علی بابا با فروش ۳۰ میلیارد دلاری طی روز مجردها، رکورد شکست

دوشنبه ۲۱ آبان ۱۳۹۷ - ۱۲:۱۷
مطالعه 3 دقیقه
غول چینی تجارت الکترونیک یعنی علی بابا، «روز مجردها» را به بزرگترین روز خرید در جهان تبدیل کرده است.
تبلیغات

روز مجردها را می‌توان شبیه به بلک جمعه‌ی سیاه، جمعه‌ی سایبری یا پرایم دی آمازون خواند که کاربران می‌توانند طی آن از تخفیف‌های بسیار هیجان‌انگیز فروشگاه‌های اینترنتی و فیزیکی بهره ببرند. البته در سال‌های اخیر با گسترش نفوذ فروشگاه‌های اینترنتی شاهد پررنگ‌ شدن این مناسبت‌ها در فضای آنلاین هستیم. البته روز مجردها را باید مختص کشور چی بدانیم.

Alibaba، یکی از غول‌های تجارت الکترونیک، با استفاده از هیجان خبری ایجادشده در این روز و در سال گذشته، حجم فروش ۲۵ میلیارد دلاری را به نام خود ثبت کرد که رکورد روزهای بزرگی همچون بلک فرایدی و سایبرماندی را نیز شکست. درواقع حجم فروش این وب‌سایت از مجموع فروش آن دو روز بزرگ در آمریکا بیشتر بود.

روز مجردها به‌نوعی ریشه در فرهنگ چینی دارد. این اصطلاح در زبان چینی به‌معنای شاخه‌ی عریان ترجمه می‌شود. درواقع منظور، افراد مجردی در خانواده هستند که هیچ شاخه‌ی جدیدی به درخت آن اضافه نمی‌کنند.

ریشه‌های اولیه‌ی این اصطلاح، به نتیجه‌ی سیاست‌های کنترل جمعیت چین در سال‌های ۱۹۷۸ تا ۱۹۸۰ بر می‌گردد. در آن سال برای مقابله با افزایش شدید جمعیت، سیاست تک‌فرزندی برای خانواده‌ها اعمال شد. البته این سیاست خساراتی را به همراه داشت و اکنون، چینی‌ها با بحران عدم تعادل در جنسیت روبرو هستند. پیش‌بینی‌ها نشان می‌دهد تا سال ۲۰۲۰، تعداد مردان ۳۰ میلیون بیشتر از زنان در چین باشد. در نتیجه‌ی همه‌ی این عوامل، روزی به نام روز مجردها برابر با ۱۱ نوامبر (۲۰ آبان) نام‌گذاری شد.

البته نام‌گذاری این روز، ریشه‌های قانونی یا فرهنگی ندارد و تنها ساخته‌ی دانشجویان یک دنشگاه محسوب می‌شود. درواقع، دانشجویان این دانشگاه تنها روزی را برای جشن گرفتن مردان مجرد در کنار دوستان مجرد دیگر خود مشخص کردند.

روز مجردها علی بابا

پس از چند سال از اجرای این جشن، در سال ۲۰۰۹، مدیرعامل علی‌بابا یعنی دنیل ژنگ، متوجه پتانسیل‌های مالی این روز شد. او می‌خواست از این جشن ساختگی برای افزایش فروش آنلاین استفاده کند. از طرفی، چینی‌ها در روزهای پایانی ماه سپتامبر (شهریور) و پیش از روز ملی چین، خریدهای خود را افزایش می‌دهند. زمان دیگر افزایش خریدها، دو ماه اول سال و پیش از فستیوال بهار است.

علی‌بابا در ۱۰ دقیقه به‌اندازه‌ی کل مراسم Prime Day آمازون خرید ثبت کرد

به‌هرحال علی‌بابا از این روز به‌عنوان تاریخی در بین دو دوره‌ی زمانی بزرگ خرید استفاده کرد. آن‌ها مانورهای تبلیغاتی شدیدی روی این روز انجام دادند و در نهایت، فروشندگان آنلاین نیز به این حرکت ملحق شدند. از سال ۲۰۱۰، فروش‌های ویژه‌ی علی‌بابا در این روز انجام می‌شود و پس از گذشت چند سال، عید روز مجردها به بزرگترین روز فروش در جهان تبدیل شده است.

آمارهای اولیه‌ی منتشرشده از این جشن در روز گذشته نشان می‌دهد که علی‌بابا در ۱۰ دقیقه‌ی اول روز، رکورد فروش آمازون در مراسم معروف پرایم دی را شکست. این وب‌سایت در ۱۰ دقیقه‌ی اول فروش ۴.۶۸ میلیارد دلاری را ثبت کرد که از رکورد پرسروصدای آمازون در مراسم پرایم ۲۰۱۸ بیشتر بود.

آمارهای کلی روز مجردها ۲۰۱۸ نیز منتشر شده‌اند. طبق گزارش‌ها، فروش ۲۴ ساعته‌ی این روز به ۳۰.۸ میلیارد دلار رسید که یک رکوردشکنی نسبت به سال ۲۰۱۷ محسوب می‌شود. در این مدت ۲۴ ساعته، بیش از یک میلیارد سفارش تحویل ثبت شده‌اند. این اولین بار بود که تعداد سفارش‌ها از یک میلیارد عبور می‌کرد. سال گذشته، ۸۱۲ میلیون سفارش ثبت شد.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات