گوگل از رقابت ۱۰ میلیارد دلاری پنتاگون در حوزه خدمات ابری کناره‌گیری کرد

سه‌شنبه ۱۷ مهر ۱۳۹۷ - ۱۹:۱۵
مطالعه 2 دقیقه
گوگل به‌‌‌صورت رسمی اعلام کرد که در رقابت پنتاگون برای پروژه‌ی وزارت دفاع آمریکا در زمینه‌ی خدمات پردازش ابری شرکت نخواهد کرد. دلیل آن نیز تناقض با ارزش‌های شرکت بیان شده است.
تبلیغات

گوگل از یک قرارداد با پتانسیل ارزش ۱۰ میلیارد دلار کناره‌گیری کرد. این غول فناروی تصمیم گرفته است تا از رقابت برگزار شده توسط پنتاگون که در حوزه‌ی خدمات پردازش ابری برگزار می‌شود، بیرون برود.

پروژه‌ی آتی پنتاگون در حوزه‌ی خدمات ابری با نام Joint Enterprise Defense Infrastructure یا JEDI شناخته می‌شود و با هدف تسریع در تبادل داده میان وزارت دفاع آمریکا و افسران نظامی این کشور در تمامی نقاط جهان، طراحی شده است. درواقع این پروژه تصمیم دارد تا سرعت انتقال تصمیم‌های نظامی را افزایش دهد.

گوگل ماه ژوئن سندی با‌عنوان قوانین پایه‌ای هوش مصنوعی منتشر کرد. مدیران این شرکت، سند مذکور را دلیل کناره‌گیری از این رقابت عنوان کرده‌اند. در ابتدای تابستان امسال نیز این غول موتور جستجو اعلام کرد که قرارداد خود با وزارت دفاع آمریکا در پروژه‌ی هوش مصنوعی Maven را تمدید نخواهد کرد. در واقع گوگل به‌خاطر همین پروژه با بازخوردهای منفی و انتقادات شدیدی از سمت کارمندان خود روبرو شده بود. کارمندان در مصاحبه‌های خبری می‌گفتند که این شرکت نباید وارد کسب‌وکار جنگ شود. همین اقدامات، گوگل را مجبور کرد تا سیاست‌های خود مبنی بر عدم شرکت در پروژه‌های تسلیحاتی را بازنگری کرده و به صورت شفاف‌تر منتشر کند.

Pentagon DoD

ساندار پیچای در یک پاسخ سریع به این درخواست‌ها، فهرستی بلندبالا از اصول و قوانین گوگل در حوزه‌ی هوش مصنوعی منتشر کرد. اولین اصل این فهرست به این نکته اشاره می‌کرد که بخش هوش مصنوعی گوگل هیچ‌گاه در پروژه‌هایی با هدف ساخت سلاح یا خسارت عمومی، شرکت نخواهد کرد.

انجام پروژ‌ه‌ی JEDI در نهایت به یک شرکت می‌رسد. همین تصمیم باعث شده تا شرکت‌هایی همچون اوراکل به این پروژه اعتراض کنند. اوراکل از پنتاگون درخواست کرده تا پروژه را شکسته و بین چند برنده تقسیم کند. Google نیز اعلام کرده است که اگر این پروژه تقسیم شود، شاید در برخی از فازهای آن شرکت کند. البته این فازها نباید منافاتی با قوانین و ارزش‌های این شرکت داشته باشند. به‌هرحال دولت آمریکا هنوز به هیچ یک از این صحبت‌ها واکنش نشان نداده است.

خبر کناره‌گیری گوگل از این رقابت، دقیقا پس از انتشار خبر افشاسازی اطلاعات شخصی کاربران این شرکت بود. این افشاسازی به‌علت یک باگ سیستمی در گوگل پلاس رخ داد. گزارش‌ها حاکی از آن است که غول موتور جستجوی جهان این خبر را از ترس سازمان‌های قانون‌گذار دیرتر منتشر کرده است.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات