تیم کوک: حل نکردن مشکل حریم خصوصی، عواقب آن را غیرقابل پیگیری می‌کند

یک‌شنبه ۶ آبان ۱۳۹۷ - ۱۴:۴۰
مطالعه 3 دقیقه
به ادعای خبرگزاری بلومبرگ، دولت چین سرورهای اپل را هک کرده است اما تیم کوک ضمن تکذیب این خبر، از حریم شخصی کاربرانش دفاع می‌کند.
تبلیغات

تیم کوک، مدیرعامل اپل، به تازگی با آژانس خبری سی‌اِن‌اِن به گفتگو نشست و در طی مصاحبه‌ی خود در مورد حریم شخصی به رفع اتهام از این شرکت و تکذیب داستان جنجالی و پرسروصدای خبرگزاری مشهور بلومبرگ پرداخته است. این رسانه‌ی خبرساز، چندی پیش، ادعا کرد که اپل از طریق تراشه‌های کوچکی که در مادربورد سرورها تعبیه کرده، هک شده است.

به‌گفته‌ی تیم کوک، او چندان فرد قانون‌مداری نیست اما گاهی مواردی وجود دارند که لازم است در مورد آن‌ها تصمیم جدی گرفته شود و در صورت نیاز برخوردهای قانونی صورت گیرد. حریم شخصی یکی از این موارد در قرن کنونی است. اگر ما به این موضوع رسیدگی نکنیم، مشکل آن قدر حاد و بزرگ می‌شود که شاید نتوان راهکاری برای حل آن پیدا کرد. تیم کوک در مورد سرقت اطلاعات اشخاص گفت:

در مورد خاص انتشار خبر کذب بلومبرگ، اگرچه خودش مثنوی هفتاد من به‌نظر می‌رسد، اما کاملاً واضح است میزان اطلاعاتی که می‌توان بدون اطلاع قبلی کاربر یا حتی با رضایت، در مورد خود او گردآوری کرد، اصلاً معقول و منطقی نیست؛ و همین اطلاعات گاهی برای اهداف پلید و مجرمانه به کار برده می‌شوند. در طی سال‌های اخیر، موارد زیادی از این قبیل شاهد بوده‌ایم اما فکر می‌کنیم حالا زمان آن فرا رسیده که به این موضوع رسیدگی شود و آن را تحت کنترل خود درآوریم.
تیم کوک

کوک بر این اعتقاد است که این مسئله خیلی فراتر و گسترده‌تر از صنعت فناوری است زیرا در حال حاضر، شرکت‌های بسیار زیادی هستند که این اطلاعات را جمع‌آوری می‌کنند. قانون حریم شخصی برای تمامی کشورهای دنیا حیاتی و مهم است.

به‌گفته‌ی کوک، دیدگاه او در این زمینه این است که کاربر باید کاملاً کنترل اطلاعات شخصی‌اش را به شیوه‌ای بسیار شفاف در دست داشته باشد. وی اضافه کرد: «اطلاعات شما متعلق به خود شماست». 

او در ادامه‌ی مصاحبه خود با آژانس خبری سی‌ان‌ان در مورد موضوع خاصی که بلومبرگ به آن پرداخت است بار دیگر گفت که با این خبرگزاری برای تکذیب و انتشار اصلاحیه‌ی خبر نادرستی که منتشر کرده تماس گرفته شده است زیرا دولت چین، ریزتراشه‌ها (مایکروچیپ‌ها) را در سرورهای سوپرمایکرویی (Supermicro) کار می‌گذارد که در دیتاسنترهای خود به کار می‌برد.

می‌خواهم در این موضوع صریح و بی‌پرده صحبت کنم. قسمتی از آن مقاله که در مورد اپل نوشته شده بود، صددرصد کذب است. ما هیچ تراشه‌‌ی مخربی را در هیچ کدام از سرورهای خود نیافتیم. ما هرگز چیزی را به FBI گزارش نداده‌ایم. اف‌بی‌آی هرگز در مورد چیزهایی از این قبیل با ما تماس نگرفته است.

در واقع، آن قسمت از مقاله در مورد Apple، به شکلی کذب در ابعاد وسیع‌تر در رسانه‌ها منتشر شده و حتی آمازون نیز در مورد انکار و تکذیب این موضوع که از سوی خبرگزاری بلومبرگ منتشر شده، نظراتی را ارائه داده است.

دیدگاه من این است که این خبرگزاری باید مقاله‌ی خود را اصلاح و تکذیبیه‌ی آن را منتشر کند؛ زیرا انتشار اخبار و اطلاعات غلط از نظر تمام مردم کار غلطی است و برای خود آن‌ها نیز منفعتی در پی نخواهد داشت. امنیت سایبری یک موضوع بسیار مهم است. ما باید تمام توان و انرژی خود را برای محافظت از شرکت‌ها و کشور به خرج دهیم؛ نه اینکه به دنبال حاشیه یا یافتن مقصر خرابکاری و افکار مجرمانه باشیم.

مصاحبه‌ی تیم کوک با سی‌ان‌ان در پی حضور او در چهلمین کنفرانس بین‌المللی کمیته‌ی حریم شخصی و حفاظت از اطلاعات صورت گرفت. او در این نمایشگاه، مشتاقانه در مورد نیاز به وضع قوانین جدی و قوی برای حفاظت از اطلاعات در ایالات متحده امریکا سخن گفت.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات