ناپدید شدن بی‌سروصدای یکی از جزایر ژاپن در زیر امواج دریا

جمعه ۲۵ آبان ۱۳۹۷ - ۱۶:۳۶
مطالعه 3 دقیقه
جزیره‌ای کوچک و متروک در نزدیکی ژاپن بی‌سروصدا به زیر امواج رفت. اهمیت این جزیره در تفکیک مرز مناطق مورد نزاع بود.
تبلیغات

شاید هرگز چیزی در مورد جزیره‌ی کوچک ژاپنی ایسانبه هاناکیتا کوجیما نشنیده باشید؛ اما پس از آن که این جزیره بدون هیچ ردی و به آرامی به داخل اقیانوس ناپدید شد به تیتر بسیاری از خبرگزاری‌ها تبدیل شد.

تصور می‌‌شود دو عامل باد و توده‌های یخی در غرق شدن این جزیره زیر امواج نقش داشته باشند. بر اساس آخرین اندازه‌گیری ۱.۴ متر از این جزیره بالاتر از سطح دریا بود. بااینکه زمین این جزیره برای هر گونه کاربردی بسیار کوچک بود؛ اما اهمیت آن‌ بیش از این‌ بود. این جزیره قبل از ناپدید شدن مرز غربی یک مجموعه جزیره‌ی مورد اختلاف به نام سرزمین‌های شمالی را مشخص می‌کرد، روسیه به این مجموعه جزایر کوریل می‌گوید.

حالا سرزمین‌ ژاپن تقریبا به اندازه‌ی نیم کیلومتر کاهش پیدا کرده است. جزیره‌ی ناپدید‌شده‌ی ایسانبه هاناکیتا کوجیما ۵۰۰ متر از ساحل ساروفوتسو را تشکیل می‌داد (دهکده‌ای نزدیک به جزیره‌ی هوکایدو). نویسنده‌ای به نام هیروشی شیمیزو به بازدید از ساروفوتسو پرداخت و تصمیم داشت درمورد جزایر مخفی ژاپن بنویسد که متوجه ناپدید شدن ایسانبه هاناکیتا شد.

ایسانبه هاناکیتا

ایسانبه هاناکیتا کوجیما تنها جزیره‌ای نیست که امسال توسط دریا بلعیده شد. ماه گذشته جزیره‌‌ای در شرق مجمع‌الجزایر هاوایی به این سرنوشت دچار شد.

عامل ناپدید شدن جزیره‌ی مذکور هاوایی تغییرات سطح دریا بر اثر طوفان وحشتناک والاکا بود در حالی که عامل ناپدید شدن جزیره‌ی ایسانبه هاناکیتا کوجیما نیروهای طبیعی فرسایشی بود.حالا یک گارد ساحلی به‌دنبال اثبات ناپدید شدن جزیره است. به‌گفته‌ی محلی‌ها آن‌ها از این جزیره دوری می‌کردند، زیرا به‌صورت یک صخره‌ی زیرآب روی نقشه مشخص بود.

این جزیره یکی از ۱۵۸ جزیره‌ی ژاپنی است که در سال ۲۰۱۴ طی پیشنهادی برای توسعه و شفاف‌سازی مرزها نام‌گذاری شد و روسیه هم چنین اقدام مشابهی را انجام داد. به گزارش نیوزویک کشورها به‌دلیل منابع ارزشمند طبیعی از جمله گاز و نفت بر سر جزایر اختلاف دارند.

اختلافی بر سر ایسانبه هاناکیتا کوجیما وجود نداشت؛ اما این جزیره یک شاخصه‌ی مهم بود. جزایر ایالتی قانونی و بین‌المللی را تنها در صورتی می‌توان نام‌گذاری کرد که بالای سطح آب باشند و این به نظر یک تعریف عادلانه می‌رسد؛ در این شرایط ژاپن باید مجددا مرزهای خود را تعریف کند.

فعلا جزایر کوریل یا جزایر شمالی که دریای اوخوتسک را از اقیانوس آرام شمالی جدا می‌کنند، تحت کنترل روسیه قرار دارند (حداقل تا زمانی که جزیره‌ی بعدی از روی نقشه ناپدید شود). بالا آمدن سطح دریاها بر اثر تغییرات آب‌و‌هوایی جزایر دورافتاده را در معرض خطر ناپدید شده قرار می‌دهد.موج و باد هم جزیره‌ها را تهدید می‌کنند؛ از طرفی دانشمندان نگران افزایش طوفان و فرسایش روی جزایر مرزی هستند، این جزایر از سواحل اصلی در مقابل آسیب‌ها محافظت می‌کنند.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات