جزئیات فنی احتمالی منتسب به اسنپدراگون 8150 فاش شد

یک‌شنبه ۴ آذر ۱۳۹۷ - ۱۱:۳۰
مطالعه 3 دقیقه
بر اساس شایعه‌های جدید، پردازنده‌ی موردانتظار اسنپدراگون ۸۱۵۰ کوالکام، قرار است دارای سه کلاستر باشد تا بتواند به‌راحتی از پس پردازش انواع وظایف بر بیاید.
تبلیغات

مدت‌ها است که اخبار و شایعه‌هایی را در رابطه با جدیدترین تراشه‌ی کوالکام یعنی اسنپدراگون ۸۱۵۰ می‌شنویم؛ با این‌حال از آنجایی که تاکنون جزئیات فنی مربوط به این پردازنده به‌صورت رسمی با رسانه‌ها به اشتراک گذاشته نشده است، مجبوریم با تحلیل قضایا و بررسی جوانب موضوع،‌ خودمان به این مشخصات پی ببریم. 

تاکنون تایید شده است که پرچمدار بعدی Qualcomm قرار است روز سیزدهم آذرماه امسال، رسما رونمایی شود. این تراشه مدتی است که توانسته عملکرد قابل‌توجهی از خود در بنچمارک‌های انتوتو، گیک‌بنچ و همچنین AI نشان دهد. Snapdragon 8150 در کنار اینکه نسبت به نسل قبل از لحاظ عملکرد، بهبود پیدا کرده است؛ ۲۰ درصد پیشرفت را از لحاظ راندمان (نسبت به اسنپدراگون ۸۴۵) ارائه می‌دهد. در ضمن گفته می‌شود که تراشه‌ی جدید کوالکام، از 5G هم پشتیبانی خواهد کرد.

دو پاراگراف بالا، تقریبا همه‌ی آن‌چیزی بودند که بیشتر کاربران موبایلی لازم است از آن‌ها مطلع باشند. با این‌وجود، اخیرا اکانت توییتر Ice Universe دست به افشای جدیدی در زمینه‌ی مشخصات فنی اسنپدراگون ۸۱۵۰ زده است که شایعه‌های قبلی را در مورد بهره‌مندی این پردازنده از سه کلاستر جداگانه، تایید می‌کند.

اسنپدراگون 836

آن‌طور که Ice Universe ادعا می‌کند، اسنپدراگون ۸۱۵۰ قرار است دارای یک کلاستر با چهار هسته‌ی کم‌قدرت Kryo Silver باشد که هر کدام از این هسته‌ها، ۱۲۸ کیلوبایت کش L2 دارند و فرکانس آن‌ها در بالاترین حد خود، به تقریبا ۱.۸ گیگاهرتز می‌رسد؛ در کلاستر دوم، شاهد سه هسته‌ی Kryo Gold خواهیم بود که هر هسته ۲۵۶ کیلوبایت کش L2 خواهد داشت و فرکانس آن‌ها در بالاترین حد، به ۲.۴۱۹ گیگاهرتز خواهد رسید. نهایتا به کلاستر سوم می‌رسیم که در آن تنها یک هسته‌ی قدرتمند Kryo Gold با ۵۱۲ کیلوبایت کش L2 و حداکثر فرکانس ۲.۸۴۲ گیگاهرتز، وجود خواهد داشت.

جزئیات بالا، تمامی آن‌چیزی هستند که این اکانت توییتری منتشر کرده است. متاسفانه فعلا جزئیات جدیدی را در مورد این هسته‌ها و حتی نحوه‌ی نام‌گذاری آن‌ها توسط کوالکام، نمی‌دانیم. عبارت‌های Gold و Silver احتمالا به تعداد هسته‌های سفارشی اشاره می‌کنند. با نگاهی به مقدار کش‌های L2 در هر کلاستر، متوجه می‌شویم که این اعداد و ارقام با مشخصات مربوط به اسنپدراگون ۸۴۵ مطابقت می‌کنند (کش‌های ۲۵۶ و ۱۲۸ کیلوبایت به‌ترتیب برای هسته‌های Gold و Silver).

با این‌همه، قطعا جالب‌ترین بخش ماجرا، به همان تک هسته‌ی Kyro Gold موجود در کلاستر سوم مربوط می‌شود. این هسته دارای کش بالایی است و هنوز نمی‌دانیم که آیا همان هسته‌ی Kyro 835 Gold است یا خیر؛ شاید هم دارای طراحی کاملا جدیدی مبتنی بر Cortex-A76  آرم باشد. در ضمن هیچ دلیلی ندارد که کوالکام در اسنپدراگون ۸۱۵۰ از معماری DinamicIQ استفاده نکند، بنابراین فعلا نمی‌توان با قطعیت در این‌باره صحبت کرد.

در کنار این‌ها، فعلا جزئیات مربوط به نود پردازشی اسنپدراگون ۸۱۵۰ نیز منتشر نشده است؛ این قاعده در مورد مودم LTE و توانایی‌های آن نیز صدق می‌کند. البته بنا به اخبار جدید، می‌دانیم که پردازنده‌ی گرافیکی این تراشه قرار است آدرنو ۶۴۰ باشد. گرچه فعلا از جزئیات مرتبط به این GPU باخبر نیستیم، اما چیزی که با اطمینان می‌توانیم در مورد آن صحبت کنیم، این است که استفاده پردازنده‌ی گرافیکی بهبودیافته در اسنپدراگون ۸۱۵۰، قطعا بی‌دلیل نبوده است.

نظر شما در این مورد چیست؟

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات