هشدار صوتی در خودروهای برقی؛ حافظ جان نابینایان

جمعه ۲۷ مهر ۱۳۹۷ - ۱۴:۴۰
مطالعه 3 دقیقه
جگوار از سیستم تولید صدا برای کراس‌اور تمام برقی I-pace رونمایی کرده است که به حفظ جان نابینایان کمک می‌کند.
تبلیغات

معمولا خودروهای مجهز به پیشرانه احتراق داخلی هنگام کار، صدا ایجاد می‌کنند. اما خودروی برقی این‌طور نیست و با وجود رضایت مشتریان از چنین عملکردی، با سکوت خود مشکلاتی ایجاد می‌کند. ساکت بودن خودروی برقی برای عابران پیاده و نابینایان که برای عبور از خیابان یا جاده نیاز به شنیدن صدای خودرو دارند، ناخوشایند است. آما آمارها نشان می‌دهند، عابران پیاده نابینا یا کم‌بینا در مواجه با خودروهای برقی، به راحتی جان خود را از دست می‌دهند. گروه‌های مختلف حفظ امنیت جاده‌ها، خودروهای برقی را قاتلان ساکت نام‌گذاری کرده‌اند.  

Jaguar I-Pace Electric crossover / کراس‌اور برقی جگوار I-Pace

 به همین دلیل جگوار با کمک سازمان خیریه بریتانیایی گاید داگز (Guide Dogs) ، "سیستم هشدار شنیداری خودرو" یا AVAS برای کراس‌اور تمام برقی جگوار I-Pace اختراع کرده است. این سیستم صداهای مخصوصی از پشت جلو پنجره مشبک خودروی برقی در سرعت‌های پایین پخش می‌کند تا نشانه قابل شنیدن برای نزدیک شدن وسایل نقلیه در نزدیکی عابر پیاده باشد.

Jaguar I-Pace Electric crossover / کراس‌اور برقی جگوار I-Pace

صدای تولید شده توسط سیستم جدید جگوار، یکسان و بدون تغییر نیست؛ سیستم هشدار  جگوار با توجه به سرعت خودروی الکتریکی، زیر و بم و حجم خود را تغییر می‌دهد تا نابینایان بتوانند سرعت حرکت را نیز تشخیص دهند. این صدا را نمی‌توان خاموش کرد، بلکه تنها در سرعت‌های کمتر از ۲۰ کیومتر بر ساعت کار می‌کند. در سرعت‌های بالاتر، صدای باد و تایر خودروی برقی برای هشدار نزدیک شدن کافی هستند.

Jaguar I-Pace Electric crossover / کراس‌اور برقی جگوار I-Pace

لین سافیلد، مهندس NVH جگوار در این زمینه توضیح داد:

عدم وجود صدای سنتی پیشرانه در خودروهای برقی باعث ایجاد مشکل برای عابران پیاده آسیب‌پذیر مانند افراد نابینا و کم‌بینا می‌شود. ما سیستم هشدار قابل شنیدن خودرو را برای کراس‌اور برقی جگوار I-PACE و اطمینان از ایمنی تمامی کاربران جاده‌ای توسعه دادیم. این فناوری که به حفظ جان افراد نابینا و کم‌بینا کمک می‌کند، خاموش نمی‌شود و ما خوشحالیم که با همکاری سازمان گاید داگز چنین کاری انجام می‌دهیم.
Jaguar I-Pace Electric crossover / کراس‌اور برقی جگوار I-Pace

فناوری جدید جگوار در همکاری با سازمان خیریه نابینایان و طی چهار سال گذشته توسعه یافته است و در حال حاضر فراتر از مقررات جدید اروپا و استانداردهای آن عمل می‌کند. این استاندارد از ماه‌های ابتدایی سال ۲۰۱۹ اجرایی خواهد شد و حداقل بلندی صوت در آن ۵۶ دسیبل است، در صورتی که فناوری جگوار بیش‌تر از این مقدار را نیز پوشش می‌دهد.

این صوت طوری طراحی شده که هر چند برای عابران پیاده قابل شنیدن است، اما سرنشینان خودروهای دیگر آن را نمی‌شنوند. مهندسان جگوار این صوت را در محیط‌های مختلف از جمله فضای شهری آزمایش کرده‌اند. مهندسان جگوار ابتدا با شدت صوت نزدیک به فضاپیما آزمایش کردند، اما متوجه شدند که عابران پیاده نابینا به سوی آسمان نگاه می‌کنند. به همین ترتیب آن‌ها صداهای مختلف و پایین‌تر را آزمایش کردند تا به چنین صدایی دست یافتند.

دانلود    ۳۶۰P         ۷۲۰P

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات