معرفی کتاب برتری خفیف اثر جف اولسون

پنج‌شنبه ۱۰ آبان ۱۳۹۷ - ۲۱:۳۰
مطالعه 8 دقیقه
برتری خفیف همان راهنمایی است که وعده‌ی یک روزی موفق خواهم شد را به برنامه‌ای واقعی در تمام حوزه‌های زندگی تبدیل می‌کند. معرفی کتاب برتری خفیف را در این مطلب بخوانید.
تبلیغات

تصوری که بسیاری از ما از موفقیت داریم، تصور درستی نیست. ما نتیجه‌ی نهایی را می‌بینیم و فکر می‌کنیم برای رسیدن به این نتیجه باید کار بزرگ و خارق‌العاده‌ای انجام بدهیم. بعد خود را در مقابل آن ناتوان می‌یابیم و احساس می‌کنیم با آدم‌های موفق فاصله‌ی زیادی داریم. در نتیجه خود را در مقابلشان حقیر می‌بینیم.

این تصور درست نیست. هیچ موفقیتی یک‌شبه و با انجام یک کار بزرگ ایجاد نشده است. پیشرفت و موفقیت در طی روزها و به‌طور مستمر شکل می‌گیرد. تصمیمات روزانه می‌توانند کلید موفقیت باشند. همین انتخاب‌های ظاهرا کوچک و بی‌اهمیت روزانه نقش مهمی در ایجاد موفقیت یا شکست دارند. آدم‌های موفق فرق خاصی با ما ندارند، مگر در انجام کارهایی به‌گفته‌ی جف اولسون آدم‌های ناموفق دلشان نمی‌خواهد آن‌ها را انجام دهند. انسان‌های موفق کارهای جزئی را انجام می‌دهند که به‌نظر نمی‌رسد با یک‌بار انجام تغییر خاصی ایجاد کنند، اما اینقدر آن‌کار را تکرار و تکرار می‌کنند که تأثیر مرکب آن درنهایت تغییری آشکار ایجاد می‌کند.

تفکر مثبت موجب نگرش مثبتی خواهد شد که به دست زدن به اقدامات مثبت می‌انجامد. اقدامات مثبت یک سبک زندگی مثبت ایجاد می‌کند. درست در نقطه‌ی مقابل، نگرش منفی می‌تواند به سبک زندگی منفی‌گرایانه منجر شود. این موضوعی است که در کتاب برتری خفیف استفاده شده است و با ایجاد نگرش مثبت مخاطب را به اقدامات مثبت تشویق می‌کند.

برتری خفیف/slight edge review

حضور در هر لحظه و خودآگاه بودن در زمان حال می‌تواند تمرکز ما را روی کارهایی که هر روز در حال انجامشان هستیم، بیشتر کند. متوجه می‌شویم که زمان‌های زیادی را صرف کارهایی می‌کنیم که در جهت موفقیت یا اهداف ما نیستند. این ذهن‌آگاهی و حضور در زمان حال به‌تدریج به ما کمک می‌کند، عادت‌های کوچک مثبت را جایگزین رفتارهای بیهوده‌ی روزمره‌ی خود کنیم. با آگاه شدن هر لحظه می‌توان به این فکر کرد که در این لحظه بهترین کاری که از من بر می‌آید، چیست.

سخن اصلی کتاب

کتاب برتری خفیف به شما می‌آموزد چطور با اقداماتی کوچک در تمام جنبه‌های زندگی از جمله شغلی، روابط، خانوادگی، مالی و سلامتی به موفقیت‌های بزرگ برسید.

موفقیت کلید شادی نیست. بلکه شادی کلید دستیابی به موفقیت است.

این کتاب اطلاعات جدیدی ارائه نمی‌دهد. بلکه تلاش می‌کند به مخاطب خود یادآوری کند هر آنچه را که برای موفقیت نیاز است، در اختیار دارد. فقط کافی است که از دانش موجود خود بهره‌ی درستی ببرد و در مسیر درست از این اطلاعات استفاده کند. تمرکز نویسنده بر عادات و کارهای روزمره‌ای است که هر روز انجام می‌دهیم، اما هیچ توجهی به آن‌ها نداریم. همان کارهای کوچک و ساده‌ای که به مرور زمان می‌توانند برای ما موفقیت‌های بزرگ را خلق کنند.

جف اولسون در برتری خفیف از موفقیت در تمام زمینه‌ها صحبت کرده است. گاهی با خواندن بعضی از کتاب‌های خودیاری و موفقیت تصور می‌کنیم موفقیت مالی بزرگ‌ترین و مهم‌ترین اتفاقی است که باید در زندگی ما بیفتد. در حالی‌که موفقیت در هر جنبه از زندگی ارزشمند و اثرگذار بر جنبه‌های دیگر زندگی است. یک موفقیت اصیل و پایدار فراتر و بزرگتر از موفقیت‌های مالی است. زندگی موفق اصیل آن زندگی‌ است که در آن سلامتی شما، روابطتان، شغل، معنویات، رفتارها و تأثیری که بر جهان اطراف خود دارید، در جهت موفقیت باشد.

نکته‌ی مهم درباره‌ی موفقیت اصیل این است که گسترش می‌یابد. به این مفهوم که شما در هر حوزه‌ای که موفق شوید، ناخودآگاه در جنبه‌های دیگر زندگی‌تان نیز اثرگذار است. مثلا اگر در حوزه‌ی سلامتی، سلامت جسم و روح خود را بهبود ببخشید، بدون شک در حوزه‌ی کار نیز به موفقیت‌هایی دست پیدا خواهید کرد. همه چیز روی هم اثر می‌گذارد.

آرتور شوپنهاور در مورد حقیقت می‌گوید:

حقیقت سه مرحله را می‌گذراند. ابتدا مسخره و دست انداخته می‌شود. سپس با آن مقابله‌ی شدید می‌شود و درنهایت در سومین مرحله به‌عنوان حقیقت پذیرفته می‌شود. 

و حقیقت این است که موفقیت تنها با استمرار بر کارهای کوچک به‌دست می‌آید. چه آن‌را در ابتدا مسخره کنید و چه با آن مقابله کنید، درنهایت راهی جز پذیرش این حقیقت وجود ندارد. از هیچ اقدام کوچکی در زندگی نباید چشم‌پوشی کرد و تمام رفتارهای خود حتی ساده‌ترین و کوچک‌ترین آن‌ها را باید زیر نظر گرفت.

هر تصمیمی که می‌گیرید هر چقدر هم کوچک باشد، مرحله‌ای از راه شما به‌سوی موفقیت یا شکست است.

جف اولسون در این کتاب یک راهنمای مشخص برای رسیدن به تغییرات دلخواه را به خواننده‌ی خود ارائه می‌دهد. ممکن است نکاتی در سراسر کتاب بارها و بارها تکرار شوند، اما این تکرار بیهوده نیست. انگار که خواننده به چنین تکراری نیاز دارد تا ذهنش آمادگی این تغییرات اندک را پیدا کند. ازطریق تکرار کارهای روزانه به‌طور منظم است که می‌توانید از جایی که هستید، به جایگاه مورد علاقه‌ی خود برسید.

بخش‌هایی از کتاب

جف اولسون در بخشی از کتاب در مورد ریتم موفقیت صحبت کرده است. او این ریتم را به بالا رفتن از نردبان تشبیه کرده که تنها با استفاده از هر دو پای چپ و راست امکان‌پذیر می‌شود. بدون یکی از آن‌ها بالا رفتن از نردبان موفقیت‌آمیز نخواهد بود. چرخه‌ی موفقیت یک چرخه‌ی بی‌انتها است که هر دو بخش آن به‌طور دایره‌وار روی یکدیگر اثر می‌گذارند و یکدیگر را تقویت می‌کنند. دو بخش موفقیت که باید مانند پای چپ و راست یکدیگر عمل کنند، آگاهی و عمل هستند. آموختن با خواندن، آموختن با انجام آن کار. خواندن درباره‌ی نکات جدید، استفاده از آن. دیدن در عمل، انجام آن عمل. همه‌ی اینها دو بال اصلی موفقیت هستند که در یک دایره‌ی دائمی با هم کار می‌کنند و محصول نهایی آن موفقیت است.

معرفی کتاب برتری خفیف

قسمت‌هایی از کتاب را با هم در اینجا می‌خوانیم:

آدم‌ها به‌طور متوسط زمانی در حدود ۲۵۰ ساعت تا ۳۵۰ ساعت در طول یک‌ سال را به رانندگی و در رفت‌وآمد از جایی به‌جای دیگر صرف می‌کنند. این زمان به‌طور میانگین حدود ۴۰ دقیقه تا یک‌ساعت روزانه است. حالا اگر این زمان را صرف گوش دادن به پادکست های آموزشی و بهبود فردی کنید، دانشی معادل یک مدرک دکترا در مورد موضوع انتخابی خود در طی چند سال به‌دست خواهید آورد. این قدرت برتری خفیف است.

جف اولسون-کتاب برتری خفیف-صفحه ۱۴۶

ایجاد کتابخانه‌ی شخصی برای بهبود و رشد فردی خود شاید تنها سرمایه‌گذاری ارزشمند و مهمی است که پس از سرمایه‌گذاری روی سلامتی خود می‌توانید انجام بدهید.

جف اولسون-کتاب برتری خفیف-صفحه ۱۴۵

با آگاهی از رفتارهای کوچک، شما می‌فهمید که هنگام رفتن از نقطه‌ی الف به نقطه‌ی ب مسابقه نمی‌دهید. بلکه این یک تطابق و سازگاری تدریجی است. همان رفتارهای بسیار کوچک و به‌ظاهر بی‌اثر، بزرگ‌ترین قدرت را در زندگی شما دارد. 

صفحه ۱۱۸ کتاب برتری خفیف

نویسنده‌ی کتاب برتری خفیف

جف اولسون، در آمریکا و سراسر دنیا برای هزاران مخاطب خود سخنرانی می‌کند. او در ۳۰ سال گذشته با سخنرانی‌های ارزشمند خود به صدها هزار انسان در بهبود زندگی‌شان در زمینه موفقیت مالی و رشد شخصی کمک زیادی کرده‌است. او همواره خود را شاگرد مسیر رشد شخصی و پیشرفت می‌داند. جف اولسون به همان میزان که در خوشبختی و سلامتی خود موفق عمل کرده، در زمینه‌های مالی و شخصی نیز موفق بوده است. او معتقد است همه‌ی این موفقیت‌ها در گرو یکدیگر و هم‌راستا هستند.

جف اولسون/jeff olson

نویسنده‌ی کتاب برتری خفیف تابه‌حال بیش از ۹۰۰ برنامه‌ی تلویزیونی در زمینه‌ی رشد فردی، سلامتی، موفقیت‌های مالی، ارتباطات و غیره تولید کرده است. او با افراد حرفه‌ای دنیای موفقیت مانند برایان تریسی، جیم ران، لس براون و افراد دیگر همکاری داشته است.

ترجمه‌های کتاب The Slight Edge

کتاب حاضر اولین‌بار با ترجمه‌ی لطیف احمدپور و میلاد حیدری با عنوان کامل برتری خفیف، تبدیل اقدامات منظم ساده به موفقیت و خوشبختی نامحدود در ایران توسط انتشارات ققنوس در سال ۱۳۹۵ چاپ و منتشر شده است. این ترجمه ۳۹۱ صفحه دارد. البته همین ترجمه در سال ۱۳۹۶ برای گروه صنعتی همگام توسط ققنوس چاپ شد و به چاپ پنجم رسید.

ترجمه‌ی دیگری از این کتاب با عنوان برتری جزئی توسط غلامحسین علی مازندرانی در ۴۱۵ صفحه توسط انتشارات آرایان تهران در سال ۱۳۹۶ منتشر شده است. 

به نظر می‌رسد ترجمه‌ی اول این کتاب (انتشارات ققنوس) طرفداران بیشتری را به خود جذب کرده و روی وب‌سایت‌های فروش آنلاین کتاب نیز همین ترجمه برای فروش به‌صورت نسخه چاپی، نسخه الکترونیکی موجود است. در سال ۱۳۹۷ و در زمان نوشتن این مطلب آخرین چاپ آن چاپ هفتم است.

همچنین کتاب صوتی برتری خفیف توسط نوار در سال ۱۳۹۷ از همین ترجمه تهیه شده که علاوه‌بر نسخه چاپی روی وب‌سایت نوار و دیگر وب‌سایت‌ها در دسترس است.

جف اولسون /معرفی کتاب برتری خفیف

درباره‌ی کتاب

کتاب برتری خفیف در کتابخانه‌ی ملی ایران در موضوعات موفقیت، خودسازی و خوشبختی دسته‌بندی شده است. این کتاب اگرچه حاوی نکات مدیریتی و  روانشناسانه در زمینه‌ی مدیریت است، اما برای افراد از هر طبقه و شغل می‌تواند مفید و ارزشمند باشد. چرا که راه حلی عملی و اصلی را برای کسب موفقیت‌های بزرگ با کلمات جادویی خود به‌زیبایی به تصویر می‌کشد. راهی که برای هرکس در هر موقعیت و مکان و زمانی قابل اجرا و پیگیری است.

نسخه اصلی کتاب حاضر در سال ۲۰۱۳ راهی بازار شده است. قبل از آن در سال ۲۰۰۵ اولین نسخه‌اش در آمریکا منتشر و به کتابی پرفروش تبدیل شد. ۳ سال بعد نویسنده با همکاری بنیاد موفقیت، کتاب را مناسب نوجوانان با داستان‌های جذاب بازنویسی کرد. نسخه‌ی فعلی این کتاب دارای تغییرات و بازنویسی جدیدی از نسخه‌ی اولیه‌ی آن است.

این کتاب نظرات زیادی را به خودش جلب کرده و در وب‌سایت معروف گودریدز از ۵ ستاره ۴.۴ ستاره با حدود ۱۳ هزار رای به خود اختصاص داده و حدود ۱۰۰۰ نظر برای آن ثبت شده است. این اتفاق نشان‌دهنده‌ی ارزشی است که خواندن این کتاب به زندگی خوانندگان خود هدیه می‌دهد.

نظرات خود را درباره‌ی این کتاب و تجربه‌ای که از خواندن آن داشته‌اید، با ما در میان بگذارید. در بخش معرفی کتاب زومیت در خدمت شما هستیم.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات