اولین رینگ تیتانیومی جهان با فناوری چاپ سه بعدی تولید شد

پنج‌شنبه ۲۴ آبان ۱۳۹۷ - ۲۰:۳۰
مطالعه 5 دقیقه
شرکت HRE ویلز از رینگ تیتانیومی چاپ سه بعدی روی ابرخودروی مک‌لارن P1 رونمایی کرد. این رینگ‌ها با استفاده از فرآیند ذوب پرتو الکترونی ساخته می‌شوند.
تبلیغات

چاپ سه بعدی (3D printing) پدیده جدیدی در خودروسازی است که طی سال‌های اخیر راه خود را به صنعت باز کرده؛ اما چیزی که شاید کمی نسبت به سایر فناوری‌های روز برجسته‌تر باشد، چاپ سه بعدی تیتانیوم است. ایده چاپ سه بعدی با استفاده از تیتانیوم یک حقیقت است و هم‌اکنون نمی‌توان آن را محدود به فیلم‌های علمی تخیلی دانست. پیش از این برای تولید قطعات ماهواره‌ها و اسکلت مصنوعی از تیتانیوم استفاده می‌شد، اما هم‌اکنون این فلز راه خود را از طریق رینگ‌ یدکی به صنعت خودرو پیدا کرده است. 

شرکت HRE ویلز (HRE wheels) با همکاری GE ادیتیو (GE Additive) نمونه‌هایی از رینگ تیتانیومی چاپ سه بعدی تولید کرده‌اند که در آینده نزدیک وارد بازار قطعات یدکی و خدمات پس از فروش خواهد شد.

برای نشان دادن رینگ‌های تیتانیومی جدید، رندرهایی از آن‌ها روی ابرخودروی مک‌‌ لارن P1 طراحی شده است. این رینگ‌ها دارای طراحی پیچیده‌ پره به‌عنوان بخشی از ساختار ۶ تکه هستند. با این حال در آینده می‌توان این رینگ‌ها را به‌عنوان قطعات یک‌-تکه ساخت. 

این رینگ‌های نوآورانه پرینت سه بعدی با استفاده از فرآیندی به نام «ذوب پرتو الکترونی» یا «Electron Beam Melting» ساخته می‌شوند؛ در این فرآیند از یک پرتو الکترونی برای ذوب و ترکیب کردن پودر تیتانیوم استفاده شده است. شبیه چاپ سه بعدی معمولی، محصول نهایی با استفاده از قرار گرفتن لایه‌های تیتانیوم مذاب روی یک‌دیگر ساخته می‌شود.

البته این فرآیند نیاز به ماشینکاری زیادی دارد، اما پیوند سطوح به‌طور همزمان نیاز به کار کمتری نسبت به حد انتظار دارد. رینگ‌های چاپ سه بعدی پس از ساخت نیازی به پوشش و روکش اضافی ندارند، زیرا تیتانیوم مستعد خوردگی و پوسیدگی نیست. در نهایت مرکز رینگ با استفاده از بست‌های تیتانیومی روی طوقه فیبر کربن نصب خواهد شد.

3D-Printed Titanium Wheel / رینگ تیتانیوم چاپ سه بعدی

هنوز نمی‌توان در باره‌ی آینده صنعت خودرو با رینگ تیتانیومی چاپ سه بعدی صحبت کرد. این فناوری، می‌تواند به یک موضوع تجملی و زودگذر تبدیل شود؛ اما در هر صورت ایده جالبی به نظر می‌رسد. 

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات