اچ تی سی پرچمدار ۲۰۱۹ خود را با نامی غیر از HTC U13 عرضه می‌کند

شنبه ۲۶ آبان ۱۳۹۷ - ۱۴:۴۵
مطالعه 7 دقیقه
اچ تی سی یو 11 / HTC U11 از نمای پشت رنگ مشکی
براساس آخرین خبرها، احتمال دارد به‌جای معرفی گوشی هوشمند اچ‌تی‌سی U13 در سال ۲۰۱۹، گوشی هوشمند دیگری از این شرکت معرفی شود.
تبلیغات

بهار سال آینده‌ی میلادی، در حدود یک‌سال از زمان رونمایی ا‌چ‌تی‌سی یو ۱۲ پلاس می‌گذرد و انتظار می‌رود HTC در اوایل سال میلادی ۲۰۱۹، گوشی هوشمند بعدی اچ‌تی‌سی U12 پلاس را معرفی کند.

با این وجود، براساس اطلاعات منتشرشده از سوی Phandroid بر مبنای اطلاعات ارائه‌شده از سوی یکی از منابع آگاه، به‌نظر می‌رسد HTC قصد ندارد گوشی هوشمند اچ‌تی‌سی یو ۱۳ را در سال آینده‌ی میلادی رونمایی کند و ظاهرا در حال توسعه‌ی گوشی هوشمند دیگری با نام متفاوتی است. در گزارش منتشرشده، مشخص نیست که ا‌چ‌تی‌سی دقیقا در حال توسعه‌ی گوشی هوشمند خود با چه نامی است؛ ولی به‌نظر می‌رسد که مشتریان این برند باید منتظر محصولی متفاوت از اچ‌تی‌سی یو باشند.

htc U12+

احتمال دارد HTC قصد داشته باشد در سال آینده‌ی میلادی، گوشی هوشمند دیگری به بازار عرضه کند و حتی این احتمال وجود دارد که شاهد تغییری در نام تجاری اچ‌تی‌سی برای پرچمدار بعدی این شرکت باشیم. البته با توجه به روال مرسومی که HTC در طی چند سال گذشته از خود نشان داده است؛ عجیب نیست اگر در نظر داشته باشد تغییری در نام تجاری خود ایجاد کند. اچ‌تی‌سی یو ۱۲ پلاس با نمایشگر کم‌حاشیه و دو دوربین دوگانه خردادماه سال جاری معرفی شد و به‌نظر می‌رسید که گوشی هوشمند بسیار مناسبی باشد؛ با این وجود دستگاه مشکلاتی هم داشت. اچ‌تی‌سی یو ۱۲ پلاس، با کلیدهای لمش‌نشدنی حساس به فشار معرفی شد. کلیدهای پاور و کنترل صدا قابل لمس در این گوشی هوشمند لمس‌پذیر نیستند. HTC در گوشی هوشمند یو ۱۲ پلاس خود تصمیم گرفت از کلیدهای نرم‌افزاری به‌جای کلید‌های واقعا کلیک‌پذیر استفاده کند. 

با اینکه این کلیدها مشابه به‌نظر می‌رسیدند، اما قابلیت لمس‌پذیری نداشتند و وقتی باتری گوشی تخلیه می‌شد، کلیدها از کار می‌افتادند و دیگر کار نمی‌کردند. رسیدگی به این موضوع در دستور کار HTC قرار گرفت و این در حالی بود که شرکت گوشی محبوبی در دست داشت. تنها نکته‌ی مهم این بود که کاربران زیادی در مورد این موضوع اطلاعی نداشتند و همین مساله باعث بروز مشکلاتی در حال توسعه‌ی گوشی محبوب دیگری بود. سال‌ها است  HTC تحت فشار قرار داد. این سومین بار است که در طی ۵ سال گذشته، اچ‌تی‌سی نام برند پرچم‌دار خود را تغییر می‌دهد. باید امیدوار باشیم  تغییر جدید همانند تغییرات قبلی فریب‌دهنده نباشد. 

اچ تی سی یو 12 پلاس / HTC U12 Plus

ممکن است شما از داستان HTC بی‌اطلاع باشید. HTC یکی از شرکت‌های مطرح و شناخته‌شده‌ی جهان در حوز‌ه‌ی گوشی‌های هوشمند با سابقه‌ای بالغ بر ۲۱ سال است.  اما تا سال ۲۰۰۹ میلادی، اغلب برای سایر شرکت‌ها، گوشی هوشمند می‌ساخت و به‌همین دلیل با نام ODM یا همان شرکت‌ سازنده دستگاه اصلی شناخته می‌شد. اخیرا HTC همین روال را با گوگل برای تولید گوشی‌های هوشمند نکسوس وان، پیکسل و پیکسل ۲ در پیش گرفته است. HTC اولین گوشی هوشمند اندرویدی خودش یعنی T-Mobile G1 برای بازار ایالات متحده و HTC Dream در سایر بازارها را معرفی کرد. همان‌طور که پیشتر گفته شده بود، اولین گوشی هوشمند نکسوس یعنی نکسوس وان نیز توسط HTC تولید شده است.

در نتیجه، این شرکت، نقش مهمی در بازار گوشی‌های هوشمند بازی می‌کند. اما همه‌ی این اتفاقات مربوط به قبل از سال ۲۰۱۱ میلادی بوده است. از آن زمان به بعد، HTC با مشکلات متعددی دست‌وپنجه نرم می‌کند. در سال ۲۰۱۱، حدود ۲۵ درصد سهم بازار ایالات متحده و حدود ۱۰ درصد سهم بازار جهانی از آن HTC بود. در حال حاضر، براساس مستندات مطرح‌شده از سوی Strategy Analytics، اچ‌تی‌سی تنها در حدود یک درصد سهم بازار جهانی را دارد و در بسیاری از بازارها، سهمی زیر صفر را به نام خودش به‌ثبت رسانده است. این اعداد و ارقام نشان می‌دهد که این شرکت با افت شدیدی مواجه بوده است. پیشتر نیز گفته شده بود که درآمد ناچیز و زیان قابل‌توجه در گزارش‌های مالی HTC مشاهده می‌شود. البته، همه‌ی این اتفاقات یک‌شبه رخ نداده است و حداقل هفت سال طول کشیده تا چنین تغییر جایگاهی برای اچ‌تی‌سی پیش بیاید. اما متاسفانه شواهد و قراین نشان می‌دهد که HTC کار خاصی برای تغییر این وضعیت هم انجام نداده است.

از آنجایی که در سال ۲۰۱۱ میلادی، HTC رتبه‌ی بالای خودش از نظر سهم بازار را  به سامسونگ و سپس اپل واگذار کرد، سال ۲۰۱۱ اصلا برای HTC سال خوبی نبود. از این‌رو، تصمیم گرفت برخی موارد را تغییر دهد. HTC One را با نام HTC One X و HTC One S معرفی کرد. از آنجایی که HTC گوشی‌های هوشمند خوبی به بازار عرضه می‌کند؛ هر دو محصولات خوبی بودند؛ اما وارد بازار ایالات متحده آمریکا نشدند. در آن مقطع زمانی، فروش انحصاری گوشی‌های هوشمند تحت لوای اپراتورهای تلفن همراه موضوع قابل‌توجهی بود و بسیاری از شرکت‌ها مجبور بودند برای هر اپراتور تلفن همراه در ایالات متحده، گوشی هوشمندی انحصاری با نامی متفاوت تولید کنند. HTC One X تنها از طریق اپراتور تلفن همراه AT&T آمریکا به‌فروش می‌رسید و مدل ا‌چ‌تی‌سی One S نیز توسط اپراتور تلفن همره T-Mobile به بازار عرضه می‌شد. این شرایط خصوصا برای اچ‌تی‌سی که قصد داشت وضعیت خود را در بازار ارتقا بدهد، اصلا مناسب نبود. 

اچ تی سی یو 12 پلاس

حدود یک سال بعد، HTC تصمیم گرفت از حروف اضافه‌شده در نام گوشی، خود را خلاص کند و اچ‌تی‌سی وان را معرفی کرد. اچ‌تی‌سی وان یکی از اولین گوشی‌های هوشمند تماما فلزی بازار بود و کیفیت ساخت فوق‌العاده‌ای داشت. HTC تا سال ۲۰۱۶ میلادی به تولید سری گوشی‌های هوشمند با نام One ادامه داد تا نوبت به معرفی دهمین پرچم‌دار این سری رسید. HTC دهمین پرچم‌دار خود را در این سری گوشی‌های هوشمند ا‌چ‌تی‌سی ۱۰ نامید.

سال گذشته، HTC تصمیم گرفت به‌جای استفاده از کلمه‌ی One از حرف U برای نامگذاری گوشی‌های هوشمند خود استفاده کند و شاهد معرفی گوشی‌های U11 و U12 این شرکت بودیم. اگر دقت کنید از آن زمان به بعد تعداد گوشی‌های هوشمندی که توسط HTC معرفی می‌شود، کمتر شد. هرچند گوشی‌های هوشمند  U11 Life و U12 Life را به‌ترتیب در سال گذشته و سال جاری معرفی کرد؛ اما عملا از بازار تولید گوشی‌های میان‌رده و پایین‌رده خارج شد. اما این اطلاعات به‌تنهایی گویای وضعیت HTC نیست. هر ماه، اچ‌تی‌سی درآمد خود را از ماه قبل اعلام می‌کند و هیچ‌گاه روند مثبتی را نشان نداده است. معمولا شاهد افت دو رقمی درآمد این شرکت بوده‌ایم و گاهی این رقم به ۵۰ درصد افت نیز در برخی ماه‌ها رسیده است. در واقع، HTC در سال ۲۰۱۸ نتوانسته است درآمد یک میلیارد دلاری به‌دست آورد. 

تغییر نام برای HTC یکی از موضوعات لازم و مهم است، ولی اچ‌تی‌سی به بیش از یک تغییر نام نیاز دارد. این شرکت به‌قدری افت پیدا کرده که برخی از کاربران اصلا چنین شرکتی را نمی‌شناسند. دلیل این مسئله آن است که در دوره‌ی زمانی که گوشی‌های هوشمند در همه‌جا وجود نداشت، HTC در صدر بازار گوشی‌های هوشمند حضور داشت و این دوره مربوط به زمانی است که گوشی‌های هوشمند و گوشی‌های اندرویدی عمومیت پیدا کردند ولی هنوز دوره‌ی جوانی خود را طی می‌کردند. 

در حال حاضر گوشی‌های هوشمند در همه‌ی بازارها موجود هستند و برندهای نامداری همچون سامسونگ و اپل بیش از ۶۰ درصد سهم بازار گوشی‌های هوشمند را از آن خود کرده‌اند. به‌‌همین دلیل منطقی است که HTC برای حضوری موفق در چنین بازاری به بیش از یک تغییر نام نیاز داشته باشد. البته هنوز مشخص نیست که HTC قصد دارد چه کاری برای معرفی گوشی هوشمند سال ۲۰۱۹ خود انجام بدهد؛ اما احتمال دارد محصول خود را با نام جدیدی معرفی کند. 

امیدواریم اچ‌تی‌سی در نهایت به صدای مصرف کنندگان و رسانه‌ها گوش بدهد و کمپین بازاریابی گسترده‌ای برای گوشی هوشمند جدید خود راه‌اندازی کند. هرچند در چنین شرایطی اپراتورهای تلفن همراه در آمریکا ممکن است تمایلی به پشتیبانی از چنین محصولی نداشته باشند، در نتیجه یکی از راهکارهای این شرکت عرضه‌ی گوشی هوشمندی بسیار ارزان‌قیمت و با مشخصات یک گوشی بالارده به بازار است. وان‌پلاس نیز چنین رویکردی را در پیش گرفت.

با توجه به اینکه قیمت گوشی‌های هوشمند امروزی چهار رقمی شده‌اند، این استراتژی می‌تواند به کمک HTC بیاید. قطعا ظرف ماه‌های آینده‌، اطلاعات بیشتری در مورد تصمیم‌های این شرکت منتشر خواهد شد. از آنجایی که اچ‌تی‌سی یو ۱۲ پلاس در ماه می معرفی شد، زیاد دور از ذهن نیست که بخواهد گوشی بعدی خود را در زمانی مشابه سال قبل در سال ۲۰۱۹ معرفی کند. هنوز برای انتشار خبرهای فاش‌شده و لو رفته در مورد گوشی‌ هوشمند بعدی اچ‌تی‌سی خیلی زود است و باید منتظر باشیم ببینیم HTC در نهایت چه تصمیمی خواهد گرفت.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات