CNEX ادعا می‌کند که هواوی درصدد سرقت فناوری این شرکت‌ بوده است

جمعه ۲۷ مهر ۱۳۹۷ - ۱۲:۴۰
مطالعه 4 دقیقه
CNEX تولید‌کننده‌ی قطعات نیمه‌هادی در ایالات متحده ادعا می‌کند که هواوی قصد سرقت فناوری‌های این شرکت را داشته است.
تبلیغات

CNEX یکی از شرکت‌های تولیدکنند‌ه‌ی نیمه‌هادی در آمریکا، هواوی را به تلاش برای سرقت اطلاعات مربوط به فناوری‌های این شرکت متهم کرده است. پیشتر و در سال گذشته‌ی میلادی، هواوی همین اتهام را در مورد شرکت CNEX مطرح کرده بود.

یکی از برنامه‌های هواوی، ورود به بازارهای ایالات متحده است، اما دولت این کشور، ورود شرکت‌های هواوی و ZTE را به بازارهای آمریکا تهدید امنیتی قلمداد می‌کند. اوایل سال ۲۰۱۸ میلادی، پنتاگون به‌دلیل برخی نگرانی‌های امنیتی، فروش گوشی‌های هوشمند هواوی در بازار امریکا را ممنوع اعلام کرد. همچنین در ادامه‌ی این موضوع استفاده از دستگاه‌های هواوی و ZTE برای کارکنان دولتی آمریکا ممنوع شد. گزارش‌ها حکایت از آن داشتند که هواوی پس از شکست در ورود به بازار آمریکا، استراتژی خود را نیز تغییر می‌دهد. ظاهرا با تمام ممنوعیت‌ها، هواوی از بازار آمریکا دست نخواهد کشید

هواوی

وضعیت هواوی در امریکا تحت فشارهای مختلف قانون‌گذاران قرار دارد و سازمان‌های دولتی همچنان معتقد هستند که گوشی‌های هوشمند هواوی می‌تواند تهدید‌های امنیتی را برای این کشور به‌همراه داشته باشد. با وجود تمام مسایل موجود در مورد ورود گوشی‌های هوشمند Huawei به بازار امریکا، این شرکت با مشکل جدیدتری هم روبه‌رو شده است. ظاهرا CNEX Labs شرکت امریکایی مستقر در کالیفرنیا، ادعا می‌کند که چینی‌ها سال‌ها در تلاش برای سرقت دانش فنی این شرکت بوده‌اند. براساس گزارش اخیر وال‌استریت ژورنال، ادعاهای مطرح‌شده در مورد سرقت حق مالکیت معنوی فناوری‌های CNEX توسط هواوی، ادامه‌ی همان پرونده‌ای است که سال قبل هواوی علیه CNEX به دادگاه تقدیم کرده بود.

در سال ۲۰۱۱، واحد Futurewei هواوی، از ییرن هوانگ درخواست کرد تا روی توسعه‌ی فناوری درایو حالت جامد این شرکت کار کند. هواوی مدعی است که هوانگ ابتدا به هواوی پیشنهاد داده تا اطلاعات مربوط به فناوری‌های قبلی و موجود را از وی خریداری کند. چینی‌ها ادعا می‌کنند که در همان زمان، پیشنهاد هوانگ را رد کرده‌اند. اکنون بعد از گذشت چند سال، CNEX ادعای دیگری را مطرح کرده و داستان را به شکل دیگری بازگو می‌کند. CNEX مدعی است که Futurewei قصد داشته مالکیت معنوی فناوری‌های این شرکت را با تنظیم قراردادی با هوانگ، به سرقت ببرد. 

هوانگ در سال  ۲۰۱۳ به همکاری خود با واحد Futurewei پایان داد. هوانگ بعد از ترک هواوی، CNEX را تاسیس کرد. شرکت امریکایی ادعا می‌کند که هواوی اطلاعاتی را در دست دارد که در قالب مشتری در اختیار وی گذاشته شده، ولی در اصل قصد به‌سرقت بردن اطلاعات را داشته است. CNEX باور دارد که کلیه‌ی برنامه‌ریزی‌های هواوی در راستای دستیابی به فناوری‌‌های مورد نظر بوده است. سال گذشته، هواوی، هوانگ و CNEX را متهم کرد که نه تنها فناوری‌های این شرکت را به‌سرقت برده‌اند، بلکه باعث قطع همکاری ۱۴ نفر از کارمندان هواوی شده‌ و در اصل نیروهای کاری هواوی را نیز به‌سرقت برده‌اند.

هواوی

CNEX ادعا می‌کند که حتی اتهام سال‌ گذشته‌ی هواوی نیز حساب‌شده بوده و ادعایی کذب است. CNEX باور دارد که هواوی قصد به‌سرقت بردن فناوری‌هایی را داشته که در مالکیت معنوی شرکت دیگری بوده و برای انجام این کار با برنامه وارد موضوع شده است. هرچند هواوی نیز این ادعا را رد کرده و در گفتگویی با بلومبرگ اعلام کرد:

هواوی کلیه‌‌ی اتهامات ضد و نقیض هوانگ و CNEX را رد می‌کند. ابتدا هواوی نسبت به این عملکرد ضد و نقیض درخواست شکایت خود را تتظیم کرده است و در دادگاه نسبت به مالکیت معنوی خود در مقابل اظهارات ضد و نقیض هوانگ و CNEX دفاع خواهد کرد.

از سوی دیگر CNEX اتهامات جالب توجهی را علیه هواوی مطرح کرده است، CNEX ادعا می‌کند هواوی درخواست دسترسی به موارد مختلفی از قبیل مشخصات فنی دقیق، برنامه‌های آزمایش و تست، اسناد مربوط به طراحی سورس کد، اسناد مربوط به طراحی سخت‌افزاری، گزارش اشکالات سخت‌افزاری و نرم‌افزاری، جزئیات مربوط به تحویل محصول به مشتریان و تصمیم‌گیری‌های انجام‌شده در مورد کارکرد فناوری و همچنین برنامه‌های تولید را داشته است.

با وجودی که هواوی راهکارهایی برای همکاری با شرکت‌های مختلف آمریکایی را در پیش گرفته است؛ اما با توجه به آنچه پیشتر گفته شد، این شرکت در بازار ایالات متحده وضعیت خوبی ندارد. اپراتور مخابراتی AT&T برنامه‌های خود را با هواوی به تعویق انداخت و پنتاگون استفاده از گوشی‌های هوشمند هواوی را برای کارکنان دولتی ممنوع کرد. انتظار می‌رود که کمیسیون ارتباطات فدرال (FCC) گواهی مربوط به خرید تجهیزات از این شرکت را تایید نکند، ضمن اینکه کنگره‌ی آمریکا درصدد تصویب ممنوعیت تنظیم قرارداد هواوی با شرکت‌های دولتی ایالات متحده است. قانون‌گذاران ایالات متحده در تلاش هستند تا مانع همکاری کانادا با برنامه‌های شبکه‌ی 5G هواوی شوند. هوانگ و CNEX در مستندات اتهام خود به هواوی اعلام کرده‌اند: 

هواوی و واحد FutureWei، درصدد جاسوسی و سرقت اطلاعات مربوط به حق مالکیت فکری فناوری‌های شرکت‌های امریکایی همچون CNEX هستند، به این امید که بتوانند تا سال ۲۰۲۵ میلادی از شرکت‌های ابرقدرت‌ و بزرگ جهانی در امریکا پیشی بگیرند. 
تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات