هنوز تایید نشده‌اند، یک بر‌چسب آبی‌رنگ در پایین نام رستوران با عنوان «انتظار» و یک لینک برای مشاهده‌ی جزییات رزرو انجام‌شده، دارند.

google Duplex/گوگل دوپلکس

با انتخاب این لینک، دستیار گوگل یک صفحه وب را باز می‌کند که شامل کد تاییدیه و یک فهرست زمانی از تاریخچه‌ی رزرو‌های شما است. خلاصه‌ی رزرو‌ها شامل تاریخ، زمان، تعداد مهمان‌ها، نام و آدرس رستوران و نام و شماره تلفن شخص رزروکننده است.

google Duplex/گوگل دوپلکس

برای لغو رزرو، چه مراحلی را باید انجام داد؟ خیلی ساده است؛ گزینه‌ی لغو را در پایین صفحه انتخاب کنید، سپس دستیار گوگل به رستوران اطلاع می‌دهد که رزرو شما لغو شده است. برای جلوگیری از سو‌استفاده‌های احتمالی، گوگل محدودیت‌های سخت‌گیرانه‌ای را برای لغو رزرو در نظر گرفته است؛ شما می‌توانید در یک روز فقط یک درخواست رزرو رستوران را لغو کنید، در صورت لغو رزرو در یک محل شما نمی‌توانید به مدت ۱۲ الی ۲۴ ساعت در آن محل رستوران رزرو کنید و اگر شما تعداد زیادی از رزرو‌های خود را لغو کنید، به‌طور موقت، امکان استفاده از دوپلکس برای شما غیرممکن خواهد شد.

google Duplex/گوگل دوپلکس

صفحه تایید رزرو

یک نکته جالب توجه اینکه دوپلکس در حال حاضر فقط برای کاربران پیکسل در‌ دسترس است. ما تلاش کردیم تا با استفاده از دستیار گوگل در نمایشگر هوشمند گوگل (LG Xboom WK۹) یک رزرو در رستوران انجام دهیم، اما با این پاسخ مواجه شدیم: «من متاسفم، در حال حاضر نمی‌توانم از طریق این دستگاه رزرو انجام دهم»، ما این پاسخ را بررسی کردیم؛ این پاسخ نشان می‌دهد که نمایشگر هوشمند گوگل در آینده می‌تواند از دوپلکس برای انجام رزرو استفاده کند، احتمالا گوگل در رابطه با این موضوع عجله‌ای ندارد.

تجربه تماس دوپلکس

رزرو یک میز در رستوران توسط یک ربات می‌تواند مشکلاتی داشته باشد؛ به مواردی که می‌تواند رخ دهد و باعث بروز خطا شود، فکر کنید؛ چه اتفاقی رخ می‌دهد اگر شخصی که در آن طرف مکالمه قرار دارد، صدای ضخیم و کلفتی داشته باشد، آیا تشخیص گفتار دوپلکس با مشکل مواجه می‌شود؟ اگر یک سوال پرسیده شود که در سیستم پیش‌بینی نشده است، چه اتفاقی رخ می‌دهد؟ یا اگر شماره‌ای که از رستوران موجود است، دیگر در اختیار آن رستوران نباشد، چه اتفاقی رخ می‌دهد؟

در تابستان امسال، گوگل اعلام کرد که دوپلکس می‌تواند ۴ وظیفه از ۵ وظیفه‌ی مهم را به‌صورت خودکار انجام دهد. به‌نظر می‌رسد این ادعای گوگل درست است؛ چون هر‌بار که ما از دوپلکس برای رزرو رستوران استفاده کردیم، دوپلکس آن را با موفقیت انجام داد.

یک رستوران به نام پراگ در سان‌فرانسیسکو به ما اجازه داد از تجربه‌ی آن‌ها در صحبت با دوپلکس فیلم تهیه کنیم؛ در زیر می‌توانید این فیلم را مشاهده کنید:

لینک دانلود

در فیلم بالا مشاهده می‌کنید که دوپلکس، مکالمه را با جمله‌ی «سلام، من خواستار رزرو یک میز برای مشتری هستم، من از گوگل تماس می‌گیرم، بنا‌بر‌این مکالمه ما ضبط خواهد شد»، شروع می‌کند.

گوگل بعد از عرضه‌ی اولین نسخه‌ی آزمایشی دوپلکس در ماه مه، انتقادات زیادی را دریافت کرد؛ بسیاری از افراد از اینکه دستیار گوگل توانسته است به‌خوبی از انسان تقلید کند، راضی نبودند. در ماه ژوئن این شرکت وعده داد که دستیار گوگل را با استفاده از فناوری دوپلکس عرضه خواهد کرد.

یکی از دلایل طبیعی بودن صدای دوپلکس این است که گوگل آن‌ را به شبکه‌های عصبی پردازش صدای Wawe Net پیشرفته‌ی خود متصل کرده است و به‌صورت هوشمندانه‌ای می‌تواند اختلالات گفتاری را تشخیص دهد و از آن‌ها استفاده کند. افراد «ums» و «ahs» در جریان مکالمه بی سروصدا هستند، آن‌ها از شاخه‌ای از زبان‌شناسی شناخته‌شده به نام عملگرایی هستند که با زبان مورد استفاده و زمینه‌های استفاده از آن، سروکار دارند؛ از مواردی مانند چرخش در مکالمه، سازماندهی و پیش‌بینی متن استفاده می‌کنند.

اسکات هافمن، معاون بخش مهندسی گوگل در یک مصاحبه در تابستان امسال بیان کرد «معلوم شده است که اختلالات گفتاری، کلید اصلی پیشروی گفتگو‌ها در آزمایش‌های دوپلکس است؛ بدون وجود این اختلالات، مردم بیشتر احساس می‌کنند که این یک مکالمه‌ی مصنوعی است».

این موضوع، یک هدف کاربردی دیگر نیز دارد: خرید زمان؛ هنگامی که دوپلکس با یک پاسخ نا‌مطلوب از طرف شخص مقابل در مکالمه مواجه می‌شود، مثلا وقتی کاربر می‌گوید درخواست میز برای سه‌نفره، با اختلال رو‌به‌رو می‌شود، پاسخ می‌دهد: «آه، برای سه نفر».

البته صاحبان رستوران اگر بخواهند، مجبور نیستند که با دستیار صوتی گوگل مکالمه کنند. در ابتدای مکالمه، دوپلکس به‌طور واضح اعلام می‌کند که این مکالمه در حال ضبط شدن است و بر‌اساس قوانین رضایت دو‌طرفه (در شهر‌هایی مانند: کالیفرنیا، کانکتیکات، فلوریدا، ایلینوی، مریلند، ماساچوست، مونتانا، نیو‌همشایر، پنسیلوانیا و واشنگتن)، طرف مقابل، مکالمه را مطلع می‌کند و در صورتی که طرف مقابل پاسخ دهد که تمایلی به ضبط مکالمه ندارد یا چیزی شبیه به این، مکالمه توسط یک اپراتور در خطی که ضبط نمی‌شود، ادامه پیدا می‌کند (این اپراتور، جزییات مکالمه را برای استفاده در الگوریتم‌های دوپلکس، یاد‌داشت می‌کند).

این اقدامات احتیاطی بعید است که بتوانند نگرانی‌های اخلاقی و قانونی مطرح‌شده در آغاز کار دوپلکس را بر‌طرف کنند؛ اما گوگل همچنان به‌دنبال دستیابی به هدف خود برای راه‌اندازی دوپلکس در شهر‌های جدید در ایالات متحده است و این برای کسب‌وکار‌هایی که مایل به بر‌قراری تماس تلفنی مستقل خود هستنند، آرامش کمتری خواهد داشت. 

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات