هواوی پس از شکست در ورود به بازار آمریکا، استراتژی خود را تغییر می‌دهد

پنج‌شنبه ۳۰ فروردین ۱۳۹۷ - ۱۲:۰۰
مطالعه 6 دقیقه
هواوی پس از شکست در ورود به بازار ایالات متحده، اکنون به‌ دنبال فراهم‌سازی زیرساخت لازم برای فناوری‌های نوینی همچون هوش مصنوعی و اینترنت اشیاء است.
تبلیغات

روز گذشته مدیران اجرایی هواوی، از چشم‌انداز بلندپروازانه‌ی خود برای آینده‌ی این شرکت پرده برداشتند. غول دنیای الکترونیک، بزرگ‌ترین تأمین‌کننده‌ی تجهیزات مورد نیاز برای پیاده‌سازی ارتباطات بی‌سیم در سراسر دنیا محسوب می‌شود؛ اما اکنون به‌ دنبال فراهم‌سازی بستر دیجیتال مورد نیاز برای هوش مصنوعی، اینترنت اشیاء و سایر فناوری‌های جریان‌ساز است؛ با این حال به‌ نظر می‌رسد که چنین آینده‌‌ای، ایالات متحده‌ی آمریکا را در بر نخواهد گرفت.

هفته‌ی گذشته، هواوی پنج تن از کارکنان آمریکایی خود را برکنار کرد که یکی از آن‌ها ویلیام بی. پلامر بود؛ مدیر اجرایی هواوی که گفته می‌شود مسئولیت‌ تلاش‌های بیهوده‌ی چینی‌ها برای جلب رضایت واشینگتن را بر عهده داشت. ظاهرا هواوی سعی دارد با کاستن از مشارکت سیاسی خود با آمریکا، به یک دهه تلاش بی‌ثمر خود برای از میان بردن اتهام‌های وارده از سوی دولتمردان آمریکایی بر سر احتمال ارتباط این شرکت با دولت چین خاتمه دهد.

هواوی پی 20 پرو / Huawei P20 Pro

با تیره‌وتار شدن وضعیت کسب‌وکار هواوی در ایالات متحده‌ی آمریکا، برنامه‌های این شرکت نیز در حال تغییر هستند. روز سه‌شنبه، کمیسیون ارتباطات فدرال آمریکا به اجرای قانونی رأی داد که می‌تواند به هر آنچه از کسب‌وکار هواوی در خاک آمریکا باقی مانده است، پایان دهد. در متن قانون یادشده صراحتا به نام هواوی اشاره نمی‌شود؛ اما می‌تواند اپراتورهای مخابراتی با پشتوانه‌ی مالی فدرال را از همکاری با تأمین‌کنندگانی منع کند که تهدیدی برای امنیت ملی آمریکا به‌حساب می‌آیند.

همانند تمام شرکت‌های حوزه‌ی فناوری، چه آمریکایی و چه چینی، هواوی نیز در دام آتش‌افروزی ترامپ برای متوقف‌ ساختن جاه‌طلبی‌های چین در زمینه‌ی فناوری‌های سطح بالا گرفتار است. دو کشور در حال آغاز نوع جدیدی از جنگ سرد هستند و از آنجایی که هرکدام از طرفین به فناوری دیگری مشکوک است، برنده‌ی این نزاع بر اساس تعهدات و وفاداری‌های ملی مشخص خواهد شد. در این میان، حرکت اخیر هواوی نشان می‌دهد که این شرکت شکست مبارزات سیاسی خود در ایالات متحده را پذیرفته است.

یکی از عواملی که زمینه‌ساز کم‌رنگ‌ شدن روابط هواوی با واشینگتن شد، مدتی پس از کشف حفره‌ی امنیتی در ریزپردازنده‌ی غالب کامپیوترهای دنیا پیش آمد؛ در آن زمان، یکی از کمیته‌های مجلس سنا از بنیان‌گذار هواوی سؤال کرد که این شرکت از آسیب‌پذیری‌های یادشده چه اطلاعاتی داشته و چه زمانی دچار آن‌ها شده است؛ اما هواوی به این درخواست واکنشی نشان نداد. اریک ژو، نایب‌رئیس هیئت‌مدیره‌ی هواوی، در جریان نشست سالانه‌ی این شرکت با تحلیل‌گران گفت:

روند بعضی چیزها مطابق میل ما تغییر نمی‌کند... در مورد برخی مسائل، زمانی آسوده‌خاطر می‌شوید که آن‌ها را رها کرده باشید.

زد‌تی‌ای، رقیب اصلی چینی هواوی نیز طی هفته‌ی گذشته با مانعی بزرگ در واشینگتن برخورد کرد؛ زیرا وزارت بازرگانی ایالات متحده‌ی آمریکا، طی حکمی این شرکت چینی را به‌ دلیل تخطی احتمالی از تحریم‌های اعمال‌شده از سوی آمریکا، از خرید قطعات تولید‌شده توسط شرکت‌های آمریکایی منع کرد؛ اما تجربه‌ی هواوی نشان می‌دهد که آمریکا در محدودسازی تأثیر این شرکت چینی بر صنایع پیشرفته‌ی سایر نقاط جهان، به موفقیت چندانی دست پیدا نمی‌کند.

هواوی پی 20 پرو / Huawei P20 Pro

مدیران اجرایی هواوی در جریان گفت‌و‌گوی خود با تحلیل‌گران، ضمن تأکید بر فرصت‌های رشد در اروپا و آسیا، اعلام کردند که این شرکت نه به دولت چین، بلکه به کارکنان آن تعلق دارد. آن‌ها همچنین از جاه‌طلبی‌های خود برای گسترش کسب‌وکار هواوی با هدف کمک به ارگان‌های مختلف، نظیر کارخانه‌ها، دولت‌ها و پلیس در کنار اپراتورهای بی‌سیم جهت گذار به سمت رایانش ابری و هوش مصنوعی پرده برداشتند. دیوید ونگ، یکی از مدیران هواوی، می‌گوید:

اکنون بزرگ‌ترین چالش هواوی، خدمت‌رسانی بهتر به اپراتورها نیست، در عوض ما باید برای مواجهه با چالش‌های گسترده‌تر در تمام صنایع، به‌سختی در تلاش باشیم.

آغاز مشکلات هواوی در ایالات متحده به سال ۲۰۱۲ بازمی‌گردد؛ هنگامی که یک گزارش کنگره‌ای درباره‌ی احتمال بهره‌برداری از تجهیزات هواوی برای جاسوسی از شهروندان آمریکایی و ناپایدارسازی شبکه‌ی مخابراتی آمریکا منتشر شد. در آن سال هواوی نزدیک به ۱.۲ میلیون دلار صرف لابی‌گری کرد. چینی‌ها سال گذشته نیز حدود ۶۰ هزار دلار صرف چنین اموری کردند.

از آن زمان تاکنون، اپراتورهای بزرگ آمریکایی، نظیر ورایزن و AT&T همواره از هواوی دوری می‌کنند. وزارت بازرگانی و خزانه‌داری ایالات متحده‌ی آمریکا بر سر احتمال زیر پا گذاشتن تحریم‌های آمریکا علیه ایران و کره‌ی شمالی، این شرکت را احضار کرده‌اند. بلندپروازی‌های هواوی برای بدل‌ شدن به بزرگ‌ترین تولیدکننده‌ی گوشی‌ هوشمند (این شرکت اکنون پس از سامسونگ و اپل در جایگاه سوم قرار دارد)، هنگامی فروکش کرد که سال گذشته AT&T از توافق بر سر فروش محصولات این شرکت کنار رفت و لایحه‌ای در کنگره‌ی آمریکا مطرح شد که به‌موجب آن، سازمان‌های دولتی و شرکت‌های طرف قرارداد را از خریداری محصولات هواوی منع می‌کرد.

هواوی به‌صورت مداوم تأکید می‌کرد که همواره تحت قوانین مناطقی فعالیت می‌کند که در آن‌ها حضور دارد و اینکه محصولات آن به‌ هیچ‌وجه خطر امنیتی در بر ندارند؛ اما برکناری چند تن از کارکنان آمریکایی هواوی نشان می‌دهد که چینی‌ها شکست خود در زمینه‌ی کنار زدن حواشی سیاسی را پذیرفته‌اند. ویلیام پلامر، قائم‌مقام امور خارجه‌ی هواوی، نزدیک به هشت سال در این شرکت فعالیت داشت. او بالاترین مقام تیم سیاست آمریکا در هواوی محسوب می‌شد که شهروند چین نبود. مشخص نیست که هواوی شخص دیگری را جایگزین پلامر کند، در حال حاضر، فعالیت‌های مربوط به سیاست هواوی در آمریکا توسط ژنگ رویجون هدایت می‌شود؛ شخصی که ۹ ماه پیش و پس از همکاری با هواوی در مکزیک و روسیه به این سمَت برگزیده شد. یکی از سخن‌گویان هواوی طی بیانیه‌ای اعلام کرد برکناری نیروها صرفا با هدف هم‌ترازی بهتر منابع با «استراتژی کسب‌وکار و اهداف» صورت می‌گیرد. او می‌گوید: «هرگونه تغییر در پرسنل [هواوی] صرفا بازتابی از سازمان‌دهی استاندارد کسب‌وکار است.»

هواوی پی 20 پرو / Huawei P20 Pro

هواوی با سه دهه سابقه‌ی فعالیت، سال گذشته، موفق به کسب درآمدی ۹۳ میلیارد دلاری شد که چندان از درآمد آلفابت (شرکت مادر گوگل) پایین‌تر نیست و از درآمد دو رقیب اصلی آن در زمینه‌ی تجهیزات مخابراتی، نوکیا و اریکسون بالاتر است. هواوی در زمینه‌ی توسعه‌ی نسل بعدی اینترنت موبایل موسوم به 5G نیز سرمایه‌گذاری سنگینی صورت داده است. گفته می‌شود اپراتورهای چینی در ابتدا پیش از رقبای آمریکایی خود چنین شبکه‌هایی را به‌ کار خواهند گرفت؛ اما به اعتقاد پیر فراگو، تحلیلگر مؤسسه‌ی تحقیقاتی نیو استریت ریسرچ، با رواج 5G در آمریکا، ژاپن، کره‌ی جنوبی و اروپا، به‌تدریج نوکیا و اریکسون نیز با چینی‌ها همگام خواهند شد.

با این همه، گفته می‌شود چنانچه سایر کشورها، به‌خصوص متفقین آمریکا، تهدید‌های احتمالی امنیت ملی خود را در نظر بگیرند، ممکن است کسب‌وکار تجهیزات مخابراتی هواوی با مشکل مواجه شود؛ به‌عنوان مثال پارک جونگ‌-هو، مدیرعامل یکی از  اپراتورهای بزرگ کره‌ی جنوبی به‌ نام SKT، اعلام کرد که شرکت متبوع او در خصوص استفاده از تجهیزات 5G هواوی دچار تردید است.

در ایالات متحده‌ی آمریکا، شرکت‌های طرف قرارداد با هواوی، نظیر اپراتورهای کوچک در مناطق روستایی که از قانون پیشنهادی کمیسیون ارتباطات فدرال (FCC) متأثر هستند، احتمال به‌زودی باید به‌ دنبال تأمین‌کنندگان جدیدی برای تجهیزات مورد نیاز خود باشند. کری بنت، مشاور عمومی گروه Rural Wireless Association برای شرکت‌های مخابراتی آمریکایی با کمتر از ۱۰۰ هزار کاربر، معتقد است چنین اپراتورهایی به تجهیزات هواوی علاقه‌ی بسیاری دارند؛ چرا که «عملکرد بسیار خوبی دارند، پشتیبانی خوبی از آن‌ها می‌شوند و قیمت تجهیزات نیز پایین است.»

اعضای هیئت‌مدیره‌ی گروه یادشده، یکی از مدیران اجرایی هواوی به‌نام ویلیام لِوی را به جمع خود اضافه کرده‌اند. به‌ اعتقاد بنت، دولت آمریکا باید به‌جای منع کردن تولیدکننده‌‌ای خاصی از فعالیت در این کشور، باید سیستمی برای بررسی تجهیزات مخابراتی از لحاظ آسیب‌پذیری‌های امنیتی ایجاد کند. او می‌گوید:

چنین شرکت‌هایی [اپراتورهای کوچک] که به این پشتیبانی متکی هستند، بودجه‌ی لازم برای تغییر کل شبکه‌ی خود ندارند. امنیت عمومی، دریافت سرویس‌های اورژانسی، سرویس‌های پهن‌باند، همگی در آستانه‌ی فروپاشی قرار دارند. 
تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات