ساخت قطب نمای کوانتومی برای مسیر‌یابی بدون استفاده از GPS

دوشنبه ۲۱ آبان ۱۳۹۷ - ۱۷:۱۰
مطالعه 2 دقیقه
دانشمندان یک قطب‌نما‌ی کوانتومی را طراحی کرده‌اند که می‌توان از آن برای مسیر‌یابی در کشتی‌ها و قطار‌ها بدون به‌کار‌گیری GPS، استفاده کرد.
تبلیغات

در مسیر‌یابی مدرن امروزی، GPS یک ابزار حیاتی محسوب می‌شود، ولی این ابزار بسیار ضعیف و آسیب‌پذیر است؛ یک ارتباط نا‌موفق ماهواره‌ای یا یک ارسال پارازیت، به‌سرعت آن را بی‌فایده می‌کند. با این وجود دانشمندان به یک راه‌حل بسیار اطمینان‌بخش‌تر دست یافته‌اند؛ دانشمندان یک قطب‌نما‌ی کوانتومی تجاری را طراحی کرده‌اند که می‌تواند بدون استفاده از جی‌پی‌اس یا هر تکنولوژی ماهواره‌ای دیگری، امکان مسیر‌یابی را فراهم کند.

این دستگاه از لیزر برای خنک کردن اتم‌ها و رساندن آن‌ها به دما‌ی بسیار پایین استفاده می‌کند؛ سپس خواص طول‌ موج کوانتوم این اتم‌ها را حین واکنش آن‌ها به شتاب‌، اندازه‌گیری می‌کند، که نتیجه یک دستگاه با حساسیت بسیار بالا و قابلیت اطمینان بیشتر نسبت به شتاب‌سنج‌های معمولی است. در‌حالی که دستگاه‌های فعلی تا حدی می‌توانند با اندازه‌گیری سرعت، موقعیت مکانی را تعیین کنند، اما بدون کمک از فضا به‌سرعت از کار می‌افتند.

quantom compass

همان‌طور که در عکس بالا مشخص است، این قطب‌نمای کوانتومی آمادگی جایگزینی با با شتاب‌سنج تلفن همراه را ندارد؛ این قطب‌نما به‌درستی برای کشتی‌ها، قطار‌ها و هر وسیله‌ی نقلیه‌ی بزرگی که در آن انداره و انرژی مورد نیاز از عوامل اصلی نباشند، طراحی شده است. این قطب‌نما می‌تواند همگام‌سازی شبکه‌های حمل‌ونقل را حتی زمانی که GPS از بین برود نیز حفظ کند. محققان همچنین انتظار دارند که مفاهیم اساسی در این مورد به پیش‌برد مطالعات علمی مانند جستجوی امواج گرانشی کمک کنند.

 لینک دانلود

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات