صرافی ارز دیجیتال بایننس جایگاه خود را به‌عنوان بزرگترین پلتفرم جهان، حفظ کرد

دوشنبه ۲۱ آبان ۱۳۹۷ - ۱۴:۳۰
مطالعه 3 دقیقه
بایننس بزرگترین صرافی ارزهای دیجیتال در جهان است که با آمار روزانه یک میلیارد دلار حجم تبادل، فاصله‌ی قابل توجهی با رقبا دارد.
تبلیغات

انجمن شفافیت بلاک چین آمار خود را در مورد بزرگترین صرافی‌های ارز دیجیتال به‌روزرسانی کرد. در فهرست جدید، باز هم صرافی Binance در رتبه‌ی اول از لحاظ حجم تبادلات و تعداد کاربران روزانه قرار دارد. این صرافی در هر ۲۴ ساعت، حجم تبادلی با ارزش یک میلیارد دلار ثبت می‌کند.

آمار کاربران روزانه‌ی صرافی بایننس، بیش از ۱۶۰ هزار نفر گزارش می‌شود. این صرافی، به‌راحتی رقیب اصلی خود یعنی OKEx را در معیارهای متعدد از جمله تعداد کاربران فعال، حجم تبادل، حجم تبادل موبایل، بازدیدکننده‌های وب‌سایت و حجم استفاده از API، پشت سر گذاشته است. در مقابل، صرافی OKEx حجم تبادل روزانه‌ی ۷۰۰ میلیون دلاری و ۳۰ هزار کاربر فعال دارد.

در دو سال اخیر، با افزایش تمایل به توکن‌های رمزنگاری‌شده یا ICO، بحث‌های متعددی در مورد شفافیت عملکرد صرافی‌های ارز دیجیتال و نحوه‌ی کسب درآمد آن‌ها مطرح شد. یکی از بحث‌ها، عدم شفافیت در هزینه‌ی ثبت توکن یا ارز دیجیتال در صرافی و دیگری، حجم بالایی بود که برای توکن‌هایی با ارزش بازار پایین لحاظ می‌شد.

بایننس برای شفافیت هرچه بیشتر در این زمینه، از ماه گذشته‌ی میلادی روشی جالب توجه را در پیش گرفت. آن‌ها از این به بعد، تمامی هزینه‌های کارمزدی دریافت‌شده به‌خاطر ثبت توکن در صرافی خود را به سازمان‌های غیرانتفاعی می‌بخشند. این حرکت Binance، پتانسیل‌های بالای شفافیت و تأثیرگذاری ارزهای رمزنگاری‌شده و اکوسیستم آن‌ها برای پرداخت کمک‌هزینه به سازمان‌های غیرانتفاعی و حرکت‌های مردمی را نشان می‌دهد.

بینانس / Binance

در مقابل حرکت‌های مثبت بایننس، برنامه‌های بحث‌برانگیز در صرافی‌های دیگر هنوز ادامه دارد. طبق گزارش انجمن شفافیت بلاک‌چین، بسیاری از این صرافی‌ها، به بنیان‌گذاران ارزهای دیجیتال مختلف پیشنهادهایی ارائه می‌کنند تا حجم تبادل سکه‌های با ارزش بازار پایین را افزایش دهند. با این کار، در وب‌سایت‌های نشان‌دهنده‌ی ارزش بازار مانند CoinMarketCap، همهمه‌ی خبری پیرامون این سکه‌ها افزایش خواهد یافت. لازم به ذکر است پیشنهادات صرافی‌ها به بنیان‌گذاران ارزها نیز عمدتا وسوسه‌انگیز گزارش می‌شود.

تیم تحقیقاتی انجمن شفاف‌سازی در مورد نتایج تحقیقات خود نوشت:

ما در تحقیقات خود صرافی‌هایی پیدا کردیم که بنیان‌گذاران سکه‌های با ارزش بازار پایین را هدف خود قرار داده بودند. آن‌ها به این ارزها پیشنهاد اضافه کردن توکن می‌دادند تا حجم تبادل‌ها به‌صورت نمایی در وب‌سایت CoinMarketCap افزایش پیدا کند. در نتیجه، کاربران صرافی‌های دیگر (با حجم پایین ولی واقعی) به این صرافی جدید جذب می‌شدند.

صرافی‌های متخلف برای افزایش حجم تبادل‌‌ها، هزینه‌های بالایی نیز برای کارمزد خود طلب می‌کردند. این هزینه‌ها از ۵ تا ۶۰ بیت‌کوین متغیر بود.

بسیاری از صرافی‌ها، حجم تبادل ارزها را به‌صورت تقلبی افزایش می‌دهند

به‌هرحال در نتیجه‌ی اقدامات موسسه‌هایی همچون بایننس و صرافی کره‌ای Gopax در قانونی‌تر کردن تجارت ارزهای دیجیتال، احتمال کاهش این قبیل فعالیت‌های مجرمانه وجود دارد. گزارش اخیر نشان داد که بسیاری از صرافی‌های برتر ارز دیجیتال، از همین روش‌های تقلبی برای افزایش حجم تبادل‌های خود استفاده می‌کنند. بسیاری از آن‌ها ۸۰ تا ۹۰ درصد از ترافیک خود را از سایت CoinMarketCap دریافت می‌کنند.

در ادامه‌ی گزارش، اشاره‌ای به افزایش صرافی‌های کشور کره‌ی جنوبی نیز می‌شود. در دو سال گذشته، صرافی‌های بایننس، OKEx و Huobi جایگاه خود را تا حدی به‌عنوان برترین‌های جهان تثبیت کرده‌اند. در این مدت، دوصرافی کره‌ای Bithumb و Upbit نیز به جمع ۱۰ صرافی برتر راه یافته‌اند. دلیل افزایش محبوبیت این صرافی‌ها نیز تمایل بیشتر کره‌ای‌ها برای خرید بیت‌کوین با ارز رایج کشور یعنی وون بوده است.

علاوه بر افزایش تمایل مردم کره‌ی جنوبی، قوانین این کشور نیز باعث رشد صرافی‌های آن‌ها شد. مدیر کمیسیون خدمات مالی این کشور اخیرا اعلام کرد که بانک‌ها اجازه‌ی تبادل پول با صرافی‌های ارز دیجیتال را دارند.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات