تصاحب Red Hat توسط IBM؛ اتفاقی مهم برای اکوسیستم لینوکس

دوشنبه ۷ آبان ۱۳۹۷ - ۱۳:۵۰
مطالعه 4 دقیقه
روز گذشته IBM به‌صورت رسمی تایید کرد که شرکت Red Hat را تصاحب کرده است؛ اتفاقی که می‌تواند اثرات مثبتی روی دنیای لینوکس بگذارد.
تبلیغات

IBM روز گذشته اعلام کرد که با پرداخت ۳۴ میلیارد دلار به‌صورت نقد، Red Hat را تصاحب کرده است. این دو شرکت ساعاتی پس از انتشار این خبر، در بیانیه‌ای مشترک تایید کردند که IBM به ازای هر سهم از سهام Red Hat، مبلغ ۱۹۰ دلار را پرداخت کرده است.

تصاحب رد هت، اتفاقی بزرگ برای آی‌بی‌ام به‌شمار می‌آید. این شرکت طی ده سال اخیر همواره در تلاش بود تا حضور موفقی در حوزه‌های هوش مصنوعی و بلاک‌چین داشته باشد؛ اما هیچ‌گاه نتوانست آن‌طور که انتظار می‌رفت، خودنمایی کند. IBM پس از عبور از این برهه‌ی زمانی، حال در حرکتی جسورانه، مجددا پا به عرصه‌ای گذاشته است که در آن، حرف‌های زیادی برای گفتن دارد؛ حوزه‌ی خدمات سازمانی.

از طرفی، Red Hat شرکتی است که به حوزه‌های زیادی ورود کرده و از این حیث، شرکتی بسیار مهم به‌شمار می‌آید. یکی از مهم‌ترین زمینه‌های فعالیت‌ Red Hat، به محاسبات ابری و میزان نفوذ این شرکت در اکوسیستم لینوکس مربوط می‌شود.

گل سرسبد محصولات این شرکت، OpenShift (ارائه‌دهنده‌ی PaaS یا همان «پلتفرم به‌عنوان سرویس») است که به‌صورت مستقیم با Heroku (تصاحب‌شده توسط شرکت Salesforce) و Google App Engine رقابت می‌کند. رد هت در کنار این موارد، مالک سیستم‌عامل RHEL (مخفف Red Hat Enterprise Linux) نیز هست؛ سیستم‌عاملی که امروزه در بخش‌های زیادی از جمله ورک‌استیشن‌ها، سرورها و ابرکامپیوترها، مورد استفاده قرار می‌گیرد.

آی بی ام / IBM

Red Hat طی عمر ۲۵ ساله‌اش، روی فناوری‌های زیادی که در راستای کارهای سازمانی طراحی شده‌اند، سرمایه‌گذاری کرده است؛ از کانتینرها گرفته تا محاسبات بی‌نیاز به سرور (Serverless Computing)؛ حال IBM می‌تواند به‌لطف تصاحب Red Hat، به تمامی سرویس‌های این شرکت دسترسی پیدا کند.

نکته‌ی جالب‌توجه اینجا است که علاوه‌بر آی‌بی‌ام و رد هت، این اتفاق جدید می‌تواند پیامدهای بسیار بزرگی برای اکوسیستم لینوکس به‌دنبال داشته باشد.

نباید فراموش کنیم که رد هت طی سال‌های اخیر همواره نشان داده است که علاقه‌ی زیادی به دنیای لینوکس دارد. این شرکت بارها به توسعه‌ی چندین پروژه‌ی مبتنی بر لینوکس از جمله Libre Office و GNOME کمک کرده است.

Red Hat نشان داده است که علاقه‌ی زیادی به دنیای لینوکس دارد

علاوه‌بر این‌ها، Red Hat طی این چند سال، نقش به‌سزایی در توسعه‌ی کرنل ایفا کرده است؛ تا حدی که این شرکت در سال ۲۰۱۶، به‌عنوان دومین مشارکت‌کننده‌ی بزرگ در زمینه‌ی توسعه‌ی کرنل شناخته شد.

واضح است که خیلی‌ها از همین حالا در مورد تاثیرات تصاحب Red Hat توسط IBM، دچار شبهاتی شده‌اند و سوالات زیادی برای‌شان پیش آمده؛ IBM بارها نشان داده که اگر بخواهد، می‌تواند به‌یک‌باره اولویت‌های کاری‌اش را تغییر دهد.

حقیقت این است که نباید در این زمینه، زیاد نگران بود. منظور این نیست که با دیدی خوش‌بینانه به این ماجرا نگاه کنیم؛ حقیقت مهم این است که هر دو شرکت IBM و Red Hat به‌شدت روی این موضوع تاکید کرده‌اند که قرار نیست رویکرد متن‌باز Red Hat پس از تصاحب این شرکت توسط IBM، دست‌خوش تغییر شود؛ در حقیقت رد هت قرار است همچنان به فعالیت‌های متن‌باز خود، مثل گذشته ادامه دهد. در بیانیه‌ای مشترک این دو شرکت آمده است که «آی‌بی‌ام و رد هت قرار است همچنان به آزادیِ متن‌باز متعهد باشند».

شرکت IBM

اگر این توضیحات برای توسعه‌دهندگان لینوکس قانع‌کننده نیست، آنان بهتر است نگاهی به فعالیت‌های ۲۵ ساله‌ی آی‌بی‌ام بیاندازند تا به درخشان بودن آن، پی ببرند.

آی‌بی‌ام همواره جزو یکی از بزرگ‌ترین مشارکت‌کنندگان لینوکس و چندین پروژه‌ی مرتبط با آن بوده است. این شرکت ابتدا در سال ۱۹۹۹ میلادی به‌صورت رسمی، پشتیبانی خود را از لینوکس اعلام کرد؛ یعنی درست همان روزهایی که ویندوز با قدرت در دو حوز‌ه‌ی دسکتاپ و سرور، حکمرانی می‌کرد و لینوکس با روزهای درخشانِ فعلی‌اش، فاصله‌ی بسیار زیادی داشت.

IBM همواره جزو یکی از بزرگ‌ترین مشارکت‌کنندگان در توسعه‌‌ی لینوکس بوده است

IBM در سال ۲۰۰۸ اعلام کرد که حدود ۶۰۰ توسعه‌دهنده‌ را برای کار روی بیش از ۱۰۰ پروژه‌ی مرتبط به لینوکس (از جمله Xen ،Linux Toolchain ،Apache ،Eclipse و خود کرنل) استخدام کرده است. در ضمن این شرکت در سال ۲۰۰۱ در اقدامی عجیب، ایوری بروکس (بازیگر سریال Star Trek: Deep Space Nine) را استخدام کرد تا کار نریشن یک آگهی تبلیغاتی را که بیانگر اشتیاق زیاد این شرکت برای فعالیت در دنیای لینوکس بود، انجام دهد.

به‌طور کلی باید گفت که لینوکس سال‌های سال است که یکی از ارکان اساسی شرکت IBM به‌شمار می‌آید. طی ۱۹ سال اخیر، این شرکت میلیون‌ها و شاید میلیاردها دلار را صرف پشتیبانی از اکوسیستم لینوکس کرده است. این موضوع نشان می‌دهد که آی‌بی‌ام، به‌طرز غیرقابل‌انکاری، تاثیر مثبتی روی لینوکس گذاشته و همچنان قصد دارد به پشتیبانی از آن ادامه دهد.

در هر صورت با گذر زمان متوجه تاثیرات این اتفاق روی میزان رشد Red Hat و البته اکوسیستم بزرگ لینوکس خواهیم شد. دیدگاه شما در این زمینه چیست؟

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات