بررسی آیفون XR اپل از نگاه وب‌سایت‌های معتبر فناوری

چهارشنبه ۲ آبان ۱۳۹۷ - ۱۲:۰۰
مطالعه 22 دقیقه
آیفون XR ارزان‌قیمت‌ترین آیفون ۲۰۱۸ است و با داشتن نمایشگر LCD باکیفیت، پردازنده‌ی A12 Bionic و دوربین ۱۲ مگاپیکسلی، می‌تواند انتخاب مناسبی برای علاقه‌مندان باشد.
تبلیغات

اپل حدودا یک ماه پیش طی برگزاری رویداد Gather Round به‌صورت رسمی از جدیدترین گوشی‌های هوشمند خود شامل آیفون XS، آیفون XS Max و آیفون XR رونمایی کرد.

آیفون XR که به عقیده‌ی بسیاری از تحلیلگران می‌تواند بخش عمده‌ی میزان فروش آیفون‌های ۲۰۱۸ را از آن خود کند، با داشتن پردازنده‌ی قدرتمند A12 می‌تواند به‌راحتی از عهده‌ی انجام بسیاری از کارها بر بیاید. این محصول به دوربینی ۱۲ مگاپیکسلی مجهز شده است؛ دوربینی که طبق ادعای کارشناسان، توانایی بالایی در زمینه‌ی ثبت تصاویر باکیفیت دارد.

آیفون ۱۰ آر اپل از نمایشگری ۶.۱ اینچی به‌ نام لیکویید رتینا بهره می‌برد و با داشتن بریدگی در قسمت بالایی، به قابلیت فیس آی‌دی هم تجهیز شده است. بدنه‌ی این محصول از جنس آلومینیوم و شیشه بوده و علاقه‌مندان می‌توانند آن را در ۶ رنگ مختلف تهیه کنند. XR به‌لطف داشتن گواهی IP67 می‌تواند به‌مدت ۳۰ دقیقه در عمق یک متری آب، از خود مقاومت نشان دهد. در جدول زیر می‌توانید تمامی مشخصات مرتبط به این گوشی را مشاهده کنید.

در فاصله‌ی چند روز تا عرضه‌ی رسمی Apple iPhone XR به بازار، کارشناسان وب‌سایت‌های شناخته‌شده‌ی دنیای فناوری موفق شده‌اند به این گوشی دسترسی پیدا کنند. در مطلب پیش‌رو، می‌توانید جمع‌بندی بررسی آیفون ۱۰ آر را از نگاه سایت‌های معتبر دنیای فناوری مطالعه کنید؛ گفتنی است که زومیت به‌محض ورود این گوشی به ایران، آن را به‌صورت دقیق و ریزبینانه، زیر ذره‌بین خود خواهد برد.

آیفون XR اپل / Apple iPhone XR

مشبل

محصولی پریمیوم با قیمتی معقول نسبت به آیفون ۱۰ اس

کارشناس وب‌سایت مشبل، بررسی خود را از آیفون ۱۰ آر با گلایه‌مندی از پایین‌بودن وضوح نمایشگر LCD این گوشی و حاشیه‌های به‌نسبت ضخیم اطراف آن آغاز می‌کند. مشبل مدعی است که آیفون ۲۰۱۸ ارزان‌قیمت با وجود نداشتن نمایشگر OLED، استفاده از فریم آلومینیومی به‌جای فولادی و ضخامت بیشتر نسبت به اکثر آیفون‌ها، یک گوشی باکیفیت است و حس بدی به کاربر القا نمی‌کند.

این وب‌سایت از XR به‌عنوان «آیفونی برای همه‌» یاد می‌کند؛ محصولی که قدرت پردازشی بسیار بالایی دارد، دوربین‌های به‌کاررفته در آن می‌توانند تصاویر چشم‌‌نوازی ثبت کنند و به‌لطف عرضه در رنگ‌بندی‌های متنوع، می‌تواند توجه سلایق مختلف را به خود جلب کند. 

آیفون XR؛ آیفونی برای همه

مشبل برای اطمینان از میزان باکیفیت‌بودن دوربین آیفون XR، ابتکار جالبی به‌خرج داده است؛ تمامی تصاویری که در این قسمت از مقاله در مورد این گوشی می‌بینید، همگی با خود آیفون XR ثبت شده‌اند. این وب‌سایت عموما برای تصویربرداری از دوربین DSLR استفاده می‌کند؛ اما این‌بار در تصمیمی جالب، تمامی تصاویر را با خود این گوشی ثبت کرده است.

آیفون XR اپل / Apple iPhone XR

اپل در سال ۲۰۱۳ با معرفی و عرضه‌ی آیفون 5C، قشر جدیدی از طرفداران گوشی‌های هوشمند را هدف قرار داد. این محصول دارای بدنه‌ای بی‌کیفیت از جنس پلاستیک بود و در پنج رنگ مختلف، در دسترس علاقه‌مندان قرار گرفت. آیفون ۱۰ آر، محصولی شبیه به آیفون ۵ سی؛ اما با تفاوت‌هایی عمده است. اپل با عرضه‌ی XR، رنگ‌بندی‌های متنوع و جذاب را باری دیگر به دنیای آیفون‌ها بازگردانده است و این بار شاهد استفاده از پسوندی کاملا جدید در محصولات این شرکت هستیم (R). نام این گوشی را باید به‌صورت «آیفون ده آر» تلفظ کرد؛ با این‌حال اکثر مردم از این گوشی به‌صورت «آیفون ایکس آر» یاد می‌کنند.

سؤالی که احتمالا برای افراد بسیاری پیش می‌آید، معنای حرف R در نام این گوشی بوده؛ به‌طور خلاصه باید بگوییم که این حرف هیچ‌گونه معنای خاصی ندارد و اپل هم چندین‌بار این موضوع را اعلام کرده است.

نام این گوشی را به‌صورت «آیفون ۱۰ آر» تلفظ کنید؛ نه آیفون ایکس آر!

در مقایسه‌ای جالب، متوجه می‌شویم که برخی از شرکت‌های خودروساز، در مدل‌های اسپرت خودروهای خود از پسوند R یا S استفاده می‌کنند؛ خودروهای اسپرت، سریع هستند و طبق ادعای اپل، آیفون‌های جدید اپل هم تا این لحظه، سریع‌ترین گوشی‌هایی هستند که می‌توانید تهیه کنید. 

یکی از مواردی که به دفعات به آن اشاره می‌شود، وجود حاشیه‌های قابل‌توجه، قطر به‌نسبت زیاد در مقایسه با دیگر مدل‌ها و بدنه‌ای آلومینیومی آیفون ۱۰ آر است؛ گرچه بعضی‌ از افراد به بریدگی بالای نمایشگر خرده می‌گیرند، اما نباید فراموش کرد که «اکثر مردم» به چنین جزئیاتی اصلا توجه نمی‌کنند.

آیفون XR اپل / Apple iPhone XR

یکی از قابل‌توجه‌ترین موارد مرتبط به XR، رنگ‌بندی متنوع آن است؛ کارشناس مشبل که به‌مدت یک هفته از مدل زردرنگ این گوشی استفاده کرده، آن را بسیار دوست‌داشتنی توصیف می‌کند. وی همچنین بهره‌گیری این گوشی از گواهی IP67 را نکته‌ی مثبتی می‌داند و می‌گوید که کاربران لازم نیست نگران نفوذ آب به درون آن باشند. این گوشی به‌خوبی می‌توان در برابر نفوذ دیگر نوشیدنی‌ها نیز از خود مقاومت نشان دهد.

پنل شیشه‌ای پشتی آیفون ۱۰ آر که امکان پشتیبانی از شارژ بی‌سیم را به این گوشی داده است، دوام بالایی در حد آیفون X دارد؛ در همین حین، پنل جلویی این گوشی نیز مقاومت بسیار بالایی (در حد آیفون XS Max) در برابر خراشیده‌شدن از خود نشان می‌دهد. XR از نبود جک ۳.۵ میلی‌متری هدفون رنج می‌برد، با این‌حال نمی‌توان به‌سادگی از کنار اسپیکرهای استریوی باکیفیت آن گذر کرد. قدرت اسپیکرهای XR در حد آیفون XS (و شاید حتی با اندکی ارفاق در حد آیفون XS Max) است؛ با این‌حال در مقایسه‌ای کوتاه متوجه خواهید شد که محصولی مثل پیکسل ۳ گوگل، می‌توانند صداها را با کیفیتِ بهتری پخش کند.

آیفون XR اپل / Apple iPhone XR

گفتنی است که این گوشی از سیم‌کارت دوگانه هم پشتیبانی می‌کند و کاربران آمریکایی می‌توانند در آن از یک نانو سیم به‌همراه یک eSIM بهره بگیرند. با این‌حال ذکر این نکته ضروری است که پشتیبانی از سیم‌کارت دوم تا اواخر سال ۲۰۱۸ فعال نخواهد شد. از طرفی، مدلی از این گوشی که برای عرضه در چین آماده شده است، از دو نانو سیم پشتیبانی می‌کند. 

یکی از نکات مهم در مورد آیفون ۱۰ آر، داشتن نمایشگر LCD بوده که خیلی‌ها از آن به‌عنوان نقطه‌ی ضعف یاد می‌کنند. درحالی که نمایشگرهای OLED می‌توانند نسبت به LCDها، رنگ‌های مشکی را با عمق بیشتری نشان دهند، اما نمی‌توان نمایشگر لیکویید رتینای XR را یک نمایشگر کم‌کیفیت به‌شمار آورد. نمایشگرهای LCD اپل همواره یک سروگردن از بقیه‌ی شرکت‌ها بالاتر بوده و این موضوع در مورد نمایشگر به‌کاررفته در آیفون ۱۰ آر هم صدق می‌کند؛ اهالی کوپرتینو، این نمایشگر را «پیشرفته‌ترین نمایشگر LCD ساخته‌شده تاکنون» خطاب می‌کنند. اگر XR را در کنار آیفون ۸ پلاس قرار دهید، متوجه می‌شوید که کیفیت نمایشگر XR بهتر است. کاربر می‌تواند برای روشن کردن نمایشگر آیفون ۱۰ آر، روی آن ضربه بزند (دقیقا مانند آیفون XS)؛ این اتفاق از آن جهت اهمیت دارد که چنین قابلیتی در گوشی آیفون ۸ و به‌طور کلی هیچ‌یک از آیفون‌های LCD اپل دیده نمی‌شود. در حالت کلی، نمایشگر آیفون ۱۰ آر، فوق‌العاده به‌نظر می‌رسد؛ مگر اینکه آن را با نمایشگر آیفون ۱۰ اس مقایسه کنید؛ البته حتی در این صورت هم، قبول خواهید کرد که نمایشگر XR بسیار چشم‌نواز است.

دوربین آیفون ۱۰ آر توانایی قابل‌قبولی در ثبت تصاویر پرتره دارد و می‌تواند به‌خوبی پس‌زمینه‌ی عکس را جدا و تار کند. کارشناس مشبل می‌گوید که دوربین ۱۰ آر در زمینه‌ی ثبت تصاویر پرتره، توانسته فراتر از انتظارات وی ظاهر شود. همان‌طور که در تصویر زیر می‌توانید ببینید، این گوشی می‌تواند تصاویر را با کیفیت بسیار خوبی ثبت کند.

دوربین آیفون 10 آر اپل / Apple iPhone XR

تصویر با برش ۷۰ درصد (از راست به چپ: گلکسی نوت ۹، پیکسل ۳، آیفون ۱۰ اس و آیفون ۱۰ آر)

مشبل مدعی است که اگر کیفیت تصاویر آیفون ۱۰ آر بیشتر از آیفون ۱۰ اس نباشد، قطعا کمتر از آن نیست. تصاویر این گوشی حاوی رنگ‌های واقع‌گرایانه‌تری نسبت به پیکسل ۳ و نوت ۹ هستند و این مورد از نظر کارشناس مشبل نکته‌ی مثبتی به‌شمار می‌آید؛ با این‌ حال ممکن است مردم رغبت بیشتری به تصاویر پیکسل ۳ و نوت ۹ نشان دهند، این موضوع کاملا به سلیقه‌ی شخصی فرد برمی‌گردد.

مشبل به‌طور ویژه از پردازنده‌ی قدرتمند به‌کاررفته در آیفون ۱۰ آر تعریف می‌کند؛ این وب‌سایت با به‌کاربردن عبارت «قدرتمندترین مغز در میان گوشی‌های هوشمند» مدعی شده که A12 بایونیک، عملکردی فراتر از انتظار از خود نشان می‌دهد. کارشناس این وب‌سایت، بنچمارک Geekbench 4 CPU را سه بار روی این گوشی انجام داده و پس از گرفتن میانگین، امتیاز ۴۷۳۳ (برای حالت تک‌هسته‌ای) و ۱۱۳۰۱ را (برای حالت چندهسته‌ای) به‌دست آورده است.

آیفون XR اپل / Apple iPhone XR

در مقایسه‌ای کوتاه متوجه می‌شویم که این گوشی ۹.۷ درصد سریع‌تر از آیفون ۱۰ است؛ در ضمن، سرعت آیفون ۱۰ آر در حالت تک‌هسته‌ای و چندهسته‌ای، به‌ترتیب تنها ۱ و ۰.۸ درصد کندتر از آیفون ۱۰ اس به‌‌حساب می‌آید. به‌بیانی ساده‌تر، آیفون ۱۰ آر سرعتی مثل ۱۰ اس و ۱۰ اس مکس در پردازش تسک‌ها دارد و می‌تواند به‌راحتی عملکرد قدرتمندتری را نسبت به تمامی گوشی‌های اندرویدی موجود در بازار از خود نشان دهد.

باتری ۲٬۹۴۲ میلی‌آمپرساعتی آیفون XR، عملکردی تحسین‌برانگیز از خود نشان می‌دهد

در نهایت به بخش عمر باتری می‌رسیم؛ جایی که مشبل مدعی است باتری ۲۹۴۲ میلی‌آمپرساعتی آیفون ۱۰ آر عملکرد تحسین‌برانگیزی از خود نشان می‌دهد و به‌راحتی می‌تواند در دسته‌ی قدرتمندترین باتری‌های موجود در میان تمام آیفون‌ها قرار بگیرد. باتری XR همچون XS و XS Max از شارژ سریع و شارژ بی‌سیم پشتیبانی می‌کند و تنها نکته‌ی منفی این است که در جعبه‌ی گوشی، آداپتور معمولی ۵ واتی دیده می‌شود. بنابراین برای دسترسی به قابلیت‌های شارژ سریع لازم است آداپتور مخصوصی را به‌صورت جداگانه خریداری کنید.

iPhone XR در نهایت توانست از وب‌سایت مشبل، نمره‌ی ۴.۷۵ از ۵ را کسب کند.

آیفون XR اپل / Apple iPhone XR

ورج

محصولی با نمایشگر بزرگ، پردازنده‌ی قدرتمند و رنگ‌بندی متنوع

سردبیر وب‌سایت ورج که شخصا بررسی آیفون XR را برعهده داشته است، بررسی خود را با پرسیدن اصلی‌ترین سوال علاقه‌مندان به این گوشی آغاز می‌کند: «نمایشگر یک گوشی، چقدر برای شما اهمیت دارد؟» اگر جزو افرادی هستید که به استفاده از نمایشگری غیر OLED اما باکیفیت راضی می‌شوید، آیفون ۱۰ آر بهترین انتخاب ممکن برای شما است؛ محصولی که ۲۵۰ دلار با آیفون ۱۰ اس اختلاف‌قیمت دارد و به‌لطف بهره‌گیری از پردازنده‌ی پرقدرت اِی ۱۲ بایونیک، دوربین باکیفیت با قابلیت Smart HDR، سیستم‌عامل iOS 12 و ژست‌های حرکتی مشابه پرچمداران ۲۰۱۸ اپل، می‌تواند به تمامی نیازهای شما پاسخ دهد. 

کارشناس ورج نمایشگر XR را یک «نمایشگر خوب» تلقی می‌کند؛ این نمایشگر وضوح و تراکم پیکسلی کمتری نسبت به OLEDهای به‌کاررفته در XS و XS Max و البته نوت ۹ و پیکسل ۳ دارد. کسانی که از آیفون ۱۰ به این گوشی مهاجرت می‌کنند، قطعا متوجه تغییر چشم‌گیری در وضوح تصویر نخواهند شد.

ورج، نمایشگر XR را یک «نمایشگر خوب» تلقی می‌کند

اگر از کناره‌ها به نمایشگر آیفون ۱۰ آر نگاه کنید، متوجه کاهش نور و البته نمایش رنگی نسبتا صورتی در آن خواهید شد که اندکی آزاردهنده به‌نظر می‌رسد. این موضوع شاید در نگاه اول محسوس نباشد؛ اما وقتی که به آن پی بردید، دیگر نمی‌توانید نادیده‌اش بگیرید. اپل مدعی است که نمایشگر LCD آیفون ۱۰ آر از لحاظ عملکرد، به نمایشگر آیفون ۸ پلاس شباهت زیادی دارد.

آیفون XR اپل / Apple iPhone XR

از راست به چپ: آیفون ۸ پلاس، آیفون ۱۰ آر و آیفون ۱۰ اس

مورد دیگری که قطعا توجه کاربر را به خود جلب خواهد کرد، وجود حاشیه‌ی به‌نسبت زیادی در طرفین نمایشگر گوشی و وجود بریدگی در قسمت بالایی آن است. بریدگی نمایشگر آیفون ۱۰ آر همچون دیگر گوشی‌های اپل، میزبان حسگر مربوط به فناوری فیس آی‌دی و دوربین سلفی است و پس از چند ساعت کار با گوشی، بریدگی نمایشگر آن کاملا برای‌تان عادی می‌شود. با این‌حال، هر موقع که چشم‌تان به آیفون ۱۰ اس یا آیفون ۱۰ اس مکس بیافتد، قطعا از وجود حاشیه‌ی زیاد در اطراف نمایشگر آیفون ۱۰ آر، دلسرد خواهید شد. به‌طور کلی، حاشیه‌ی اطراف نمایشگر XR بسیار بزرگ است و باعث می‌شود که این محصول نسبت به XS، کمتر حس بالا‌رده‌بودن را به کاربر منتقل کند. در کنار این‌ها، حاشیه‌های گرد اطراف XR، حس بسیار خوبی دارند و نشان می‌دهند که اپل با جدیت روی آن‌ها کار کرده است.

نمایشگر قرارداده‌شده در آیفون ۱۰ آر، نمایشگری باکیفیت است و عملکردی شبیه به دیگر آیفون‌های LCD دارد؛ با این‌حال نمی‌توان آن را در حد و اندازه‌ی نمایشگرهای OLED به‌شمار آورد. به‌علاوه، همان‌طور که پیشتر ذکر شد، برای پی بردن به تفاوت‌های بین نمایشگرهای آیفون‌های ۲۰۱۸، به دقت بالایی نیاز دارید و اگر آن‌چنان سخت‌گیر نیستید، XR می‌تواند شما را کاملا راضی کند.

آیفون XR اپل / Apple iPhone XR

اگر زیاد سخت‌گیر نیستید، نمایشگر XR می‌تواند شما را کاملا راضی کند

یکی دیگر از موارد مهم مرتبط به این گوشی، سایز آن است. کارشناس ورج می‌گوید از آنجایی که دستانش بزرگ هستند، اندازه‌ی این گوشی حس خوب و راحتی به وی منتقل کرده‌ است؛ با این حال اگر دستان شما بیشتر با گوشی‌های کوچک‌تر راحت هستند، آیفون ۱۰ آر در مواردی می‌تواند برایتان آزاردهنده باشد. اپل، آیفون ۱۰ آر را در رنگ‌بندی‌های متنوع و دوست‌داشتنی عرضه می‌کند. کارشناس ورج که در بررسی خود از مدل مشکی این گوشی استفاده کرده، آن را بسیار براق و زیبا توصیف می‌کند. 

آیفون XR اپل / Apple iPhone XR

شیشه‌ی به‌کاررفته در پنل جلویی آیفون ۱۰ آر، همان شیشه‌ی آیفون ۱۰ اس است که اهالی کوپرتینو از آن به‌عنوان «بادوام‌ترین شیشه‌ی موجود در گوشی‌های هوشمند» یاد می‌کنند. از طرفی، شیشه‌ی پنل پشتی، همان شیشه‌ی آیفون ۱۰ است و بنابراین دوام نسبتا کمتری دارد. 

از نگاه کارشناس وب‌سایت ورج، دوربین به‌کاررفته در آیفون ۱۰ آر توانایی بالایی در گرفتن تصاویر باکیفیت دارد. این دوربین از ویژگی Smart HDR بهره می‌گیرد و می‌تواند سایه‌ها را با جزئیات بالا به‌تصویر بکشد. در کنار این موضوع، حالت پرتره‌ی XR در موارد متعددی، بهتر از XS عمل می‌کند و این موضوع در نوع خود جالب است. در تصویر زیر می‌توانید نمونه‌ی تصویر ثبت‌شده با دوربین آیفون ۱۰ را مشاهده کنید:

دوربین آیفون 10 آر اپل / Apple iPhone XR

سمت راست: آیفون ۱۰ آر / سمت چپ: پیکسل ۳ گوگل

آیفون ۱۰ آر مورد بررسی وب‌سایت ورج، توانست در استفاده‌ی معمولی تا ۱۳ ساعت دوام بیاورد که این رقم، رقمِ بسیار خوبی به‌شمار می‌آید. این گوشی در نهایت توانست از وب‌سایت ورج، نمره‌ی ۸ از ۱۰ را کسب کند.

آیفون XR اپل / Apple iPhone XR

انگجت

بهترین آیفونِ موجود برای اکثر مردم

این روزها بسیاری از سازندگان گوشی‌های هوشمند در تلاش‌اند تا بتوانند به کاربران در ازای پرداخت قیمتی پایین‌تر، ویژگی‌های بیشتری را ارائه دهند و اپل هم از این قاعده مستثنی نیست. آیفون XR از ویژگی‌هایی بهره می‌برد که نمونه‌ی آن‌ها را می‌توان در پرچم‌دارانی نظیر آیفون XS و XS Max به‌راحتی پیدا کرد؛ ویژگی‌هایی که پرچم‌داران امسال اپل را به گوشی‌های منحصر‌به‌فرد تبدیل کرده است. این گوشی به‌لطف داشتن بدنه‌ای از جنس آلومینیوم و شیشه، حس خوبی به شما منتقل می‌کند و قیمتش به‌شکل قابل‌توجهی کمتر از برادران بزرگ‌تر خود است. 

آیفون ۱۰ آر به پردازنده‌ی قدرتمند ای ۱۲ مجهز شده و باتری آن در گاهی اوقات، بهترین عملکرد موجود در بین آیفون‌ها را از خود نشان می‌دهد. از طرفی، نمایشگر لیکویید رتینا و دوربین یگانه، مواردی هستند که می‌توانند کاربر را از خرید این گوشی منصرف کنند؛ آیفون ۱۰ آر محصولی است که از نگاه سایت انگجت، می‌تواند بهترین آیفون موجود در بازار برای اکثر مردم باشد.

آیفون XR اپل / Apple iPhone XR

آیفون XR، تنوع رنگی بسیار خوبی دارد و می‌تواند سلایق مختلف را پوشش دهد

کارشناس انگجت در بررسی خود بارها به قیمت پایین این گوشی نسبت به محصولی نظیر آیفون ۱۰ اس اشاره می‌کند. XR اندکی پهن‌تر، ضخیم‌تر و طویل‌تر از XS است، اما این موضوع هیچ‌گاه باعث ناراحتی کاربر نمی‌شود و این گوشی در دست به‌خوبی جای می‌گیرد. از آنجایی که آیفون ۱۰ آر از لحاظ اندازه در بین دو گوشی آیفون ۱۰ اس و آیفون ۱۰ اس مکس قرار می‌گیرد، می‌توان از آن به‌عنوان خوش‌دست‌ترین آیفون ۲۰۱۸ یاد کرد؛ با این‌حال برخی با این گفته موافق نیستند.

نکته‌ی جالبی که در مورد این گوشی وجود دارد، رنگ‌بندی متنوع آن است که به‌راحتی می‌تواند سلایق مختلف را پوشش دهد؛ در بین مدل‌های مختلف XR، رنگ‌های زرد، مرجانی و آبی کم‌رنگ جذاب‌تر از بقیه هستند. انتخاب یک گوشی هوشمند برای سال‌ها استفاده کردن، انتخابی کاملا شخصی بوده و ظاهرا اپل این موضوع را به‌خوبیِ هرچه‌تمام‌تر در نظر گرفته است.

یکی از نکاتی که همواره در مورد این گوشی مطرح می‌شود، نمایشگر به‌کاررفته در آن است. این نمایشگر که اندازه‌ای معادل ۶.۱ اینچ دارد و وضوح ۱۷۹۲ در ۸۲۸ پیکسل را ارائه می‌دهد، از بسیاری جهات، انتخاب مناسبی برای علاقه‌مندان به‌شمار می‌رود و راضی‌کننده به‌نظر می‌رسد. اپل می‌گوید که نمایشگر آیفون ۱۰ آر، پیشرفته‌ترین نمایشگر LCD موبایلی حال حاضر دنیا است؛ البته در این بین سوال مهمی مطرح می‌شود: آیا پیشرفته‌بودن نمایشگر می‌تواند کم‌بودن تراکم پیکسلی را جبران کند؟ در جوابی کوتاه باید گفت که بله.

آیفون XR اپل / Apple iPhone XR

کارشناس انگجت می‌گوید که پس از یک هفته کار با آیفون XR، کاملا با آن احساس راحتی می‌کند و مدعی است که اکثر مردم، کم بودن وضوح این نمایشگر را تشخیص نمی‌دهند و اهمیت زیادی برای این موضوع قائل نیستند. درست است که به‌هنگام زوم‌کردن روی تصاویر، می‌توان به‌سادگی تفاوت بین نمایشگرهای به‌کاررفته در XR را با XS و XS Max تشخیص داد؛ اما در هنگام استفاده‌ی معمول روزانه، این تفاوت به‌هیچ‌وجه به‌چشم نمی‌آید. نمایشگر آیفون ۱۰ آر در مجموع نمایشگری خوب است که می‌تواند برای کاربر کاملا راضی‌کننده باشد.

این روزها کمتر گوشی‌ جدیدی را را می‌توان پیدا کرد که تنها از یک دوربین به‌عنوان دوربین اصلی استفاده کند، اما XR دنباله‌روی این قاعده نبوده است. دوربین یگانه‌ی به‌کاررفته در پنل پشتی این گوشی، دوربینی بسیار خوب بوده و می‌تواند تصاویری دوست‌داشتنی را خلق کند. در تصاویر ثبت‌شده می‌توانید به‌راحتی جزئیات را مشاهده کنید؛ نکته‌ی جالب توجه این است که دوربین آیفون ۱۰ آر به‌لطف داشتن دیافراگم f/1.8 عملکرد بسیار خوبی از خود در صحنه‌های کم‌نور نشان می‌دهد.

آیفون XR اپل / Apple iPhone XR

آیفون XR از نداشتن لنز تله‌فوتو رنج می‌برد

در کنار این‌ها، نمی‌توان از ویژگی‌های مهمی که Smart HDR به این دوربین اضافه کرده است، چشم‌پوشی کرد. با این‌همه، دوربین این گوشی در مقایسه با دوربین‌های دوگانه، اندکی ناامید‌کننده به‌نظر می‌رسد؛ کاربر به‌هنگام تلاش برای انجام دو کار، متوجه تفاوت فاحش بین این دوربین با دوربین‌های دوگانه خواهد شد: مورد اول، هنگام زوم کردن روی اشیاء و مورد دوم، ثبت تصاویر بوکه که در این بین، مشکل اول محسوس‌تر به‌نظر می‌رسد؛ دلیل این اتفاق هم مشخص است؛ آیفون ۱۰ آر تنها یک دوربین دارد و از نبود دوربین تله‌فوتو رنج می‌برد.

گرچه نمی‌توان دوربین به‌کاررفته در آیفون ۱۰ آر را در حد و اندازه‌ی دوربین‌های دوگانه‌ به‌شمار آورد؛ اما نباید فراموش کرد که همین دوربین با ویژگی‌هایی که دارد، می‌تواند اکثر افراد را کاملا راضی کند.

آیفون XR اپل / Apple iPhone XR

یکی از جالب‌توجه‌ترین موارد، بهره‌گیری این گوشی از پردازنده‌ی قدرتمند ای ۱۲ بایونیک است که عملکرد بسیار خوبی از خود در پردازش تسک‌های مختلف نشان می‌دهد. تغییرات عمده‌ای که در واحد پردازش گرافیکی این تراشه انجام گرفته‌اند، باعث شده تا اجرای بازی‌های سنگینی نظیر فورت‌نایت، به‌خوبی روی این گوشی انجام بگیرند. این پردازنده‌ی قوی همچنین باعث شده که اپلیکیشن‌های مبتنی بر واقعیت افزوده، به‌خوبی روی آیفون ۱۰ آر اجرا شوند؛ کارشناس انگجت مدعی است که این گوشی می‌تواند چنین اپلیکیشن‌هایی را بهتر از آیفون ۱۰ اجرا کند.

یکی از اصلی‌ترین ویژگی‌های آیفون XR که از قضا نقطه‌ی قوت آن نسبت به آیفون XS و XS Max محسوب می‌شود، عمر باتری آن است. انگجت می‌گوید که باتری آیفون ۱۰ آر در بین آیفون‌های دو سال اخیر، بهترین بوده و دوام بسیار بالایی دارد. یکی از دلایل این اتفاق، بی‌شک وضوح پایین نمایشگر این گوشی است. در بررسی‌های انجام‌گرفته توسط انگجت، آیفون ۱۰ آر توانست درحالی که وای‌فای‌اش روشن بود، یک ویدیو را به‌مدت ۱۶ ساعت و ۱۷ دقیقه به‌صورت بی‌وقفه پخش کند؛ یعنی حدودا یک ساعت و نیم بیشتر از آیفون ۸ پلاس.

iPhone XR در نهایت توانست از وب‌سایت انگجت، نمره‌ی ۸۹ از ۱۰۰ را کسب کند.

آیفون XR اپل / Apple iPhone XR

سی‌نت

ارزشمندترین آیفونِ چند سال اخیر

سایت معتبر سی‌نت در بررسی خود می‌آورد «آیفون XR محصولی است که با داشتن ۷۵ درصد از قیمت آیفون ۱۰ اس، می‌تواند ۹۵ درصد از تجربه‌ای را که آن گوشی ارائه می‌دهد، تقدیم کاربر کند». درست است که بین این دو گوشی تفاوت‌هایی از نظر نمایشگر و دوربین وجود دارد، اما کارشناس سی‌نت پس از یک هفته کار با XR مدعی است که این گوشی، کیفیت بسیار بالایی دارد و قابل‌توجه‌ترین ضعف آن، نبود لنز تله‌فوتو برای دوربین اصلی به‌حساب می‌آید.

سی‌نت در بررسی خود بارها به تنوع عالی رنگ‌های آیفون ۱۰ آر اشاره می‌کند و این موضوع را یکی از تقاط قوت این محصول به‌شمار می‌آورد. با این‌همه، داشتن قیمت ۷۴۹ دلاری، آیفون ۱۰ آر را از دسته‌ی گوشی‌های ارزان‌قیمت خارج می‌کند؛ جالب است بدانید که گوشی بالارده‌ی آیفون ۶ پلاس در سال ۲۰۱۴، چنین قیمتی داشت. از طرفی نباید فراموش کرد که XR به‌طرز محسوسی ارزان‌تر از آیفون XS است و این خود یک نکته‌ی مثبت به‌شمار می‌آید.

آیفون XR اپل / Apple iPhone XR

در نگاه اول، تفاوت بین نمایشگر آیفون XR با آیفون XS، چندان محسوس نیست

آیفون ۱۰ آر توانایی بسیار بالایی در ثبت تصاویر پرتره دارد و کاربر را ناامید نمی‌کند؛ لنز دوربین اصلی XR از نوع واید است و این گوشی به‌لطف بهره‌گیری از قابلیت Smart HDR، می‌تواند تصاویر را با کیفیتِ بالایی به‌ثبت برساند. همان‌طور که پیشتر ذکر شد، از نظر کارشناس سایت سی‌نت، بزرگ‌ترین تفاوت بین XR و XS، نبود لنز تله‌فوتو برای XR است که باعث می‌شود این گوشی نتواند یک تجربه‌ی غنی را از عکاسی به کاربر هدیه دهد.

کارشناس سی‌نت از اندازه‌ی آیفون ۱۰ آر به‌عنوان نکته‌ای مثبت یاد می‌کند؛ وی می‌گوید که سری پلاس آیفون‌ها همواره گوشی‌های بزرگ‌جثه‌ای بوده‌اند که بسیاری از افراد نتوانسته‌اند آن‌ها را به‌راحتی با یک دست نگه دارند. XR از لحاظ اندازه، درست در بین XS و XS Max قرار می‌گیرد؛ این گوشی از اکثر گوشی‌های بالارده‌ی بازار که به‌نمایشگری بزرگ مجهز شده‌اند، اندازه‌ای کوچک‌تر دارد و کاربر به‌هنگام در دست گرفتن آن، بیشتر احساس راحتی می‌کند.

از نگاه سایت سی‌نت، نمایشگر LCD به‌کاررفته در XR، یک «نمایشگر خوب» است. شاید در نگاه اول تفاوت بین نمایشگرهای آیفون‌های ۲۰۱۸ آن‌چنان محسوس نباشد، اما اگر این گوشی‌ها را کنار هم بگذارید، متوجه خواهید شد که نمایشگر آیفون ۱۰ آر کیفیت کمتری نسبت به دو مدل دیگر دارد. 

آیفون XR اپل / Apple iPhone XR

باتری گوشی آیفون XR، در یک کلام بی‌نظیر است

حاشیه‌های اطراف نمایشگر XR اندکی بزرگ‌تر از دیگر آیفون‌های ۲۰۱۸ بوده و این باعث می‌شود که نتوان به‌سادگی از عبارت «لبه تا لبه» برای توصیف آن استفاده کرد. با این وجود ذکر این نکته الزامی است که نمایشگر یادشده عملکردی شبیه به نمایشگرهای OLED آیفون XS و XS Max دارد و یک تجربه‌ی دوست‌داشتنی را ارائه می‌دهد.

نمایشگر LCD گوشی XR روی کاغذ، روشنایی ۶۲۵ نیت (معادل روشنایی نمایشگر OLED گوشی XS) را ارائه می‌دهد؛ اما در استفاده‌ی عملی تفاوت بین این دو قابل‌مشاهده است و LCD نمی‌تواند عملکردی به خوبی OLED از خود نشان دهد. با قرار دادن این دو گوشی در کنار هم، متوجه می‌شوید که روشنایی نمایشگر XR کمتر است، رنگ‌های سفید آن‌چنان که انتظارش را دارید سفید نیستند و طبیعتا، رنگ‌های سیاه هم به سیاهی نمایشگر OLED دیده نمی‌شوند. کارشناس سی‌نت تاکید می‌کند که این تفاوت‌ها با کنار هم قراردادن این دو گوشی محسوس هستند، اما در استفاده‌ی روزانه از آیفون ۱۰ آر، متوجه آن‌ها نخواهید شد.

از طرفی دیگر، گرچه وضوح نمایشگر XR پایین‌تر از XS است، اما این موضوع به‌هیچ‌وجه به تجربه‌ی کاربری لطمه نمی‌زند و بازی‌ها و ویدیوها همچنان به‌زیبایی روی نمایشگر دیده می‌شوند. از نکات قابل‌توجه، نبود HDR است؛ این یعنی نمایشگر XR نمی‌تواند جزئیات را با دقت بسیار بالا به‌نمایش بگذارد. کارشناس سی‌نت می‌گوید که به‌هنگام تماشای فیلم سینمایی بلید رانر ۲۰۴۹ روی دو گوشی آیفون XR و آیفون XS، شاهد تفاوت‌هایی محسوس در جزئیات بوده؛ برای مثال، نقاط تاریک اتاق‌ها یا چروک موجود روی ژاکت بازیگر فیلم در نمایشگر XR به‌خوبی نشان داده نمی‌شوند.

آیفون XR اپل / Apple iPhone XR

یکی دیگر از نقاط قوت آیفون ۱۰ آر از نگاه سایت سی‌نت، اسپیکرهای استریوی آن هستند که می‌توانند صداها را با کیفیت بسیار خوبی به گوش کاربر برسانند. این اسپیکرها از تمامی آیفون‌های عرضه‌شده در سال‌های قبل از ۲۰۱۸، قدرتمندتر هستند.

از نگاه کارشناس سی‌نت، آیفون ۱۰ آر به‌لطف بهره‌گیری از پردازنده‌ی قدرتمند A12، می‌تواند عملکرد بسیار خوبی از خود در اجرای اپلیکیشن‌ها و پردازش تسک‌های مختلف، نشان دهد. اپلیکیشن‌‌های مبتنی بر واقعیت افزوده، روی این گوشی بهتر از آیفون ۱۰ اجرا می‌شوند. در کنار این‌ها، باتری قرارداده‌شده در XR، در نوع خود بی‌نظیر است. کاربران می‌توانند تا ساعت‌ها روی این گوشی به‌تماشای ویدیو بپردازنند و وب‌گردی کنند.

در مجموع از نگاه سی‌نت، آیفون ۱۰ آر در این بازه‌ی قیمتی، بهترین آیفون موجود در بازار است و می‌تواند در ازای قیمتی کمتر نسبت به آیفون XS، بسیاری از ویژگی‌های این گوشی را در اختیار کاربر بگذارد.

iPhone XR در نهایت توانست از وب‌سایت سی‌نت، نمره‌ی ۸.۸ از ۱۰ را کسب کند.

در انتهای مقاله، از شما دعوت می‌کنیم به‌تماشای چندین تصویر ثبت‌شده با دوربین آیفون XR بنشینید:

نمونه‌‌تصویر ثبت‌شده با آیفون 10 آر اپل / Apple iPhone XR
نمونه‌‌تصویر ثبت‌شده با آیفون 10 آر اپل / Apple iPhone XR
نمونه‌‌تصویر ثبت‌شده با آیفون 10 آر اپل / Apple iPhone XR
نمونه‌‌تصویر ثبت‌شده با آیفون 10 آر اپل / Apple iPhone XR
نمونه‌‌تصویر ثبت‌شده با آیفون 10 آر اپل / Apple iPhone XR
نمونه‌‌تصویر ثبت‌شده با آیفون 10 آر اپل / Apple iPhone XR
نمونه‌‌تصویر ثبت‌شده با آیفون 10 آر اپل / Apple iPhone XR
نمونه‌‌تصویر ثبت‌شده با آیفون 10 آر اپل / Apple iPhone XR
نمونه‌‌تصویر ثبت‌شده با آیفون 10 آر اپل / Apple iPhone XR
نمونه‌‌تصویر ثبت‌شده با آیفون 10 آر اپل / Apple iPhone XR
نمونه‌‌تصویر ثبت‌شده با آیفون 10 آر اپل / Apple iPhone XR
نمونه‌‌تصویر ثبت‌شده با آیفون 10 آر اپل / Apple iPhone XR
نمونه‌‌تصویر ثبت‌شده با آیفون 10 آر اپل / Apple iPhone XR
نمونه‌‌تصویر ثبت‌شده با آیفون 10 آر اپل / Apple iPhone XR
نمونه‌‌تصویر ثبت‌شده با آیفون 10 آر اپل / Apple iPhone XR
نمونه‌‌تصویر ثبت‌شده با آیفون 10 آر اپل / Apple iPhone XR

حال که با دیدگاه کارشناسان وب‌سایت‌های معتبر فناوری در دنیا آشنا شدید، موقع آن است که نظرات خود را در مورد این گوشی با دیگر کاربران در میان بگذارید. شما همچنین می‌توانید برای مشاهده‌ی مشخصات فنی کامل و قیمت گوشی‌های مختلف از دیتابیس محصولات زومیت استفاده کنید.

خاطرنشان می‌کنیم که زومیت به‌محض ورود آیفون ۱۰ آر به ایران، این گوشی را به‌صورت عمیق بررسی خواهد کرد.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات