افت فروش محصولات رباتیکی چین در پی منازعات تجاری با آمریکا

دوشنبه ۳۰ مهر ۱۳۹۷ - ۱۲:۴۵
مطالعه 4 دقیقه
با توجه به منازعات تجاری و عدم توانایی شرکت‌ها در تصمیم‌گیری برای آینده‌ی فعالیت‌های سرمایه‌گذاری خود، بازار فروش محصولات رباتیکی در چین رو به افول گذاشته است.
تبلیغات

براساس آخرین خبرها، در سال جاری میلادی به‌دلیل بروز منازعات تجاری بین آمریکا و چین، میزان فروش ربات‌های صنعتی در بزرگ‌ترین بازار جهانی یعنی کشور چین، به یک سوم فروش سال قبل خود رسیده است.

فدراسیون بین‌المللی رباتیک (IFR) در گزارش سالانه‌ی خود پیش‌بینی کرد که در سال جاری میزان تقاضای چین در صنعت ربات‌ها در حدود ۱۵ تا ۲۰ درصد افزایش خواهد یافت. این در حالی است که سال گذشته‌ی میلادی، این کشور رشد ۵۹ درصدی را در فروش ربات‌های چینی از آن خود کرد و موفق به فروش ۱۳۷۹۲۰ ربات شد.

با توجه به اینکه چین در حدود ۳۶ درصد سهم بازار جهانی ربات‌ها را از آن خود کرده و حجم فروش ربات‌های این کشور در مجموع بیشتر از حجم فروش ربات در کشورهای اروپا و آمریکا بوده، کاهش رشد تقاضا در کشورهای آسیایی نیز بر میزان تقاضای جهانی تاثیرگذار است. در حدود ۶۰ تامین‌کننده و شرکت مونتاژ‌کننده‌ی ربات، عضو فدراسیون بین‌المللی رباتیک هستند. IFR پیش‌بینی می‌کند که میزان فروش جهانی ربات‌ها در سال جاری در حدود ۱۰ درصد رشد خواهد کرد که این رقم قابل مقایسه با رشد ۳۰ درصدی فروش ربات‌ها در بازار جهانی است. جونجی تسودا رئیس فدراسیون بین‌المللی رباتیک در گفتگویی با خبرگزاری رویترز اعلام کرد:

هم‌اکنون، با توجه به جنگ‌های تجاری، بسیاری از تولیدکنندگان در سطح جهان منتظر هستند ببینند چه وضعیتی پیش خواهد آمد. تولیدکنندگان باید تصمیم بگیرند که تولید را از کشور چین به سایر کشورها از جمله ویتنام یا ایالات متحده تغییر وضعیت بدهند.
ربات چین

چین در سال گذشته‌ی میلادی با توجه به اتوماسیون پیشرفته در صنعت گوشی‌های هوشمند و شرکت‌های خودروساز، بازار خوبی را از آن خود کرد. تامین‌کنندگان خارجی، از جمله سازندگان ربات‌های اروپایی و ژاپنی، تنها روی فروش ۷۵ درصد ربات‌های خود که به‌صورت محلی تولید می‌شوند، بر بازار چین حساب می‌کنند.  IFR در گزارش خود اعلام کرد:

در ابتدای سال ۲۰۱۸، تقاضای ربات از چین در مقایسه با نیمه‌ی اول سال ۲۰۱۷ که شاهد افزایش حجم فروش بودیم، با کاهش چشمگیری مواجه بوده است.

تسودا، که ریاست شرکت ژاپنی Yaskawa Electric را نیز برعهده دارد، معتقد است که تولید‌کنندگان تا پایان سال جاری از حالت منتظر ماندن و بررسی شرایط موجود خارج خواهند شد. تسودا در ادامه‌ی صحبت‌های خود اضافه کرد:

به‌زودی وضعیت جنگ تجاری روشن خواهد شد. تقاضای جهانی برای گوشی‌های هوشمند، نیمه هادی‌ها و خودروهای خودران ثابت باقی‌ مانده است. ولی شرایط به این صورت باقی نخواهد ماند و زمان آن فرا رسیده است که شرکت‌ها دیگر منتظر نمی‌مانند و تقاضاهای جدیدی را برای سرمایه‌گذاری در این حوزه مطرح خواهند کرد. 
ربات چین

شرکت Yaskawa، یکی از تولیدکنندگان برتر محصولات رباتیکی جهان در سال گذشته‌ی میلادی است. هفته‌ی گذشته با توجه به کاهش تقاضای محصولات رباتیکی مرتبط با تولید گوشی‌های هوشمند در چین به‌دلیل منازعات تجاری، سود عملیاتی سالانه‌ی خود را ۵۹ میلیارد ین (۵۲۴.۴۰ میلیون دلار) پیش‌بینی کرده است. حال آنکه پیشتر رقم سود سالیانه‌ی پیش‌بینی‌شده برای این شرکت ۶۵.۵ میلیارد ین درنظر گرفته شده بود. در این گزارش، سود عملیاتی پیش‌بینی‌شده‌ی سال جاری نسبت به رقم قبلی پیش‌بینی‌شده کاهش یافته است.

فدراسیون بین‌المللی رباتیک (IFR) انتظار دارد که از سال آینده‌ی میلادی به بعد شاهد رشد بازار جهانی محصولات رباتیک باشیم. IFR تا سال ۲۰۲۱ میلادی، رشد ۱۴ درصدی سالیانه را برای بازار فروش محصولات رباتیکی پیش‌بینی می‌کند. منازعات تجاری باعث بروز ترس‌های جدیدی در گسترش فعالیت‌های اقتصادی و سرمایه‌گذاری در برخی بخش‌های صنعتی چین شده است. در همین راستا، روز پنج‌شنبه شاخص سهام چین به پایین‌ترین رقم خود در طی چهار سال گذشته رسید. همچنین ارزش سهام شرکت‌هایی همچون Yaskawa، Fanuc و سایر شرکت‌های آسیایی که در معرض نوسانات بازار چین قرار دارند، افت کرد. براساس گزارش روز پنج‌شنبه، ارزش سهام شرکت Yaskawa در حدود ۷.۸ درصد و ارزش سهام شرکت Fanuc در حدود ۴.۱ درصد کاهش یافت.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات